پایگاه خبری خانه فوتبال:

قتل دلخراش همه را شوکه کرد.قتل مقوله ترسناک و عجیبی است.قتل آدمی را نابود و خانواده ایی را عزادار میکند.قتل جنبه های مختلفی دارد.قتل هر روز در عین ناباوری بیشتر می شود

قتل مهرجویی و همسرش به دست کریم

عکس | تصویری کمیاب از بهرام رادان و حامد بهداد در جشن تولد مهرجویی
عکسی نایاب از جشن تولد ۷۸ سالگی زنده یاد داریوش مهرجویی با حضور بهرام رادان، حامد بهداد، رضا درمیشیان و علی باذل که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است. را ببینید. این تصویر اکنون با توجه به قتل تلخ این کارگردان به همراه همسرش در ویلای شخصی‌شان، توسط کاربران در حال دست‌به‌دست شدن است. 
قتل
تصویر چهره عامل قتل داریوش مهرجویی
قتل
 عامل اصلی قتل داریوش مهرجویی دستگیر شد


سردارمنتظرالمهدی، سخنگوی فراج گفت: دقایقی پیش قاتل اصلی که جزو دستگیرشدگان پلیس بود پس از انجام اقدامات فنی و تقاطع گیری شناسایی و به قطعیت رسید. بازجویی ها کماکان برای شناسایی همدستان و زوایای پنهان این قتل در حال انجام است. بزودی صحنه جرم بازسازی و اطلاعات تکمیلی ارائه خواهدشد. 

تصاویر وداع و لحظه تدفین پیکر استاد مهرجویی و همسرش بعد از قتل شوکه کننده


تصاویر غم انگیز از هنرمندان و بزرگان و مراسم تشییع پیکر مرحوم مهرجویی

اشک های تلخ مونا مهرجویی بعد قتل شوکه کننده پدر و مادر در مراسم تشییع

قتل

باغبان خانه داریوش مهرجویی دستگیر شد
یک منبع آگاه می‌گوید: «باغبان خانه ، دیروز به همراه چند نفر دیگر دستگیر شده است.»
روزنامه اعتماد نوشت:  مرحومه وحیده محمدی‌فر در گفت‌وگوی روز پنجشنبه (دو روز قبل از قتل) به «اعتماد» گفت: «قبلا خودمان «باغبانی» داشتیم که از ما سرقت کرد. بعدا متوجه شدیم که هم باغبان ما بوده و هم باغبان همسایه کناری ما. او را تحویل پلیس دادیم، اما همسایه کناری ما باغبان را بخشید و او آزاد شد. با توجه به اینکه برادر او دزد و همدستش هم بود به ما اطلاع دادند که باید او را پیدا کنیم و تحویل پلیس بدهیم. برادر باغبان ما در این شهرک کار می‌کند چرا باید خیلی راحت برای خودش آزاد باشد. ما اینجا از دست این افراد خیلی مصیبت کشیدیم، اما در مورد سنتور و یک‌سری وسایلی که فقط یک هنرمند ارزش آن را می‌تواند درک کند، باید گفت که به سرقت رفته و سرقت هم کار خودی بوده است. البته وکیل‌مان آقای سروری پیگیر آن است، اما قرار شده ما به طرف نگوییم تا از او بازجویی کنند.»

زمان تشییع جنازه داریوش مهرجویی بعد از قتل هولناک اعلام شد
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر چهارشنبه ۲۶ مهر ماه برگزار می‌شود.
سخنگوی خانه سینما با تایید این خبر اعلام کرد که این مراسم از ساعت ۱۰ صبح در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه می‌شود.
بازداشتی‌های پرونده قتل مهرجویی‌ به ۷ نفر رسید
ایرنا|سخنگوی فراجا اعلام کرد که تعداد مظنونان بازداشت شده پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به هفت نفر رسید.
سردار منتظرالمهدی با حضور در صحنه جرم گفت: کارآگاهان در ادامه اقدامات و ارتباطات فنی در سه حوزه اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی هفت نفر از مظنونان پرونده را طی عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند.
به گفته او، در این زمینه ابعاد تازه‌ای از فرایند کشف ایجاد شد.کماکان تحقیقات به صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن حکایت از ا خبار امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم را دارد.
وکیل داریوش مهرجویی: احتمالا قاتل آشنا بوده است
جام جم|وکیل داریوش مهرجویی اظهارداشت: زمانی که خانواده مهرجویی در سفر فرانسه بودند، یکی از بستگانشان از خانه مراقبت می کرد. آنها بعد از بازگشت متوجه نبود دو سنتور در خانه شده و جمعه با آن آشنا در خانه مهرجویی قرار گذاشتم که نیامد. وقتی خانم محمدی‌فر ماجرای ورود مرد مهاجم را تعریف کرد گفتم بهتر است از این خانه بروید یا نگهبان استخدام کنید که قبول کردند به تهران بروند. اسناد و مدارک داخل گاوصندوق را خانم محمدی فر نزد یکی از بستگانش سپرده بود. لازم به ذکر است که آثار ورود به زور، قاتل یا قاتلان به خانه مرحوم مهرجویی دیده نشده است.
بنا به گفته این وکیل، داریوش مهرجویی روز جمعه به وکیلش گفته بود به خاطر اینکه آن خانه دیگر امنیت ندارد ، قصد دارد هفته بعد این خانه را ترک کند و برای ادامه زندگی به تهران برود اما قبل از اسباب کشی به قتل رسید .
سخنگوی فراجا:کارگاهان به سرنخ های جدیدی رسیدند؛ ۲ مظنون تا ساعاتی دیگر دستگیر می شوند


 فیلمی جدید و منتشر شده توسط پلیس از منزل داریوش مهرجویی

 اولین تصاویر از صحنه قتل مهرجویی و همسرش

جستجوی اطراف محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش توسط سگ‌های آموزش دیده پلیس

سخنان غم انگیز امین حیایی در ویلای داریوش مهرجویی لحظاتی بعد از قتل

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر به قتل رسیدند

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در خانه‌اش در کرج را تایید کرد.
این خبر در تماس با یکی از سینماگرانی که محل حادثه حضور دارد نیز تایید شده است.
طبق پیگیری خبرنگار انتظامی ایسنا، این حادثه در زیبادشت مشکین آباد رخ داده است و دختر داریوش مهرجویی ماجرا را به پلیس خبر داده است. همچنین طبق اطلاع خبرنگار ایسنا به نقل از پلیس، ماجرای سربری که در فضای مجازی در حال طرح است، صحیح نیست. سردار هداوند فرمانده انتظامی استان البرز به ایسنا گفته است که «شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن انجام شده است».
هنوز جزییات بیشتری از این حادثه، عاملان آن و انگیزه آن‌ها به صورت رسمی منتشر نشده است.
داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است. آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته شد.داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است. آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته شد.

توضیحات پلیس درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش

فرمانده انتظامی استان البرز جزئیاتی از قتل داریوش مهرجویی و همسرش را تشریح کرد.سردار حمید هداوند در این‌باره گفت: این حادثه در ساعات پایانی شنبه‌شب از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران پلیس در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد به قتل رسیده‌اند.
وی با بیان اینکه این حادثه از سوی دختر مرحوم مهرجویی به پلیس اطلاع داده شد، گفت: تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.
هداوند درباره اینکه گفته می‌شود سر مرحوم مهرجویی بریده شده است، به ایسنا گفت: این حادثه به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست. شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن انجام شده است.
به گفته فرمانده انتظامی استان البرز جزئیات این پرونده با حضور تیم تخصصی پلیس تحت پیگیری است.

تصویر آخرین پست هولناک همسر داریوش مهرجویی
قتل

بیوگرافی داریوش مهرجویی

متاسفانه اطلاعات زیادی از خانواده ایشان در دسترس نمی باشد. اما در برخی از مصاحبه هایش آقای مهرجویی در ارتباط با پدر، مادر و حتی مادربزرگ شان سخن گفته اند.
داریوش مهرجویی در مصاحبه ای می‌گوید که مادربزرگش فردی بسیار‌ مومن بوده و او نیز تحت تاثیر فضای روحانی وی قرار می گرفت و در آن دوران نماز و روزه خود را کامل انجام می داده است.
این هنرمند پر آوازه در دوران جوانی بسیار به موسیقی علاقمند بود. حتی برای مدتی نیز در کلاس های آموزش موسیقی نزد آقای زندی شرکت می کرد.
سپس نزد پدر خود به نواختن سنتور پرداخت و با موسیقی غرب آشنا شد.او سپس شروع به نواختن‌ پیانو و نوشتن نوت هایی برای پیانو کرد.

داریوش مهرجویی در ۱۷ سالگی به سینما علاقمند شد و برای بهتر درک کردن فیلم های بین المللی روز به روز زبان انگلیسی خود را تقویت می کرد.

او ابتدا به طور مقدماتی زبان انگلیسی را در ایران آموخت و بعد حدود یک سال در یکی از هتل های بین المللی در آتلانتیک مدیر شد.

پس از آن که به سن ۲۰ سال رسید برای ادامه تحصیل و علم آموزی به کالیفرنیا مهاجرت کرد.

او در سال ۱۳۴۴ لیسانس فرانسه را از دانشگاه یوسی ال ای دریافت نمود.

وی در همین سال بود که وظیفه سردبیری نشریه پارس را در لس آنجلس بر عهده گرفت.

ورود به دنیای سینما

در سال ۱۳۴۵ داریوش مهرجویی به ایران بازگشت. وی با توجه به علاقه اش به دنیای سینما، تصمیم گرفت فعالیت خود را به عنوان کارگردان در این عرصه شروع نماید.

حضور وی در دنیای سینما به خودی خود جنجال برانگیز بود. چراکه داریوش مهرجویی در آن زمان تجربه زیادی نداشت و همینطور تازه از ایالات متحده آمریکا به ایران بازگشته بود.

تمامی این موارد زمانی که وی اعلام نمود که قصد ساخت فیلمی با نام الماس ۳۳ با بودجه ۲ میلیون دلاری را دارد حاشیه برانگیز تر شدند.

در فیلم الماس ۳۳ بازیگران مطرح خارجی مانند نانسی کووَک (بازیگر مطرح تلوزیون آمریکا) نیز حضور داشتند.

فیلم الماس ۳۳ یکی از پر هزینه ترین فیلم های آن زمان به شمار می رفت.

ساخت این فیلم شایعات بسیار زیادی برای داریوش مهرجویی به همراه داشت از رابطه او با بازیگر آمریکایی گرفته تا اکران در کشور های اروپایی.

هر چند که فیلم الماس ۳۳ یک پدیده برای سینمای آن دوران محسوب می شد اما با شکست تجاری روبرو شد.

ورود داریوش مهرجویی به دنیای سینما به صورت کاملا حرفه ای بود و همین موضوع باعث شد تا نام وی بر سر زبان ها بی افتد.

زندگی شخصی

داریوش مهرجویی تا به حال دو ازدواج داشته است.

اولین همسر او فریار جواهریان بود که یکی از مهندسین برجسته ایرانی محسوب می شد.

فرزندان داریوش مهرجویی و فریار جواهریان شامل مریم و صفا مهرجویی می باشند.

این دو سپس از یکدیگر جدا شده و داریوش مهرجویی با خانمی به نام وحیده محمدی ازدواج نمود.

حاصل ازدواج آقای مهرجویی و خانم محمدی، مونا مهرجویی می باشد.

آقای مهرجویی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران ۵ فیلم ساخت و بعد از انقلاب اسلامی به طور موقت به فرانسه مهاجرت کرد.

اما پس از مدتی برگشت و خیلی جدی و با پشتکار به کار خود ادامه داد.

آثار داریوش مهرجویی

از جمله فیلم های داریوش مهرجویی که با استقبال بی نظیر مردم رو به رو بوده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اجاره نشین ها، ساخت سال ۱۳۶۵

هامون، ساخت سال ۱۳۶۸

سارا، ساخت سال ۱۳۷۱

پری، ساخت سال ۱۳۷۳

لیلا، ساخت سال ۱۳۷۵

درخت گلابی، ساخت سال ۱۳۷۶

مهمان مامان، ساخت سال ۱۳۸۲

سنتوری، ساخت سال ۱۳۸۵

چه خوبه که برگشتی، ساخت سال ۱۳۹۱

داستان های جزیره، ساخت سال ۱۳۷۹

لامینور، ساخت سال ۱۴۰۱

سنتوری، ساخت سال ۱۳۸۵

و دیگر فیلم ها که در این مجال نمی گنجند اشاره کرد.

داریوش مهرجویی در نظر سنجی که در سال ۱۳۸۳ برگزار شد، با ساخت و آفریدن شخصیت هایی در فیلم های خود که تعداد آن به ۷ شخصیت می رسید، بیشترین شخصیت سینمایی را آفرید و به عرصه گذاشت.

فیلم هامون ساخته سال ۱۳۶۸ یکی از پرطرفدار ترین آثار وی محسوب میشود.

شخصیت اصلی فیلم فردی به نام هامون بود که بسیار طرفدار داشت و از استقبال حیرت انگیزی در سال ۱۳۶۸ بهرمند شد.

سریال گاو، برنده جایزه بهترین فیلم نامه از جشنواره سینمایی سپاس شد.

سریال سارا، برنده جایزه صدف طلایی برای بهترین فیلم در جشنواره سن سباستین کشور اسپانیا شد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فیلم الماس ۳۳ آقای مهرجویی فیلمی پر هزینه بوده است.

این فیلم در سال ۱۳۴۵ روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت. که با توجه به هزینه بالای فیلم شکستی تجاری محسوب شد.

البته که توجه منتقدین را هم هیچ وقت به خود جلب نکرد. آقای مهرجویی با آقای غلامحسین ساعدی در سال ۱۳۴۸ همکاری کرد و از روی داستانی کوتاه، فیلمنامه گاو را نوشتند.

فیلم گاو در جشنواره های گوناگون جوایز زیادی دریافت کرد و مورد استقبال بی نظری مردم رو به رو شد.

جوایز داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی بارها در جشنواره های داخلی و خارجی برای ساخت فیلم های فوق العاده خود مورد تشویق و حمایت قرار گرفته است.

این هنرمند سرشناس یکی از برترین فیلم سازان این عرصه شناخته شد و مورد استقبال قرار گرفت.

یکی از جوایز مهم داریوش مهرجویی گرفتن جایزه شوالیه ادب و هنر بود که از دست سفیر فرانسه دریافت کرد.

داریوش مهرجویی در آغاز فعالیت هنری خود، فیلم ها و کارهای بسیاری داشت که توقیف شد و می توانست جلوی پیشرفت روز افزون این هنرمند را بگیرد.

اما این مرد هنرمند به تلاش خود ادامه داد و راه سخت خود را در پیش گرفت.

در ادامه به جوایز بین المللی و داخلی داریوش مهرجویی می پردازیم:

جایزه صدف طلایی که به عنوان بهترین فیلم در جشنواره فیلم  سن سباستین دریافت کرد.

جایزه ذکر ویژه در جشنواره فیلم برلین

جایزه نگاه نو در جشنواره فیلم برلین

جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم برلین

جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم ونیز

جایزه هوگو نقره ای در جشنواره فیلم شیکاگو

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سپاس

نامزد تندیس طلایی در جشنواره فیلم روسیه

جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره فیلم بین الملل روتردام کشور هلند

جایزه بزرگ آنتن از جشنواره کشور فرانسه

برنده جایزه ویژهٔ بین‌المللی کاتولیک‌ها،جشنواره فیلم بین الملل آلمان

نامزد جایزه بزرگ جشنواره بین الملل ژاپن

نامزد قرقاول طلایی در کشور هند

صد ها جایزه ی ارزشمند داخلی و خارجی که در این بخش نمی‌ گنجند.

به طور کلی فیلم گاو با جوایز متعددی که در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد، فصل جدیدی برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

فیلم مدرسه ای که می رفتیم را یک سال بعد از بازگشت به ایران ساخت که برای کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان بود.

این فیلم نیز با مشکلات توقیف و سانسور رو به رو شد.

سبک داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی یکی از ستوده ترین فیلم سازان سینمای ایران به حساب می آید.

جناب مهرجویی از لحاظ سبک فیلم سازی، چیزی به عنوان زمان و مکان برایش اهمیت ندارد.

آقای مهرجویی سوای این قضایا فیلم می ساز و این داستان فیلم را جذاب تر می کند.

می توان به جرات گفت که همین حرکت ها و رخداد ها هستند که تصور مخاطب را بی پروا با خود به هر طرف می کشانند.

همین رخداد هایی که ماورای زمان و مکان هستند بیننده را جذب خود می کنند و غرق در دنیای فیلم و قصه جذاب آن می شویم.

این هنرمند برجسته، داریوش مهرجویی با همین سبک خاص و استثنایی خود باعث پیشرفت سینمای ایران و دیده شدن فیلم های ایرانی در کشور های غربی و خارجه شد.

گاهی لازم است با دیدن سبک های آقای مهرجویی محیط استرس آور اطراف خود را رها کنیم و همراه فیلم و فیلمنامه پیش برویم.

آقای مهرجویی همیشه این را می گوید که آرزو می کنم در هنر، در بند نباشم و خودم را سانسور نکنم.

من می خواهم در کمال خونسردی بنشینم و هر آنچه که درون من است را بیرون بریزم.

دوست دارم در رشته هنری به عقب بازگردم.

حضور جهانی داریوش مهرجویی

در واقع سریال گاو ساخته جناب داریوش مهرجویی بود که سینمای ایران را در عرصه جهانی معروف کرد.

چرا که در دهه ۴۰ خورشیدی، نقش سینمای ایران در عرصه جهانی و بین المللی خیلی کم رنگ و بی حاشیه بود.

دیده شدن سینمای ایران و فیلم های ایرانی در کشور های غربی، افتخار آفرینی آقای مهرجویی است که در دهه ۴۰ با ساخت فیلمی فوق العاده به نام گاو که جوایز گوناگونی از عرصه جهانی دریافت کرد.

‌این کارگردان که فیلم های فوق العاده جهانی دارد با بازیگران فوق العاده ای نیز همکاری داشته که آنها را در ادامه نام می بریم:

عزت الله انتظامی

گلاب آدینه

جمشید مشایخی

خسرو شکیبایی

محمد علی کشاورز

ایرج راد

مرضیه برومند

اکبر عبدی

گلشیفته فراهانی

محمد علی فردین

رضا عطاران

علی نصیریان

دیگر بازیگرانی که کنار این تهیه کننده و کارگردان هنرمند و بزرگ کار کرده اند.

آقای عزت الله انتظامی با داشتن بیشترین بازی در فیلم های آقای مهرجویی به تعداد ۱۰ بازی، رتبه اول را دارا است.

فیلم های سانسور شده داریوش مهرجویی

همانطور که ذکر کردیم، خیلی از فیلم های داریوش مهرجویی سانسور شده اند.

اینکه در آغاز کار و در اوج جوانی آثار ارزشمند ات توقیف و پخش نشوند، خیلی دردناک است.

شاید داریوش مهرجویی تنها فیلم سازی باشد که فیلم هایش هم قبل و هم بعد از انقلاب سانسور و توقیف می شد.

اما آقای مهرجویی خیلی خوب توانست خود را به جلو براند و جوایز نفیسی را از حرفه خود دریافت کند.

او فیلمی به نام مستند الموت ساخت که سناریو در مورد شیعیان و مذهب اسماعیلیون و به طور کلی در مورد اسلام و برای تلویزیون‌ ملی جمهوری اسلامی ایران ساخت.

اما این فیلم هرگز پخش نشد و تنها جواب آنها این بود که فیلم گم شده است.

یکی دیگر از فیلم های آقای مهرجویی، سینمایی سنتوری بود که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و هیچ وقت اجازه اکران در سینما ها داده نشد.

او از اینکه بی دلیل این فیلم را توقیف کرده اند نیز صحبت کرد و گفت هیچ وقت دلیل این کار را نگفتند و من هم متوجه نشدم.

جالب است بدانید که این فیلم در جشنواره همان سال، فیلم سنتوری یکی از بهترین فیلم هایی بود که مردم به آن رای داده بودند.

اما بعد ها بدون کسب اجازه در نمایش خانگی اکران  شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

لیست آثار سانسور و یا توقیف شده

فیلم لامینور که در اواخر سال ۱۴۰۰ پروانه نمایش آن را صادر نکردند و این فیلم نیز هیچ وقت پخش نشد.

لیست سریال های سانسور و یا توقیف شده جناب مهرجویی به شرح ذیل می باشد:

گاو

دایره مینا

الموت

مدرسه ای که می رفتیم

بانو

سنتوری

لامینور

اما همه این فیلم ها به طور کامل سانسور و یا توقیف نشده اند.

بعضی از آنها یک سال بعد مجوز پخش گرفته شده اند و بعضی نیز هنوز پخش نشده اند.

به طور کلی برای همه ی سازندگان این عرصه خیلی سخت و درد ناک است که آثار ارزشمند خود را هیچ وقت  در صحنه ی نمایش نبینند.

اینکه فیلم های شما هیچ وقت پخش نشود و مردم از آن لذت نبرند، و خستگی کار بر تن شما بماند خیلی درد ناک است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایشان در مصاحبه ای فرموده اند که بزرگ ترین آرزوی من این است که روزی از خواب بیدار شوم و بشنوم که هیچ فیلمی توقیف نخواهد شد.

آرزوی ما نیز این است که روزی برسد که هیچ فیلمی سانسور و توقیف نشود تا خستگی کار بر تن هنرمندان عزیز کشورمان نماند.

قتل

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: