در گفت‌وگو با یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح شد؛

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کشورها به صورت انفرادی یا جمعی، برای موازنه قوای رسمی و غیررسمی در مقابل قدرت هژمون، متحد می‌شوند و آمریکا به این دلیل است که از رشد بریکس نگران است.

سایت شماره یک:
 
 
نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبر۲۴ در خصوص اهمیت روابط ایران و گروه بریکس گفت: این گروه برای آمریکا نگران‌کننده است؛ هرچند که این کشور در ظاهر اعلام می‌کند که بریکس یک فرصت است. این موضوع برای آمریکا از آن جهت نگران‌کننده است که اساساً قدرت هژمون موجود از ظهور قدرت‌های جدید نگران هستند؛ زیرا به هر حال یکی از قدرت‌ها و مجموعه‌ها می‌تواند موقعیت هژمونیک آمریکا را به خطر بیندازد.

وی افزود: در طول تاریخ روابط بین‌الملل، وقتی قدرتی در موقعیت هژمون قرار می‌گیرد، چه به طور طبیعی و چه در چارچوب یک سیاست خارجی برنامه‌ریزی‌شده، سایر کشورها علیه قدرت هژمون متحد می‌شوند. قدرت هژمون می‌تواند دیدگاه‌های خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. بنابراین کشورهای دیگر به صورت انفرادی یا جمعی، برای موازنه قوای رسمی و غیررسمی در مقابل قدرت هژمون، متحد می‌شوند و آمریکا به این دلیل است که از رشد بریکس نگران است.

این کارشناس بیان کرد: یکی از مزایای بریکس برای ایران این است که کشورمان با ارتباطات نزدیک‌تر با این گروه و یا عضویت به شکل ناظر و یا رسمی‌تری را کسب می‌کند که با قدرت خود متفاوت است. هرگونه رابطه‌ای با بریکس به توانمندی ایران می‌افزاید. بریکس گروهی است که به طور طبیعی و یا برنامه‌ریزی‌شده در مقابل قدرت هژمون قرار گرفته است و مجموعه‌ای از قدرت‌های نوظهور در مقابل قدرت هژمون است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با ارتباط با بریکس به گروهی نزدیک می‌شود که با کشور ما در چالش قرار دارد.

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: ایران بخشی از این قدرت خواهد بود و در مقابل این هژمون قرار می‌گیرد. به هر روی کشورها به این دلیل در روابط بین‌الملل فعال هستند که برای خود امنیت، رفاه، شخصیت یا اعتبار کسب کنند. در این راستا نزدیک بودن به بریکس هر سه مقوله را برای ایران به همراه خواهد داشت؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران می تواند عضو یک باشگاه قدرت باشد و چون کشورهای عضو بریکس در حال رشد هستند به لحاظ اقتصادی هم برای کشورمان اهمیت خواهد داشت.

شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: اعتبار دو درجه دارد؛ یا رتبه‌ای است یا باشگاهی. قدرت رتبه‌ای به این معنی است که کشوری قدرت خود را در قیاس با دیگر کشورها گسترش می‌دهد و قدرت باشگاهی به این معنی که یک کشور عضو کلوپی از قدرت می‌شود. از این منظر نیز بریکس برای ایران به لحاظ شخصیتی دارای اهمیت است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر