مهسا امینی | مهسا امینی درگذشت

گزینه‌های احتمالی برای شناخته شدن به عنوان سالم‌ترین سبزیجات اسفناج و چغندر به همراه برگ آن بودند که همگی امتیاز ۸۰ را کسب کردند. با این وجود، تنها سبزی‌ای که ۱۰۰ یعنی امتیاز کامل را کسب کرده "شاهی آبی" بود.

سایت شماره یک:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا سالم‌ترین سبزی جهان را تایید کرده‌اند. به نظر می‌رسد کلم پیچ دیگر تک ستاره جمع نیست! مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا امتیازات چگالی تغذیه را بر اساس غلظت ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری سبزیجات مختلف تعیین می‌کند. گزینه‌های احتمالی برای شناخته شدن به عنوان سالم‌ترین سبزیجات اسفناج و چغندر به همراه برگ آن بودند که همگی امتیاز ۸۰ را کسب کردند. با این وجود، تنها سبزی‌ای که ۱۰۰ یعنی امتیاز کامل را کسب کرده "شاهی آبی" بود.

شاهی آبی چیست؟

 به نقل از پریونشن، این گیاه با برگ سبز از خانواده Brassicaceae است و در آب‌های شیرین مانند نهر‌ها و برکه‌ها رشد می‌کند و ارتباط نزدیکی با کلم، کلم پیچ، تربچه و خردل دارد. نام علمی آن Nasturtium officinale از زبان لاتین به عنوان "پیچاننده بینی" نشت گرفته است و اگر تاکنون یکی از برگ‌های بالغ آن را گاز زده باشید می‌دانید دلیل این نامگذاری چه بوده است.

شاهی آبی طعمی تند و فلفلی دارد که شبیه به طعم ترب کوهی است. B&W Quality Growers گزارش می‌دهد که شاهی آبی بیش از سه هزار سال خورده شده است. شاهی آبی یکی از عناصر اصلی در تمدن‌های یونان باستان، ایرانی و رومی بوده است. این سبزی فلفلی حتی در اولین روز شکرگزاری در فهرست غذا‌ها بود.

این سبزی در محیط‌های مرطوب و معتدل به وفور پیدا می‌شود. بخش جهانی شبکه خبری "بی بی سی" گزارش داده که فروشندگان خیابانی شاهی آبی را به عنوان یک میان وعده در لندن دوره ویکتوریا فروختند و آن را "نان فقرا" نامیدند. هزاران سال است که از شاهی آبی برای اهداف دارویی در سراسر اروپا و آسیا استفاده شده است.

شاهی آبی فواید زیادی برای سلامتی دارد. ویتامین A و پتاسیم آن بیش از کاهوی معمولی است. هم چنین، شاهی آبی حاوی ویتامین ث بیش تری در مقایسه با پرتقال است. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا "جیمز کوک" دریانورد و کاوشگر بریتانیایی در طول سفر به دور دنیا شاهی آبی را درمان بیماری اسکوربوت (بر اثر کمبود ویتامین ث) دانسته بود. تنها نقطه ضعف در مورد این سبزی آن است که پیدا کردن آن می‌تواند دشوار باشد.

با شاهی آبی چه بپزیم؟

جوانه‌های جوان‌تر شاهی آبی طعم ملایم تری دارند و از ساقه‌هایی لطیف و توخالی برخوردار هستند. این موضوع سبب می‌شود تا برای آماده سازی به صورت خام و افزودن به سالاد مناسب باشند.

شاهی آبی بالغ طعم بسیار شدیدتر و فلفلی به خود می‌گیرد. هم چنین، ساقه‌های سفت‌تر و فیبری‌تر دارد در نتیجه باید آن را بپزید تا خوش طعم‌تر شود. درست مانند هر سبزی دیگری نباید شاهی آبی را زیاد بپزید چرا که هر چه بیش‌تر آن را بپزید ویتامین بیش تری از دست می‌دهد.

با این وجود، این بدان معنا نیست که بهترین راه برای خوردن آن به صورت خام است. به طور خاص در مورد شاهی‌های بالغ شکستن برخی از ساقه‌های فیبری آن در غذای در حال پختن کمک می‌کند تا مواد مغذی بیش تری را دریافت کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر