تب زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن شما بالاتر از حد طبیعی باشد. عفونت شایع‌ترین علت تب است.

سایت شماره یک:

تب زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن شما بالاتر از حد طبیعی باشد. عفونت شایع‌ترین علت تب است.

در حقیقت، ایجاد تب راهکار بدن برای مبارزه با عفونت محسوب می‌شود. سایر علل عبارتند از: مشکلات التهابی، بعضی از سرطان‌ها و واکنش به داروها یا واکسن‌ها. راه‌های زیادی برای پایین آوردن تب بدون دارو وجود دارد با بعضی از آن‌ها که ایمن و موثر هستند آشنا می‌شوید.

نحوه‌ی پایین آوردن تب بدون دارو

به‌طور کلی، پزشکان به دمای۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد یا بالاتر، تب می‌گویند. به خاطر داشته باشید که غذا خوردن، پوشیدن لباس‌های اضافی و ورزش شدید همگی می‌توانند دمای بدن شما را افزایش دهند.

معمولا تب خفیف را می‌توانید در خانه و با راهکارهای زیر کنترل کنید:

۱. بدنتان را هیدراته نگه دارید

وقتی تب دارید، بدن عرق می‌کند تا شما را خنک کند. هنگامی که تب شدید است و بیش از حد آب از دست می‌دهید، بدنتان مجاری عرق خود را برای جلوگیری از هدر رفتن بیشتر آب می‌بندد و مقابله با تب را دشوارتر می‌کند. به همین دلیل، باید دائما آب و مایعات بنوشید.

اگر می‌خواهید از آب سبزیجات یا میوه‌ها استفاده کنید، آن‌ها را به نسبت یک به یک با آب رقیق کنید تا راحت‌تر جذب شوند. آبمیوه‌ی خالص، صرف‌نظر از اینکه چقدر مغذی است، برای بیمار تب‌دار بیش از حد غلیظ است و ممکن است باعث اسهال شود.

۲. اگر حالت تهوع دارید، یخ بمکید

در صورتی که حالت تهوع شدید دارید و نمی‌توانید مایعات بنوشید، یخ بمکید. برای تنوع بیشتر، می‌توانید آبمیوه‌ی رقیق شده را داخل فریز قرار دهید تا قالب‌های یخ میوه‌ای و خوشمزه داشته باشید.

۳. برای خنک کردن بدن از کمپرس مرطوب استفاده کنید

کمپرس گرم و مرطوب به کاهش دمای بدن کمک می‌کند. اما اگر احساس گرما برایتان آزاردهنده است، به جای آن کمپرس خنک را روی پیشانی، مچ دست و ساق پا قرار دهید و بقیه‌ی بدن را پوشیده نگه دارید. در صورتی که تب از ۱۰۳ درجه‌ی فارنهایت (۳۹/۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) بالاتر رفت، هرگز از کمپرس گرم استفاده نکنید. در این موارد، استفاده از کمپرس خنک از افزایش تب جلوگیری می‌کند.

۴. استراحت کنید

تب معمولا با افزایش متابولیسم همراه است، به این معنی که بدن فعالیت زیادی انجام می‌دهد و به اکسیژن و مایعات بیشتری نیاز دارد. بنابراین حتی اگر نمی‌توانید کل روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید تا حد امکان از فعالیت بدنی خودداری کنید. همچنین هشت تا ۹ ساعت در شب بخوابید و برنامه‌ی تمرینی خود را موقتا متوقف کنید. چرا که ورزش کردن دمای بدن را افزایش می‌دهد.

۵. با آب ولرم حمام کنید

حمام کردن با آب ولرم یکی از بهترین روش‌ها برای پایین آوردن تب بدون دارو است. آب ولرم باعث شل شدن عضلات و آرامش بدن می‌شود. همچنین استرس را از بین می‌برد و انرژی‌بخش است.

۶. مراقب آنچه که می‌خورید باشید

مصرف غذاهای غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن که با بیماری مبارزه می‌کند ضروری است. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی، شما سریع‌تر سلامت خود را به دست می‌آورید. برای مثال، غذاهای غنی از ویتامین C استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. نوشیدن آب لیموترش همراه با آب ولرم یک درمان طبیعی موثر برای تب و همچنین سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها است.

وقتی از راههای پایین آوردن تب بدون دارو صحبت به میان می‌آید، سوپ هم یکی از غذاهایی است که می‌توانید مصرف کنید. خوردن سوپ‌هایی که حاوی گیاهان دارویی (مانند ریحان) و ادویه‌جات (کمی فلفل) هستند گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را با تولید عرق خنک می‌کند.

۷. درمان‌های گیاهی را امتحان کنید

اکیناسه؛ اکیناسه گیاه‌ی قدرتمندی است که قرن‌ها است بومیان آمریکایی از آن استفاده می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که نوشیدن دمنوش اکیناسه به محض مشاهده‌ی علائم تب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا عفونت را سریع‌تر از بین ببرد.

زنجبیل؛ راه‌ی دیگر برای بزرگسالان بدون دارو استفاده از زنجبیل است. خواص ضدباکتریایی زنجبیل به آن کمک می‌کند که با تب، سرفه و سایر علائم رایج مقابله کند. از این گیاه‌ی پرخاصیت می‌توانید به‌شکل دمنوش استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر دمای بدنتان ۱۰۳ درجه‌ی‌ فارنهایت (۳۹/۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) یا بالاتر است یا  بیش از سه روز است که تب دارید، با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که علاوه بر تب، علائم زیر را هم دارید فورا به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

سردرد شدید

تورم شدید گلو

بثورات پوستی غیرعادی، به‌خصوص اگر بثورات به‌سرعت بدتر شوند

حساسیت غیرعادی به نور

درد و سفتی گردن زمانی که سر خود را به سمت جلو خم می‌کنید

سردرگمی ذهنی

استفراغ مداوم

مشکل در تنفس یا درد قفسه‌ی سینه

بی‌حالی یا بی‌قراری شدید

درد شکم یا درد هنگام ادرار کردن

ضعف عضلانی یا تغییرات حسی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود مشکل در اعصاب، نخاع یا عملکرد مغز باشد

تشنج

هر گونه علامت یا نشانه‌ی غیرعادی دیگر

کلام پایانی

تب یکی از علائم شایع عفونت و التهاب است. این عارضه معمولا به درمان پزشکی نیاز ندارد. با این حال، استفاده از راهکارهای خانگی می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد و به شما کمک کند که احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

اگر تب مداومی دارید که به درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه پاسخ نمی‌دهد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین تبی که با علائم جدی مثل سردرد شدید، استفراغ یا درد شدید همراه است، به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر