سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با بیان این‌که پیش از سفر عراقچی به وین یک جلسه آن برگزار شده است، گفت:‌ شورای عالی امنیت ملی با نظرات عالی نظام تصمیم گرفته این کمیته که یک کمیته بین بخشی است، باشد و اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. خطیب زاده درباره دریافت تضمین در مذاکرات وین هم گفت که اصل موضوع درباره تضمین‌ها درست است. درباره جزییات صحبت نکنم و موضوعی است که در پشت درهای بسته در حال گفت‌وگو است.

سایت شماره یک:

مهمترین بخش اظهارات سعید خطیب زاده به شرح زیر است:

* هیچ بعید نیست که دور بعد مذاکرات دور پایانی باشد.

* هیچ گاه برجام جدید گفتگو و مذاکره نخواهد شد.

* دیپلمات ها آدم های خوشبینی هستند اما برای قضاوت هنوز زود است.

* متن مذاکرات فاقد ابهام است.

* آنچه که باقیمانده تصمیم سیاسی هست که طرف های مذاکره باید بگیرند.

* جمهوری اسلامی ایران سیاست واحدی دارد.

* سیاست اصولی ایران رفع تحریم ها است که در برجام پیشبینی شده است.

* ما در برجام و گفتگو های وین نه تعهدی بیش از آنچه که در برجام نوشته شده خواهیم پذیرفت و نه به انتفاعی کمتر از آنچه که در برجام پیشبینی شده رضایت خواهیم داد.

* جلسه اول کمیته تطبیق برگزار شده و بعد از بازگشت دکتر عراقچی جلسه دیگر آن هم برگزار می شود.

* خبر درخواست تضمین ایران در مذاکرات صحت دارد.

* به دلیل خروج آمریکا از برجام آنها باید تضمین لازم را ارائه دهند.

*  اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود به توافق نزدیک خواهیم بود.

* اجازه نمی دهیم مذارکات وین فرسایشی شود.

* همه چیز نوشته شده و فقط منتظر تصمیمات سیاسی هستیم.

* تمامی دسترسی های فراپادمانی متوقف شده ولی آژانس دسترسی های پادمانی را دارد.

* اروپایی ها بهتر است که به تعهد های خودشان برگردند.

* اروپا همچنان در بی عملی مطلق هست و منتظر وین مانده است.

واکنش خطیب زاده به اقدامات برخی گروه ها علیه رای دهندگان ایران در کشورهای دیگر

* صبح امروز محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه با سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور منتخب درباره موضوع برجام دیدار کردند.

*  نیروگاه بوشهر به مشکلی بر نخورده است.

* از قبل اعلام شده بود که به دلیل رسیدگی های فنی چند روزی از مدار خارج می شود.

مشروح اظهارات خطیب زاده به نقل از فارس را در ادامه بخوانید:

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این نشست خبری برگزاری موفقیت آمیز انتخابات را به همه تبریک گفت و افزود: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت. به هموطنانی که به رغم مضایق و فشارها و اذیت و آزارها در خارج از کشور رای خود را دادند، تبریک عرض می‌کنم. به مقام معظم رهبری و مردم تبریک می‌گویم. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: کسب اعتماد ملت به رئیس جمهور محترم تبریک عرض می‌کنم و برای رئیس جمهور آینده بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

وی گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس جمهور و نخست‌وزیر، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی بودند و این روند ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که توافق در دولت جدید رخ دهد، بیان کرد: این گزارش‌ها تأیید نمی‌شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست. تمامی طرف‌ها در وین درباره جزییات گفت‌وگو کردند. هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است. هیچگاه سیاست ایران این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد آن را به تاخیر بیندازد.

خطیب‌زاده افزود: هیچ بعیدی نیست که دور بعد دور پایانی باشد باید ببینیم همه طرف ها تصمیماتشان را می‌گیرند یا خیر.

وی درباره این‌که مذاکرات برجام در همین دولت به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: دیپلمات‌ها آدم‌های خوشبینی هستند ولی برای قضاوت همواره زود است و باید ببینیم آیا تصمیمات سیاسی توسط همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است و به یک متن روشنی در همه کارگروه‌ها رسیدیم. آن‌چه باقی ‌مانده بیش از آنکه به مذاکره نیاز داشته باشد نیازمند تصمیم سیاسی است و اگر تصمیمات اخذ شود می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی گفت‌وگوها قرار می‌گیریم. عراقچی آمده و گزارش‌های خود را خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: همه می دانند ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است. هیچگاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد.بهترین چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. وقتی به برجام برگردد لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نشست اخیر ایکائو گفت: شورای فنی ایکائو که جلسه داشت دادگاه حساب نمی‌شود و موضوعات فنی را مطرح می‌کنند و ایران گزارش فنی خود را قبلا داده و به ابهامات پاسخ داده است. گزارش فنی ایران کامل بوده است و در آن نشست مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که گفته می‌شود توافق منوط به خروج نام برخی از مقامات ایرانی از فهرست تحریم‌ها شده بیان کرد: گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ‌گاه رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است. سیاست اصولی ایران رفع تحریم‌هاست که در برجام پیش بینی شده است. آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده با چه رفتارهایی از اجرای حقوق بین‌الملل اجتناب می‌کند.

وی افزود: ما درباره جزییات به اندازه کلیات دقیق هستیم و درباره حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان نیز گفت: با نگرانی اوضاع وخیم در افغانستان را پیگیری می‌کنیم. همه را به کاهش خشونت و پایبندی به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی دعوت می‌کنیم. این موضع همیشگی ایران بوده و در این موضوع که امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم و سفرهایی در روزهای آتی انجام خواهد شد.

وی افزود: ایران همواره پذیرای برادران و خواهران خود از افغانستان بوده است. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی سید ابراهیم رئیسی و گزارش‌ها در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی نسبت به سیاست خارجی ایران در این دوران نیز گفت: رسانه‌های صهیونیستی رویه یکسانی دارند. آقای رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلفی بوده و صدای عاقله نظام در بخشی از آن است و این‌ها بیشتر برای مشوه کردن چهره ایران در دنیاست.

خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با بیان این‌که پیش از سفر عراقچی به وین یک جلسه آن برگزار شده است، گفت:‌ جلسه‌ دیگری از آن هم برگزار خواهد شد. شورای عالی امنیت ملی با نظرات عالی نظام تصمیم گرفته این کمیته باشد. یک کمیته بین بخشی است. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. 

وی درباره دریافت تضمین در مذاکرات وین اظهار داشت: اصل موضوع درباره تضمین‌ها درست است. درباره جزییات صحبت نکنم. موضوعی است که در پشت درهای بسته در حال گفت‌وگو است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ظریف برای آمادگی اعزام سفیر به ریاض گفت: آن‌چه ظریف گفته چیزی جدیدی نیست. همواره دستمان برای بازگشت عربستان سعودی به دامان منطقه دراز بوده است و نسبت به گفت‌وگوها با عربستان نظرمان مثبت بوده است.

وی درباره حصول توافق در وین هم گفت: می‌توانید نزدیک به چیزی باشید ولی هیچ‌گاه از آن دور نشوید. الان در نقطه‌ای هستیم که اگر تصمیمات گرفته شود نزدیک به توافق هستیم. متن کاملا روشن است و به نقطه‌های تصمیم سیاسی رسیده است. آمریکا و ما در برخی موضوعات اختلاف رای داریم. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره بازرسی‌های آژانس در ایران بیان کرد: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده است. اگر به توافقی برسیم دوربین‌ها و فیلم‌هایی که ضبط شده در اختیار آژانس قرار می‌گیرد و اگر تصمیم دیگری گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود و اجازه نخواهیم داد جزییات بدون توافق باقی بماند. هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر این‌که درباره همه چیز توافق حاصل شود.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ما نشان دادیم تاب آوری زیادی در مقابل فشار داریم و بخش سلامت ما از این فشارها عبور کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات رخ داده در پای صندوق‌های رای در خارج از کشور گفت: در برخی از کشورهای اروپایی و صندوق‌های رای در آمریکا شاهد این موضوع بودیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای حل بحران لبنان و بحران اقتصادی این کشور برنامه‌ای برای کمک دارد؟ و خطیب‌زاده گفت: موضوع لبنان موضوع داخلی است و ضمن احترام به تمامی طرف‌های لبنانی از آنها خواستیم به توافق درونی برسند و تشکیل دولت بدهند که ا‌ن‌شاءالله مردم لبنان بهره‌مند شوند. امیدواریم بحران لبنان هر چه زودتر پایان بپذیرد.

خطیب‌‌زاده همچنین گفت که امروز صبح به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف یک ساعت و نیم آنجا بود و گفت‌وگوهای خوبی درباره موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی همچنین درباره بازداشت اتباع افغانستان در مقابل سفارت این کشور در تهران بیان کرد: از این موضوع خبر داریم و اجازه دهید جزییات مشخص شد اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که احتمال دارد ایران از خارج از کشور واکسن وارد نکند نیز گفت: وزارت خارجه در موضوع واکسن با سابقه بسیار درخشانی به یاری وزارت بهداشت شتافت و سعی کرد تا جایی که ممکن بوده نیازهای مردم را تامین کند. کمترین واکسنی وارد ایران شده که وزارت خارجه از پیشنهاد و مذاکره و انتقال پول و واردات آن کمک نکرده باشد.

خطیب‌زاده افزود: وزارت خارجه، شخص وزیر و معاونان و مدیران این وزارتخانه در این موضوع کنشگرانه عمل کرده و هفته گذشته محموله‌ای از چین وارد شد و این هفته هم در دستورکار است. خوشحالیم که واکسن ایرانی و واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده است.

وی اظهار داشت: فکر نمی‌کنم واکسن‌ها تولید داخل تمامی نیازهای داخلی را تامین کند. 

تگ های مرتبط

ارسال نظر