روش کاشت موز

یک روش ساده برای کاشت موز در خانه را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

سایت شماره یک:

موز یک میوه‌ی خوراکی و پرطرفدار است که در بسیاری از مناطق جهان کشت می‌شود. موز شامل پوست سبز، پوست زرد و مرکز سفید است که در داخل آن بذرهای کوچکی وجود دارد. موز منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، و مواد مغذی دیگر است. همچنین، مصرف موز به عنوان یک مکمل غذایی قابل توصیه است، زیرا باعث افزایش سطح انرژی و روحیه شما می‌شود.استفاده از موز در غذاها و دسرها نیز بسیار رایج است. موز به دلیل طعم شیرین آن، اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای شکلات و سایر خوراکی‌های شیرین استفاده می‌شود.

صدها گونه مختلف از موز در سراسر جهان وجود دارد که معمولا به دلیل میوه این گیاه آن را درخت می‌نامیم. در واقع یک گونه از درخت موز، یک گیاه آپارتمانی است که از زیبایی خاصی برخوردار است و نگهداری از آن بسیار راحت است. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه درخت موز بکاریم ؟ و یا اینکه بهترین زمان کاشت درخت موز  چه موقع است

روش نگهداری درخت موز در اپارتمان

بیشتر گونه‌های درخت موز نیاز به آب‌وهوای گرم دارند و تنها در مناطق گرم رشد می‌کنند، اما چند گونه نیز وجود دارد که در برابر سرما مقاوم هستند و می‌توانند در آب و هوای معتدل نیز کاشته شوند. اگر قصد کاشت درخت موز در خانه را دارید، لازم است به چند نکته مهم که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه داشته باشید.

انتخاب گلدان

اگر می خواهید گیاه موز را در گلدان و خانه نگهداری کنید، از گلدانی بزرگ و عمیق استفاده کنید تا ریشه های گیاه به خوبی گسترش پیدا کنند. همچنین بهتر است از گلدانی با جنس سفالی استفاده نمایید.

کاشت موز در باغچه

موز گیاهی گرمسیری و رطوبت دوست است و در شرایط سرد و خشک زنده نمی ماند. اگر هوای محیط زندگی شما گرم و مرطوب است می توانید این گیاه را در باغچه خانه خود کاشته و نگهداری کنید.

انتخاب موز برای بذر گیری

موز باید درشت و رسیده باشد، بهتر است موزی را انتخاب کنید که روی پوستش ترک داشته باشد تا بتوانید بذرهای آن را راحت تر مشاهده و خارج کنید. بذرها در بخش میانی میوه وجود دارند و تیره رنگ هستند.

بهترین زمان برای کاشت درخت موز در ایران

زمان کاشت درخت موز بستگی به منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل کاشت دارد؛ اما در حالت کلی باید زمانی کاشت شود که هوا سرد باشد؛ چرا که بیشترین رشد درخت موز در فصل‌های بهار تا پاییز انجام می‌شود و لازم است در این فصول آبیاری گیاه به خوبی انجام شود.

روش نگهداری درخت موز

خاک مناسب برای درخت موز

انتخاب خاک و بهترین کود برای درخت موز نقش بسیار مهمی در رشد و شاداب ماندن گیاه دارد؛ خاک مناسب برای کاشت درخت موز باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

• رطوبت: خاک باید علاوه بر رطوبت مناسب زهکشی بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند به خوبی آب را در خود حفظ کند.

• غنی بودن از مواد آلی: خاک باید حاوی مواد آلی بالا باشد تا بتواند رطوبت را در خود نگه دارد. این مواد آلی شامل کمپوست، کودهای طبیعی یا مخلوطی از آن‌ها است.

• خاک pH: pH خاک برای درختان موز باید در محدوده ۶ تا ۷.۵ باشد.

نور مورد نیاز برای کاشت درخت موز

نور برای بیشتر گونه‌های این درخت بسیار ضروری است؛ به طور کلی باید در طول روز این گیاه آپارتمانی به مدت 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد. اما توجه داشته باشید بعضی از گونه‌های این درخت در معرض نور خورشید دچار سوختگی می‌شوند.

روش آبیاری درخت موز

طبیعت درخت موز به گونه‌ای است که به رطوبت و آب بسیاری نیز دارد؛ روش آبیاری مناسب برای درختان موز بسیار مهم است. در زیر چند نکته مهم در مورد آبیاری درخت موز را بررسی می‌کنیم:

میزان رطوبت خاک برای کاشت درخت موز

خاک باید همیشه حاوی رطوبت مناسب باشد. اما این رطوبت باید به گونه‌ای باشد که  امکان تنفس را داشته باشد و بتواند آب اضافه را دفع کند؛ بنابراین از آبیاری بیش از حد که منجر به آب‌بندی و خفگی ریشه‌ها می‌شود خودداری کنید.

زمان آبیاری

بهترین زمان برای آبیاری درخت موز در طول روز است؛ به این صورت در طول شب رطوبت کافی در خاک حفظ می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد قارچ در گیاه بهتر است  از آبیاری در ساعات آخر عصر و شب بپرهیزید.

روش آبیاری

معمولاً استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای درختان موز توصیه می‌شود. این روش به‌طور مستقیم آب را به ریشه‌ها ارسال می‌کند و باعث کاهش ضایعات آبیاری و افزایش بهره‌وری آب می‌شود.

مراحل کاشت درخت موز

کاشت موز از روش‌های مختلفی قابل انجام می‌باشد، مانند کاشت از طریق بذر، کاشت از طریق ریزوم و کاشت از طریق پاجوش. توصیه ما به شما این است که برای کاشت درخت موز بهترین کار این است که نهال‌های کوچک درخت موز را انتخاب کنید، زیرا کاشت موز از طریق بذر سالیان زیادی طول خواهد کشید. کاشت بذر موز چیزی حدود ۴ سال زمان می‌برد تا به مرحله جوانه زنی برسد.

نکته: ریزوم به ساقه‌های زیر زمینی در برخی از گیاهان گفته می‌شود. این ساقه‌های زیرزمینی دارای رشد افقی هستند و به‌عنوان اندام تکثیر رویشی عمل می‌کنند. در بسیاری از گیاهان اگر قطعه‌ای از ریزوم را جدا کنیم و بکاریم قابلیت رشد و ریشه زدن خواهد داشت.

تهیه مواد مناسب برای کاشت درخت موز

1- خاک درخت موز باید کمی اسیدی باشد، و از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

درخت موز قادر به رشد در هر خاکی نمی‌باشد به خصوص اگر خاک قلیایی و آهکی باشد. بهترین خاکی که می‌توان برای کاشت و نگهداری درخت موز در نظر گرفت، خاک‌هایی با حاصلخیزی بالا و اسیدی است. این خاک باید ترکیبی از پیت ماس و پرلیت و کوکوپیت باشد. پس در کل می‌توان گفت خاکی با قدرت زهکشی بالا می‌تواند بهترین خاک برای کاشت درخت موز باشد. میزان pH درخت موز باید بین 5.6 تا 6.5 باشد.

جهت خرید کیت سنجش اسیدیته یا ph متر کلیک کنید.

2- یک گلدان عمیق تهیه کنید.

گلدان مناسب برای کاشت درخت موز باید دارای ۱۵ الی 20 سانتیمتر عمق داشته باشد. در زیر این گلدان‌ها باید یک حفره زهکشی وجود داشته باشد. هرگز درخت موز را در یک گلدان که از زهکشی خوبی برخوردار نیست نکارید. وقتی که درخت موز به اندازه کافی بزرگ شد، باید هر دو یا سه سال، به میزان 10 تا 15 سانتیمتر، سایز گلدان را افزایش دهید.

3- یک پیازچه یا درخت کوچک موز تهیه کنید. 

پیازچه درخت موز، دربردارنده ریشه‌های درخت موز است. اگر نمی‌خواهید پیازچه درخت موز را خریداری کنید و آن را بکارید تا بزرگ شود و ریشه بزند، می‌توانید یک درخت کوچک موز را خریداری کنید. برای تهیه یک درخت مناسب برای کاشت موز باید درختی که کوچکتر است را انتخاب کنید تا در گلدان به راحتی جا شود و رشد کند ارتفاع درخت موز در شرایطی که رشد کند به ۴ متر نیز می‌رسد.

نحوه کاشت موز در گلدان

نحوه کاشت درخت موز از طریق پیازچه

گلدان را با خاک مناسب پر کنید، سپس در وسط آن یک حفره به عمق 7.5 سانتیمتر ایجاد کنید. وقتی که پیازچه موز را در گلدان می‌کارید، باید 20 درصد از بالای پیازچه، در بیرون از خاک قرار گیرد. همچنین آن را از گوشه‌های گلدان به اندازه 7.5 سانتی‌متر فاصله دهید، تا ریشه‌های موز بتوانند به خوبی رشد کنند. تا زمانی که پیازچه درخت موز شروع به روییدن برگ نکرده است، باید 20 درصد از بالای آن، بیرون از خاک باشد. به محض این که درخت موز را کاشتید، با استفاده از یک شیلنگ، به طور کامل به گیاه آب بدهید به طوری که خاک دور پیازچه درخت موز، به خوبی خیس شود. سپس گلدان درخت موز را به بیرون منتقل کنید تا آب‌های اضافی از طریق سوراخ‌های زهکشی خارج شوند. پس از آبیاری اولیه، با استفاده از یک آبپاش، همواره خاک گلدان را مرطوب نگه دارید اما آن را در آب غرق نکنید. در زیر گلدان درخت موز، زیرگلدانی قرار ندهید، زیرا آب در آن جمع می‌شود و باعث ایجاد باکتری و خراب شدن ریشه موز می‌شود. البته با حفظ فاصله بین گلدان و زیرگلدانی می‌توان بنحوی عمل کرد که زمان خارج شدن آب اضافه از سوراخ‌های زهکش، ته گلدان در آب خارج شده قرار نگیرد. مثلاً می‌توان چند تخته سنگ صاف در زیر گلدانی قرار داد و سپس گلدان را روی آنها قرار داد.

کلیک کنید تا با نحوه کاشت کاکائو آشنا شوید

نحوه کاشت درخت موز از طریق پاجوش

پیش از این که شروع به کاشت موز از طریق پاجوش کنیم باید بدانیم کدام پاجوش برای کاشت مناسب‌تر است؟ از این رو باید با انواع پاجوش‌ها آشنا شویم. پاجوش‌ها نسبت به محل و عمق تشکیل و نیز ارتفاع و میزان رشد برگ‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

۱- پاجوش‌های کوچک و رشد نکرده (small sucker)

پاجوش‌های کوچک و رشد نکرده دارای ارتفاع بسیار کوتاه هستند. این پاجوش‌ها همچنین یا فاقد برگ هستند یا اینکه برگ‌های کوچک و فلسی دارند و در سطح خاک رشد می‌کنند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر