در دو هفته قبل رئیس جمهور در جلساتی در هیئت دولت این مهم را به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند و حدود چهار روزگذشته معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغی را صادر کردند که کلیه امکانات و نیروهای موجود در حوزه تنظیم بازار مربوط به کالاهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

سایت شماره یک:

ایوب فصاحت مدیر جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: سال ۹۹ قانون انتزاع، وظایف جهاد کشاورزی را به همان وظایف قبلی برد و کلیه وظایف از تولید تا عرصه در محصولات اساسی کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شد منتهی این قانون این قانون اجرایی نشد تا اینکه در دو هفته گذشته رئیس جمهور و از مرداد ماه هم به طور کتبی اعلام واگذاری انجام گرفت اما عملیاتی نشد.

وی گفت: در دو هفته قبل رئیس جمهور در جلساتی در هیئت دولت این مهم را به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند و حدود چهار روزگذشته معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغی را صادر کردند که کلیه امکانات و نیروهای موجود در حوزه تنظیم بازار  مربوط به کالاهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

مدیر جهاد کشاورزی استان تهران افزود: از ۲۹ آبان ماه نظارت و بازرسی های خودمان را شروع کردیم و یک تجربه حداقلی را بدست آوردیم اما دیروز رسما از آن تعداد نیرو، ۱۰۰ نیرو به جهاد کشاورزی استان تهران داده شد که در قالب ۱۰۰ اکیپ با همکاری بسیج اصناف، اتاق اصناف و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی این تعداد نیرو سازماندهی شدند و در سطح شهر شروع به بازرسی کردند.

فصاحت بیان کرد: برنامه ای که داریم به این شکل است که این نظارت را از حلقه تولید تا حلقه مصرف نهادینه کنیم و این کار باید به طور هوشمند انجام بگیرد وگرنه از طریق روش های بازرسی معمول و یا سنتی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: امید است ظرف ۱۵ روز آینده آن استقرار نیروها را در استان تهران تکمیل نماییم چون در حال حاضر شهر تهران را تکمیل شده اما شهرستان‌ها هنوز باقی مانده است که انشاالله این هم تکمیل خواهد شد‌.

این مقام مسؤول افزود: دیروز هم نامه ای را به فرمانداران شهرستان‌ها ارسال کردیم تا کمیته ای تشکیل دهند و این نیروها را به جهاد کشاورزی استان و شهرستانها سریعا انتقال پیدا کند و در این مدت استقرار نیروها را تکمیل خواهیم کرد و ظرف ۲ ماه آینده نظارت ها به طور کامل در همه کالاهای مشهود تکمیل خواهد شد.

فصاحت اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰۰ واحد را بازرسی کردیم که برخی ها تخلف داشتند و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و در حال حاضر بازار تخم مرغ و مرغ در استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است اما این تثبیت بازار را به ۲۳ کالای دیگر افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهم ترین مشکلات ما این بود که جوجه های تولیدی جذب نمی شدند، گفت: برنامه ریزی های لازم در استان انجام شده و در حال حاضر میزان جوجه ریزی نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و همین درصد باعث افزایش تولید شده و در حوزه تنظیم ورودی مرغ مان با استان های شمالی و غیره همکاری بسیار خوبی داریم و در حال حاضر در بحث تخم مرغ به حد اشباع بازار رسیدیم، واردات را متوقف کردیم و به سمت مدیریت توزیع تخم مرغ در استان تهران می رویم که قیمت به شدت ظرف چند روزگذشته در مرغ داری ها اُفت پیدا کرده که حال باید دوباره به سمت تنظیم بازاری برویم که تولیدکننده آسیب نبیند.

وی با اشاره به اینکه برای تمام واحدهای غیرفعال مرغ داری گوشتی استان برنامه پیش بینی شده است، گفت: حدود ۴۰ واحد غیر فعال داشتیم که ۱۰ واحد فعال شده و تعدادی از این واحدها اصلا قابلیت فعال شدن ندارند چون در محدوده شهر قرار دارند و اصلا مجوز قانونی نمی توانند بگیرند که در واقع از چرخه خارج شدند.

مدیر جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: اولویت جهاد کشاورزی بر فعال سازی واحدهای بزرگ است، یک واحدی در ملارد در حال فعال سازی است که حدود یک میلیون قطعه‌ و کار از ۱۰ روز گذشته شروع شده و یکسری مشکلات دارند که برطرف خواهد شد و انشاالله ظرف چهار ماه آینده این واحد هم به چرخه تولید اضافه خواهد شد.

فصاحت تصریح کرد: بررسی های جهاد کشاورزی استان تهران نشان داد که واحدهای کوچک مقیاس خیلی زود از چرخه تولید حدف می شوند و کنترل این واحدها امکان پذیر نیست، تولید مرغ در دنیا و کشور ما صنعتی است، لذا چون تولید به این شکل انجام می شود به سمت مزارع مرغ داری های بزرگ می رویم که به آنها مگافارم می گویند، امید است بین ۴ تا۵ مگافارم در استان تهران راه اندازی  شود که حدود ۸۰ درصد مرغ استان در خود استان تولید شود و این نوسانات در برنامه مگافارم ها مدیریت شوند.

وی در پایان با اشاره به قیمت تخم مرغ ظرف ماه های آینده، گفت: در حال حاضر قیمت مصوب تخم مرغ ۴۳ هزار تومان برای مصرف کننده و قیمت مصرف کننده مرغ هم برای بازار عمده فروشی ما حدود ۳۱ هزار تومان است و هر قیمتی بالاتر از این قیمت ها تخلف محسوب می شود و شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ به جهاد کشاورزی اطلاع و گزارش دهند

قیمت انواع  مشتقات مرغ در بازار  به شرح زیر است:

نام کالا قیمت(تومان)
سینه شنیسلی مرغ زی پرو ۹۰۰ گرم ۵۹,۰۰۰ 
فیله مرغ آریا بهار پروتئین ۷۰۰ گرم ۵۱,۲۰۰ 
مغز ران بی پوست مرغ زی پرو ۹۰۰ گرم ۴۷,۸۸۰ 
ساق ران مرغ بی پوست زی پرو ۹۰۰ گرم ۵۳,۴۶۰ 
بازو مرغ آریا بهار پروتئین۹۰۰گرم ۳۴,۴۰۰ 
ناگت مرغ ب.آ مقدار ۹۵۰ گرم ۱۰۷,۹۰۰ 
گردن مرغ بدون پوست رویال طعم ۷۰۰ گرم ۱۱,۳۴۰ 
گوشت مرغ اکبرجوجه همراه سس مخصوص دارا ۱ کیلوگرم ۶۱,۰۰۰ 

در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته، همزمان با کاهش عرضه مرغ به بازار و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌ های گران، مرغداران افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار تومان را خواستار شدند، اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز، هیچ کالایی گران نشود در برابرخواسته مرغداران مقاومت کرد. این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب شد تا هم مرغداران ضرر کنند و هم مصرف‌کنندگان، زیرا دلالان با ورود به بازار مرغ توزیع را نابسامان کردند و قیمت را افزایش دادند. در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستا‌ها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

قیمت انواع مرغ 

نو

 

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۴۱,۰۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۳,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۸,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۴۹,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۴۸,۰۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۴۲,۱۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۳۹,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۳۳,۴۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۳۷,۳۰۰

فیله مرغ

۶۳,۵۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۲,۹۰۰

شنیتسل بدون آرد

۵۱,۸۰۰

جوجه چینی

۶۳,۶۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۵۴,۷۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۴۴,۰۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۴۱,۰۰۰

مرغ کنتاکی

۴۰,۱۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۳,۲۰۰

جگر مرغ

۷,۵۰۰

سنگدان مرغ

۱۲,۹۰۰

پای مرغ

۷,۳۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۹۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۷۹,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۵۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۲۴,۹۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۲۸,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۲۹,۰۰۰

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۲,۵۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۱۲ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۲,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۳,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۹,۹۰۰

 

 

دولت دلال بزرگ است!

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در اقتصاد رانتی و دلال پرور نه سهمی برای تولیدکننده هست و نه مصرف کننده، گفت: چنین بستری جولانگاه دلالانی است که مخل اقتصاد و توسعه هستند و در چنین فضایی بیشترین بار مسئولیت بر عهده مدیران دولتی است. اگرچه در اقتصاد دولتی ما، دلال بزرگ خود دولت است.

مسئولان با ارائه آمار نادرست امنیت کشور را به خطر می‌اندازند

یاوری تصریح کرد: مدیران و مسئولانی که اصول اولیه اقتصاد و بازار را به دلایل سیاسی و برای عوام فریبی نادیده می‌گیرند و با ارائه آمار غلط به مقامات بالادستی و مردم، مسیر را منحرف می‌کنند، بزرگترین خیانت را به مردم و کشور می‌کنند و منافع ملی و امنیت کشور را به خطر می‌اندازند. دولتمردانی که علیرغم علم به بحران‌های ناشی از مداخله دولت در بازار همچنان این رویه را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: بدیهی است که وقتی هزینه‌های تولید محصولی افزایش پیدا می‌کند قیمت تمام شده محصول نیز افزایش می‌یابد و اگر به دنبال کاهش قیمت محصولات هستیم باید هزینه‌های تولید آن را کاهش دهیم؛ نمی‌توان نظارت بر هزینه مواد اولیه را رها کرد و انتظار داشت که قیمت محصول نهایی کاهش یابد.

هیچ نهادی با گرانفروشی جوجه یک روزه مقابله نکرد

قیمت مرغاین فعال بخش خصوصی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته جوجه یکروزه گوشتی با قیمتی بین ۷۰۰۰ تومان تا ۹۰۰۰ تومان فروخته می‌شود، گفت: قیمت مصوب جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان است و این گرانفروشی ماه هاست که انجام می‌شود ولی هیچ نهادی نظارتی کوچک‌ترین اقدامی برای کنترل آن انجام نداده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این قیمت مصوب ذرت و سویا ۱۵ درصد افزایش یافت ضمن اینکه در حوزه کرایه حمل و نقل نیز با حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت مواجه بودیم و در سال جدید نیز طبق قانون دستمزدهای کارگری، بیمه و سایر هزینه‌های دولتی افزایش حداقل ۲۵ درصدی داشته‌اند.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: محصولی مانند کنسانتره، دارو، واکسن و سایر اقلام نیز حداقل ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

یاوری افزود: در حالی که قیمت مصوب فعلی مرغ بر اساس نرخ ۴۲۰۰ تومانی جوجه یکروزه و قیمت‌های قبلی نهاده‌ها بوده، دولت حاضر نیست نرخ مصوب مرغ را متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، اصلاح کند و رسماً تخلف از قانون دارد؛ در حق تولیدکننده ظلم کرده است و به دلیل ناتوانی در بخش‌های نظارتی مصرف کننده هم باید زیان ببیند.

تمام نهادهای دولتی و نظارتی به تولیدکننده فشار می‌آورند که قیمت را ثابت نگه دارد!

یاوری تصریح کرد: با این حال، تمام نهادهای دولتی و نظارتی به تولیدکننده فشار می‌آورند تا قیمت مرغ ثابت بماند و نتیجه این قیمت گذاری دستوری، فلج کردن تولید و اقتصاد کشور بوده است.

وی با بیان اینکه به مشکلات فوق باید ده‌ها مورد دیگر نیز اضافه کرد، گفت: به عنوان مثال، قیمت ذرت درجه یک را از مرغدار می‌گیرند و بعد از ماه‌ها محصول درجه سه اوکراین را وارد می‌کنند و به تولیدکننده تحویل می‌دهند همچنین برخی واکسن و داروهای بی کیفیت داخلی را گاهی تا ۷۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی به تولیدکننده می‌دهند و بسیاری چالش‌های دیگر که باعث کاهش بهره وری، تلفات و بیماری‌ها و ضرر و زیان تولیدکننده می‌شود؛ در هیچ کجای این قیمت گذاری‌های دستوری دیده نشده است.

وی گفت: با افزایش قیمتی که برای مؤلفه‌های تولید رقم خورده، ثبات نرخ مرغ منطقی و عقلانی نیست؛ مسئولان برخلاف ادعایی که می‌کنند قادر به کنترل نرخ مؤلفه‌های تولید نیستند و تمام سرکوب و فشار را به تولیدکننده و تولید وارد می‌کنند چرا که قادر به برخورد با رانت خواران و دلالان نیستند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت کاملاً بر ضد تولیدکننده و منافع کشور بوده است، افزود: باید وزرای این دو وزرات خانه پاسخگوی این بحران خودساخته باشند.

رفتارهای غیرمسئولانه، هفتمین تولیدکننده مرغ جهان را واردکننده کرد

یاوری تاکید کرد: نتیجه رفتارهای غیرمسئولانه دولتمردان بوده که هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ جهان، به واردکننده این کالا تبدیل شده است. کشوری که ۳۰ درصد توان تولید مازاد بر نیاز داخل را دارد و با توجه به بازارهای منطقه می‌توانست بزرگترین صادرکننده مرغ در منطقه باشد، واردکننده گوشت مرغ شده است.

وی تصریح کرد: آیا مسئولان این فاجعه و بحران، نباید مجازات شوند. رانت واردات گوشت مرغ به چه کسانی می‌رسد که حاضرند منافع ملی را فدای منافع نامشروع خود کنند؟

یاوری با بیان اینکه تولیدکننده‌ها در حال زیان هستند و انگیزه و توانی برای ادامه تولید ندارند، اظهار داشت: اگر قیمت مرغ زنده اصلاح نشود، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده ۲۰۶۰۰ تومان تمام می‌شود در حالی که قیمت مصوب فعلی ۱۷۱۰۰ تومان است و مرغدار در هر کیلوگرم تولید ۳۵۰۰ تومان ضرر می‌کند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه اقتصاد را نمی‌توان با دلالی و رانت خواری اداره کرد، گفت: اقتصاد علم است و مدیر شجاع و دانا و باتجربه لازم دارد تا چالش‌ها و موانع تولیدکننده را بفهمد بنابراین اداره کشور را باید به افرادی سپرد که تجربه کار در اقتصاد بخش خصوصی را داشته باشند.

اگر دولت از سرکوب قیمت دست برنمی دارد، لااقل مطابق قانون قیمت گذاری کند

وی اضافه کرد: تجربیات گذشته بارها و بارها ثابت کرده که مسئولان به هیچ وجه توانایی کاهش یا کنترل قیمت‌ها را ندارند و از طرفی دولت نیز دست از قیمت گذاری دستوری بر نمی‌دارد، بنابراین تنها گزینه ممکن اصلاح قیمت‌های دستوری مطابق قانون است.

یاوری افزود: بنابراین اگر هزینه‌های تولید محصولی افزایش می‌یابد، باید این افزایش قیمت در محصول نهایی لحاظ شود و اگر قیمت مرغ زنده اصلاح نشود در ماه‌های آینده باید منتظر بحران‌های غیرقابل کنترلی باشیم که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد.

منبع: مهر

تگ های مرتبط

ارسال نظر