سایت شماره یک:

نجاران و تولید کنندگان، ساخت وسایل و سازه‌های چوبی را باید طبق فرآیند مشخصی انجام دهند. بعضی از فرآیندها هستند که در ساخت هر نوع محصولی یکسان است و محدود به یک سازه یا وسیله خاص نمی‌شود. مرحله اندازه گیری قطعات چوبی براساس طرح سازه یکی از مهمترین مراحل است که باید از ابزار آلات مناسب استفاده شود. ابزار آلات اندازه گیری کارگاهی در این صنعت بسیار متنوع می‌باشد و هر کدام برای کاری مشخص مثلا اندازه گیری طول و عرض، زاویه، سوراخ و موارد مشابه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع تجهیزات اندازه گیری می‌توان به پرگار، گونیا، شابلون، گیج تناسب، جیگ سوراخکاری و غیره اشاره کرد. با شناخت این تجهیزات بهتر متوجه می‌شوید از کدام ابزار اندازه گیری برای چه کاری استفاده کنید تا کار برش قطعات چوب بدون نقص و دقیق انجام شود. در صورتی که اندازه گیری قطعات در ابتدا کار اشتباه انجام شود، کل فرآیند ساخت با مشکل مواجهه خواهید شد. در ادامه به معرفی انواع ابزار آلات اندازه گیری کارگاهی می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

ابزارهای اندازه گیری

همانطور که گفته شد، اگر در ابتدا فرآیند تولید یک محصول چوبی اندازه گیری اشتباه انجام شود، کل مراحل با مشکلاتی مثل دفرمه شدن سازه روبرو می‌شوید. پس این مرحله می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مراحل ساخت سازه یا وسیله چوبی در نظر گرفته شود. برای انجام دقیق اندازه گیری قطعات بهتر است از ابزارهای اندازه گیری مختلف موجود در بازار استفاده کنید. در برخی مواقع ممکن است اندازه گیری قسمتی از کار با استفاده از وسایل اولیه مانند خط کش غیر ممکن باشد؛ در این صورت می‌توان از ابزار آلات پیشرفته‌تری مانند گونیا نجاری متحرک، زاویه سنج دیجیتال یا موارد دیگر استفاده کرد. بنابراین با آشنایی و درک انواع ملزومات اندازه گیری کارگاهی و نحوه استفاده از آنها در نجاری انتخاب مناسبی برای این ابزار آلات خواهید داشت.

ابزارهای کارگاهی

زاویه سنج دیجیتال

با زوایه سنج می‌توان زاویه بدون اشتباه روی کار اعمال کرد. اگر به ابزار دقیقی برای اندازه گیری زاویه کارتان نیاز دارید بهتر است از زاویه سنج دیجیتال استفاده کنید. این ابزار قابلیت برش میلی‌متری دارد که مقدار زاویه را به صورت درصد یا درجه نشان می‌دهد. زاویه سنج دیجیتال دستگاه بسیار کوچک و سبکی است که برای اندازه گیری زاویه انحراف سطح افقی یا سطح عمودی کاربرد دارد؛ به این صورت که باید آن را روی سطح کار قرار دهید تا کنترل بهتری روی زاویه انحراف و جهت کار داشته باشید. از این نوع زاویه سنج می‌توان در تیغ اره‌های رومیزی استفاده کرد زیرا با خاصیت آهنربایی بودن در قسمت زیر آن این امکان فراهم است که به تیغ اره متصل شود و برش قطعاتی مانند چوب را با زاویه دلخواه انجام دهید.

پرگار صنعتی

حتما تا به حال با ابزاری مثل پرگار برای کشیدن اشکال دایره‌ای شکل در درس ریاضی استفاده کردید. در صنعت نیز این ابزار کاربرد دارد و می‌تواند در اندازه گیری و برش اشکال گرد، کار افراد را راحت کند. پرگار صنعتی پرگار در سه مدل خارج سنج، داخل سنج و مستقیم تولید شده است. هر کدام از انواع پرگارها برای اندازه گیری بخش خاصی به کار می‌روند. با تنظیم پرگار می‌توانید اشکال مختلفی را با میزان قطر متفاوت روی چوب اندازه بزنید و اندازه دقیقی از اشکال دایره‌ای و گرد برای کارهای خود داشته باشید.

پرگار صنعتی

شابلون دم چلچله

صفحات مختلف چوبی و ام دی اف برای مونتاژ سازه‌های مختلف باید محکم به یکدیگر متصل شوند، برای این کار از شابلون‌های گوناگون مانند شابلون دم چلچله می‌توان استفاده کرد. این شابلون نوعی شیار مخصوص برای اتصال دقیق دو قطعه کار دارد. از این ابزار اندازه گیری در ساخت سازه‌هایی مانند انواع قفسه کتابخانه، باکس‌های چوبی و غیره استفاده می‌شود. این سازه‌ها باید تحمل وزن بالایی داشته باشند تا انواع کتاب و وسایل متفاوت با وزن‌های مختلف را بتوان روی آنها قرار داد. شیار این شابلون در قسمت نری دو قطعه کار قرار می‌گیرد.

سانتی پلاس

سانتی پلاس یکی از ابزارهای اندازه گیری ضروری در صنایع مختلف مانند نجاری، کابینت سازی، سرامیک سازی و غیره می‌باشد. از این ابزار برای کپی برداری اشکال پیچیده، اندازه گیری قناسی، کنج، گوشه و برش‌های هندسی پیچیده می‌توان استفاده کرد. همچنین از سانتی پلاس می‌توان برای کپی برداری اشکال پیچیده، سنگ فرش کردن، نصب کف پوش، سقف کاذب و موارد مشابه دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گونیا

در ساخت وسایلی با زاویه قائمه و 90 درجه شاید به مشکل برخورده باشید و برش دقیقی از قطعات نداشته باشید. برای رفع این مشکل در اندازه گیری چنین وسایلی می‌توانید از گونیا استفاده کرد. با قرار دادن گونیا در قسمت مشخص کار می‌توانید برشی قائمه داشته باشید. در صنعت چوب و نجاری این ابزار انواع مختلف دارد که شامل گونیا نجاری، گونیا متحرک، گونیا زاویه دار و گونیا مرکب می‌باشد. کارکرد هر کدام از انواع گونیاها یکسان است، فقط نسبت به عملکردشون متفاوت هستند. مثلا از گونیا مرکب علاوه بر قائمه بودن زاویه قطعه برای مرکزیابی و زاویه یابی هم استفاده می‌شود. یا در گونیا انتقال زاویه می‌توان زاویه یک قطعه را عینا روی قطعه دیگر اندازه شد.

گونیا

گیج فیبوناچی

در بعضی موارد هم هنگان ساخت یک وسیله چوبی ممکن است با مشکلات اندازه گیری مواجه شوید. به عنوان مثال در طراحی ساختمان و سازه های بزرگ، لوگوها، مجسمه‌ها و غیره عدد فیبوناچی بسیار به کار می‌رود. این عدد می‌تواند منجر به تولید یک سازه یا تصویر متناسب شود اما برای این که به راحتی بتوانید از عدد طلایی فیبوناچی استفاده کنید، می‌توانید از ابزاری به نام گیج تناسب طلایی فیبوناچی استفاده کنید. گیج فیبوناچی از چهار تکه متصل به هم ساخته شده که به صورت پیکان و نوک تیز طراحی شده‌اند. این ابزار در سایزهای مختلف با دامنه اندازه گیری متفاوتی تولید شده است و افراد نسبت به نیاز خود می‌توانند از آنها استفاده کنند.

قیمت انواع تجهیزات اندازه گیری نجاری

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزارها و تجهیزات اندازه گیری وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزار آلات اندازه گیری کارگاهی را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر