فرود ناگهانی و یک کنترل استثنایی زمینه‌ساز گلی شد که همچنان درباره درستی آن تردیدهای جدی داوری وجود دارد.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، این شاید عجیب‌ترین گلی باشد که ایران در یک مسابقه رسمی دریافت کرده؛ یک ارسال بلند و بی دقت که در حالت عادی دریافت آن برای توپ جمع کن هم دشوار بود، با فرود ناگهانی در گوشه محوطه جریمه ایران به سونی سعد رسید و او با فرصت طلبی حداکثری، توپ باد آورده را این بار به ثمر نشاند.

در فضای مجازی بسیاری این گل را با صحنه گل اول ژاپن در نیمه نهایی جام ملتهای ۲۰۱۹ مقایسه می‌کنند اما متغیری به نام فرود ناگهانی توپ تفاوت بزرگی است که در مقایسه این دو گل باید در نظر گرفته شود. ارسال به قدری بلند و بی دقت بود که علیرضا بیرانوند به استقبال ضربه دروازه رفت و صادق محرمی آماده قرارگیری در پستش شده بود و البته همه ایستاده توپی را دنبال می‌کردند که حتی احتمال دارد از خط عرضی رد شده باشد.

تصویری انتزاعی که نشان می‌دهد احتمالا توپ از خط رد شده بود.

نکته مهم اینکه ارتفاع توپ به قدری بلند بود که حتی باوجود شرایط باد بازهم تصور نمی‌شد توپ از این ارتفاع ناگهان روی زمین بیاید و در یک موقعیت مطلوب زیر پای بازیکن لبنان قرار بگیرد. نکته عجیب اینکه مهاجم لبنان حتی برای کنترل توپ هم با مشکل جدی مواجه نشد و شاید اگر برای کنترل با کمی مشکل مواجه می‌شد، خط دفاعی ایران می‌توانست با هوشیاری بیشتری توپ را در اختیار بگیرد.

در توییتر نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و کاربری به نام خالیکاتور با اشاره به این گل نظر متفاوتی را ارائه کرده: «‌چرا یه جوی راه افتاده که تا داور سوت نزده، بازیکنا باید توپ رو دنبال کنن؟ تو صحنه گل به جز صادق محرمی، همه حواسشون به توپ بود. فرض کنیم توپ اوت هم نشده، باید نسبت به کات، چه واکنش بهتری داشت؟موقع گل دو نفر رو خط بودن.شیرجه بیرانوند خوب نبود، اما بدون ری اکشن هم نبود.»

لحظه‌ای که علیرضا بیرانوند اعتقاد داشت توپ از خط رد شده و با دستش به همین نکته اشاره می‌کند.

در پاسخ به او آرتا منهاجی مربی تیم مس رفسنجان نوشته: «‌‎توپ بیست و پنج دقیقه داشت روی هوا دور میزد ، باید میومد جمعش میکرد ، در مرحله بعد محرمی و بعدش واکنش نامناسب بیرانوند ، البته که باد همه معادلات را بهم زده اما دروازه بان تنها پست No Risk  در فوتبال هست.»

این هم عکسی است که خط عرضی زمین را بر اساس جایگاه دروازه تصویرسازی کرده و نشان می‌دهد که احتمالا توپ از خط رد شده بود و در واقع از بیرون وارد زمین شده است.

محمد فنایی کمک داور پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص این صحنه می‌گوید: «بهترین تصمیم‌گیرنده در این صحنه کمک داور است. او روی خط بود و یکی از وظایفش این است که خروج توپ از زمین را تشخیص بدهد اما چون ارتفاع بسیار بالاست، تشخیص آن هم دشوار می‌شود.»

وی در این باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم توپ بیرون رفت یا نه اما مسئله اصلی این است که بازیکن تا لحظه سوت داور نباید کار را رها کند. علاوه بر دروازه‌بان مدافعان ما هم باید توپ را دنبال میکردند.»

علیرضا بیرانوند گلر تیم ملی که بیش از بقیه در این صحنه مورد اتهام قرار داشت هم پس از بازی و در اتوبوس با دوربین فدراسیون فوتبال در این باره صحبت کرد و نکته جالبی را گفت که نشان میدهد تا چه حد فشار روی خودش را حس کرده است: «واقعا خوشحالی که من بعد از گل مساوی داشتم را هیچ وقت در دورانی که فوتبال بازی می کنم، نداشته ام. این گل خیلی به من چسبید.»

اینکه یک خوشحالی ملی برای بیرانوند در صدر قرار بگیرد، یعنی بالاتر از سیو پنالتی رونالدو بوده و همین نکته فشار روی این بازیکن را بیشتر نمایان می‌کند.

این در حالی است که پیش‌تر تکنولوژی خط دروازه برای نمایش ناتیفیکیشن به داور در لحظه ورود توپ به دروازه در دسترس قرار گرفت اما این تکنولوژی برای عبور توپ از زمین کارساز نیست و شاید همین گل، زمینه ساز اضافه کردن این مورد به تکنولوژی خط دروازه باشد‌.

از فنایی در این باره می‌پرسیم که میگوید: «اول این را بگویم که ورزشگاه صیدای لبنان برای جام ملتهای ۲۰۰۰ آماده شد و یک حالتی دارد که همیشه شدیداً بادگیر است و فکر می‌کنم مناسب برگزاری فوتبال نباشد. اما درباره تکنولوژی اساسا این مشکل تکنولوژی خط دروازه است که خروج توپ از زمین را نشان نمی‌دهد و فقط برای خط دروازه اعلان می‌دهد.»

با این حال شاید نکته مثبت برای تیم داوری قطری این است که تیم ملی در نهایت موفق شد بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد و در غیر این صورت شاید همین موضوع تبدیل به یک موضوع اعتراضی جدی برای داورانی می‌شد که احتمالا در جام جهانی قضاوت خواهند کرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر