پس از اتهام واهی فدراسیون فوتبال اردن به زهره کودایی سنگربان تیم ملی زنان ایران، موج گسترده ای برای حمایت از او در فضای مجازی شکل گرفته است.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال زنان ایران موفق شد برای نخستین بار راهی رقابت های جام ملت های آسیا شود. شاگردان مریم ایراندوست در ضربات پنالتی از سد اردن عبور کردند و نام خود را به جمع تیم های حاضر در این رقابت ها اضافه کردند. ستاره آن بازی کسی نبود جز زهره کودایی سنگربان تیم ملی که توانست 2 ضربه پنالتی حریف را مهار کرده و باعث موفقیت تیم ملی شود.

چند وقتی است که فضای رسانه ای کشور و منطقه، متوجه ادعای زشت و سخیف اردن شده است. فدراسیون فوتبال این کشور چند روز پیش با ارسال نامه ای گستاخانه به کنفدراسیون فوتبال آسیا، نسبت به حضور زهره کودایی در ترکیب تیم ملی زنان معترض شد و از AFC درخواست کرد تا از این سنگربان موفق ایران آزمایش تعیین جنسیت به عمل بیاورند.

امیر عابدزاده که در بازی با کامبوج رکورد چند ساله بیرانوند را شکسته بود، روز گذشته نیز عملکرد بی نقصی در دروازه ایران داشت. اما درخشش این سنگربان تخت تاثیر گلر دیگری قرار گرفت و نگاه های فضای مجازی به سمت زهره کودایی رفت که با ادعای واهی و عجیب فدراسیون فوتبال اردن مواجه شد.

اعتراضی که باعث واکنش های گسترده و مختلفی شد که نکته جالب این موضوع، عکس العمل شدید رسانه ها و کاربران عربی به این موضوع بود که جمگلی با حمایت از زهره کودایی، از سنگربان تیم ملی ایران حمایت کرده و رفتار ناجوانمردانه حریف اردنی را تقبیح کردند. کاربران ایرانی در فضای مجازی با حمایت فراوان از زهره کودایی، به او دلگرمی داده و حتی شخصیت های معروف و سلبریتی هایی نیز در صفحات شخصی شان پست و استوری هایی در حمایت از این شیرزن ایرانی به اشتراک گذاشتند. 

روزنامه الرایة قطر در شماره امروز خود مطلب زیبایی درباره کودایی نوشته است. در بخشی از این متن به قلم ماجد الجباره آمده است:

درود بر خواهر زهره کودایی بازیکن ایرانی که از تمام سختی ها عبور کرد. زیبایی واقعی در کسب موفقیت است. ما ظاهر خود را انتخاب نمی کنیم، بلکه اخلاق خود را انتخاب می کنیم. مطمئنم زنان اردنی هستند که چنین تهمتی به بازیکن ایرانی را رد می کنند. یادآور می شویم که زیبایی در اخلاق است.

زهره کودایی زاده ۱۳۶۸ در شهر باغملک خوزستان، دروازه‌بان تیم فوتبال ذوب آهن و تیم ملی فوتبال زنان ایران است. کودایی از سال ۲۰۰۹ به ترتیب در تیم‌های باشگاهی شهرداری بم،  شهرداری سنندج، پاس همدان، سپاهان و ذوب آهن بازی کرده است. اردنی ها که به نظر می رسد جنبه شکست را نداشتند، ادعاهای واهی را در این زمینه مطرح کردند. حسین‌بن علی، رئیس فدراسیون فوتبال اردن چند روز پیش در توئیتر خود بیانیه و شکایت این کشور علیه فدراسیون فوتبال ایران را مطرح کرد که با واکنش های شدیدی روبرو شد. 

در زیر قصد داریم برخی از این واکنش ها را مرور کنیم:

محمد مالی: دختر ایران... چقدر ایران‌جان خوشبخت است که زهره کودایی، دختر سخت‌کوش اهل روستای باران‌گرد باغملک و ایذه که روزی کرایه رفتن تا محل تمرین را نداشت، و برای امرار معاش حتی نجاری کرد، حالا به سنگربان اول تیم ملی فوتبال بانوان ایران تبدیل شده است. زهره کودایی بداند ایران حامی اوست.

میم قنواتی: زهره کودایی قدخیلی بلند،صدای نه چندان نازک واستخوان بندی درشت دارد. او لیدی وار بار نیامده است نجاراست دروازه بان است و هویتش راباکارو ورزش تعریف کرده است هیچوقت درپس مبارزات وتلاشهایش پنهان نشد او چنین پارادوکسی است چون یک زن است. و من باز هم میگویم چقدر تو زیبایی در این تصویر

مصطفی رحیمی: ماجرای زهره کودایی ننگ بزرگی برای همه اون آدمهایی هست که نظر سو دارن.

نگار و فعال رسانه‌ای لبنانی در حمایت از زهره کودایی نوشت:

اگر زهره یک غیر ایرانی بود همه دنیا با او احساس همبستگی می‌کردند. کجایند سازمان های بین المللی حقوق زنان تا در برابر این قلدری احمقانه نسبت به حریم خصوصی او بایستند. زهره امروز نژاد پرستی نفرت انگیز نسبت به ملیت و جنسیت خود را آشکار کرد.

پاپیون: جلوی تیم ملی اردن چنان دلیرانه از دروازه‌ی ایران دفاع کرد که اردنیها بعد بازی از فرط خشم، نامه زدن به AFC که جنسیت گلر ایران رو بررسی کنید بعد از اون بود که گلرمون مورد هجوم بی‌امان قرار گرفت. یک ایران پشت توست خانم زهره کودایی

احسان سلطانی: زهره کودایی که با گرفتن ۳ پنالتی اردنی‌ها، برای اولین بار تیم ملی زنان کشورمون رو به مرحله نهایی جام ملت‌ها برده با کثیف‌ترین حملات اردنی‌ها مواجه شده. تیترهای کثیف شبکه‌های عربی درباره چهره زهره کودایی و درخواست اردن برای تعیین جنسیت‌اش چندش‌آوره… زهره کودایی زیبا… ممنونیم ازت

یاشار: سوای زنستیزی آشکار، باید بگم که توانایی های زهره کودایی رشک برانگیز بوده و همیشه تاریخ مغزهای متعفن متحجر نسبت به توانایی دیگری حسادت ورزیدند و حسود را که هرگز نیاسود جز تخریب شخصیت کاری نیست. اما بعنوان یک گلر سابق باید بگم که زهره خانم آخر استایل گلری هستی، مرحبا بهت زن!

ایراندخت: از جانب خودم وبه جای تمام کسانی که باید حرف میزدن اما سکوت کردن!!! ازشما تشکر میکنم قهرمان

صفحه توئیتری المیادین نیز با اشاره به بازتاب توئیت های حمایتی از کودایی و هشتگی که بخ زبان عربی برای او به راه افتاده نوشت: پس از زیر سوال بردن جنسیت زهره کودایی بازیکن ایرانی، کمپین همبستگی گسترده ای در شبکه های اجتماعی و در حمایت از او راه اندازی شد.

نارگل: من هرچه به چهره زهره کودایی نگاه می‌کنم، انسانی را می‌بینم که در نهایت تلاش است برای انجام کاری که دوست دارد، بدون آنکه در لحظه به زن بودن‌اش فکر کند، مثل همه ما که کارهایی را که باور داریم انجام می‌دهیم فارغ از فکر کردن به اینکه در آن لحظه زن هستیم یا مرد. انسانیم در انجام کاری

عبدالله عبدی: غیور، سخت کوش، زیبا، شریف، قدرتمند، افتخار آفرین، دختر ایران زمین

فاطمه علیپور: جز زیبایی ، غیرتمندی ، غرور ، مرام و معرفت ، و قدرت چیزی نمی‌بینم !!! #زهره_کودایی

بلوهرت: بی شک تو برای همه‌ی زنان و مردان سرزمینم، مایه افتخار و نماد قدرتی به بودن و جنگیدنت میبالیم و از اعماق وجود خواهان تحقق رویاهایت هستیم ...

کاریکاتوری زیبا از زهره کودایی که در شبکه های اجتماعی عربی دست به دست می چرخد.

احمد نادری: اقدام شرم‌آور فدراسیون فوتبال اردن در نامه‌نگاری رسمی به کنفدراسیون فوتبال مبنی بر بررسی جنسیت دروازه‌بان موفق تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان، یک حرکت غیرورزشی و ناجوانمردانه بوده که قطعا فدراسیون فوتبال کشورمان و وزارت ورزش باید این موضوع را تا احقاق حق خانم کودایی پیگیری کنند.

کینگ آو پرشیا: در روزگاری که انسان بودن گوهری نایاب است، تو زن باش،تو زهره کودایی باش. تو شیر زن وطن باش.

علیرضا بابازاده: اگر روزی روزگاری کسی از شما پرسید معنی شیر زن چیست تصویر این دختر پاک و زیباروی ایرانی را به او نشان دهید. ما به داشتن شما افتخار میکنیم دختر زیبای بختیاری

مهسا: پدرم عقیده داشت که: یک زن نیرومند، می‌تونه از یک مرد هم قوی‌تر باشه. مخصوصاً اگر توی دلش، عشق هم باشه! فکر می‌کنم یک زن عاشق، تقریبا نابود نشدنی باشه... (اشتاین بک) قوی بمان دختر ایران

الهه: زهره کودایی بعد از صعود به جام ملت‌های آسیا در این مصاحبه گفت برایش مهم نیست که درباره ظاهرش چه می‌گویند. گفت دوست ندارد راجع به این قضیه حرف بزند اما هرکسی که این حرف‌ها را می‌زند واقعا مغزی خالی دارد.

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر