محمود اسلامیان عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی در مورد ریشه مشکلات این روزهای فوتبال کشور توضیح داده است.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، اسلامیان در این نامه که خطاب به رئیس جمهور کشور نوشته است، دو راه حل برای رفع همیشگی مسائل مالی فوتبال ارائه کرده است؛ البته راه حل دوم برای شرایطی مطرح شده که راه حل اول به نتیجه نرسد. در واقع موضوع اول مورد نظر محمود اسلامیان که سابقه زیادی نیز در فوتبال دارد، به صدا و سیما و حل شدن حق پخش توسط این سازمان اشاره دارد و او گزینه جایگزینی نیز در صورت ادامه شرایط فعلی ارائه کرده و وارد شدن جدی‌تر تمام هلدینگ‌‌های صنعتی به فوتبال در راستای مسئولیت اجتماعی‌ای که دارند را به عنوان راه حل دوم مطرح کرده است.

متن نامه محمود اسلامیان که در هنگام مسئولیتش نیز چندین مرتبه به این موضوع اشاره کرده بود، به آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشور به شرح زیر است: 

جناب حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 سلام علیکم

   از درگاه خالق هستی برایتان توفیق خدمت به ملت شریف ایران را خواهانم.

 برادر بزرگوار

 بنده در کنار حوزه فعالیت صنعتی خود سه دوره در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال خدمت نمودم. طی ۳۰ سال گذشته سعی نمودم در مسئولیت‌های صنعتی توجه ویژه‌ای به ورزش خصوصاً فوتبال در واحدهای مذکور داشته باشم. به خاطر اهمیت و حساسیت این موضوع حسب وظیفه مطالبی را محضرتان عرض می‌نمایم. امیدوارم مفید فایده واقع گردد. فوتبال طی چند دهه گذشته یکی از پدیده‌های خاص و محبوب جهانی گردیده است. که می‌تواند باعث عزت، همدلی، شادی یک ملت شود. به نظر اینجانب چند ویژگی باعث این رویداد بزرگ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی گردیده است.

1- در فوتبال افراد عمدتاً با توجه به توانایی توانمندی فردی در جایگاه بازیکن قرار می‌گیرند به عبارت دیگر شایسته‌ سالاری به خوبی در این حوزه رعایت می‌گردد.

 2-  در چیدمان تیم‌های باشگاهی و حتی ملی، قومیت، مذهب و سایر شاخص‌های تبعیض آمیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در تیم ملی ایران در ادوار گذشته از همه قومیت‌ها و مذاهب حضور داشته حتی به کاپیتانی تیم ملی هم منصوب شده‌اند.

3-  عدالت، عمدتاً در بازی‌های باشگاهی و ملی به دلایل عدیده عدالت در قضاوت رعایت می‌گردد وجود VAR باعث شده اشتباهات در قضاوت داوران به حداقل برسد. مهمتر اینکه این قضاوت در مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده قرار دارد.

 مهمترین سرمایه فوتبال علاقه‌مندی مردمان یک کشور به آنست ایران به لحاظ این شاخص در بین ۱۰ کشور فوتبالی دنیا قرار دارد. حضرتعالی به راحتی می‌توانید آن را بررسی فرمایید. در یک بازی ملی، خیابان‌های کشور را کنترل نمایید بدون شک کمترین تردد در زمان این بازی‌هاست بعید می‌دانم بتوان با اهرم دیگری شاهد چنین شرایطی باشیم. 

برادر عزیز، چرا بایستی چنین پدیده‌ای که تا این حد باعث انسجام شادی و عزت یک ملت می‌شود مورد بی‌توجهی قرار گیرد. چرا بازیکنان شجاع و غیرتمند تیم ملی فوتبال ابراز نارضایتی می‌نمایند. چرا شرایط باشگاه‌های کشور با میلیون‌ها هوادار در بحران‌های مالی است. چرا بیشترین پرونده‌های شکایت از تیم‌های ملی و باشگاه‌های فوتبال در فیفا مربوط به ایران است. در هر بحران و مشکلی می‌توان به دهها مسئله و علت اشاره کرد اما مدیریت توانمند و موفق آنست که تمرکز روی علت و علل مشکلات داشته باشد. زیرا با حل آن می‌توان شاهد حل دهها مسئله دیگر شد. متاسفانه در کشور ما دعوای با بدیهیات داریم. برای مثال حتی کشورهای کمونیستی که بنیانگذار اقتصاد دولتی هستند از آن عبور نموده و به رفاه رسیده‌اند. اما در کشور ما که از آنان الگو گرفته‌ایم هنوز اندر خم یک پیمانه‌ایم. در فوتبال هم شرایط اینگونه است. یک مطالعه ساده (1)گزارش پیوست نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد درآمد فوتبال در تمامی بلاد دنیا از طریق حق پخش تامین می‌شود. برای مثال فدراسیون امارات با ۴ میلیون جمعیت حدود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد حق پخش دارد. 

متاسفانه صدا و سیما این حق شرعی و مسلم را از باشگاه‌های کشور دریغ می‌نماید. بر اساس مطالعه چند سال پیش FIFA و AFC  و با توجه به شاخص‌هایی همچون جمعیت، علاقه‌مندی، حداقل درآمد بخش فوتبال ایران ۱۵۰ میلیون دلار حدود 4300 هزار میلیارد به عبارت دیگر به طور متوسط به هر تیم‌ لیگ برتر و لیگ یک هرکدام 130 میلیارد تومان می‌رسد. البته توزیع بر مبنای لیگ و جدول خواهد بود. که حتی یک ریال آن پرداخت نمی‌شود. صدا و سیما هزاران ساعت از محل فوتبال ایران برنامه و تبلیغات داشته که در مقابل آن هیچ گونه پرداختی ندارد.

مطالعه ۱۹۰ کشور عضو فیفا نشان می‌دهد عموماً درآمد اصلی آنان از طریق حق پخش است. بنابراین فوتبال ایران فقیر نیست که در اداره باشگاه‌ها درمانده شود. و دهها استان همچون گیلان، لرستان و... که بهترین استعدادها را دارند از داشتن تیم در لیگ برتر محروم باشند. لازم به توضیح است علت شکست خصوصی سازی فوتبال در آن است که هر سرمایه‌گذاری وارد فوتبال گردید به دلیل عدم برگشت 70 درصد سرمایه قادر به ادامه نبوده است. بنابراین خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس هم تا حل این معضل امکان پذیر نخواهد بود.

 اگر عزیزان در صدا و سیما تجربه دیگری دارند اعلام نمایند تا فوتبال ایران به دنبال آن برود. مگر می‌شود فوتبال در عموم کشور‌ها از طریق حق پخش اداره شود و ما تجربه دیگری داشته باشیم. مگر پیامبر بزرگ اسلام نفرموده‌اند علم را حتی از چین به دست آورید. مگر می‌شود به دهها سال تجربه موفق پشت پا زد و در اداره تیم‌های ملی و باشگاهی درمانده شد.

برادر بزرگوار، استدعا دارم این مسئله را یک بار برای همیشه حل بفرمایید. این امر راه‌ حل تجربه شده عاقلانه و علمی فوتبال کشور است، در صورت عدم حل روز به روز شاهد توسعه بحران و مشکل در فوتبال کشور خواهیم بود. اما اگر به هر دلیلی امکان در شرایط حاضر وجود ندارد، پیشنهاد می‌نمایم به تعداد استان‌های کشور هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را پشتیبان و اسپانسر هر استان قرار دهید. به عبارت دیگر به تعداد استان‌های کشور هلدینگ‌ها انتخاب شده و درصدی از سود آنان به باشگاه‌های محلی داده شود. در شرایط حاضر هم کارخانجاتی همچون فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن، ایران خودرو، سایپا و... این نقش را ایفا می‌نمایند. البته این راه حل از باب ناچاری عدم حل حق پخش است. در کنار این امر یک هلدینگ بزرگ اقتصادی وظیفه تامین هزینه‌های تیم‌های ملی فوتبال را به عهده گیرد. البته در ارزیابی کیفی این شرکت‌ها تعامل با محیط یک شاخص مهم است. به عبارت دیگر حمایت مالی هلدینگ‌ها از ورزش در دنیا یک امر جاری است. زیر هر مجموعه صنعتی تخریب‌های محیطی دارد و در مقابل آن بایستی از محیط خود حمایت نمایند.

 برادر بزرگوار، حضرتعالی شاهد صعود تیم ملی به جام جهانی و عکس العمل شاد و طوفانی ۸۰ میلیون ایرانی را دیده‎اید. واقعاً با چه هزینه‌ای می‌توان اینگونه عزت، همدلی، شادی را در یک ملت ایجاد نمود.

فراموش نمی‌کنم مقام معظم رهبری در جام‌جهانی اخیر ۳ بار جهت تشکر از تیم ملی فوتبال پیام فرمودند. حتی در بازی اسپانیا که منجر به باخت تیم ملی شد معظم‌اله آن را نمونه‌ای فرمودند که اگر مجموعه وظیفه خود را به درستی انجام دهد حتی اگر شکستی عارض شود ملت رضایت دارند.

 از تصدیع اوقات شریف عذر می‌خواهم، امیدوارم با همت جنابعالی و همکاران محترم این معضل برای همیشه مرتفع گردد. مطمئن هستم در صورت حل این مشکل شاهد جهشی بزرگ در فوتبال کشور در سطح جهانی خواهیم بود. 

محمود اسلامیان

عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال

 رونوشت:

 جناب آقای دکتر محسن رضایی معاونت محترم اقتصادی ریاست جمهوری

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر