کارشناسان اقتصادی پاسخ دادند:

قیمت پراید تحت تاثیر عوامل متعددی که عمدتا در حوزه نوسانات ارزی وجود دارد، با افزایش چندین برابری مواجه شده است.

سایت شماره یک:

قیمت پراید تحت تاثیر عوامل متعددی که عمدتا در حوزه نوسانات ارزی وجود دارد، با افزایش چندین برابری مواجه شده است.

قیمت پراید

بازار خودرو در ماه‌های اخیر تحت تاثیر طرح واردات خودرو، تلاطم قیمت ارز و رشد تقاضای کاذب تحت تاثیر کاهش ارزش ریال با نوسانات فراوانی همراه شده است.علاوه بر موارد عنوان‌شده نبود رقیب، حمایت‌های دولت و وزارت صمت از خودروسازان شرایط را برای افزایش قیمت بدون بالا رفتن سطح کیفیت فراهم کرده است‌.

نوسانات قیمت ارز

نوسانات قیمت ارز با توجه به سهم ارزی خودروهای داخلی در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است به گفته ولی ملکی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تولید وانت نیسان آریسان ۲ هزار و ۲۳۷ دلار، پژو ۲۰۶ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار، پژو ۲۰۷ به ۳ هزار و ۴۰۰ دلار ارز نیاز دارد.

رقابت بازار و خودورسازان برای گرانی خودرو

البته سهیل معمار باشی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقداماتی در خصوص بومی سازی قطعات خودرو می‌گوید« اجرای برنامه میزهای داخلی‌ سازی و خودکفایی، متوسط ارزبری خودروهای داخلی کاهشی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار را تجربه کرده است». هر چند این اقدامات انجام شده اما این کاهش هنوز وابستگی صنعت خودرو را واردات صفر نکرده است.

افزایش تقاضا برای خرید خودرو

زمانی که قیمت در کشور با نوسانات فراوان همراه می‌شود، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های خود اقدام به خرید کالاهایی مانند خودرو و مسکن می‌کند این اقدام باعث بر هم خوردن تعادل در بازار و افزایش تقاضا غیر واقعی می‌شود که می‌تواند در نهایت قیمت او را فراتر از نرخ تورم را افزایش دهد.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه تا زمانی که قیمت قیمت ارز در کشور متعادل نشود و تا زمانی که تورم در کشور ادامه پیدا کند نمی‌توان چندان به بهبود وضعیت بازار خودرو امیدوار بود.

این کارشناس حوزه خودرو وعده‌های وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو را تا زمانی که تورم حل نشود را اشتباه راهبردی می‌داند و می‌گوید« وزیر صمت وعده های فراوانی در خصوص حل مشکل قیمت خودرو مطرح می کند که اصلاً در حیطه اختیارات او نیست و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد دارد».

پراید ۱۷۷ میلیونی صحت دارد؟

افزایش قیمت خودرو با احتساب نوسانات روزهای گذشته تعجب بسیاری از فعالان حوزه خود را در پی داشته به طوری که خودرو پراید ظرف چهار سال اخیر از حدود ۳۰ میلیون تومان به ۱۷۷ میلیون تومان رسیده است، حتی در یک مقطع قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان نیز رسید، عباس گل‌رو نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مردم درباره کمیت و کیفیت خودرو نگرانی‌هایی دارند، می‌گوید«قیمت خودرو به‌طور سرسام‌آوری افزایش‌یافته، خودرویی که از کیفیت لازم برخوردار نیست، متأسفانه شاهد تغییری در سیاست‌های وزارت صمت درباره خودرو نیستیم».

قیمت پراید در حالی به 177 میلیون تومان رسیده که در حال حاضر ارزان ترین خودروی داخلی محسوب می شود اما از طرفی به دلیل عدم تولید با تقاضای زیاد در بازار مواجه است و همین موضوع قیمت آن را صعودی کرده است.

با توجه به گرانی بیش از حد خودرو، سیاست‌های حوزه خودرو نیازمند بازنگری جدی است تا علاوه بر افزایش بهره وری در کنار کاهش نوسانات نرخ ارز قیمت این محصول متناسب با وضعیت قدرت خرید مردم باشد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر