یارانه جدید نقدی | یارانه معیشتی | یارانه نقدی سال 1401

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده حذف کنند.

سایت شماره یک:

واریز یارانه نقدی در دولت محمود احمدی نژاد مطرح و اجرایی شد. یارانه نقدی در راستای کمک به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه در دستور کار قرار گرفت تا کمک هزینه ای برای آنها باشد. یارانه نقدی اقشار پر درآمد طی سال های گذشته حذف شد. یارانه نقدی خانواده های پر درآمد قرار است در خرداد ماه سال آینده حذف شود. یارانه نقدی در دولت جدید قرار است با وعده های داده شده از سوی مسئولان دولت جدید و رئیس جمهور تغییراتی را تجربه کند. 

یارانه معیشتی

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده حذف کنند.

دولت قصد دارد با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال ۱۴۰۱، معادل ریالی آن را به صورت یارانه جدید به خانوار‌ها پرداخت کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید که متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

برنامه ریزی دولت برای افزایش یارانه نقدی

البته میرکاظمی گفته که این رقم نهایی نیست و باید میزان پرداخت نهایی یارانه براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین شود. به نظر می‌رسد که اشاره او به تعیین تکلیف حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران باشد.

طبق اعلام او، قرار است تصمیم گیری نهایی دولت به شکلی باشد که پنج دهک پایین قدرت خریدشان بیشتر شود و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بیشتری دارند، پول بیشتری خرج کنند. البته برنامه ریزی دولت برای افزایش یارانه نقدی در حالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد دیگری برای نحوه پرداخت آن به مردم دارد.

پور ابراهیمی معتقد است عددی که برای ارز ترجیحی اختصاص دارد، باید از طریق کارت اعتباری و سرانه مصرف به خود مردم برگردد.

او می‌گوید که حذف ارز ترجیحی ۷ درصد تورم را افزایش می‌دهد از این رو باید این تورم از طریق سیاست‌های جبرانی لحاظ شود. طبق گفته او، یکی از آن روش‌ها کارت اعتباری و پرداخت یارانه و روش‌های دیگری است که در بودجه باید لحاظ شود.

میزان افزایش یارانه نقدی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۱

در حال حاضر هر فرد در هر یک از ۷ دهک درآمدی به شکل ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت می‌کند. بدین ترتیب برای یک خانواده ۴ نفره هم ماهانه ۱۸۲ هزار تومان به حساب سرپرست واریز می‌شود. البته علاوه بر این، یارانه معیشتی یا همان یارانه بنزین نیز به سرپرست خانوار‌ها پرداخت می‌شود.

در یارانه دوم هم برای خانوار دو نفره، ۱۰۳ هزار تومان، برای خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان واریز صورت می‌گیرد. بدین صورت هر خانوار ۴ نفر در ماه ۳۵۴ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

در این میان جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد میزان دقیق یارانه جدید در سال آینده به تسنیم می‌گوید که براساس یارانه نقدی جدید چهار دهک اول در سال ۱۴۰۱ به شکل ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی هم در ماه به ۹۳ هزار تومان خواهد رسید.

در چنین شرایطی یک خانوار حاضر در دهک اول تا چهارم ماهانه ۴۸۰ تومان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای همین خانوار در سه دهک بعدی به ۳۶۰ تومان می‌رسد.

با این حال مجموع دو یارانه دریافتی یک خانوار چهار نفره حاضر در دهک اول تا چهارم در سال آینده، ماهانه به ۸۳۴ هزار تومان خواهد رسید. این میزان برای همین خانوار در سه دهک بعدی نیز، ۷۱۴ هزار تومان خواهد بود.

تعداد یارانه بگیران در سال ۱۴۰۱ کم می‌شود؟

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده حذف کنند. دولت پیش بینی می‌کند که این حذفی‌ها اغلب از سه دهک بالای درآمدی باشند.

این بند از لایحه بودجه در حالی قرار است به قانون تبدیل شود که پیش‌تر هم دولت سازمان‌های مرتبط را مامور حذف پردرآمد‌ها کرده بود، اما به نتیجه نرسید.

آخرین بار هم همین سه ماه قبل بود که وزیرکار دولت سیزدهم آب پاکی را روی دست کابینه ریخت و گفت که برای حذف این افراد، هنوز بانک اطلاعات اقتصادی شان کامل نیست تا این کار انجام دهند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر