حقوق معلمان | رتبه بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره حقوق معلمان بعد از اجرای طرح رتبه بندی توضیحاتی داد.

سایت شماره یک:

کم بودن حقوق معلمان موجب شده که آنها انگیزه کافی برای کار نداشته باشند. طی سال های اخیر افزایش حقوق معلمان بارها از دولت درخواست شده است. در حال حاضر میانگین حقوق معلمان ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در صورت عدم اجرای لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. افزایش حقوق معلمان متناسب با رشد تورم نبوده است.

پرداخت حقوق کارمندان در تعطیلات

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره حقوق معلمان بعد از اجرای طرح رتبه بندی توضیحاتی داد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجموع ۷۳۰ هزار معلم شامل طرح رتبه بندی خواهند شد که در طول دوره ۱۰۰ ساله تاسیس نظام نوین آموزش و پرورش تصویب چنین قانونی بی‌سابقه است.

 وی با بیان اینکه هدف اصلی اجرای طرح رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت آموزشی است، افزود: معلم باید مطالعه داشته باشد، در نتیجه معلم با سواد دانش آموزان با سوادی را تقدیم جامعه خواهد کرد.

منادی سفیدان اضافه کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان با بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و از سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: حداقل حقوقی که یک معلم تازه کار در بدو ورود به وادی معلمی خواهد گرفت، برابر ۸۰ درصد حقوق یک مربی دانشگاه تهران یعنی ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان است؛ در ادامه معلمان بسته به میزان سابقه، مدرک تحصیلی و تالیفات حقوقشان تنظیم خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه تامین رفاه معلم را موجب آبادانی مملکت دانست و گفت: رتبه بندی رقابت را بین معلمان بالا خواهد برد و هر کجا که رقابت باشد مسلما کیفیت آموزش نیز بیشتر خواهد شد. اصلی ترین عنصر آموزش در کشور معلمان هستند، لذا باید معلم خوب و باسواد را در جامعه افزایش دهیم.

افزایش حقوق معلمان بعد از اجرای رتبه بندی

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: با قانون رتبه بندی، به حقوق تمام معلمان حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

هر کسی که در حکم آن کلمه «معلم» آمده باشد، شامل قانون رتبه بندی می‌شود. هر ۵ سال معلم ها رتبه‌بندی می‌شوند.

ادامه توضیحات علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره حقوق معلمان بعد از اجرای طرح رتبه بندی را مشاهده می کنید.

اما و اگرهای حقوق معلمان با اجرای رتبه بندی

«رتبه بندی فرهنگیان» موضوعی که سال ۹۰ شروع شد و سال ۱۴۰۰ یعنی امسال به دو گام نهایی خود برای اجرا رسید.

آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. سالی که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکارهای این سند و ذیل هدف دهم یعنی ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم تاکید شده بود، این طرح در سال ۹۲ در دولت دهم به مجلس ارائه شد.

حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۲ از تصویب نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبه‌بندی آغاز شد.

این طرح بعد یک سال یعنی سال ۹۳ بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند، اما در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ بود که کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان مجدداً و با تغییراتی اساسی در هیات وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد.

شهریور سال ۹۴، ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شورای توسعه مدیریت در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی به تصویب رسید سرانجام در سال ۹۴ اولین مرحله طرح رتبه‌بندی در حالی اجرا شد، البته که آنچه اجرا شد فقط ۱۰ درصد رتبه بندی بود.

طبق وعده مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار بود مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۵ و همچنین اجرای نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد و مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود و مشخصا کمیسیون آموزش رتبه بندی را محور کار خود قرار داد و شروع به اصلاح و چکش کاری لایحه کرد. دولت هم اعلام کرد که برای اجرای آن ۲۵ هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته است.

رتبه بندی فرهنگیان روز گذشته با نهایی شدن ۸ ماده نهایی و تصویب شد، البته که حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید، اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبه بندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.

ماده یک این لایحه بیشتر به هدف این رتبه بندی که ارتقای شان و منزلت فرهنگیان است پرداخته و مصادیق افرادی که به آن‌ها معلم اطلاق می‌شود معین شده به صورتی که بر این اساس معلم به افرادی اطلاق می‌شود که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عموم‌ی برعهده دارند. مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی، البته که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تاکید کرده است که یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود به فردی معلم اطلاق شود این است که فرد باید حتی اگر مدیر باشد ۲۴ ساعت در هفته تدریس داشته باشد.

یکی مسائلی که در رتبه بندی معلمان مورد سوال بود نحوه رتبه بندی است که در این لایحه گفته شده رتبه سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و مهارت‌ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود؛ که این رتبه‌ها شامل رتبه آموزشیار معلم با ۱۰ درصد افزایش حقوق، مربی معلم با ۲۵ درصد افزایش حقوق، استادیار معلم با ۳۷ درصد افزایش حقوق، دانشجویار معلم با ۴۷ درصد افزایش حقوق و استاد معلم با ۵۲ درصد افزایش حقوق است.

بر اساس این لایحه و بند چهارم آن، فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر