تورم در ایران | راهکار مقابله با تورم

شبکه «بلومبرگ» از سوی آرژانتینی ها که تجربه زیادی از تورم ۵۰ درصد و بالاتر دارند توصیه هایی را برای مردم آمریکا که امسال با تورم بالاتر از ۶ درصد شوکه شده اند، ارائه کرده است.

سایت شماره یک:

شبکه «بلومبرگ» از سوی آرژانتینی ها که تجربه زیادی از تورم ۵۰ درصد و بالاتر دارند توصیه هایی را برای مردم آمریکا که امسال با تورم بالاتر از ۶ درصد شوکه شده اند، ارائه کرده است.

تورم

قیمت ‌های مصرف ‌کننده برای مدت طولانی در ایالات متحده به قدری ثابت بود که جمعیت این کشور زمان مواجه شدن با تورم کنونی آرامش  خود را از دست داده و دستاچه شده اند.

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» برای استفاده از برخی توصیه ‌ها، به سراغ افرادی رفته است که هنر زنده ماندن با وجود تورم را می دانند و در فرار از تورم متخصص شده ‌اند: آرژانتینی ‌ها.

از این رو اگر در بوئنوس آیرس پایتخت آرژآنتین قدم بزنید، مکالماتی را بین دانشجویان ۱۸ ساله، بازنشستگان ۹۰ ساله و در مجموع همه رده های سنی در مورد نرخ ارز، افزایش قیمت ها و استراتژی های مقابله با آن خواهید شنید.

وجود تورم ۵۰ درصدی که آنها در یک سال عادی در آرژانتین با آن سروکار دارند، محصول دهه‌ ها اشتباه سیاستی است که اعتماد به بانک مرکزی را از بین برده است؛ تورمی بسیار بالاتر از نرخ ۶.۸ درصدی است که آمریکایی ‌ها تحمل می‌ کنند. اما بسیاری از اصولی که شهروندان این کشور از آن پیروی می کنند و راهکارهایی که برای پس ‌اندازان خود دارند، به طور گسترده در ایالات متحده امروز قابل اجرا هستند.

حقوق خود را فورا خرج کنید

در یک اقتصاد با تورم بالا، پولی که در بانک پس انداز می کنید ارزش خود را از دست می دهد و هر روز اقلام کمتری را با آن می توانید خرید کنید. در نتیجه، بسیاری از آرژانتینی ‌ها به محض دریافت چک، حقوق خود را خرج می‌کنند و نیازهای مربوط به هفته های آینده خود را با آن تامین می کنند. حتی اگر مقداری از آن اقلام مانند گوشت، مرغ، ماهی از نیازشان بیشتر باشد و برای ماه ‌ها در فریزر بماند.

«فدریکو پیری» یک فرد ۳۰ ساله که در بخش فروش در بوئنوس آیرس کار می کند، می گوید: «پول خود را زیر مبل نگذارید. این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید».

پول زیادی وام بگیرید

در قرض گرفتن پول برای تامین مالی برخی خریدهای بزرگ تردید نکنید. اگر می ‌توانید وامی با نرخی کمتر از تورم دریافت کنید، این کار را انجام دهید. تورم بازپرداخت وام را در ماه ها و سال های آینده آسان تر می کند.

«فرناندو ایگلسیاس مولی» صاحب یک کافی ‌شاپ، می‌گوید این دقیقا همان چیزی است که در کتاب‌ های اقتصادی تدریس می ‌کنند: «با نرخ‌ های بسیار پایین پول بگیرید.»

در مورد افزایش دستمزد مذاکره کنید

آرژانتینی‌ ها می‌ گویند، یادآوری این نکته مهم است که افزایش دستمزد ۲ درصدی که هر سال دریافت می‌کردید دیگر کافی نیست. هر گونه افزایش در چک حقوقی شما که کمتر از نرخ تورم ۶.۸ درصد باشد، در واقع کاهش حقوق محسوب می شود.

اتحادیه ها و شرکت های کارگری آرژانتین در مورد افزایش سالانه دستمزد کارگران، مذاکره می کنند. زمانی که قیمت‌ ها بیش از حد انتظار افزایش می‌ یابد، این توافق ‌ها اغلب کنار گذاشته می‌شوند و دو طرف برای تطبیق شرایط جدید به میز مذاکره بازمی‌گردند. این ابزار قدرتمندی است که کارگران آمریکایی می توانند از آن الهام بگیرند.

خرید اوراق قرضه مرتبط با تورم

در یک اقتصاد با تورم بالا گزینه های خوبی برای پس انداز کنندگان وجود ندارد. یکی از ترفندهای پس انداز مورد علاقه آرژانتینی ها تبدیل پزو به دلار که البته در ایالات متحده کار نمی کند. ارزهای رمزنگاری شده گزینه مورد علاقه دیگر هستند اما بسیاری از آمریکایی ‌ها مدت ‌ها پیش این راه را نیز کشف کرده‌ اند.

گزینه بعدی وجود یکسری بدهی های مرتبط با تورم است. سرمایه‌گذاران در بخش اوراق قرضه آرژانتین از افزایش قیمت ‌های مصرف‌کننده آنقدر نگران هستند که اصرار دارند دولت اوراق بهاداری را که ارزش آن‌ها همگام با شاخص قیمت مصرف‌کننده افزایش می‌یابد، به آنان بفروشد. این اوراق تقریبا ۵۰ درصد از بازار بدهی محلی را تشکیل می دهند.

در ایالات متحده، این اوراق کمتر از ۱۰ درصد از کل بازار را تشکیل می دهند. با این حال، تقاضا برای آنها در حال افزایش است.

خرید خانه و ماشین

یکی دیگر از سدهای قدیمی در برابر تورم، املاک و مستغلات است که در طول زمان تمایل به افزایش ارزش دارند. خودروها نیز در میان برخی از آرژانتینی ها سرمایه گذاری محبوبی به شمار می روند.

این گزینه ممکن است در کشوری مانند ایالات متحده که ارزش خودروها به سرعت کاهش می یابد کمی عجیب به نظر برسد، اما کمبود عرضه خودرو در سراسر جهان اخیرا این پویایی را تغییر داده است.

پایان/

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر