یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

در حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور 1400 را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

سایت شماره یک:

یارانه نقدی طرحی بود که از زمان ریاست جمهوری خاتمی مطرح شده بود اما در زمان احمدی نژاد یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.یارانه نقدی ماهانه برای هر نفر 45 هزار تومان است .در دولت جدید بحث افزایش یارانه نقدی برای هر نفر بارها مطرح شده است و جدیدا اخبار ضد و نقیضی از مبلغ قطعی یارانه نقدی به گوش می رسد اما هنوز همان 45 هزار تومان به حساب افراد پرداخت می شود.

یارانه نقدی

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:د ر حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال «ایران» که در زمینه ارائه کالابرگ به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰، استدلال دولت چیست. با بیان اینکه قیمت‌های جهانی در چندین مرحله تغییر کرد و افزایش یافت، اظهارکرد: یک تغییر مربوط به اوایل سال ۱۴۰۰ بود که دولت قبل درگیر آن بود و به همین دلیل از ۸ میلیارد دلاری که در بودجه سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی تعیین شده بود، تقریباً ۶.۵ میلیارد دلار را خرید کرد، در صورتی که ذخایر خیلی کاهش پیدا کرد، به این دلیل که قیمت‌ها بسیار بالا رفته بود و دولت قبل نتوانسته بود آن حجمی را که در بودجه تعهد کرده بود به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید کند. میرکاظمی با بیان اینکه نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اتفاق دیگری افتاد و دوباره یک افزایش قیمت جهانی داشتیم، افزود: این افزایش جهانی قیمت ناشی از خشکسالی و مشکلاتی در سطح جهان بود، در کنار این، در داخل کشور هم تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرد که باعث شد احتیاج کشور به واردات بیشتر شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اتفاق دیگری هم بعد از ارائه بودجه رخ داد، زیرا می‌‌دانید که دولت لایحه بودجه را آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌‌کند و مجلس محترم هم تا اسفند کار بررسی و تصویب بودجه را به اتمام می‌‌رساند. اما بعد از تدوین و تصویب بودجه، اتفاق اوکراین و روسیه رخ داد که باعث شد دوباره یک افزایش قیمت جهانی را تجربه کنیم. وی با اشاره به اینکه در بودجه، یارانه‌ها بر اساس قیمت‌های تا اسفندماه تعیین شده بود، اظهار کرد: قاعدتاً می‌‌بایست میزان یارانه بعد از افزایش قیمت افزایش یابد، اما در بودجه این عدد پیش‌بینی نشده بود، یعنی میزان یارانه‌ای که تعیین شده بود، ثابت بود و این طور تعریف نشده بود که با افزایش قیمت‌ها یارانه هم افزایش یابد.

میرکاظمی گفت: مجموع این شرایط، به این معنی است که پس از افزایش جهانی قیمت‌ها، یا باید یارانه را افزایش می‌‌دادیم یا باید می‌‌گفتیم که نمی‌توانیم قیمت‌ها را براساس شهریور ۱۴۰۰ تعیین کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دوستان مجلس هم این استدلال را قبول دارند که بعد از ابلاغ بودجه، اتفاقاتی در سطح جهانی افتاد و قیمت‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور 1400 را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه آیا دولت و مجلس به راه‌حلی در این زمینه خواهند رسید یا خیر، اظهار کرد: امروز دولت دارد عدد بیشتری نسبت به سقف مجلس به عنوان یارانه پرداخت می‌‌کند، به این دلیل که قیمت‌ها خیلی تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه پس از افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی، بسیاری از کشورها حمایتی از مردم خودشان نکردند و صرفاً گفتند که  قیمت‌ها بالا رفته است، افزود: اما در ایران بحث ما این است که از مردم در مقابل گرانی‌ها حمایت بکنیم، بنابراین در این جهت، هم منابع ارز ترجیحی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شد و هم به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، در هر دو زمینه با پرداخت یارانه‌های 300 و 400 هزار تومانی از مردم حمایت شد.

میرکاظمی تأکید کرد: تلاش کردیم این افزایش‌ها را پوشش دهیم. امروز هم بحث پوشش مطرح است، به این معنی که دولت یارانه‌ها را به ۹دهک پرداخت می‌‌کند، نظر مجلس این بود که ۷ دهک را پوشش دهد. یک اختلاف آمار پرداخت یارانه ای داریم که باید به مجلس اصلاحیه بدهیم.

یارانه نقدی

اقشار ضعیف با دریافت یارانه نقدی قدرت خرید خود را از دست خواهند داد!

به گزارش شماره یک، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: ما امروز شاهد هستیم که دهک ضعیف جامعه به ازای هر فرد ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این مساله قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را افزایش داده و موجب کاهش ضریب جینی شده است.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: پیش از این یارانه‌ها به صورت پنهان به کالاها تخصیص می‌یافت در تخصیص یارانه‌ها به صورت پنهان اقشار مرفه جامعه بیشترین بهره را از یارانه‌ها می‌برند، اما در حال حاضر و با واقعی شدن قیمت‌ها یارانه کالاها به صورت هدفمند به اقشار ضعیف جامعه پرداخت می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه یارانه نقدی که پرداخت می‌شود، جبران کننده تورم موجود نیست، اما بخش قابل توجهی از آن را پوشش می‌دهد و قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را افزایش می‌دهد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که در مورد کسانی که یارانه آن‌ها قطع شده بررسی‌های لازم صورت گیرد تا کسانی که حقشان در این زمینه تاکنون تضییع شده، احیا شود.

یارانه مرداد ماه نقدی خواهد بود؟ 

به گزارش سایت شماره یک، اردیبهشت ماه بود که رییسی در یک مصاحبه تلویزیونی خبر از پرداخت یارانه جدید داد؛ یارانه جدید ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی که قرار بود به دهک‌های یک تا ٩ درآمدی پرداخت شود. این یارانه تا ماه گذشته به صورت نقدی پرداخت شد؛ درحالی‌که گفته می‌شد تنها دو ماه نقدی است و پس از آن کالابرگ خواهیم داشت.

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم.

یارانه نقدی

چرا یارانه نقدی پرداخت شد؟ 

همانطور که میدانید تا قبل از اردیبهشت یارانه نقدی و معیشتی دو یارانه‌ای بودند که هر ماهه به حساب سرپرست خانوارها واریز میشد؛ اما اینکه چه شد که پس از سالها این دو یارانه حذف و یارانه جدید جایگزین آن شد، به حذف ارز ترجیحی برمی‌گردد. ارزی که چند سال اقتصاد ایران را گرفتار خود کرده بود.

کارشناسان هر روزه هشدار می‌دادند که آن را حذف کنید و بالاخره پس از بیشتر از سه سال این اتفاق افتاد و دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت و مجلس نیز با آن موافقت کرد. 

اما حذف ارز ترجیحی نیازمند آن بود تا از اقشار مختلف حمایت شود و بدون سیاست‌های حمایتی حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به دهک‌های پایین درامدی وارد می‌کرد. بنابراین یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی همان سیاستی شد که به جای ارز ترجیحی به میان آمد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی

یارانه مرداد؛ نقدی یا غیر نقدی؟ 

قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد چهارمین ماه هم شاهد یارانه نقدی خواهیم بود. چراکه خاندوزی نیز در صحبت‌های شب گذشته خود اعلام کرد: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.

مردم یارانه کالایی را می‌پذیرند؟ 

بنابراین احتمالا یارانه مرداد ماه نیز نقدی خواهد بود. اما اینکه مردم پس از چهار ماه یارانه نقدی یارانه کالایی را خواهند پذیرفت یا خیر سوالی است که هنوز نمایندگان مجلس که در قانون بودجه سازوکار تخصیص کالابرگ الکترونیکی را به دولت تکلیف کردند، پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره اعلام نکرده‌اند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر