یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

یک از پرسش‌هایی که پس از حذف ارز ترجیحی همواره شنیده می شود این است که یارانه نقدی بالاخره ادامه‌دار خواهد بود یا خیر و اگر ادامه ندارد، کالابرگ چه زمانی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد؟

سایت شماره یک:

یارانه نقدی طرحی بود که از زمان ریاست جمهوری خاتمی مطرح شده بود اما در زمان احمدی نژاد یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.یارانه نقدی ماهانه برای هر نفر 45 هزار تومان است .در دولت جدید بحث افزایش یارانه نقدی برای هر نفر بارها مطرح شده است و جدیدا اخبار ضد و نقیضی از مبلغ قطعی یارانه نقدی به گوش می رسد اما هنوز همان 45 هزار تومان به حساب افراد پرداخت می شود.

یارانه نقدی

به گزارش سایت شماره یک، بیش از 4ماه است که یارانه‌های جدید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه قرار نبود یارانه‌ها بدین شکل ادامه داشته باشد؛ در ابتدا مقرر شد تا تنها دو ماه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود و پس از دو ماه با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد یارانه کالایی یا کالابرگ باشیم.

دوماه یارانه نقدی که پرداخت شد؛ پس از آن هم دو یارانه نقدی دیگر برای ماه‌های تیر و مرداد به حساب خانوارها واریز شد وکحال به نظر می‌رسد که یارانه شهریور ماه هم نقدی باشد؛ چراکه زیرساخت کالابرگ هنوز فراهم نشده است و گفته‌های مسئولین نیز کم و بیش حاکی از آن است که حداقل در شهریور ماه سال جاری، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

یارانه نقدی

کالابرگ یا یارانه نقدی؟

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

باید اجازه دهیم خانواده خودش انتخاب کند

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

ارانه نقدی و معوقات ثبت‌نام‌کنندگانِ جدید، این هفته یکجا واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ پانزدهم خردادماه در سامانه https://my.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتی که براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی شده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

گفتنی است یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات همزمان با یارانه تیرماه به حساب این سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در صورتی که در زمان پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ (تیر ماه سال جاری) مبلغ یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز نشد، به این معناست که این افراد در ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دهک ۱۰ قرار گرفته و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده‌اند.

یارانه نقدی

اقشار ضعیف با دریافت یارانه نقدی قدرت خرید خود را از دست خواهند داد!

به گزارش شماره یک، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: ما امروز شاهد هستیم که دهک ضعیف جامعه به ازای هر فرد ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این مساله قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را افزایش داده و موجب کاهش ضریب جینی شده است.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: پیش از این یارانه‌ها به صورت پنهان به کالاها تخصیص می‌یافت در تخصیص یارانه‌ها به صورت پنهان اقشار مرفه جامعه بیشترین بهره را از یارانه‌ها می‌برند، اما در حال حاضر و با واقعی شدن قیمت‌ها یارانه کالاها به صورت هدفمند به اقشار ضعیف جامعه پرداخت می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه یارانه نقدی که پرداخت می‌شود، جبران کننده تورم موجود نیست، اما بخش قابل توجهی از آن را پوشش می‌دهد و قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را افزایش می‌دهد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که در مورد کسانی که یارانه آن‌ها قطع شده بررسی‌های لازم صورت گیرد تا کسانی که حقشان در این زمینه تاکنون تضییع شده، احیا شود.

یارانه نقدی

چرا یارانه نقدی پرداخت شد؟ 

همانطور که میدانید تا قبل از اردیبهشت یارانه نقدی و معیشتی دو یارانه‌ای بودند که هر ماهه به حساب سرپرست خانوارها واریز میشد؛ اما اینکه چه شد که پس از سالها این دو یارانه حذف و یارانه جدید جایگزین آن شد، به حذف ارز ترجیحی برمی‌گردد. ارزی که چند سال اقتصاد ایران را گرفتار خود کرده بود.

کارشناسان هر روزه هشدار می‌دادند که آن را حذف کنید و بالاخره پس از بیشتر از سه سال این اتفاق افتاد و دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت و مجلس نیز با آن موافقت کرد. 

اما حذف ارز ترجیحی نیازمند آن بود تا از اقشار مختلف حمایت شود و بدون سیاست‌های حمایتی حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به دهک‌های پایین درامدی وارد می‌کرد. بنابراین یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی همان سیاستی شد که به جای ارز ترجیحی به میان آمد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر