رتبه بندی معلمان | شرایط رتبه بندی معلمان

سامانه رتبه‌بندی معلمان از از ۲۶ مرداد برای ثبت اطلاعات شروع به کار کرد و در جدیدترین خبر آمده است که زمان بارگزاری مدارک تا پایان روز یکشنبه ۲۰ شهریور تمدید شده است.

سایت شماره یک:

رتبه بندی معلمان، طرح جدید دولت روحانی است.هدف از رتبه بندی معلمان، افزایش سطح کیفیت آموزش و بالا بردن بهروری توانایی معمان در حال کار می باشد. رتبه بندی معلمان به عنوان یک طرح به نتیجه نرسیده، بنظر می رسد که در حال شکست خوردن می باشد. رتبه بندی معلمان امسال 1401 همچنان در حال بررسی است. آخرین جزئیات دقیق اخبار رتبه بندی معلمان را در ادامه می‌‌خوانند.

رتبه بندی معلمان

سامانه رتبه‌بندی معلمان از از ۲۶ مرداد برای ثبت اطلاعات شروع به کار کرد و در جدیدترین خبر آمده است که زمان بارگزاری مدارک تا پایان روز یکشنبه ۲۰ شهریور تمدید شده است.

به گزارش سایت شماره یک، رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس ساعاتی پیش در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور اعلام کرد: با قانون رتبه‌بندی معلمان قصد داریم کیفیت را افزایش دهیم. هفته گذشته ۷ تا ۱۵میلیون به حساب هر معلم پول واریز کردیم. همچنین بین یک میلیون و ۸۰۰ تا ۵میلیون حقوق هر معلم افزایش می‌یاد.

به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان، علیرضا منادی در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که هم اکنون در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، گفت: وزارت علوم جایگاه خاصی دارد و باید دیده شود. کسی که در سنگر وزارت علوم و ریاست دانشگاه است باید بداند چه مسئولیت مهم و ارزنده‌ای دارد.

منادی افزود: در کمیسیون آموزش وقتی مجلس یازدهم شروع شد آموزش به شکل بسته دیده شد. تلاش کردیم تا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل بگیرد و آن را از بهزیستی بگیریم و حالا تحقق یافته، در صورتی که آموزش و پرورش چندین سال پیش باید این کار را انجام می‌داد. دانشگاه‌ها باید خانواده‌های کودکان صفر تا ۶ ساله‌ها را آموزش دهند؛ چرا که آموزش در این دوران شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سال ۸۲ قانون آموزش عالی تشکیل شد که ناقص است و باید تقویت شود. قانون جهش بنیان تصویب شده که بسیار مهم است. این قانون تمام موانع بورسی، مالی و بانکی را برداشته است.

رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس ادامه داد: یک میلیون معلم داریم که با قانون رتبه‌بندی معلمان قصد افزایش کیفیت را داریم. در دولت سیزدهم ۵۰هزار میلیارد تومان برای آنها هزینه کرده‌ایم، میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۱ و نیم است لذا وزارت علوم باید کیفیت را افزایش دهد.

او گفت: هفته گذشته ۷ تا ۱۵میلیون به حساب هر معلم پول واریز کردیم و خروجی آن افزایش کیفیت آموزش خواهد شد و بین ۱۸۰۰ تا ۵میلیون تومان حقوق معلمان افزایش می‌یابد.

رتبه بندی معلمان

همکاران فرهنگی جهت بارگذاری اطلاعات و مدارک مورد نیاز به آدرس سامانه رتبه بندی Rtb.medu.ir مراجعه کنند.

همکارانی که رمز عبور خود را فراموش کردند از طریق سامانه ذیل مراجعه و فراموشی کلمه عبور رو بزنید؛

زمانبندی ورود معلمان جا مانده از ثبت اطلاعات، متعاقبا اعلام خواهد شد.

سقف موارد قابل بارگذاری در سامانه رتبه‌ بندی معلمان

سقف موارد قابل بارگذاری در سامانه رتبه‌ بندی معلمان به قرار زیر است:

کتب 6مورد

مقاله 6مورد

مدرک تحصیلی اعمال نشده 1مورد

دستاوردها 3مورد

پژوهش های مرتبط با بهبود 5مورد

کسب مقام در مسابقات10مورد

مشارکت در کارگروه‌ها 10مورد

یادگیری مستمر 5مورد

تقدیر نامه 40مورد

سابقه تدریس 10مورد

رتبه بندی معلمان

به گزارش سایت شماره یک، بر اساس آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند.

به نقل از فارس، احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان، منطقه، ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان منطقه و ناحیه صادر شده است.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در حال آماده‌سازی شرایط برای فعالیت ارزیابان حرفه‌ای است. وزارت آموزش و پرورش هم سایت rtb.medu.ir را معرفی کرده است تا معلمان به بارگذاری مستندات خود اقدام کنند.

عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، بخشنامه رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: خطاب به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها، ادارات‌کل و دفاتر زیر مجموعه آموزش و پرورش اعلام کرد: بنا به وعده انتخاباتی ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و توجه به وضعیت معیشتی معلمان عزیز، علی‌رغم نقص لایحه رتبه‌بندی ارسال دولت گذشته به مجلس شورای اسلامی و عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن، دولت، لایحه رتبه‌بندی را تقویت کرده و بر اجرای آن پافشاری کرد.

این مهم که بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری و از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی (شماره راهکارهای ۸.۷، ۱۰.۲، ۱۱.۴، ۱۱.۷، ۱۲.۱) و جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ است، خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شور ای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های ۵۹۴۲۶.ت۵۹۷۹۴ه مورخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و اصلاحیه ۸۱۸۴۳.ت۶۰۱۵۱ه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در هیأت وزیران تصویب شد.

شایسته است مشمولین قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق آیین‌نامه اجرایی آن جهت شروع فرایند رتبه‌بندی به آدرس اینترنی rtb.medu.ir مراجعه کنند.

* سؤالات خود را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسید

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که استان‌ها سؤالات خودشان درباره رتبه‌بندی را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسند.

در اطلاعیه مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ با موضوع سؤالات رتبه‌بندی خطاب به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است: در اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به استحضار می‌رساند جهت اطلاع از چگونگی تکمیل فرم‌ها، بارگذاری مستندات و خوداظهاری‌ها در سامانه رتبه‌بندی و رفع سؤالات احتمالی، خواهشمند است در این خصوص با مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هماهنگی لازم به عمل آید.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

۱- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند از قبیل:

الف) کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون حفظ پست سازمانی)

ب) کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونان که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ج) افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

۲- مأمور به مجلس شورای اسلامی

۳- دانشجو معلمان

۴- خدمات

۵- انباردار

۶- اداری محض

۷- مرخصی بدون حقوق

۸- بازنشستگان قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

و همچنین نیروهای طرح مهرآفرین هم هنوز مشمول رتبه‌بندی نشدند. درباره این گروه به طور جداگانه در گزارشی پرداخته می‌شود.

این مدارک باید در سایت رتبه بندی معلمان بارگذاری شوند

به گزارش سایت شماره یک،؛ رتبه‌بندی معلمان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و با پیگیری مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش، سامانه رتبه‌بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir نیز فعال شد. 

معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفته است: چون این روند هنوز آماده نشده است و مقداری طولانی شده، با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم این ماه مبلغی را به عنوان علی‌الحساب پرداخت کنیم و زمانی که احکام به سرانجام رسید نیز مابه‌التفاوت پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این مبلغ علی‌الحساب سرانه حدود یک میلیون تومان به ازای هر ماه است؛ 6 ماه از سال قبل بوده و 5 ماه هم در سال جاری است که مجموعاً 11 ماه می‌شود. این ماه حدود 11 میلیون تومان علی‌الحساب واریز می‌شود تا زمانی که احکام آماده شد، ما بلافاصله کارسازی می‌کنیم که هم مطالبات گذشته پرداخت شود و هم ماهانه طبق سقف بودجه در نظر گرفته شده، پرداخت‌ها انجام گیرد و سعی داریم این ماه ان‌شاءالله این پرداخت را انجام دهیم.

فرهنگیان جهت ورود به سامانه باید نام کاربری خود که همان کدملی است در کادر اول وارد کنند و در کادر دوم رمز ورود به سامانه که همان رمز سامانه پروفایل (porofile.medu.ir) است، وارد کنند.

رتبه بندی معلمان

پس از ورود صحیح اطلاعات اولیه، وارد صفحه سامانه رتبه بندی معلمان می‌شوند، در اینجا باید گزینه فرم‌ها را انتخاب کنند و حوزه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه تعیین شده است.

در بخش شایستگی‌های عمومی - خود اظهاری : اولین اطلاعاتی که در سامانه لازم است وارد شود اطلاعات مربوط به خود ارزیابی معلمان در زمینه شایستگی‌های عمومی است.

در این بخش شاخص‌های زیر تعیین شده است که باید برای مصادیق رفتاری تعیین شده یکی از عناوین عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و کم را انتخاب کنند.

1. توجه فعال به کلام مخاطب (تماس چشمی، حرکت تاییدی سر و صورت).

2. درک مطلب مخاطب و ارائه بازخورد مناسب (توجه به محتوای کلام و احساسات طرف مقابل، پرسیدن سوالات روشن‌کننده مطلب).

3. جلب توجه و گیرایی در هنگام صحبت کردن (استفاده صحیح از حرکات بدن و حالات چهره).

4. رابطه حسنه با همکاران، دانش‌آموزان و اولیا.

5. روان و رسا صحبت کردن (بدون تکرار کلمات و پرهیز از تکیه کلام،گفتار قابل فهم، لحن مناسب و فراز و فرود در سخن).

6. حفظ آرامش و خونسردی و پرهیز از دستپاچگی در مواجهه با مشکلات.

7. پیش‌بینی وقوع مسائل و انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه.

8. شناسایی و راه‌حل‌های مختلف برای یک مسئله و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه.

شایستگی‌های تخصصی ـ خود اظهاری شامل مصادیق زیر است:

1. تسلط بر اهداف و محتوای تخصصی تدریس یا شغل.

2. تسلط بر طراحی آموزشی و نوشتن طرح درس روزانه و سالانه.

3. تسلط بر روش‌های یادگیری ـ یاددهی (روش‌های تدریس یادگیرنده محور، مسئله محور، تعاملی و ...).

4. آشنایی با روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی سوالات استاندارد.

5. آشنایی با ارزشیابی و ابزارهای سنجش و شیوه‌های نوین تشویق و ترغیب دانش.

شایستگی‌های تخصصی ـ مدرک تحصیلی: در این بخش آخرین مدرک تحصیلی فرد نمایش داده می‌شود و در صورتی که تا قبل از 31 شهریور 1400 مدرک دیگری را به دست آورده است باید مستندات آن را بارگذاری کند.

سایر شاخص‌های مرتبط با حوزه شایستگی‌های تخصصی بدین شرح است:

شایستگی‌های تخصصی ـ دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی.

شایستگی‌های تخصصی ـ پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین کتب.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین مقاله.

در بخش شایستگی‌های حرفه‌ای ـ خود اظهاری این شاخص‌ها تعیین شده است:

1. ایجاد محیط امن و آرامش بخش و به دور از تنش برای دانش‌آموز.

2. ایجاد ارتباط بین تجارب دانش‌آموز در کلاس درس با چالش‌ها و مسائل زندگی روزمره.

3. ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری برای دانش‌آموز با توجه به تفاوت‌های فردی آنان.

4. توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموز (تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی).

5. توجه و کشف توانمندی‌ها، علایق و استعدادهای دانش‌آموزان.

6. توجه به رشد عقلانی، توانایی فکر کردن و افزایش درک و فهم دانش‌آموز و پرهیز از حافظه محوری.

7. ایجاد شوق و انگیزه و انگیزش درونی در دانش‌آموزان (توجه به نیازهای دانش‌آموزان).

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره‌ها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ طرح های آموزشی.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ مشارکت در کارگاه‌ها و شوراها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ یادگیری مداوم، خلاقیت و نوآوری.

تجربه ـ سنوات خدمت.

تجربه ـ سابقه تدریس به همکاران.

تجربه ـ دریافت تقدیرنامه.

تجربه ـ دوره ضمن خدمت: در این بخش، اطلاعات مستقیم از سامانه ضمن خدمت دریافت شده و قابل ویرایش نیست.

تگ های مرتبط

ارسال نظر