قیمت طلا و سکه| بازار قیمت طلا و سکه

سرگیجه در بازار دلار به بازار طلا و به خصوص سکه هم سرایت کرده است. سکه تمام بهار آزادی ظرف هفته گذشته نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. یک روز یک میلیون تومان ارزان شده و به کانال ۱۴ میلیونی رسیده و فردای آن دوباره گران شده و وارد کانال ۱۵ میلیونی شده است. اکنون وقت خرید طلا و سکه است؟

سایت شماره یک:

دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند. افزایش قیمت طلا و سکه در ایران رابطه مستقیم با رشد قیمت دلار دارد. قیمت طلا و سکه متاثر از اونس جهانی است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، قیمت طلا و سکه در بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشته است. در ادامه این مطلب به قیمت طلا و سکه در بازار امروز می پردازیم.

قیمت سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان رسید و قیمت طلای ۱۸ عیار هم با قیمت یک میلیون و ۴۲۴ هزار تومان معامله شد. اما این قیمت در حالی است که سکه در هفته جاری چند بار کانال عوض کرده است.

مذاکرات هفته قبل در دوحه، قیمت سکه را کاهش داد و تا مرز ۱۳ میلیون تومان هم کاهش داد. اما سکه یک روزه ۹۰۰ هزار تومان گران شد و ریزش قبلی را جبران کرد. این روند نوسانی در این هفته هم ادامه داشت.

قیمت سکه که در ۱۱ تیر ماه به ۱۵ میلیون و ۶۳۰تومان رسیده بود دچار ریزش یک میلیون تومانی شد و تا کانال میانی ۱۴ میلیون تومان پایین آمد. اما این ریزش اندک اندک جبران شد و قیمت سکه در آخرین ساعت معاملاتی روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان رسید.

اما دلیل افت و خیز شدید قیمت سکه چیست؟

قیمت دلار اصلی‌ترین عاملی است که در روزهای گذشته بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته است. حرکت دلار وابسته به اخبار سیاسی بود. قیمت دلار در هفته گذشته تا نزدیک ۲۹ هزار تومان برگشت اما روند کاهشی پایدار نبود و دلار به قیمت قبلی برگشت و حتی سقف تاریخی خود را دوباره شکست و وارد یک کانال قیمتی بالاتر هم شد.

اما در دو روز گذشته عملیات بانک مرکزی در بازار جواب داد و  ذر بیش از دو هزار تومان ارزان شد. انتظار می‌رفت با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه روز گذشته ۱۳ تیر ماه ریزش دوباره‌ای را تجربه کند که چنین نشد و سکه فعلا کانال ۱۵ میلیونی را حفظ کرده است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

در این بازار نوسانی،‌ قیمت طلا و سکه به کدام سمت حرکت می‌کند؟ مریم محبی، کارشناس بازار مالی در خصوص پیش‌بینی قیمت طلا گفت:« با توجه به شرایط اقتصاد جهانی انتظار نمی‌رود که قیمت انس جهانی رشد شدیدی داشته باشپ. از طرف دیگر احتمال کاهش قیمت دلار هم وجود دارد. بر این اساس روند قیمتی طلای جهانی و داخلی نزولی است.»

اما این توضیح مربوط به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازار است. برای افرادی که دید بلند مدت دارند خرید طلا و سکه به صرفه است چون به گفته این کارشناس «در آینده بلندمدت انتظار رشد قیمت طلای داخلی وجود دارد.»

نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در خصوص پیش‌بینی بازار طلا و سکه گفت: شرایط بازار در حال حاضر به‌ گونه‌ای نیست که احتمال افزایش در آن وجود داشته باشد. ممکن است به دلیل کمبود تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا در طول هفته نوسانات کاهشی یک تا دو درصدی داشته باشیم، اما افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار نیست.

علی طباطبایی، کارشناس بازاهای مالی هم درخصوص احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفت: این امکان باتوجه به واکنش دلار و طلا به اخبار برجامی وجود دارد. ولی من احتمال می‌دهم خبرهای بهتری از مذاکرات به‌گوش برسد و قیمت‌ها در همین محدوده‌های فعلی تثبیت می‌شود.

با حباب دو رقمی، سکه بخریم یا نه؟

 روز گذشته حباب سکه امامی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این رقم،‌در مقایسه با چند روز گذشته روند کاهشی داشته و حباب سکه کمتر شده است. اما کارشناسان می‌گویند خرید سکه در زمانی که حباب آن دو رقمی است چندان توصیه نمی‌شود. برای خرید بهتر است حباب قیمتی سکه تک رقمی باشد.

دلیل تاثیرپذیری زیاد قیمت طلا از اخبار

همانطور که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که هروقت خبری در ایران یا دنیا پخش می‌شود، اولین واکنش قیمتی مربوط به دلار و طلا است. حالا این خبر می‌تواند شیوع یک بیماری، اتفاقات سیاسی و اقتصادی، جنگ و … باشد. به نظر شما این دلیل آن چیست؟

شاید بتوان گفت بهترین جواب برای پاسخ به این سوال جو روانی به وجود آمده در صورت بروز اتفاقات مذکور است. افراد جامعه طلا را به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات می‌دانند. بررسی تاریخی قیمت طلا هم همین را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص قیمت آن افزایش داشته و در بقیه مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده توانسته ثبات خود را حفظ کند. پس دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، در نتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر