یارانه نقدی | یارانه نقدی 1402

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقبال ۲.۱ میلیون خانوار از مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی خبر داد.​

سایت شماره یک:

یارانه نقدی برای همه واریز نمی شود . یارانه نقدی برای دهک های مختلف با مبلغ متفاوت واریز می شود. هدف از یارانه نقدی کمک به بهبود شرایط اقتصادی افراد و کاهش فقر است.یارانه نقدی برای خرید اقلام ضروری است. برای اطلاع بیشتر از مبلغ پرداختی یارانه نقدی جدید مطلب زیر را بخوانید.

علیرضا عسگریان در مورد میزان استقبال مشمولان از مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی گفت: بعد از اضافه شدن دو دهک ششم و هفتم درآمدی به طرح کالابرگ الکترونیکی با یارانه مازاد، ظرف ۱۸ روز اجرای این طرح یعنی از ۲۲ مهر تاکنون حدود ۳.۲ میلیون تراکنش بانکی انجام شده است که برآورد می‌شود، حدود ۲.۱ میلیون خانوار از این مرحله  استفاده کرده باشند که اگر بُعد خانوار ۳.۲ نفر در نظر بگیریم، حدود ۷ میلیون نفر از طرح کالابرگ الکترونیکی همراه با یارانه اضافه استفاده کرده‌اند.

وی افزود: هر مرحله آزمایشی کالابرگ الکترونیکی حدود ۵۰ روز طول می‌کشد که آخرین مرحله آزمایشی دو دهک ششم و هفتم درآمدی اضافه شدند و بنابراین جمعیت مشمولان کالابرگ الکترونیکی همراه با یارانه تشویقی از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر افزایش یافت.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در مرحله آزمایشی قبل که پنج دهک درآمدی حضور داشتند کل جمعیت تحت پوشش ۴۱ میلیون نفر بود و اکنون به هفت دهک افزایش یافته و جمعیت دربرگیری آن به ۶۱ میلیون نفر رسیده است.​

عسگریان در مورد تعداد فروشگاه‌های کالابرگ الکترونیکی عنوان کرد: در ابتدای طرح قرار بود ۵۰ هزار فروشگاه با طرح همکاری کنند، اما تعداد فروشگاه‌ها از ۱۴۲ هزار به ۱۴۵ هزار فروشگاه افزایش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه مردم چگونه می‌توانند از فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ‌های الکترونیکی باخبر شوند، گفت: کافی است برنامه کاربردی یا اپلیکیشن «شما» را نصب کنید، فروشگاه‌های اطراف را به شما نشان می‌دهد و هریک از این فروشگاه‌ها با یک پوستری مشخص شده‌اند و نزدیک‌ترین فروشگاه از طریق برنامه کاربردی شما در دسترس قرار می‌گیرد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به این پرسش که از ۱۱ قلم کالای مشمول کالابرگ چه کالاهایی بیشتر مورد تقاضای مردم در کالابرگ الکترونیکی قرار گرفته‌اند، گفت: برنج و روغن بیشترین تقاضا را داشته است.

عسگری گفت: هر کسی از هفت دهک پایین درآمدی به میزان ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالای مدنظر در طرح کالابرگ خریداری کند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی برایش واریز می‌شود که این ۱۲۰ هزار تومان هم باید الزماً از همان کالاها خریداری شود.

وی تأکید کرد: اجرای کالابرگ الکترونیکی کاملاً اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست و با هریک از کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار می‌توان این خرید را انجام داد و حتی اگر سرپرست خانوار کارت بانکی خود را فراموش کرده باشد با نصب اپلیکیشن شما و وارد کردن کد خرید می‌تواند از اعتبار کالابرگی خودر قالب کالابرگ الکترونیکی استفاده کند.

به گزارش فارس، طرح کالابرگ الکترونیکی براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه اجرا می‌شود و هدف آن تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار است. در این زمینه ۱۱ قلم کالا شامل؛ شیر، ماست، پنیر، مرغ، تخم‌مرغ، قند و شکر، برنج، روغن، گوشت گوساله منجمد، ماکارونی و حبوبات است که اگر هر یک از افراد حاضر در هفت دهک کم درآمد جامعه به میزان ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از این کالاها خریداری کند در آن صورت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی هم برایش واریز می‌شود که آن را هم باید صرف خرید این اقلام کند. کالاهای حاضر در این سبد براساس استانداردهای انیستیو تغذیه برای تأمین میزان کالری و پروتئین مورد نیاز افراد جامعه طراحی شده است.

دهک های یک تا هفت مشمول دریافت یارانه تشویقی شدند

حالا اما با گذشت بیش از یک ماه از این خبر پس از اعلام وزیر رفاه مبنی بر افزایش دهک‌های تحت پوشش، علیرضا عسگریان- معاون وزیر رفاه به ایسنا اعلام کرده است که دهک ششم و هفتم نیز از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است، توضیح داد: مثلا هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این قشر باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه را از سبد تعریف شده خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافه شامل‌ آنها شود که بدین ترتیب مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالیست که دهک‌های چهارم تا هفتم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این عده نیز باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به عبارتی می‌توان گفت با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد و ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

براساس اعلام وزارت رفاه، تاکنون ۱۴۵ هزار مغازه و فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شده و ۲۰ هزار مغازه نیز در صف اتصال قرار دارند.

لازم به ذکر است که استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک کاملا «اختیاری» است اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر خواهد شد. برای بهره‌مندی از این طرح شبکه کاربردی «شما» معرفی شده است و مردم با رجوع به این شبکه می‌توانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های متصل به طرح جهت خرید کردن را مشاهده کنند و با رجوع به نزدیکترین مغازه، خریدهایشان را انجام دهند تا از ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی برخوردار شوند.

البته در راستای تسهیل خرید مردم، وزارت رفاه با فروشگاه‌های اینترنتی مکاتباتی انجام داده تا امکان خرید از این فروشگاه‌ها نیز فراهم شود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر امکان خرید از فروشگاه اینترنتی «اسنپ‌مارکت» در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است. پیش از این سیدرضا یحیوی- مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در این طرح نیز به ایسنا اینچنین توضیح داد: در حال حاضر فقط اسنپ‌مارکت متصل به طرح و در حال ارائه خدمت است. افراد پس از نصب اسنپ مارکت در تلفن همراه خود و ورود به برنامه «خریدار»، کالاهای موردنیاز خود را انتخاب کرده و پس از طی مراحل خرید، در مرحله آخر و قبل از واریز وجه، گزینه «استفاده از کالابرگ» را انتخاب و باید رمز یکبار مصرف ۸ رقمی دریافتی از اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) یا کد USSD اعلام شده به شماره #۱۴۶۳*۵۰۰* را وارد کنند. سپس اعتبار کالا برگی سرپرست خانوار محاسبه می‌شود و می‌توانند هنگام خرید از یارانه خود استفاده کنند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر