یارانه نقدی | یارانه نقدی 1402

قرار است فرمول پرداخت یارانه تغییر کند. بر این اساس، صدک جاگزین دهک و شمار یارانه‌بگیران بیشتر خواهد شد. هرچند زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

سایت شماره یک:

یارانه نقدی به معنای پرداخت وجه نقد به یک فرد یا خانواده است . یارانه نقدی به عنوان کمک مالی دریافت می‌شود. یارانه نقدی توسط دولت، سازمان‌های خیریه، شرکت‌ها یا افراد حقیقی به افراد یا خانواده‌هایی که دارای درآمد کم هستند یا با مشکلات مالی روبرو شده‌اند، ارائه می‌شود. هدف از یارانه نقدی کمک به بهبود شرایط اقتصادی افراد و کاهش فقر است. یارانه‌ نقدی ممکن است به صورت یکباره یا دوره‌ای پرداخت شوند و می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های ضروری مانند خرید مواد غذایی، پرداخت قبوض، خرید لوازم التحریر و ... استفاده شوند.

اخیرا اخباری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی منتشر شد که به دنبال آن بازار گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش مبلغ یارانه‌ای که به دست سرپرستان خانوار می‌رسد، داغ شد. اما پس از طرح این گمانه‌ها و احتمالات بود که سخنگوی دولت دست رد بر آنها زد و طی سخنانی اعلام کرد که قرار است فقط فرمول یارانه تغییر کند. بر این اساس صدک جای دهک را خواهد گرفت و البته شمار یارانه‌بگیران هم اضافه خواهد شد.

از شنبه هفته جاری بود که تغییر و تحولات در حوزه یارانه نقدی که حالا دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، آغاز شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به مشمولان دریافت یارانه تشویقی بود. از آنجایی‌که این افراد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند، اگر تصمیم بگیرند ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالاهای معرفی‌شده در سبد کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان به‌عنوان اعتبار در اختیارشان قرار می‌گیرد که بدین ترتیب مبلغ یارانه آنها به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

پیشتر دهک‌های اول تا سوم مشمول این طرح شده بودند. این یارانه‌بگیران هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قالب این طرح، مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

فرمول یارانه چه تغییری می‌کند؟

جدای از این اخبار، خبر دیگری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه به مردم در صدر اخبار قرار گرفت و اندکی بعد گمانه‌های زیادی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح شد. اما ظاهرا در این طرح جدید، قرار است تنها صدک جایگزین دهک شود. تسنیم در این باره طی گزارشی نوشته است که اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی می‌شد و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک بود، حالا قرار است به‌جای دسته‌بندی ۱۰تایی جامعه، جمعیت ایران به ۱۰۰ دسته تقسیم شود که این به معنای بالا رفتن مبلغ یارانه نیست اما به‌معنی افزایش شمار یارانه‌بگیران هست.

بر اساس این گزارش، در حالی دولت به دنبال تغییر شیوه و فرمول پرداخت یارانه و افزایش رغبت مردم به استفاده از کالابرگ است که تورم فزاینده و رشد اقتصادی پایین در اقتصاد ایران، فاصله بین دستمزد و هزینه کم‌درآمدها را به شدت افزایش داده و حالا دیگر این کمک‌های حمایتی پاسخگوی نیاز آنها نیست. بسیاری از افراد از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط کرده‌اند و به گفته برخی کارشناسان دیگر طبقه متوسط محو شده و جای خود را به طبقه متوسط فقیر داده است. فقر به شدت گسترش یافته و حالا انواع مختلفی از آن مانند فقر زمانی و فقر خشن در جامعه ایران نمایان شده است.

به همین دلیل کارشناسان به دولتمردان توصیه می‌کنند که ابتدا تورم را مهار کنند و بعد به سراغ شیوه‌های حمایتی از کم‌درآمدها بروند.

منبع: تجارت نیوز

یارانه نقدی

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

علی عسگری  افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

تصمیم دولت برای افزایش یارانه معیشتی این خانوار

فاطمه عباسی با اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۲ کشور به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، این معاونت براساس تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن عالی مراکز غیردولتی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دفاتر تخصصی سازمان بهزیستی اقدام به تعیین میزان کمک هزینه یارانه مراکز غیردولتی اعم از مراکز مراقبتی، مراکز روزانه، خانه های حمایتی، حق پرستاری، ویزیت و مراقبت در منزل و حق پرستاری با سقف افزایش ۴۰ درصد از تاریخ اول فروردین سال جاری با توافق تمام اعضاء کرد.

وی افزود: با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ فروردین ماه سال جاری مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان(مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در تاریخ اول خرداد ماه امسال توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیر مراحل قانونی تصویب قرار گرفت و در جلسه ۱۰ خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران تصویب شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس این تصویب نامه افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از حمایت حق پرستاری به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بهره مند می شوند.

 

عباسی افزود: به ازای هر توانخواه نیازمند مقیم در مراکز شبانه روزی توانبخشی، بر اساس درجه ارزشیابی مرکز، ماهانه معادل سه میلیون ۷۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای گروه هدف دارای خانواده، چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان برای افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست از سوی سازمان بهزیستی به عنوان کمک هزینه پرداخت می شود.

وی همچنین در خصوص مراکز روزانه گفت: هر توانخواه نیازمند در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی معادل دو میلیون و ۲۷۰ هزار تا دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و فرد دارای اختلال طیف اتیسم در مراکز روزانه از کمک هزینه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهره مند خواهند شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای افراد بهره مند از خدمات تخصصی توانبخشی در منزل، کمک هزینه به مبلغ یک میلیون ۲۲ هزار تومان و برای افراد برخوردار از خدمات مراقبت در منزل، کمک هزینه به مبلغ دو میلیون ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، عباسی گفت: با اهتمام دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار شاهد تصویب کمک هزینه و پرداخت براساس مصوبه جدید در ماه سوم سال خواهیم بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر