فارس/ «نوربرت روتگن» وزیر سابق محیط زیست آلمان اولین کسی است که نامزدی خود را برای رهبری حزب راست میانه «آنگلا مرکل» صدراعظم در حال خروج این کشور اعلام کرد.

سایت شماره یک:

پس از  آن که «آرمین لاشت» رهبر فعلی، این حزب را به شکست و بدترین نتیجه انتخابات ملی در ماه سپتامبر کشاند، اتحادیه دموکرات مسیحی تصمیم گرفته که از کل اعضای تقریباً ۴۰۰ هزار نفری خود برای تصدی ریاست آن  رای‌گیری کند.
به گزارش شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، اعلام نامزدی روز شنبه آغاز شد، اما نزدیک به یک هفته طول کشید تا «نوربرت روتگن» ۵۶ ساله، اولین کسی باشد که رسما نامزدی خود را اعلام می‌کند. زمانی که لاشت در ژانویه انتخاب شد، روتگن سوم شده بود.
روتگن یک دهه پیش به عنوان وزیر محیط زیست آلمان فعالیت می‌کرد و ریاست کمیته روابط خارجی در آخرین پارلمان این کشور را برعهده داشت.
روتگن به خبرنگاران در برلین با بیان این که «ما آرا و انتخابات را در مرکز از دست دادیم و این آرا را در مرکز دوباره به دست خواهیم آورد»، گفت این حزب باید برای نسل جوان بجنگد و استدلال کرد که حزب اتحادیه دموکرات مسیحی و رهبر آن باید شایستگی و اعتبار را در سیاست‌های آب و هوایی تجسم بخشند.
روتگن استدلال کرد که حزب اتحادیه دمکرات مسیحی برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک حزب بزرگ به یک نوسازی اساسی نیاز دارد.
دو رقیب دیگر احتمالی، «هلگه براون» رئیس دفتر مرکل، است که به نظر می‌رسد برای رهبری حزب پیشنهادی ارائه کند، و «فردریش مرز» مورد علاقه محافظه‌کارها است که به طور گسترده انتظار می‌رود که سومین نامزدی خود را در سه سال اخیر پس از باخت در دو رقابت نزدیک قبلی مطرح کند. «ینس اسپان» وزیر بهداشت مستعفی که یکی از مدعیان احتمالی در نظر گرفته می‌شد، خود را از رقابت خارج کرده است. 
این رقابت سومین رقابت از زمانی است که آنگلا مرکل در اواخر سال ۲۰۱۸ از سمت ریاست حزب کناره‌گیری و اعلام کرد که به دنبال صدراعظمی برای پنجمین دوره نخواهد بود.
هم لاشت و هم «آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» سلف او پس از رقابت‌های سه‌جانبه برای رهبری، در کنگره‌ حزب با اختلاف نزدیک انتخاب شدند. هر دو برای تحمیل اقتدار خود تلاش کردند. این بار، روسای محلی حزب خواستار اظهارنظر برای عضویت گسترده‌تر شدند.
بلوک دو حزبی که اتحادیه دموکرات مسیحی در آن حزب بزرگ‌تر است، پس از سوسیال دموکرات‌های چپ میانه در انتخابات با کسب تنها ۲۴.۱ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفتند. سوسیال دموکرات‌ها در حال مذاکره با دو حزب کوچکتر برای تشکیل یک دولت ائتلافی هستند که امیدوارند در اوایل دسامبر به قدرت برسد و اتحادیه دموکرات مسیحی با این حساب در جناح مخالف دولت قرار بگیرد. 
دور اول رای‌گیری برای رهبر جدید این حزب از طریق رای‌گیری آنلاین و پستی در اوایل دسامبر برگزار خواهد شد. در صورت نیاز به دور دوم، رای‌گیری در اواسط ژانویه تکمیل خواهد شد. کنگره حزب در تاریخ ۲۱-۲۲ ژانویه ۲۰۲۲ رسماً نتیجه را اعلام خواهد کرد.
«فرانک والتر اشتان‌مایز» رئیس جمهور آلمان اخیراً به طور رسمی استعفای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اعضای کابینه وی را پذیرفت. مرکل و اعضای کابینه وی تا زمان تشکیل دولت جدید به عنوان صدراعظم پیشبرد امور، کار را ادامه خواهد داد.
با توجه به این که انتخابات پارلمانی آلمان برای تعیین جانشین آنگلا مرکل برنده‌ای مشخص نداشته، چشم‌انداز هفته‌ها و شاید ماه‌ها بلاتکلیفی برای تشکیل ائتلافی سه‌جانبه در پیش‌روی این کشور اروپایی قرار دارد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر