رکنا: معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا گفت: آموزش و پرورش اخیرا جلسه مشترکی با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده داشته است که یک برنامه مشترکی با محوریت دختران دانش آموز برای مناطقی که بیشترین محرومیت را دارند تدوین کرده است.

سایت شماره یک:

کودک همسری ‎امروزه ‎به ‎یکی از دغدغه های‎ فعالان ‎اجتماعی ‎تبدیل‎ شده‎ است.‎ کودک همسری از ‎یک سو دارای سبقه‎ تاریخی‎ و ‎شرعی ‎است‎ و‎ از ‎سوی ‎دیگر ‎دارای‎ ابعاد ‎روانشناختی، ‎اجتماعی،‎ تربیتی و ‎پزشکی‎ می باشد.‎ با وجود این که تحقیقات متعدد حاکی از آسیب های متعدد پدیده کودک همسری است این پدیده در برخی از نقاط کشور امری شایع است.

مطابق با آمار منتشره مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند و درحالی این آمار در قیاس با آمار سال ۹۸ بیانگر رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی است که آمار منتشره تنها معطوف به ازدواج‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور است.

به گزارش رکنا، رضوان حکیم زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: وزارت آموزش و پروش وظیفه اش این است همه کودکان و نوجوانان را تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر برنامه هایی که آموزش و پرورش داشته ، سال گذشته قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب شده است ، این قانون ظرفیت های خیلی خوبی را اجرا می کند.

وی در پاسخ به این سوال که کودک همسری رشد 10.5 درصدی داشته است و برنامه های آموزش و پرورش در این زمینه چیست، گفت: تا جایی که این مسئله به موضوعات حقوقی و قانونی مربوط می شود باید این سوال را از مراجع زیربط سوال کرد. اما تا جایی که به آموزش و پرورش مربوط می شود، ما اقدامات را نیز فراهم کردیم .

حکیم زاده افزود: اخیرا جلسه مشترکی با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده داشتیم، یک برنامه مشترکی با محوریت دختران دانش آموز را تدوین کردیم در مناطقی که بیشترین محرومیت را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که این برنامه برای چه استان هایی در نظر گرفته شده است، گفت: اجازه دهید نامی از استان ها برده نشود چون ما شاخصه های توسعه یافته آموزش را برای همه مناطق کشور اجرا کردیم . 449 منطقه آموزشی کشور را از جهت توسعه یافتگی آموزشی رتبه بندی کردیم. از هر استان دو منطقه را انتخاب کردیم که نسبت به سایر مناطق در آن استان کمترین توسعه یافتگی آموزش را دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از معیارهای ما در آن شاخصه های 7 گانه ای که در این رتبه بندی قرار گرفته است، بحث نسبت دانش آموزان دختر به پسر بود، که قطعا در جاهایی که ما بیشترین تعداد را داریم، سعی کردیم آن 10 منطقه جز برنامه و هدف ما باشند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر