سایت شماره یک:
 

ریزش سنگ نما، دردسری چند جانبه

 

ریزش سنگ نما

به راستی ضمانت  ریزش سنگ نما ساختمان بر عهده کیست؟   سنگ نما در صورت نصب صحیح، علاوه بر افزایش جلوه بصری بنا، در استحکام و ماندگاری بنا موثر واقع می‌شود. اما سالانه شاهد ریزش سنگ های نمای ساختمان های بسیاری هستیم. ریزش این سنگ ها علاوه بر معیوب نمودن جلوه بنا، سبب خسارات مالی و جانی می‌گردد.

از این رو پرداخت خسارت و جبران ضرر، نیاز به تعیین مسئول نمای ساختمان دارد. مسئولیت خسارت ریزش سنگ نما به طور قطعی بر عهده نما کار است. تعیین مدت زمان مسئولیت سنگ نما توسط شهرداری صورت می گیرد. این مدت به طور معمول 10 الی 12 سال است که بنا به معیارهای مختلفی، متغیر است.

پیچ و رولپلاک نمای سنگی راه حلی بسیار مفید و حیاتی برای جلوگیری از ریزش سنگ نما است. انجام پیچ و رولپلاک همچون سایر خدمات نمای ساختمان در حیطه خدمات مجموعه های خدمات نما است. پرداخت هزینه انجام این خدمات در اغلب مواقع بر عهده سازنده است.

 

دلایل ریزش سنگ نما

علل ریزش سنگ نما ساختمان به دو دسته خطای انسانی و آسیب‌های محیطی تقسیم می شوند. سنگ نما ساختمان به عنوان رویه ای محافظ پیرامون بدنه ساختمان اجرا می‌شود. هرگونه سهل انگاری و کم کاری در نحوه نصب سنگ نما سبب بروز مشکلات و عوارض می‌گردد.

انتخاب نامناسب سنگ نما با اقلیم منطقه از علل بارز ریزش سنگ نما ساختمان در گذر زمان است. سپردن کار به افراد متخصص از بروز چنین خطا های انسانی پیشگیری می‌کند. متریال مورد استفاده در نصب سنگ نما، فاکتوری حائز اهمیت در دوام و ماندگاری نما محسوب می‌شود.

ترکیب استاندارد دوغاب و چسب های شیمیایی در نصب نمای مطلوب موثر است. زلزله، باران های اسیدی و طوفان از عوامل طبیعی ریزش سنگهای نما ساختمان به شمار می‌آیند. البته نصب اصولی سنگ ها سبب مقاومت نما در مقابل باران و طوفان می‌گردد.

اما زلزله شتاب و اثرات مخربی روی نمای ساختمان دارد. بنا به موارد مذکور، نصب سنگ نما به روش اصولی در کاهش ریزش سنگهای نما بسیار موثر است. بهترین راه حل برای پیشگیری از افتادن سنگ نما، بهره گیری از شیوه های مقاومتی است.

 

2

خسارات ریزش و سقوط سنگ نما کدامند؟

 

 دلایل ریزش سنگ نما

خسارات ریزش سنگ نما به محوطه اطراف ساختمان بستگی دارد. ریزش نمای ساختمان های موجود در خیابان های پر رفت و آمد و شلوغ قطعا خسارات زیادی به دنبال دارد. افتادن سنگ نما خسارت های مالی و جانی مختلفی به دنبال دارد که صاحب ساختمان را به دردسر می اندازد.

ریزش سنگ نما سبب خسارت به اتومبیل ها، عابران پیاده و سواره می گردد. سنگ نما در بهترین حالت روی پیاده رو می‌افتد و خطری برای کسی به دنبال ندارد. اما اغلب مواقع این سنگ ها روی ماشین های پارک شده در محوطه ساختمان می افتند. قطعا افتادن شیء به آن سنگینی از ارتفاع سبب خسارت اتومبیل میگردد.

ریزش سنگ نما روی سر عابران پیاده، کابوس بزرگی برای صاحبان ساختمان های دارای نمای معیوب است. در واقع افتادن سنگ نما روی سر عابران پیاده، سبب بروز تلفات جانی غیرقابل جبران می‌شود. به طور کلی آنچه که عیان است، ایجاد خسارات مالی و جانی در صورت نصب نادرست سنگ نما است.

 

3

خسارت ریزش سنگ نمای ساختمان بر عهده کیست؟

 

 خسارت ریزش سنگ نمای ساختمان

طبق قوانین شهرداری، پرداخت خسارت ریزش سنگ نما ساختمان تا 10 الی 12 سال به عهده سازنده نما است. در واقع در صورتی که سازنده ساختمان و سازنده نما با یکدیگر متفاوت باشند. سازنده نما موظف به پرداخت خسارات ناشی از افتادن سنگ نما است.

اغلب افراد می پندارند، پرداخت خسارت توسط سازنده نما امری دروغین است. در حالیکه می توان با مراجعه به شهرداری و مراجع قضایی نسبت به بررسی این موضوع اقدام نمود. علت سپردن مسئولیت سلامت نما به سازنده آن، انجام کار اصولی است.

در صورت عدم وجود قانون در مورد خسارت ریزش سنگ نما ساختمان، هرج و مرج به وجود می آید. پیمانکاری را تصور کنید که در قبال ماندگاری نما مسئولیتی نداشته باشد. در این صورت انواع خلاف ها و بی توجهی ها در نصب نمای ساختمان روی می دهد.

 

پرداخت خسارت ناشی از ریزش و سقوط سنگ نما تا چند سال بر عهده سازنده است؟

تعیین سال‌های ضمانت ریزش سنگ نما ساختمان بر عهده شهرداری است. طبق قوانین شهرداری، مسئولیت پرداخت خسارت ناشی از ریزش سنگ های نمای ساختمان تا مدت معینی بر عهده سازنده آن است. مدت زمان این مسئولیت بنا به نوع سنگ و آب و هوای منطقه، از 5 الی 12 سال متغیر است.

جهت اطلاع از مدت زمان مسئولیت خسارت ریزش سنگ نما می توان به شهرداری منطقه مربوطه مراجعه نمود. آگاهی از این قوانین در پیشگیری از کلاهبرداری و نصب نامناسب سنگ نما مؤثر واقع می‌شود. بسیارند افرادی که بدون اطلاع از این قانون خسارات ناشی از افتادن سنگ را شخصا پرداخت نموده اند.

در اغلب موارد تا 10 سال خسارت ریزش نما و هزینه های خدمات محکم کاری نما بر عهده سازنده آن است. پس از گذشت مدت زمان معین، پرداخت خسارت و هزینه خدمات نما بر عهده صاحب فعلی ساختمان است. بنابراین آگاهی از سال ساخت بنا و نصب نمای ساختمان در طلب خسارت الزامی است.

 

راه های پیشگیری از ریزش سنگ های نما

خدمات سنگ نمای ساختمان به منظور پیشگیری از ریزش سنگ نما طراحی و اجرا می‌شوند. این خدمات شامل پیچ و رولپلاک نما و آب بندی نما می باشند. انجام هر یک از این خدمات به نوبه خود نقش قابل توجهی در کاهش احتمال ریزش نام ایفا می‌کند.

پیچ و رولپلاک سنگ های نما ساختمان   با محکم نمودن سنگ ها در بدنه ساختمان از کنده شدن آنها جلوگیری می‌کند. در واقع در صورتیکه دوغاب و متریال پشت سنگ ها نامرغوب باشد پیچ و رولپلاک تأثیر بسزایی در حفظ ماندگاری نما دارد.

آب بندی نما ساختمان با پیشگیری از نفوذ آب و رطوبت به پشت سنگ ها و کنده شدن آنها، از ریزش نام پیشگیری می‌کند. آب بندی و پیچ و رولپلاک نما به عنوان مکمل یکدیگر، استحکام نما را صد چندان می‌نمایند. سپردن این خدمات به افراد خبره از الزامات کسب نتیجه مطلوب است.

طبق گفته خردمندان، پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو استفاده از خدمات نمای ساختمان پیش از افتادن سنگ نما و بروز اتفاقات ناگوار امری الزامی است. هزینه انجام این خدمات نسبت به خسارات افتادن سنگ، مناسب تر است.

منبع:   پیچ و رولپلاک نما در کرج جهان فرود

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر