سایت شماره یک:

بهترین رنگ‌بندی برای اتاق نشیمن رنگی است که آن را دوست دارید و می‌توانید در تمام روز به آن نگاه کنید. اتاق نشیمن جایی است که احتمالا بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانید، پس تصمیم‌گیری در مورد طرح نهایی نباید عجولانه رخ دهد. از تصاویر اتاق نشیمن دیگران الهام بگیرید، سپس مناطق مورد نظر خود را رنگ کنید و ببینید که زیر نور چه جلوه‌های متفاوتی دارند. چند روز یا چند هفته به همین ترتیب سر کنید و سپس کل اتاق را رنگ کنید.

با این کار می‌توانید مطمئن باشید انتخابی که می‌کنید-چه تیره و عبوس و چه روشن و شفاف، یا آرام و پیچیده-تصمیم درستی برای فضای اتاق شماست. به طور کلی در نظر داشته باشید که اتاق‌های شمالی با نور سرد، با رنگ‌های گرم‌تر بهتر جلوه می‌کنند، اما اتاق‌های جنوبی گرم در کنار بیشتر رنگ‌ها زیبا هستند. ترکیبات رنگی مناسب برای اتاق نشیمن به روش‌های مختلفی به دست می‌آید.

  • رنگ‌های متضاد-ترکیب متضاد دو رنگِ نزدیک به هم و یک رنگ غیرمرتبط را با هم ترکیب کنید و برای تأثیر بیشتر از روشن‌ترین طیف برای کوسن یا لوازم جانبی استفاده کنید. حتما از رنگ‎‌هایی با عمق یکسان برای اثرگذاری بیشتر استفاده کنید. برای مثال، آبی نیلی همیشه با زرد آفتابی زیبا می‌شود.
  • یک پالت تک‌فام با استفاده از سایه‌های مختلف از یک رنگ می‌تواند مؤثر باشد. سعی کنید این ترکیبات را در پنل‌های در و دیوار، قرنیزها و ریل‌های محافظ دیوار استفاده کنید. با الگوها بازی کنید. طرح‌های راه‌راه، مربعی و لکه‌دار چشم‌نواز هستند و حالت کاغذدیواری را به فضا منتقل می‌کنند.
  • طرح تونال را می‌توان با ترکیب حالت‌های مختلف از یک رنگ برای ایجاد یک طرح چندلایه با عمق زیاد ایجاد کرد. برای مثال، از آبی تیره، آبی گل گندم و آبی رویال به مقدار مساوی استفاده کنید تا یک ترکیب متعادل داشته باشید. یا از آبی مودی و سبز روشن برای ایجاد طرحی زیبا استفاده کنید که رنگ‌های طبیعت را در خود خواهد داشت. ترکیب سبز لیمویی با آبی نیلی هم ظاهری مدرن به شما می‌دهد.
  • طرح سه‌رنگ یک رویکرد ساده اما مؤثر است. سعی کنید بیش از دو یا سه رنگ را در یک طرح ترکیب نکنید و روی رنگ‌های اصلی یا ثانویه تمرکز کنید. برای ایجاد تضادهای چشم‌نواز، گردونه رنگ را بشناسید و از ترکیب سایه‌های متضاد مانند زرد قناری و خاکستری، یا آبی الکتریکی و صورتی تند استفاده کنید.
  • قالب کردن رنگ‌های خنثی، ترکیب رنگ‌های تک‌فام و رنگ‌های ملایم مثل سیاه، سفید و خاکستری نیز مؤثر است. برای تأثیر حداکثری بهتر است طرح نهایی را ویرایش کنید. لوازم جانبی اتاق ابزار مهمی برای قالب کردن رنگ هستند. استفاده از صندلی‌های رنگی در اتاق نشیمن در مقابل یک پنل بلوکی با رنگ متضاد، طرح زیبایی ایجاد می‌کند.

۱. چگونه رنگ‌ها را در اتاق نشیمن با هم ترکیب می‌کنید؟

اگر قرار است رنگ‌های مورد نظرتان را در اتاق نشیمن با هم ترکیب کنید، باید محتاط باشید. با این حال، فضاهای داخلی که با رنگ‌های جسور آزمایش می‌شوند، اغلب چشم‌نوازتر هستند. نکته مهم این است که بررسی‌های خود را انجام دهید، پالت‌های متضاد را از قبل آزمایش کنید و از رنگ و پارچه با اطمینان استفاده کنید.

رنگ می‌تواند تأثیر بسزایی روی خلق و خوی شما بگذارد. یک طرح روشن می‌تواند حواس شما را تقویت کند و به فضای داخلی خانه عمق بدهد. ترکیب رنگ‌های غیرمنتظره مثل آبی و قرمز یا نارنجی و صورتی هم می‌تواند نتیجه بدهد، اما بهتر است با استفاده از رنگ‌های خنثی مانند وسایل چوبی سفید یا استفاده از الگوهایی که ظاهر اتاق را تغییر می‌دهند و افزودن بافت دلخواه، آرامش را به فضای اتاق هدیه کنید. قبل از انجام دکور دیوارها، سعی کنید داخل یک جعبه کفش نقاشی کنید. به این ترتیب، خواهید دید که نور به چه صورت در گوشه‌ها می‌تابد. این کار کمک می‌کند که ظاهر واقعی رنگ مورد نظرتان را مشاهده کنید.

اگر ترجیح می‌دهید دیوارها خنثی باشند، یک فرش بزرگ در اتاق نشیمن پهن کنید تا فضا سرزنده شود. استفاده از لوازم رنگی مانند کوسن و پارچه نیز به سرزندگی فضا اضافه می‌کند. برای یافتن رنگ‌های جسورانه که به هم بیایند، از گردونه رنگ کمک بگیرید. توجه داشته باشید که رنگ به واسطه محیط اطرافش تغییر می‌کند. حالت رنگ بسته به مصالح سطحی که قرار است آن را نقاشی کنید، تغییر خواهد کرد. یک رنگ مناسب هم در نهایت ظاهر اتاق را متحول می‌کند. رنگ‌های مات و صدفی باعث درخشندگی و لطافت فضا می‌شوند و رنگ‌های براق و روغنی هم نور را منعکس می‌کنند. رنگ‌ها را روی گلدان‌ تست کنید تا ببینید چطور به نظر می‌رسند. از ترندهای جدید الهام بگیرید.

۲. چه رنگ‌هایی باعث بزرگ‌تر شدن اتاق نشیمن می‌شوند؟

رنگ‌هایی که باعث بزرگ‌تر شدن فضاهای کوچک می‌شوند، سایه‌های کم‌رنگی هستند که نور را منعکس می‌کنند. با این حال، بزرگ‌تر جلوه دادن یک اتاق نشیمن کوچک بسیار سخت‌تر از پیدا کردن ترکیب رنگی اتاق است. هنگام کار با رنگ‌های خنثی از سایه‌های مایل به سفید استفاده کنید، نه سفید تند: سایه‌های مایل به سفید، شخصیت بیشتری به اتاق می‌دهند و حواس شما را از اندازه اتاق پرت می‌کنند تا بیشتر به خود رنگ توجه کنید.

یک ترفند دیگر این است که رنگ دیوار را روی تمام کارهای چوبی پیاده کنید. اما باید از رنگ کردن قاب‌بندی‌های افقی اجتناب کنید تا فضای اتاق بزرگ‌تر جلوه کند. از رنگ سقف هم نباید غافل شوید. بیشتر افراد به طور پیش‌فرض سفید را انتخاب می‌کنند، اما اگر رنگ سفید مورد نظر مشابه رنگ دیوار باشد، ارتفاع دیوار کمی نامشخص خواهد شد. این یک ترفند عالی برای اتاق‌های نشیمن آپارتمان‌ها است که معمولا سقف‌های کوتاهی دارند.

به طور سنتی، گفته می‌شود اتاق‌هایی که با طیف‌های روشن سفید یا مایل به سفید نقاشی شده‌اند، بزرگ‌تر جلوه می‌کنند. با این حال، مشتریان همیشه در انتخاب رنگ‌های روشن مثل زرد جسورانه‌تر عمل می‌کنند که وقتی با لوازم متضاد و سقف روشن‌تر همراه شوند، چشم بیننده را فریب می‌دهد و چنین جلوه می‌دهد که دیوارها فاصله بیشتری از هم دارند و اتاق بزرگ‌تر است. به این ترتیب، شما می‌توانید از رنگ‌ها برای بازی با ابعاد اتاق استفاده کنید.

دیوید هریس، مدیر طراحی اندرو مارتین می‌گوید: «سایه‌های سفید و خنثی همیشه محبوب هستند، زیرا اتاق را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند. با این حال، برای فضاهای کوچک می‌توانید جسارت بیشتری به خرج دهید. از بکارگیری رنگ‌های تیره و جسور مثل قهوه‌ای یا خاکستری تیره نترسید، یا حتی رنگ آبی و نارنجی را امتحان کنید. این رنگ‌ها غنا، صمیمیت و عمق بیشتری به اتاق می‌بخشند و به شما اجازه می‌دهند که شخصیت و استعداد خود را بروز دهید.» لایه‌بندی رنگ‌های غنی و عمیق با آثار هنری، بافت و جذابیت فوق‌العاده‌ای به اتاق نشیمن می‌دهد. ایده‌های نورپردازی خود را در اتاق‌های نشیمن کوچک پیاده کنید تا از طرح‌های رنگی دلخواهتان نهایت استفاده را ببرید.

۳. رنگ‌های جدید برای اتاق نشیمن

رنگ زرد قرار است در سال 2022 بازگردد. زرد نماد اطمینان و شادی است. بنابراین، با توجه به مشکلات جهانی در سال گذشته تعجب‌آور نیست که زرد دوباره به رنگ سال تبدیل شود. اتاق‌های زرد الهام‎بخش خوش‌بینی هستند و حال و هوای تابستانی دارند. رنگ زرد را با زغالی و مشکی ترکیب کنید تا یک ظاهر مدرن به دست آورید. در حال حاضر گرایش قابل توجهی به سایه‌های روشن وجود دارد. همچنین استفاده از رنگ زرد یک راهکار عالی برای احساس شادی بیشتر در خانه است.

رنگ‌های ملایم پاستلی نیز جای خود را در دنیای مد پیدا کرده‌اند، بنابراین طبیعی است که در روند رو به رشد طراحی داخلی بیشتر دیده شوند. به قول قدیمی‌ها، مدل‌هایی که در کت‌واک می‌بینید به کوسن ختم می‌شوند. تمام کارشناسانی که با آنها صحبت کردیم پیش‌بینی می‌کنند که میل به راحتی، جای خود را به یک هیجان خوش‌بینانه‌تر خواهد داد که به انتخاب رنگ‌های روشن‌تر و جسورانه‌تر در خانه‌های ما منجر می‌شود. طرح‌های رنگی اتاق نشیمن نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

منبع: https://www.khaneanzali.com/magazine/category/architecture-and-decoration

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر