سایت شماره یک:

خیلی از ما ممکن است سرمایه زیادی را وارد معاملات ارز دیجیتال کنیم و به امید سودآوری بالا، ریسک زیادی بکنیم. برای آنکه بخواهیم با ریسک بالا به معامله بپردازیم باید تجربه و علم کافی در این رابطه را داشته باشیم وگرنه ممکن است معامله ما منجر به ضرری جبران ناپذیر شود.

گاهی اوقات بحث لیکویید شدن به میان می آید و شما کل سرمایه خود را به باد می دهید. لیکویید یکی از مفاهیم مهم در حوزه ارز دیجیتال محسوب می شود که شما به عنوان یک تریدر باید با آن آشنایی کامل داشته باشید. الا حتما این سوال برایتان پیش آمده است که لیکویید چیست؟ در ادامه به طور مفصل به توضیح این مفهوم خواهیم پرداخت.

لیکویید ارز دیجیتال چیست ؟ 

لیکویید در ارز دیجیتال، صرافی یا برای کاربر، وقتی رخ می‌دهد که فرد معامله‌گر برای اینکه پوزیشن خود را باز بگذارد، سرمایه کافی ندارد. بنابراین پوزیشن بسته می‌شود و در نهایت Liquid ارز دیجیتال رخ می‌دهد. این اتفاق اصلا خوشایند نیست و یکی از بدترین تجربیات در معاملات ارز دیجیتال است.

این اتفاق به مواردی از جمله:میزان سرمایه و لوریج (Leverage) ارتباط دارد. نمی‌توان هیچ عدد مشخصی برای آن تعیین یا محاسبه کرد.

وقتی می‌گوییم ارز دیجیتال لیکویید شده است، به این معنی است که حساب معاملاتی در بازار فیوچر بسته شده است. همچنین وقتی که در یک معامله ضرر از سرمایه موجود بیشتر باشد و در واقع سرمایه‌ای باقی نماند، حساب فرد معامله‌گر Liquid می‌شود.

لیکویید شدن ارز دیجیتال یا نقدینگی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Liquidity) معمولا در بازارهای مالی برای توصیف سهولت تبدیل یک دارایی به وجه نقد استفاده می‌شود. از نظر ارزهای رمزنگاری شده، نقدینگی توانایی یک کوین برای تبدیل آسان به پول نقد یا انواع کوین‌های دیگر است.

Liquid برای همه دارایی‌های قابل مبادله از جمله ارزهای دیجیتال اهمیت دارد. سطوح پایین لیکویید به این معنی است که نوسانات بازار وجود دارد و باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. از سوی دیگر، لیکویید بالا به این معنی است که بازاری باثبات و با نوسانات کمی در قیمت وجود دارد.

بنابراین خرید یا فروش ارزهای رمزنگاری شده در یک بازار نقدی آسان‌تر است؛ زیرا به دلیل تعداد بیشتر شرکت‌کنندگان در بازار، سفارش‌های خرید یا فروش سریع‌تر تکمیل می‌شوند. در اصل به این معنی است که با توجه به ماهیت سریع بازارهای ارزهای دیجیتال، هر لحظه امکان ورود یا خروج از معامله وجود دارد.

وقتی هم که ضرر با میزان سرمایه برابر باشد، پوزیشن توسط صرافی بسته می‌شود و حساب صفر می‌شود.

مفهوم لیکویید با یک مثال ساده

فرض می‌کنیم فرد معامله‌گر بخواهد پوزیشنی با لوریج 20 باز کند. وقتی این فرد وارد معامله‌ فیوچرز بیت کوین وارد می‌شود، اگر قیمت BTC حرکتی برخلاف پوزیشن داشته باشد و به 5% تغییر پیدا کند، ضرر 100 درصدی متوجه این پوزیشن می‌شود.

در این حالت است که صرافی موردنظر پوزیشن را مسدود می‌کند. البته برخی صرافی‌ها قبل از اینکه میزان ضرر 100% شود، پوزیشن را مسدود می‌کنند.

اما تا به حال این سوال به ذهنتان رسیده است که ضرری که یک معامله‌گر متحمل می‌شود، کجا می‌رود؟ واقعیت این است که صرافی واسطه است و کارمزد معاملات را دریافت می‌کند. ضرری که یک معامله‌گر متحمل می‌شود، به جیب صرافی نمی‌رود؛ بلکه به همان معامله‌گرانی خواهد رسید که در معاملات به سود می‌رسند.

پس وقتی که یکی از معامله‌گران لیکویید می‌شود، سرمایه او به معامله‌گران دیگر می‌رسد.

انواع لیکویید چیست؟

واقعیت این است که لیکویید ارز دیجیتال فقط به یک مورد ارتباط ندارد و در سه جایگاه مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه این جایگاه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

1. لیکوئید شدن یک رمز ارز یا ارز دیجیتال

لیکوئید بودن که به آن نقدینگی یا liquidity هم گفته می‌شود، معیار و سنجشی برای تعیین سهولت تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر است، بدون اینکه تاثیری بر قیمت رمز ارز بگذارد. مثلا تبدیل رمزارز به پول نقد بدون اینکه قیمت رمز ارز از این اتفاق تاثیری بگیرد.

در حقیقت می‌توان گفت لیکوییدیتی، سرعت خرید و فروش را در بازار رمز ارزها تعیین می‌کند. به این صورت وقتی نقدینگی بالا است، فرد بدون اینکه در مورد افزایش یا کاهش قیمت نگرانی داشته باشد، ارز دیجیتال یا دارایی موردنظر خود را به پول نقد تبدیل می‌کند.

وقتی نقدینگی پایین است، اتفاق بالعکس خواهد بود. یعنی فرد توانایی تبدیل دارایی به یک دارایی دیگر یا پول نقد را با سرعت بالا ندارد؛ و حتی اگر این تبدیل اتفاق بیفتد، روی قیمت اثر خواهد گذاشت.

نمونه‌هایی از کوین‌های فوق‌العاده لیکویید، تتر و بیت کوین و اتریوم هستند.

2. لیکویید شدن در صرافی ارز دیجیتال

هر چه یک صرافی سفارش‌های خرید و فروش بیشتری داشته باشد، ارزش سرمایه و عمق بازار آن بیشتر است. از طرف دیگر هر چه بتواند نقدینگی مورد نیاز کاربران را در سریع‌ترین زمان ممکن تامین کند و اعتبار کافی داشته باشد، لیکویید بودن یا نبودن آن مشخص می‌شود.

کاربران اعتبار بیشتری به صرافی‌هایی که لیکویید هستند، می‌دهند. سرعت خرید و فروش دارایی‌های و ارزهای دیجیتال در این صرافی‌ها نسبت به موارد غیر لیکویید بیشتر است.

3. کاربر هم در صرافی لیکوئید می‌شود!

وقتی می‌گوییم یک کاربر لیکویید شده است که سرمایه او از دست برود. این اتفاق به دنبال معاملات مارجین و فیوچرز رخ می‌دهد. مثلا فرد وامی از بازار می‌گیرد، اما چون نتوانسته است به درستی پیش‌بینی کند، کل سرمایه یا بخشی از آن را از دست می‌دهد.

11

دلیل لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟

نمی‌توان قیمت خاصی برای Liquid شدن تعیین کرد. همه چیز به پوزیشن تریدر ارتباط دارد. در صورتی که قیمت مورد معامله از قیمت ورودی کمتر باشد، اگر تریدر پوزیشن لانگ (long) یا خرید استقراضی را برگزیند، ابتدا وارد ضرر شده و سپس به تسویه حساب نزدیک می‌شود.

روش‌های جلوگیری از لیکویید چیست؟

برای این که بتوان از لیکویید جلوگیری کرد، باید به موضوعاتی مثل مدیریت سرمایه توجه کرد. برخی از این تکنیک‌ها به تمرین نیاز دارند و باید بارها تکرار شوند. برخی دیگر قبل از شروع معامله مورد توجه قرار می‌گیرند. در ادامه چند نکته بسیار مهم در این رابطه را مرور می‌کنیم.  

انتخاب اهرم یا لوریج پایین

هر چه مقدار اهرم یا لوریج انتخابی بالاتر باشد، ریسک لیکویید شدن و به طبع از بین رفتن سرمایه بیشتر خواهد شد. پس بهتر است در بازار ارز دیجیتال و به خصوص در اوایل کار که کم تجربه هستید، از لوریج‌های کمتر استفاده کنید.

استفاده از استراتژی معاملاتی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید برای انجام کار برنامه داشته باشید و کار را از روی برنامه اجرا کنید. در این صورت استراتژی معاملاتی دارید و این باعث می‌شود تریدرها برنامه و نظم داشته باشند و مسیر درستی را پیش بگیرند.

وقتی یک تریدر طبق استراتژی و سیستم معاملاتی عمل می‌کند، دید بهتری نسبت به بازار دارد و این باعث می‌شود بهتر بتواند نقاط ورود و خروج را تشخیص دهد. علاوه بر این می‌توان معاملاتی را که بر مبنای استراتژی خاصی انجام می‌شود، تحلیل کرد. همچنین می‌توان روندهای قبلی و اشکالات تریدر را متوجه شد. به این صورت تریدرها می‌توانند این مسائل را برطرف کرده و ریسک از بین رفتن سرمایه خود را کاهش دهند.  

سرمایه کم برای شروع کار

اگر می‌خواهید در ابتدای کار سرمایه زیادی از دست ندهید، بهتر است با بودجه کمتری شروع کنید. در این صورت اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و لیکویید شوید، پول زیادی از دست نمی‌دهید. باید زمان بگذرد تا روش کار و معامله‌گری در این بازار را یاد بگیرید و سپس برای بودجه‌های بالاتر سرمایه‌گذاری کنید.

از طرف دیگر وجود لوریج به شما کمک می‌کند تا با چند برابر کردن سرمایه، سود بیشتری به دست بیاورید. از طرفی لازم نیست همه سرمایه خود را وارد کار کنید و می‌توانید سرمایه خود را در بخش‌ها و معاملات مختلف به کار بگیرید.

اما این موضوع را در نظر بگیرید که این ابزار به همان اندازه که می‌تواند برای شما سودآور باشد، می‌تواند سرمایه شما را نابود کرده و ضرر بزرگی به شما وارد کند. بنابراین باید با دقت کافی در این زمینه عمل کنید. 

مشخص کردن حد سود و ضرر برای جلوگیری از لیکویید

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از لیکویید، مشخص کردن حد ضرر با استفاده از ابزاری مثل Stop loss و تعیین حد سود با ابزاری مثل Take Profit است. اینکه چه میزان سود و ضرر تعیین کنید، به مدیریت ریسک‌پذیری شما به عنوان یک تریدر برمی‌گردد. حواستان باشد بعد از تعیین حد سود و ضرر آن را تغییر ندهید.

در نهایت شما باید بدانید که این دست اتفاقات برای افراد مبتدی با دانش و تجربه کمتر احتمال وقوع بالاتری دارد. برای همین بهتر است تا می توانید دانش خود را در این زمینه گسترش دهید و در ابتدای کار از افراد خبره مثل گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی کمک بگیرید.

گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی در حوزه های ارز دیجیتال و مدیریت سرمایه همراهی مطمئن برای شما خواهد بود. 

برای گسترش دانش خود در زمینه ارز دیجیتال و سرمایه گذاری به سایت گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی سر بزنید و با دیدن ویدئوهای آموزشی و مقاله های متعدد در این زمینه ها، دید عمیق تری به این موضوعات پیدا کنید.

12

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com/

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

شما می توانید از طریق شماره ی زیر با گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی در تماس باشید:

021-88684077

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر