سایت شماره یک:
  • ایا به دنبال طلاق توافقی در سریعترین زمان ممکن هستید ؟
  • ایا نگران رفت و امد در پله های دادگاه می باشد ؟
  • ایا از قوانین جدید حقوق خانواده اطلاعی دارید ؟
  • چگونه از وکیل متخصص برای طلاق توافقی مشورت بگیریم ؟

با افزایش امار طلاق بین زوجین پرونده های قضایی خانواده به شدت گسترش یافته است. از مهریه و نفقه بگیرید تا ممنوع الخروجی و درخواست اعسار و ... . با این حال بسیاری از زوجین تلاش میکنند بدون دادخواست های حقوقی و دردسر خاص طلاق خود را ثبت کنند. در حال حاضر جهت طلاق توافقی باید مراحل حقوقی در دادگاه خانواده طی شود.برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ در این متن برای شما مراحل طلاق توافقی به زبان بسیار ساده نوشته شده است. لذا اگر در شرف طلاق هستید این متن را تا پایان مطالعه کنید. همچنین در صورتی که نیاز به وکیل متخصص طلاق دارید میتوانید به وبسایت دادیاران صفحه وکلای طلاق در مشهد مراجعه کنید.

حق طلاق

با توجه به اینکه حق طلاق به طور معمول با مرد می باشد لذا زوجه به تنهایی نمیتواند درخواست طلاق بدهد. مگر اینکه با شرایط خاصی مواجه شده باشد. از جمله این شرایط تخلف از شروط ضمن عقد و یا عنوان عصر و حرج می باشد . این موضوع را مطرح کردیم تا اساس طلاق یکطرفه مشخص شود. در واقع در طلاق توافقی مرد موافقت کرده است که، از حق خود در قبال زوجه گذشت کند. این گذشت نیاز به یک توافق دارد. این توافق میتواند در قبال حق زوجه و یا قسمتی از ان باشد. همچنین حق و حقوق زوجین زمانی که دارای فرزند می باشند نیز قابل توافق است. 

فرق طلاق توافقی و یکطرفه

در طلاق یکطرفه زوج یا زوجه به تنهایی درخواست طلاق میدهد. به عنوانی یکطرفه اقدام به طلاق میکند. طلاق یکطرفه منوط به شرایطی است که در قوانین خانواده بیان شده است. همانطور که بیان کردیم زوج میتواند با حق طلاق همسر خود را طلاق دهد. اما زوجه با شرایطی که در ماده 1130 قانون مدنی مطرح شده است تحت عنوان عصر و حرج میتواند درخواست طلاق یکطرفه بدهد. عصر و حرج  در واقع شرایطی است که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت فراوان همراه ساخته است. با این حال اثبات این شرایط باید برای دادگاه محرز گردد. 

2

طلاق توافقی بدون وکیل

مراحلی که به شما گفته میشود نیاز به وکیل ندارد. یعنی در صورتی که زوج و زوجه هردو در دادگاه حاضر شوند مراحل برای دوطرف راحت می باشد. اما روال 90 درصد طلاقهای توافقی به نحو دیگری است. معمولا وکیل خانواده در مشهد پیشنهاد میکنند به روش زیر مراحل طلاق توافقی انجام گیرد. 

وکالت در طلاق 

معمولا روشی بدون دردسر برای طلاق توافقی می باشد. زوج جهت ارائه حق طلاق در دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و به زوجه وکالت در طلاق میدهد. علت ان هم مشخص است. با توجه به طولانی بودن مراحل دادگاه احتمال دارد که یکی از طرف منصرف شود و نطرش برگدد. لذا کار مناسب اعطای وکالت در طلاق می باشد. در وکالت رد طلاق ئظعیت مهریه زوجه نیز مشخص میشود. یعنی میتوانند بر سر میزان بذل مهریه توافق کنند. نکات مهمی که در ارائه وکالت در طلاق

وکالت در طلاق در دفاتر اسنادر سمی تنطیم میگردد. معمولا فرم و انسناد و محتوای مشخصی داردو قبل از ان مسئول ان برای شما قرائت میکند ولی باید یکسری موارد را در نطر داشته باشید. 

  • حق توکیل در وکالت قید شود. بدون ان نمیتوانید بدون حضور زوجه وکالت ان را به فرد دیگری بدهید.
  • مدت زمان وکالتنامه بسیار مهم می باشد . یعنی اگر مدت وکالت محدود باشد پس از گذشت ان دیگر اعتبار ندارد.
  • به موجب ماده  679 قانون مدنی، موکل هر زمان که بخواهد می‌تواند وکیل را عزل کند. مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وی شرط شده باشد.  با وکالت بلاعزل، موکل حق عزل وکیل را در مدت محدود یا نامحدود از خود ساقط نموده یا حق استعفای وکیل از وی سلب می‌گردد. 

مشاوره قبل از طلاق

پس از اعطای وکالت در طلاق، نوبت ان است که زوجه دادخواست طلاق توافق را به دادگاه خانواده ارائه دهد. بر اساس قانون حمایت خانواده از ابتدای آذر ماه سال 97  شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق توافقی ضروری است و تا زمانی که زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق را از مراجع مشاوره دریافت نکنند، دادخواست طلاق آنها قابل ثبت نمی باشد. لذا زوجه با مراجعه به وبسایت " سامانه تصمیم " وقت مشاوره رزرو کرده و جلسات را طی میکند. پس از ان گواهی عدم سازش صادر و اماده به شروع مراحل قضایی میشود. 

دادخواست طلاق توافقی

ارائه دادخواست طلاق توافقی اولین مرحله پیگیری حقوقی در جدایی زوجین است. با توجه به توافق بودن ان نیاز به وسواس شدیدی نیست. خیلی سخت نگیرید. حتی نیاز نیست که جزئیات کامل در ان قید شود. در واقع به نوعی لازم است به دادگاه اعلام کنید قصد طلاق توافقی دارید. همچنین در سایر شرایط به توافق رسیده اید. پس از دادخواست طلاق توافقی تاریخ دادگاه به زوجه ابلاغ میگردد. این تاریخ نسبت به رویه دادگاه شرایط و شهرستان متفاوت است. ولی معمولا یک اه زمان خواهد برد. همچنین دادگاه طلاق توافقی معمولا به یک جلسه خاتمه می یابد. پس از ان با ارائه حکم قضایی مبنی بر صدور رای طلاق توافقی به محضر ثبت ازدواج مراجعه کرده و طلاق به صروت رسمی ثبت میگردد.

نمونه متن دادخواست طلاق توافقی

خواهان ...
خوانده ...
وکیل ...
خواسته طلاق توافقی
دلایل و منضمات ۱٫عقد نامه ۲٫شناسنامه زوجین ۳٫کارت ملی زوجین

ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران

با سلام احتراما به استحضار می رساند که اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره…..... دفتر خانه…........  در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم ولی به دلیل اختلافات فی ما بین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که ...........................می باشد ....................... سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می شود و زوج قبول بذل دارد و ........................ باقی مانده به صورت ماهانه ................ پرداخت می گردد. فرزند مشترک .......................... در حضانت مادر (زوجه) است و نفقه ایشان ماهانه ........................... برعهده زوج می باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

امضاء

3

وکیل طلاق توافقی در مشهد

دادیاران با بیش از 10 سال سابقه در پرونده های حقوقی خانواده و وکالت بیش از دو هزار پرونده طلاق و مهریه در مشهد اماده پاسخگویی به سوالات، ارائه مشاوره و وکالت دعاوی خانواده می باشد. در صورتی که قصد ارتباط با وکلای دادیاران را دارید و یا سوالات حقوقی خود را به صورت اینترنتی مطرح کنید به وبسایت دادیاران به نشانی dadyaran.ir  مراجعه فرمایید. 

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر