سایت شماره یک:

 

دو دسته‌ی خیلی معروف از دسته ماهی مقوا وجود است که به نام‌های ماهی مقوا سارم و ماهی مقوا پاپیل معروف هستند. از مشخصات ماهی مقوا سارم باید گفت دارای طعم و مزه‌ی بسیار عالی و گوشت لذیذی است. این ماهی را می‌‌توان به روش‌های مختلفی طبخ نمود و از مواد مغذی و ارزشمند آن بهره‌‌مند شد. به علت ارزش غذایی بالا و کیفیت گوشت مطلوب طرفداران بسیاری را در میان غذاهای دریایی جلب کرده است. دارای گوشت نرم، لطیف و سفید بوده و در حال حاضر ماهی مقوا سارم به صورت تازه، یخ زده و دودی به بازار عرضه می‌شود. گوشت آن حتی در زمان طبخ نیز نرمی خود را حفظ نموده و انسجام خود را در حین پخت از دست نمی‌‌دهد. در مقابل، ماهی مقوا پاپیل، به دلیل شکل ظاهری که دارد و همچنین میزان کم تیغ آن برای ماهی شکم‌پر و یا سرخ کردن گزینه‌ی بسیار خوبی است. البته ممکن است این اسم را زیاد از محلی‌ها نشنیده باشید زیرا نام دیگر این ماهی، ماهی شنگ است. ماهی مقوا پاپیل جنوب همچنین دارای املاحی از جمله روی و آهن است. این مواد به تقویت سیستم‌های مختلف بدن از جمله پوست بدن و چشم‌ها پرداخته و سلامت و تندرستی مصرف کننده را بالا می‌برد. خرید ماهی مقوا

 

در ادامه چند روش مختلف طبخ ماهی مقوا جنوب را با هم مرور می‌کنیم.

روش طبخ ماهی مقوا جنوب به صورت شکم‌پر

ماهی شکم‌پر از آن دسته غذاهای خوشمزه و پر از خاصیت است که خوردن آن زمستان و تابستان و عید نمی‌شناسد. پخت ماهی شکم پر برای لیست شام روزانه و شام شب سال تحویل عید نوروز یک گزینه هیجان‌انگیز و وسوسه کننده است.

مواد لازم برای ماهی مقوا شکم‌پر

·         ماهی مقوا سارم یا پاپیل۱ عدد

·         گردو آسیاب شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (اختیاری است)

·         سبزی ماهی شکم پر شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله: ۶ قاشق غذاخوری سر پر و ساطوری خرد شده

·         رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

·         پیاز: ۱ عدد متوسط

·         سیر: ۳ حبه متوسط

·         ادویه شامل: نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

·         ادویه ماهی اگر در دسترس بود: ۱ قاشق چایخوری

·         زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

مرحله‌ی اول

برای آماده کردن ماهی مقوا شکم پر ساده ابتدا آن اگر ماهی پولک دارد پولک‌های آن را جدا کنید، شکم ماهی را تمیز کنید و ماهی را خوب بشویید. سپس اجازه دهید ماهی در آبکش خشک شود. وقتی ماهی خشک شد تمام قسمت‌های بیرون و داخل شکم آن را با نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران آب کرده و مقداری آب نارنج یا آب لیموترش مزه‌دار کنید. ۲ ساعت صبر کنید تا ماهی خوب مرینیت شود.

مرحله‌ی دوم

در طرز درست کردن ماهی مقوا شکم پر، در این فاصله پیازها را ریز و نگینی خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند حبه‌های سیر رنده شده را اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد سبزی‌های ساطوری خرد شده را اضافه کنید. شمالی‌ها برای ترکیب سبزی ماهی شکم‌پر کمی خالواش و چوچاق و نعناع خشک هم به ترکیب این سبزی اضافه می‌کنند که اگر در دسترس داشته باشید طعم لذیذ ماهی را دوچندان می‌کند. آب سبزی که گرفته شد و سبزی سرخ شده، گردو را اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. حالا رب انار را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. نمک فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

مرحله‌ی سوم

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماهی مقوا شکم پر، فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. شکم ماهی را که تمیز کرده بودید و مزه‌دار شده بود را باز کنید و مایه سبزی را داخل آن بگذارید. شکم ماهی را با نخ و سوزن تمیز خوب بدوزید تا وا نرود. می‌توانید روی ماهی را با برس کمی کره آب شده یا روغن بمالید. برای طبخ ماهی مقوا شکم پر در فر یا توستر کف سینی فر را چرب کنید. یک پیاز را حلقه حلقه کنید و کف سینی فر بچینید. ماهی را به مدت ۴۵ دقیقه در فر بپزید. اگر فر ندارید می‌توانید ماهی شکم پر را در ماهیتابه روی شعله ملایم گاز سرخ کنید.

ماهی مقوا را این‌‌گونه مزه‌دار کنید و هر طور که دوست داشتید بپزید

بهترین روش برای زدودن بوی زهم ماهی مقوا، مزه‌دار کردن آن است. یکی از رایج‌ترین راه‌ها آغشته کردن ماهی مقوا به مخلوطی پودری شامل زعفران زردچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.

شما می‌توانید به جای طعم‌دار کردن ماهی، روغن آن را مزه‌‎دار کنید. به این صورت که پس از داغ شدن روغن درون ماهیتابه ورقه‌هایی از زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چای خوری از پودر آن را درون روغن ریخته و سپس ماهی را درون آن سرخ کنید. اگر از زنجبیل تازه استفاده می‌کنید سه چهار دقیقه صبر کنید تا ورقه‌ها درون روغن سرخ شوند.

به طریقه ساده پس از آنکه ماهی مقوا به قطعات دلخواه برای سرخ کردن بریده و تمیز شد برای آنکه زیاد خیس نباشد آب آن را بوسیله دستمال و یا پارچه خشک نموده بعد نمک بپاشید، چند قطره آب لیمو هم در صورتی که مایل باشید روی قطعات ماهی مقوا بپاشید، بعد تکه‌های ماهی را در آرد بزنید به قسمی که قشر نازکی از آرد روی سطح ماهی را بپوشاند، سپس در ماهیتابه انداخته پشت و روی آن را با حرارت متوسط سرخ نمایید.

قطعات ماهی را پس از نمک زدن در آرد غلطانده و در مایع تخم مرغ فرو برید، مایع تخم مرغ از تخم مرغ زده شده و کمی نمک تهیه می‌شود، پس از آن‌که سطح ماهی با مایع تخم‌مرغ آغشته شد پشت و روی آن را در آرد سوخاری زده و در ماهی‌تابه سرخ نمایید، در صورتیکه مایل باشید می‌توانید در مایع تخم‌مرغ کمی زعفران اضافه نمایید.

فوت و فن سرخ کردن ماهی مقوا سارم و ماهی مقوا پاپیل

·         برای کاهش بوی ماهی بسیار مهم است که ضایعات و خون‌آبه روی سطح ماهی شسته و کاملا پاک شود. برای شستن ماهی حتما باید از آب سرد استفاده کنید چرا که آب گرم علاوه بر تشدید بوی ماهی باعث آسیب با بافت ماهی می‌شود

·         نمک علاوه بر کم کردن بوی زهم ماهی باعث درک بهتر مزه آن خواهد شد و طعم آن را تشدید می‌کند پس حداقل نیم ساعت پیش از سرخ کردن ماهی را به خوبی نمک بزنید البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی نکنید

·         پیاز همیشه در رفع بوی مواد پروتئینی معجزه می کند و در مورد بوی ماهی هم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 2 تا 3 عدد پیاز نسبتا درشت را خلالی کنید و روی ماهی ها بریزید و آن را در همه قسمت های ماهی به خوبی پخش کنید. 2 تا 3 عدد پیاز نسبتا درشت را خلالی کنید و روی ماهی ها بریزید و آن را در همه قسمت های ماهی به خوبی پخش کنید.

·         همانطور که میدانید فلفل دلمه ای بویی قوی و غالب دارد که به خوبی می تواند باعث کاهش بوی زهم ماهی و دیگر گوشت ها شود. 1 تا 2 عدد فلفل دلمه ای را رنده درشت کنید به صورتی که هنگام سرخ کردن بتوانید آن ها را از ماهی جدا کنید و فلفل دلمه ای را روی ماهی بریزید، به خوبی پخش کنید و اجازه دهید ماهی حداقل 1 تا 2 ساعت همراه فلفل دلمه ای استراحت کند.

·         به کمک سبزیجات معطر به خوبی می توانید بوی زهم ماهی را پیش از سرخ کردن رفع کنید و طعم آن را لذیذتر کنید. به این منظور مقداری سبزیجات معطر مانند جعفری، ریحان، پیازچه، شوید، نعناع و… را به سایز درشت خورد کرده و لا به لای ماهی ها قرار دهید و اجازه دهید چند ساعتی تکه های ماهی با سبزیجات طعم دار شوند

·         روغن زیتون: از روغن زیتون تصفیه شده برای طعم‌دار کردن ماهی مقوا استفاده کنید.

·         سیر: از سیر تازه خرد شده و به علاوه از پودر سیر برای پوست ماهی استفاده کنید.

·         لیمو: به ازای هر ماهی حدود یک عدد لیمو کامل توصیه می‌کنیم. آن را بفشارید و روی ماهی بریزید.

·         زردچوبه، پودر لیمو، پودر سیر، پودر شنبلیله، کاری زنجبیل: از این ادویه‌ها هم مقدار قابل توجه‌ای بر روی ماهی بریزید. این ادویه‌ها به خوبی بوی ماهی را از بین می‌برند.

·         ماهی ها را از ظرفی که در آن طعم دار شده اند خارج کنید و مواد چسبیده به آن را جدا کنید و در یک بشقاب قرار دهید.

·         یک ماهیتابه مسطح انتخاب کنید و مقدار قابل توجهی روغن در آن بریزید به شکل که روغن حداقل تا نیمه ماهی برسد.

·         اجازه دهید روغن با حرارت ملایم داغ شود و سپس ماهی ها را به سمت گوشته داغ روغن قرار دهید و حرارت را کم کنید و درب ماهیتابه نیمه باز را ببندید. ماهی‌ها را در کنار هم درون ماهیتابه قرار دهید تا پخت ماهی به بهترین شکل شروع شود.

·         ماهی را دو تا سه دقیقه بدون جا‌به‌جایی  بپزید.

·         وقتی ماهی آماده‌ی لغزش است، قسمت زیرین آن باید طلایی و ترد شود. و به راحتی آن را برعکس کنید.

·         ماهی را در حالی که گرم است سرو کنید و می‌توانید اطراف آن را تزیین  و نوش‌جان کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر