سایت شماره یک:

یکی از بهترین تجهیزات نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان‌ ها انواع چراغ های خطی هستند. چراغ های خطی به عنوان منبع نور مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند نور فضاهای بزرگ و کوچک را تامین کنند. همچنین این نوع چراغ ها به عنوان یک المان دکوراتیو نیز شناخته می‌شوند و از نظر زیبایی به تکمیل طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها کمک خواهند کرد. به طور کلی چراغ های خطی در سه نوع چراغ خطی توکار، چراغ خطی روکار و چراغ خطی آویز در بازار تولید و عرضه می شوند. در این مقاله تلاش می کنیم نحوه نصب هر از یک انواع چراغ های خطی توکار، روکار و آویز را شرح دهیم.

نحوه‌ نصب چراغ خطی توکار

برای نصب چراغ­ های خطی توکار یک سانتیمتر لبه به دو طرف چراغ اضافه می کنند؛ به این منظور که خطای برش داخل سازه سقف را پوشش بدهد. از طرفی پشت بدنه انواع چراغ­ خطی توکار شیارهای پانچ شده ای وجود دارد. اما کاربرد این شیارها چیست؟  در واقع آنها محلدپ قرار گرفتن بست های پروانه ­ای هستند. اصولا بدنه اصلی انواع چراغ خطی درون شیار ایجاد شده روی سقف، قرار می­ گیرد و بست­ های پروانه ­ای به صورت جداگانه هر کدام از درون بدنه چراغ ها، محکم می‌ شوند و پیچ آن­ها نیز از همین طریق تنظیم می­ گردد. سپس رفلکتور و ماژول­های چراغ که به وسیله زنجیری از بدنه اصلی آویزان شده اند، به کمک فشار دست، درون بدنه قرار گرفته و با گیره­ های اتصال، همانجا بدنه محکم می شوند. در نهایت نیز باید دیفیوزر روی چراغ را در محل مشخص شده و استاندارد قرار بدهید و حرکت آن­ را کنترل نمایید. آنگاه هنگامی که انتهای دیفیوزر به انتهای بدنه رسید، چراغ خطی مورد استفاده شما به طور کامل نصب شده است و می توانید آن را روشن کنید.

نحوه نصب چراغ خطی روکار

برای نصب انواع چراغ خطی روکار باید در اولین گام چند سوراخ‌ بر روی بدنه چراغ و و چند سوراخ نیز بر روی دیوار ایجاد کنید. این سوراخ ها باید دقیقا در نقطه ای باشد که چراغ قرار است به دیوار متصل شود. پس از آن پیچ استانداردی را از سوراخ های یاد شده عبور بدهبد و در داخل سوراخ طوری تنظیم کنید که اتصال چراغ به سازه محکم شود. ادامه فرآیند نصب چراغ خطی روکار، مشابه مراخل نصب چراغ های توکار خواهد بود. در واقع ابتدا رفلکتور را در داخل بدنه قرار می دهید و سپس با پوشاندن دیفیوزر بر تن چراغ، فرایند نصب چراغ خطی روکار را تکمیل می کنید.

4

نحوه نصب چراغ خطی آویز

فرآیند نصب چراغ­ خطی آویز به سقف، فرآیندی پیچیده تر است و اصولا به دو روش و به کمک اتصال دو نوع آویز انجام می شود. در ادامه هر دو نوع آویز موجود برای نصب چراغ خطی آویز را معرفی خواهیم کرد.

نصب چراغ خطی با کابل آویز

برای نصب چراغ خطی به کمک کابل آویز، نصابان عموما از یک کابل فولادی بسیار نازک استفاده می کنند. بر این اساس انتهای کابل در داخل یک گیره قرار می‌ گیرد و آنجا محکم می شود و سپس نوک آن از داخل یک استوانه فلزی عبور می­ کند. این استوانه اصولا به شکلی ساخته می شود که می توان به وسیله آن و با کشیدن کابل در درونش، ارتفاع نصب را به دلخواه خود تعیین نمود. بعد از این که ارتفاع را تعیین نمودید، به کمک اتصال آویزها به سقف، چراغ خطی در حالت متعادل قرار می گیرد. این نکه بسیار حائز اهمیت است که در این مرحله باید از تراز بودن چراغ خود و پخش شدن یکنواخت وزن چراغ در طول آن اطمینان حاصل کنید. همچنین جهت اتصال جریان الکتریسیته به چراغ خطی آویز، ورودی برق آن به یک تکه سیم بی رنگ متصل می گردد و با عبور سیم از کنار کابل آویز، به خروجی برق تعبیه شده در سقف متصل خواهد شد. توصیه می کنیم در فرآیند اتصال جریان و عبور سیم از کنار کابل، با دقت نظر و ریزبینی بسیار زیادی عمل کنید؛ به شکلی که کمتر در معرض دید قرار بگیرد. این امر سبب می شود زیبایی بصری چراغ دو چندان جلوه نماید. 

3

نصب چراغ خطی با آویز تلسکوپی

برای نصب به کمک آویز تلسکوپی یک آویز تلسکوپی از جنس آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این نوع آویز به لحاظ کیفیت و میزان وزنی که می تواند تحمل کند، بسیار مشابه کابل آویز عمل خواهد کرد. اما از نظر شکل ظاهری و نوع اتصال جریان برق، تفاوت های ریزی با آن دارد. برای نمونه قطر آویز تلسکوپی از قطر کابل آویز بیشتر است و این امکان وجود دارد که دست کم در ظاهر، ظرافت و زیبایی کابل آویز را نداشته باشد. اما از طرفی، چنانچه از آویز تلسکوپی استفاده می کنید، نیازی به استفاده از اتصالات جداگانه برای برقراری جریان الکتریسیته نخواهید داشت، زیرا سیم اتصال جریان از داخل این آویز عبور می کند و فقط به ورودی و خروجی برق متصل می گردد. بنابراین به منظور استفاده از آن فقط باید  اتصالات لازم آن به چراغ و سقف برقرار باشد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر