سایت شماره یک:

 

 

تصمیم برای بردن عزیزانتان به خانه‌ی سالمندان، تصمیم دشواری خواهد بود و اگر شما پرستار و مراقب آن‌ها باشید، ممکن است وقت کافی برای بررسی و تحقیق نداشته باشید. در این راهنما، موارد اولیه درباره‌ی خانه‌ی سالمندان، شامل خدمات ارائه شده، سطح مراقبت، علائم اینکه وقت پیدا کردن خانه‌ی سالمندان رسیده و نحوه‌ی پیدا کردن خانه‌ی سالمندان در نزدیکی شما را ارائه می‌دهیم.

خانه‌ سالمندان چیست؟

خانه‌ی سالمندان محلی برای اقامت و مراقبت طولانی‌مدت از افراد مسن و افرادی است که بیماری‌های مزمنی دارند که نیازمند مراقبت مداوم است. این مکان را می‌توان خانه‌ی مراقبت طولانی‌مدت، مرکز پرستاری ماهرانه، نقاهتگاه، مرکز نگهداری بزرگسالان، آسایشگاه و خانه‌ی مراقبت نیز نامید.

خانه‌ی سالمندان در اصل جایی است که افراد می‌توانند در زمان نیاز به مراقبت کوتاه‌مدت و یا طولانی‌مدت و تحت نظر پرستار بودن به آن مراجعه کنند. کارکنان خانه‌ی سالمندان 24 ساعته مراقب افرادی که آنجا زندگی می‌کنند هستند و میزان مراقبت، خدمات و امکاناتی که برای فردی ارائه می‌کنند در مراکز مختلف متفاوت می‌باشد.

چه خدماتی در خانه‌ سالمندان ارائه می‌شود؟

خانه‌های سالمندان باهم تفاوت دارند. برخی از خانه‌های سالمندان بیشتر شبیه بیمارستان هستند و در هر طبقه‌ی آن یک مرکز پرستاری قرار دارد. برخی دیگر راحت‌تر بوده و بیشتر شبیه خانه یا یک محله‌ی کوچک هستند.

خانه‌های سالمندان سنتی با مراکز مراقبتی که افراد در آن‌ها مستقل‌تر هستند تفاوت دارند. افرادی که در خانه‌ی سالمندان هستند معمولاً در حال گذراندن دوران نقاهت بیماری یا یک آسیب بوده و یا به خاطر مشکلات مزمن مانند: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا جنون نیازمند کمک هستند. بسیاری از خانه‌های سالمندان مجهز به کپسول اکسیژن، دستگاه دیالیز و تجهیزات پزشکی دیگر هستند که معمولاً در مراکز مراقبتی وجود ندارند. 

خانه‌ی سالمندان علاوه بر نوع و امکانات موجود، تمامی نیازهای سالمندان، از جمله نیازهای پزشکی، غذایی، ورزشی و اجتماعی را نیز در نظر می‌گیرد. خدمات جزئی که در جاهای مختلف ارائه می‌شوند متفاوت هستند، اما برخی از خدمات اولیه مشترک هستند. در زیر برخی از خدماتی که در آسایشگاه سالمندان نگار ارائه می‌شوند آورده شده است:

  • مراقبت 24 ساعته و همه روزه و کمک و مراقبت حضوری
  • خدمات پزشکی حضوری (ممکن است در مراکز مختلف متفاوت باشد)
  • کمک برای انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن و حمام کردن
  • اتاق خصوصی یا مشترک بسته به شرایط و بودجه‌ی شما
  • غذا، لباسشویی و خدمات نظافت اتاق
  • فعالیت‌های اجتماعی و گروهی مانند: کارگاه‌های کتابخوانی، آشپزی، صنایع دستی، بازی و تماشای فیلم
  • ورزش‌های سالنی یا در هوای آزاد مناسب سالمندان
  • خدمات مذهبی حضوری در صورت انتخاب مرکز مذهبی
  • کمک برای تماس با عزیزان از طریق تماس تصویری یا ملاقات

چه وقت باید به دنبال خانه‌ سالمندان بگردیم؟

معمولاً جست‌وجو برای خانه‌ی سالمندان از بیمارستان شروع نمی‌شود. به جای آن، باید با عزیزانتان درباره‌ی محیط ایمن برای زندگی صحبت کنید و سؤالاتتان را بپرسید، جواب‌هایتان را پیدا کنید، اولویت‌های عزیزانتان را بشناسید و به آرزوها و خواسته‌هایشان احترام بگذارید تا دوران سالمندی را به سلامت طی کنند. می‌توانید به برخی مراکز مراجعه کنید تا ببینید که چگونه هستند، با افرادی که آنجا زندگی می‌کنند صحبت کنید، در آنجا گشتی بزنید و غذا بخورید.

در زمان جست‌وجو برای خانه‌ی سالمندان، باید ابتدا توانایی انجام کارها و مراقبت از خود عزیزتان و اینکه آن خانه‌ی سالمندان چه سیستم حمایتی دارد را بررسی کنید.

چطور به دنبال خانه‌ی سالمندان بگردیم؟

 به گفته‌ی متخصصین: «بهترین راه (برای پیدا کردن خانه‌ی سالمندان) این است که بهترین پرستار سالمندان یا مراقبی را بیابیم که علم و تجربه‌ی این را دارد که کدام مرکز (در محدوده‌ی شما) بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.» علاوه بر این ارتباط و بررسی، می‌توانید در زمان جست‌وجو اقدامات زیر را انجام دهید:

کمک گرفتن از منابع معتبر

نظر خانواده، دوستان و افرادی که در حوزه‌ی مراقبت می‌شناسید (پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها، مسئولین و ...) را درباره‌ی پیشنهادشان برای مرکز مراقبت از سالمندان در محدوده‌ی مدنظرتان بپرسید. ممکن است پیشنهاداتی در این گروه تکرار شوند.

جست‌وجوی اینترنتی

تمام مراکز مراقبتی که از کمک‌های مردمی استفاده می‌کنند، باید ضمانتی برای بهبود کیفیت زندگی افراد حاضر در آنجا، مانند: داشتن حداقل کارکنان لازم و داشتن پرستارانی که شبانه‌روزی حاضر باشند، داشته باشد. همچنین می‌توانید در گوگل سرچ کنید و بهترین خانه‌ی سالمندان محدوده‌ی خود را بیابید.

مراجعه‌ حضوری

برخی از خانه‌های سالمندان این اجازه را به فردی که به دنبال خانه‌ی سالمندان می‌گردد و عزیزان آن فرد می‌دهد تا قبل از انتخاب مرکز، در آنجا گشتی بزنند. با این حال بهتر است که به صورت سرزده بروید تا آن خانه‌ی سالمندان خود را برای شما آماده نکند.

توصیه می‌شود که در زمان‌های مختلف مراجعه کنید؛ افراد بعد از تعطیل شدن از کار این اقدام را انجام می‌دهند و مشکلی هم ندارد، اما من وقتی بخواهم بررسی کنم حدود ساعت 9 یا کمی زودتر برای تحقیق می‌روم، چون زمان شروع شیفت صبح است. کم‌کم افراد ساکن در آنجا را بیدار می‌کنند و صبحانه را حاضر می‌کنند. اگر ساعت 10 باشد و هنوز سالمندان خواب باشند و در اتاقشان باشند، یک ایراد است. اگر هنوز در رختخواب هستند و آماده نشده‌اند و مراقبت صبحشان انجام نشده، یک ایراد است.

علاوه بر این باید وقت بگذارید و قبل از انتقال عزیزتان به یک کمیته سر بزنید. نباید چنین تصمیمی را یک ساعته، مثلاً بعد از مرخص شدن آن‌ها از بیمارستان بگیرید.

در زمان بررسی خانه‌ی سامندان از همه‌ی حواستان استفاده کنید:

  • بو. آیا این مرکز بوی تمیزی می‌دهد و تمیز است؟
  • جو. آیا محیط شاداب و سرزنده‌ای دارد و بودن در آنجا حالتان را خوب می‌کند؟
  • غذا. آیا افراد ساکن در آنجا بعد از غذا خوردن سیر و راضی هستند؟
  • کارکنان. آیا پرستاران و کارکنان دیگر آزاد هستند و برای مراقبت از افراد حاضر در آنجا وقت دارند؟
  • محیط. آیا صدای موسیقی می‌شنوید؟ آیا گیاهی آنجا می‌بینید؟ آیا پرنده یا آکواریوم ماهی آنجا هست؟ مراکز مدرن سعی دارند بیشتر شبیه خانه باشند تا یک مرکز مراقبتی.
  • اتاق‌ها. آیا اتاق خصوصی و یک نفره، مشترک یا هر دو را دارند؟ همچنین ببینید که آیا اتاق‌ها سرویس بهداشتی جداگانه دارند یا عمومی.

با بررسی این موارد، می‌توانید بفهمید که کدام مرکز برای عزیزتان مناسب‌تر است.

در زمان پیدا کردن خانه‌ سالمندان چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

بعد از صرف وقت برای بررسی نیازها و توانایی عزیزتان و همچنین ترجیحات شخصی و علایق و آرزوهایش، با پرستار وی ملاقات کنید. معمولاً دستور او از مراحل اولیه‌ی انتقال به خانه‌ی سالمندان است. بعد از اینکه مشخص شد عزیزتان می‌تواند در چنین مراکزی باشد، باید جزئیات دیگری را در نظر داشته باشید:

موقعیت جغرافیایی

ببینید که چه چیزی برای عزیزتان مهم‌تر است. آیا می‌خواهند نزدیک خانواده و دوستان، از جمله شما، باشند؟ و مهم‌تر از آن اینکه در نظر داشته باشید که چند وقت یکبار می‌خواهید به آنجا سر بزنید.

بعد از شروع روند جست‌جو، معمولاً کارکنان بیمارستان به شما پیشنهادی نمی‌دهند. به جای آن، فهرستی از جاهایی که باهم همکاری داشته‌اند را به شما می‌دهند، که بد نیست، اما بهترین موارد مد نظر شما هم نیست. توجه داشته باشید که مهم‌ترین فرد عزیز سالمندتان است. از او بپرسید که کجا می‌خواهد باشد و به آنجا بروید.

اغلب وقتی کسی بستری است و نمی‌تواند دیگر مستقل زندگی کند و کمک لازم دارد، به مرکزی که جای خالی داشته باشد منتقل می‌شود و حق انتخاب کمی دارد. با این حال اگر به مراکزی مراجعه کرده‌اید و فهرستی از موارد انتخابی دارید، ممکن است به عزیزتان مرکزی پیشنهاد شود که در فهرست شما نیز باشد.

موقعیت جغرافیایی خانه‌ی سالمندان نیز مهم است. مثلاً اگر در غرب تهران زندگی می‌کنید باید یک مرکز نگهداری از سالمندان در غرب تهران را بیابید و اگر در شرق تهران زندگی می‌کنید باید خانه‌ی سالمندانی در شرق تهران بیابید.

تیم درمانی

هر سالمند باتوجه به نوع بیماری یا مراقبتی که نیاز دارد باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. برای مثال اگر سالمند شما دارای بیماری های عضلانی است باید به دنبال یک خانه سالمندانی باشید که دارای فیزیوتراپ است. در اینصورت است که میتوانید سالمندتان را با خاطری آسوده به آنجا بسپارید. برخی از خانه‌های سالمندان مانند خانه سالمندان نگار، دارای پزشکان متخصص با هر نوع بیماری یا مراقبت‌های ویژه سالمندان هستند تا از سالمندان عزیز شما به خوبی مراقبت نمایند.

کارکنان

بسیاری از کشورها دائماً در حال استفاده از کارکنان کمتر در خانه‌ی سالمندان هستند که ناشی از همه‌گیری کووید-19 است. پس حتماً قوانین و استانداردهای کشورتان را بررسی کنید و خانه‌ی سالمندانی را پیدا کنید که این استانداردها را داشته باشد. همچنین باید درباره‌ی تعویض کارکنان و کارکنانی که بیشتر آنجا را ترک کرده‌اند تحقیق کنید. تعویض زیاد مدیر یا کارکنان نشانه‌ی نارضایتی شغلی و مسائل داخلی غیرقابل حل شدن است. همچنین تعویض زیاد کارکنان باعث قطع روند مراقبت شده و باعث می‌شود کارکنان شناخت خوبی از سالمندان نداشته باشند.

مساحت و جو

تحقیقی در سال 2017 در زمینه‌ی بررسی مدیریت مراقبت از سلامت نشان داد که مساحت مرکز، با کیفیت خدمات و مراقبت ارائه شده ارتباط دارد. در زمان بررسی خانه‌های سالمندان، مرکزی را بیابید که به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا بتواند مراقبت خوبی ارائه دهد و خیلی بزرگ نباشد تا جوی شبیه خانه داشته و متناسب با نیاز سالمند شما باشد.

در مورد جو، اگر سالمند شما در خانه‌ی سالمندانی بشد که افراد شادی آنجا هستند، او هم مانند آن‌ها خواهد شد. بررسی تحقیقات در سال 2020 در زمینه‌ی بررسی سلامت عمومی نشان داد که خودمختاری، امکان حضور در یک جامعه و استقلال بیشتر ساکنان، با کیفیت بهتر زندگی و سلامت افراد ساکن در خانه‌ی سالمندان ارتباط مستقیمی دارد.

سلامت ساکنان

در زمان گشت زدن، به ظاهر افراد ساکن در آنجا توجه کنید. آیا هوشیار و فعال هستند یا به نظر می‌رسد که مدت زیادی تنها بوده‌اند؟ تقویم فعالیت‌های آن مرکز را نیز بررسی کنید و ببینید که فعالیت‌ها و تفریحاتشان مناسب سالمندان و مطابق سلیقه و تونایی ساکنین هست یا خیر. آیا سالمند عزیز شما این تفریحات و فعالیت‌ها را دوست دارد؟ علاوه بر این Fukushima توصیه می‌کند که تعاملات کارکنان و ساکنین را نیز در زمان انجام فعالیت‌ها بررسی کنید و ببنید متوجه چه مواردی می‌شوید. اگر کارکنان فقط ضبطی را روشن می‌کنند و اتاق را ترک می‌کنند، فقط تحریک احساسی است و فعالیت محسوب نمی‌شود.

علاوه بر این موارد، Fukushima توصیه می‌کند که منوی غذای مرکز را نیز بررسی کنید. حتی بهتر است که در آنجا غذا بخورید و خودتان غذا را امتحان کنید. به نیازهای خاص سالمندتان و اینکه در این مرکز چگونه برطرف خواهند شد، توجه کنید. مثلاً اگر سکته‌ی مغزی کرده است و نیازمند درمان است، با درمانگر صحبت کید و او را بسنجید.از آن‌ها بپرسید که بیماران را چگونه درمان می‌کنند. بگویید که عزیزتان سکته‌ی مغزی کرده. چگونه از او مراقبت می‌کنید و چه کارهایی برای او انجام می‌دهید؟

تمیزی

اگر وارد مرکزی شدید و بوی خوبی حس نکردید، بررسی‌های لازم را انجام دهید. تمیزی عامل کلیدی در کیفیت یک مرکز پرستاری است. وقتی که افراد آنجا تمیز و بهداشتی باشند، احتمالاً به سالمندان هم به همان میزان توجه خواهند کرد. علاوه بر این داشتن حداقل امکانات برای ضدعفونی کردن عاملی کلیدی برای تمیزی و ایمنی سالمندتان است. در زمان گشت زدن در خانه‌ی سالمندان و بررسی آن، درباره‌ی برنامه‌ی ضدعفونی کردن مرکز و محصولاتی که برای این کار استفاده می‌کنند سؤال کنید.

در زمان بررسی تمام حواستان را به کار گیرید و فقط به حس بویایی و بینایی بسنده نکنید. خوب مشاهده کنید. بیماران را ببینید. آیا بیدارند و مرتب و تمیز هستند؟ آیا ناخن‌هایشان تمیز هستند؟ آیا موهایشان تمیز است؟ آیا پوست سالمی دارند؟ برای پرسیدن سؤالاتتان درباره‌ی تمیزی از هریک از کارکنان خجالت نکشید و نترسید.

دسترسی آسان به مراکز درمانی

به این علت که سالمندان باید به طور منظم به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند یا ممکن است در هر ساعت از شبانه روز نیاز به مراکز درمانی داشته باشند، بنابراین برای یافتن مرکز نگهداری سالمندان برای سالمند عزیزتان، یک خانه سالمندان نزدیک به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را پیدا کنید تا دیگر نگران عزیزانتان نباشید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر