سایت شماره یک:

قیمت نبشی و قیمت ناودانی و همچنین لوله فولادی برای افرادی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند اهمیت زیادی دارد. در یک ساختمان مصالح متفاوتی استفاده می‌شود. شاید بتوان گفت که این صنعت بیشتر از صنایع و کسب و کارها مواد اولیه متفاوتی دارد و هر کدام از این مواد اولیه نیز در بیشتر مواقع به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. همچنین در یک ساختمان تخصص‌های مختلفی کاربرد دارد. مثلا مهندسین عمران، مهندسین تاسیسات و بسیاری دیگر از افراد با تخصص‌های متفاوت در این صنعت فعالیت می‌کنند.

در قسمت تاسیسات یک ساختمان، محصولات و مصالحی کاربرد دارند که مقاطع فولادی بخش عمده‌ای از آن را شامل می‌شود. مقاطع فولادی در واقع محصولاتی هستند که از آلیاژهای متفاوت آهن تولید می‌شوند. در این میان سه مقطع کاربرد بیشتر و مهمتری دارند که شامل نبشی، ناودانی و لوله فولادی می‌شود. در این مطلب نگاهی به سه این مقطع فولادی خواهیم داشت. به یاد داشته باشید که می‌توانید قیمت لوله فولادی، قیمت نبشی و ناودانی در فولاد فرتاک سورین را به عنوان منبع قیمتی خود در این موضوع قرار بدهید.

2

نبشی چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود؟

نبشی‌ها مقاطع فولادی با دو بال هستند که این دو با یکدیگر زاویه نود درجه ساخته‌اند. بال‌های نبشی می‌توانند یک اندازه باشند و ممکن است دارای دو اندازه متفاوت باشد. نبشی‌های متقارن که دو بال هم اندازه دارند و نبشی‌های نامتقارن که بال‌هایی با اندازه غیر یکسان دارند کاربردهای خاص خود را داشته و در برخی مواقع نیز می‌توانند جایگزین یکدیگر بشوند. نبشی‌هایی که در تاسیسات استفاده می‌شوند اصولا از جنس فولاد ساده هستند اما در صورت نیاز می‌توانید نبشی‌های استیل را نیز استفاده کنید. البته مشخص است که قیمت نبشی فولادی معمولی با قیمت استیل آن متفاوت بوده و فقط در مواردی که امکان خوردگی شدید وجود دارد از نبشی استیل استفاده می‌شود.

نبشی‌ها از فولاد یک تکه ساخته می‌شوند. البته فولاد به دو روش مختلف به این مقطع پرکاربرد در تاسیسات و صنایع مختلف، تبدیل می‌شود. ممکن است برای این موضوع از دستگاه پرس و یا نورد استفاده شود. دستگاه پرس، تسمه‌های فولادی را از وسط و یا در اندازه مورد نیاز تا می‌کند و نبشی به وجود می‌آید. اما در روش نورد که به آن نبشی فابریک گفته می‌شود، بیلت فولاد گرم شده نورد می‌شود و در نتیجه از ابتدا به شکل نبشی تولید می‌شود. به یاد داشته باشید که قدرت تحمل بار و فشار در نبشی‌های فابریک بیشتر از نبشی‌های پرسی است.

کاربرد و قیمت نبشی

مهمترین کاربردی که برای نبشی‌ها می‌توان در تاسیسات یک ساختمان تعریف کرد به عنوان تکیه گاه و تقویت کننده سازه‌ها است. مثلا لوله‌ها برای اینکه معلق در هوا باقی بمانند، می‌توان آن‌ها را بر روی نبشی‌ها قرار داد و یا از چهارچوب‌های نبشی برای کاربردهای دیگری استفاده کرد. قفسه‌ها و انواع دکل‌ها نیز از کاربردهای نبشی است.

قیمت نبشی متغیر است و قیمت نبشی برای فعالان حوزه تاسیسات ساختمان مهم بوده و می‌تواند در برآورد قیمت آن‌ها تاثیرگذار باشد. در نتیجه همیشه قبل از تعیین بودجه مورد نیاز به این نکته نیز توجه داشته باشید.

3

ناودانی چیست و کاربرد آن در صنایع ساختمانی چیست؟

ناودانی یکی دیگر از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع ساختمانی است. این مقطع دو شکل متفاوت دارد که با تفاوت به شکل آن‌ها به ناودانی U شکل و ناودانی C شکل تقسیم می‌شود. ناودانی‌ها در حالت کلی از سه قسمت تشکیل شده است، دو بال بر روی مقطع اصلی قرار دارد که زاویه این بال‌ها نوع ناودانی را مشخص می‌کند. ناودانی‌هایی که دارای بال‌های موازی و عمود بر مقطع اصلی هستند شبیه به حرف U انگلیسی ساخته می‌شوند. اما در ناودانی C شکل، بال‌ها مورب و شیب دار هستند.

لازم است یادآوری کنیم که هم در ناودانی و هم در نبشی، مقطع بصورت یک تکه ساخته می‌شوند و در آن‌ها جوش یا اتصالی استفاده نمی‌شود. ناودانی‌ها نیز همچون نبشی به دو روش نورد گرم و پرس ساخته می‌شوند. نبشی ساخته شده با نورد گرم به نبشی فابریک معروف است و ناودانی ساخته شده با دستگاه پرس به نبشی پرسی شناخته می‌شود.

همانطور که در رابطه با قیمت نبشی و روش ساخت آن گفته شد، ناودانی فابریک نیز از بیلت تهیه می‌شود. بیلت فولاد پس از گرم شدن نورد می‌شود و دو بال آن ساخته می‌شود. در ناودانی پرسی، تسمه‌های فولادی با پرس خم شده و بال‌ها شکل می‌گیرند. توجه داشته باشید که از روی ظاهر می‌توانید این دو نوع ناودانی را از یکدیگر تشخیص بدهید. نبشی فابریکی دارای زوایای تیزتری از سطح بیرون است. اما ناودانی پرسی از شکل بیرونی آن دارای زوایای گردتری خواهد بود.

 ناودانی به عنوان پایه و نگهدار کاربرد زیادی در تاسیسات دارد. از سوی دیگر، از این مقطع فولادی برای ساخت قوطی و استفاده در ستون‌ها استفاده می‌شود. قیمت روز ناودانی براساس روش ساخت آن‌ها متفاوت است و در زمان خرید باید به این نکته توجه داشته باشید. فراموش نکنید که ناودانی‌های فابریک اصولا قیمت بیشتری نسبت به ناودانی‌های پرسی دارند.

4

با لوله‌های فولادی بیشتر آشنا شوید

همانطور که می‌دانید لوله‌ها مقاطعی استوانه‌ای شکل هستند و کاربرد اصلی آن‌ها برای انتقال مایعات و یا گازها است. در نتیجه بیشترین کاربرد را در تاسیسات دارند. البته از آنجایی که استحکام این مقطع فولادی زیاد است از آن به عنوان پایه و یا چارچوب نیز استفاده می‌شود که نمونه پرکاربرد آن در ساخت داربست‌ها است.

لوله‌های فولادی به دو دسته متفاوت تبدیل می‌شوند که کاربرد آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند. برخی از لوله‌ها به صورت بدون درز ساخته می‌شوند ولی بعضی از لوله‌ها به صورت درزدار تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. لوله‌های بدون درز در بیشتر مواقع در مواردی استفاده می‌شوند که سیال موجود در آن‌ها فشار زیادی داشته و لوله باید تحمل و مقاومت بیشتری داشته باشد. مثلا در لوله کشی گاز شهری، از لوله‌های بدون درز فولادی استفاده می‌شود.

جمع بندی و قیمت نبشی، ناودانی و لوله

در این مطلب با سه مقطع مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان و تاسیسات معرفی شد. هر کدام از این مقاطع انواع متفاوتی دارند و در نتیجه مثلا قیمت ناودانی با روش ساخت متفاوت، قیمت‌های متفاوتی خواهد داشت. این موضوع در رابطه با لوله‌ها و ناودانی‌ها نیز وجود داشته و باید به آن توجه داشته باشید. شما می‌توانید به مراجعه به سایت www.fooladfartak.com  یا با تماس با شماره تلفن 05137662929 از قیمت روز انواع آهن آلات مطلع شوید و در صورت تمایل ثبت سفارش کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر