سایت شماره یک:

 دستگاه های تست قند خون خانگی محصولاتی هستند که ارتباط مستقیم با سلامت افراد دارند . این محصولات که با نام گلوکومتر نیز شناخته می شوند ، باید از سطح دقت و کیفیت بالا برخوردار باشند ؛ تا بتوانند نتایجی معتبر ارائه دهند . چرا که ارقام به دست امده روی میزان دوز مصرفی انسولین اثر داشته و یک دستگاه بی کیفیت نمی تواند این بیماری را به خوبی تحت کنترل قرار دهد .

به همین دلیل ، نیاز است تا افراد قبل از خرید گلوکومتر ، ان را به خوبی تحت بررسی قرار داده و از تمامی ویژگی ها و مشخصات ان اطلاع داشته باشند .

اطلاعات و راهنمای خرید دستگاه تست قند خون را می توان به صورت تخصصی از پزشک و یا مشاورین مجرب فروش محصولات پزشکی مانند لوازم پزشکی بی گزند دریافت نمود .

با این حال ، برخی نکات جزو موارد اصلی و بدیهی بوده و بر اساس ان ها باید انتخاب دستگاه صورت بگیرد .

در زیر به بررسی اصلی ترین نکات جهت انتخاب برترین دستگاه تست قند خون پرداخته شده است .

بررسی سطح دقت دستگاه قند خون

یکی از اصلی ترین فاکتور ها جهت بررسی کیفیت هر دستگاه تست قند خون ، سطح دقت ان است . معیار سنجش دقت دستگاه ها ، شبیه بودن نتایج به دست امده با نتایج ازمایشگاهی است . چرا که روش ازمایشگاهی می تواند خون را به دقیق ترین روش مورد پردازش قرار داده ؛ و رقمی را اعلام کند که رقم واقعی قند خون است . در این شرایط ، هرچقدر که نتیجه حاصل از دستگاه تست قند خون به این رقم شبیه تر باشد ، می توان گفت که دقت دستگاه بالا تر است .

به طور کلی از نظر علم پزشکی ، رقم 95 درصد دقت برای یک گلوکومتر رقم قابل قبولی است و 5 درصد خطا نمی تواند خطرات سلامتی به همراه داشته باشد .

با توجه به این شرایط ، نیاز است تا پیش از خرید محصول ، دقت شود که ایا گلوکومتر از این میزان دقت برخوردار است یا خیر .

در حال حاضر با توجه به فیلتر های متعدد اداره تجهیزات پزشکی کشور ، تمامی دستگاه های موجود در ایران از این سطح کیفیت برخوردار می باشند .

 

بررسی دسترسی اسان به نوار های تست قند خون

نوار تست  قند خون مخصوص به همان دستگاه تست قند خون  می باشد . ممکن است برخی برند های سازنده که مدل های مختلف دستگاه تست قند خون را تولید نموده اند ، نوار هایی را نیز تولید کرده باشند که با تمامی مدل های همان برند سازگاری داشته باشد ؛ با این حال ، به طور کلی هر دستگاه نیاز به نوع بخصوص از نوار تست دارد .

در برخی شرایط ، امکان دسترسی اسان به نوار های تست یک محصول وجود ندارد ؛ در شرایطی مثل :

  •  قدیمی بودن مدل یک دستگاه و خارج شدن ان از بازار
  • تعطیلی یک کارخانه
  • توقف موقت خط تولید
  • عدم برقراری با کشور سازنده محصول
  • نوسانات ارز و عدم واردات ان
  • تحریم های اقتصادی

و بسیاری دلایل دیگر . در صورت عدم دسترسی به یک نوار تست ، دستگاه بدون استفاده خواهد ماند و نمی توان از دیگر برند ها برای ان استفاده نمود . در این شرایط ، نیاز است تا افراد پیش از انتخاب دستگاه تست قند خون ، از دسترسی اسان و کامل به نوار تست اطمینان حاصل نموده و همواره از برند هایی خریداری کنند که به وفور در بازار تجهیزات پزشکی ایران موجود می باشند .

2

بررسی قیمت دستگاه تست قند خون با توجه به بودجه شخصی

دستگاه تست قند خون دارای طیف وسیعی از قیمت می باشند . برخی از برند ها قیمتی بسیار زیاد و برخی دیگر از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردارند . اصلی ترین دلیل تعیین قیمت را می توان به قابلیت های هر دستگاه تست قند خون ارتباط دارد . برخی دستگاه تست قند خون ساده تر بوده و فقط جهت پردازش ساده ی قند خون تولید شده اند ؛ در حالی که برخی دیگر قابلیت ها و ویژگی های متعددی داشته و در این شرایط قیمت ان ها نیز بیشتر خواهد بود .

به عنوان مثال دستگاه تست قند خون آوان بخاطر قیمت پایین نسبت به رقبا پرفروش ترین دستگاه تست قند خون می باشد 

لازم به ذکر است که هنگام خرید ، علاوه بر قیمت دستگاه ، قیمت تجهیزات جانبی نیز در نظر گرفته شود . سوزن لنست و نوار تست محصولاتی یکبار مصرف هستند که برای هر بار تست ، باید با گزینه ای جدید تعویض شوند . این امر بدین مفهوم است که افرادی که جهت تست قند خون پایه اقدام به اجرای تست می کنند ، حداقل به خرید 1 بسته 25 عددی استریپ و 25 عدد سوزن احتیاج دارند . برخی دیگر مثل بیماران دیابتی ممکن است طبق تجویز پزشک نیاز به اجرای تست روزی 3 الی 4 عدد نیز داشته باشند . این میزان تست یعنی حدودا 100 عدد نوار و 100 عدد سوزن در یک ماه .

در نتیجه توصیه می شود هنگام خرید دستگاه ، علاوه بر قیمت خود گلوکومتر  ، قیمت تجهیزات جانبی ان نیز در نظر گرفته شود .

توجه به قابلیت های افزوده هر دستگاه تست قند خون

دستگاه های تست قند مدرن ، تست را به گونه ای اجرا می کنند که احتمال خطا در اجرای ازمون به حداقل رسیده و بتواند روند اجرای کار را تسهیل ببخشند . به همین منظور ، روز به روز قابلیت های متعددی در این محصولات افزوده می شود . در حال حاضر ، اصلی ترین قابلیت هایی که بهتر است در هر دستگاه موجود باشد شامل موارد زیر می باشد :

  •  تشخیص حجم خون . به منظور جلوگیری از اجرای تست با خون ناکافی و دریافت اطلاعات ناصحیح
  • تشخیص میزان کتون . به منظور جلوگیری از تجمع کتون در اثر افزایش قند در خون و ایجاد مسمومیت
  • اعلام هشدار میزان قند خارج از محدوده . مقایسه میزان قند بر اساس معیار استاندارد و اقدام درمانی در صورت نیاز
  • حافظه داخلی کافی . جهت ثبت اطلاعات . در صورت امکان بهتر است قابلیت اتصال دستگاه به کامپیوتر نیز وجود داشته باشد .
  • اتوکدینگ . ثبت خودکار اطلاعات در دستگاه و عدم نیاز به ثبت دستی کد نوار ها

و برخی دیگر از این قابلیت ها . قابلیت هایی نیز دردستگاه تست قند خون تعبیه شده اند که عمدتا برای شرایط خاص می باشند . مثل :

  • دستگاه تست قند خون بدون سوزن . اجرای تست بدون نیاز به دریافت خون
  • قابلیت همزمان تست چند فاکتور خون . مثل بررسی گلوکز ، کلسترول ، تری گلیسیرید
  • سخنگو بودن گلوکومتر . بعد از اجرای تست ، نتایج به دست امده را به صورت فایل صوتی اعلام می کند .

در پایان ، افراد با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده ، می توانند دستگاهی را انتخاب کنند که با توجه به شرایط و نیاز انان است و می توانند حداکثر استفاده را از محصول به دست اورند .

تگ های مرتبط

ارسال نظر