سایت شماره یک:

 

 

دریافت کد بورسی یکی از اقدامات اولیه برای ورود به بازار بورس و سرمایه است. کلیه افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند؛ باید با دریافت کد بورسی به عنوان فردی که احراز هویت شده است؛ وارد معامله شوند. در واقع؛ با وجود این کد، فرآیند خرید و فروش سهام برای معامله گران شروع می‌شود. اگر به‌دنبال کسب اطلاعات در مورد نحوه دریافت این کد و مراحل ثبت نام در کارگزاری هستید؛ با ما همراه باشید.

کد بورسی چیست و چه ضرورتی دارد؟

کد بورسی، نوعی کد است که به منظور ورود به بازار بورس و سرمایه و فعالیت در آن ضروری است. این کد از دو بخش شامل حرف و عدد تشکیل شده است. بخش اول کد، شامل سه حرف اول نام خانوادگی مراجعه کننده و بخش دوم آن شامل 5 عدد است. با وجود این کد، فرد از سایر افراد حاضر در بازار بورس، متمایز می‌شود و می‌تواند اقدام به خرید و فروش سهام نماید. گاهی‌اوقات به این کد، کد سهامداری نیز گفته می‌شود. با اخذ این کد فرد می‌تواند خرید و فروش سهام را آغاز کند. اوراق بهادار مختلف در بورس، فرابورس، اوراق اجاره‌ای، اوراق مشارکتی، اوراق تسهیلات مسکن، اخزا و سخاب با استفاده از این کد، قابل معامله است. در زیر با نحوه دریافت این کد بیشتر آشنا می‌شویم:

نحوه دریافت کد بورسی به چه صورت است؟

برای دریافت کد بورسی، اولین گام مراجعه به یک کارگزاری دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است. کارگزاری حتما باید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز داشته باشد تا بتوانید از قانونی بودن فعالیت آن اطمینان حاصل کنید. فرایند ثبت نام در کارگزاری برای افراد حقیقی با دریافت مدرک هویتی از فرد و پر کردن چند فرم آغاز می‌شود. برای این منظور فرد باید مدارک زیر را فراهم کرده و به کارگزاری مراجعه نماید:

  • اصل شناسنامه همراه با کپی از تمامی صفحات آن
  • اصل کارت ملی همراه با کپی دو رو از آن
  • آخرین مدرک تحصیلی همراه با کپی از آن،
  • شماره حساب و شماره شبای کارت بانکی

منظور از شماره حساب، ارائه شماره حسابی است که افراد می‌خواهند مبلغ حاصل از فروش سهام به آن واریز شود. در نهایت؛ با ارائه این مدارک به کارگزاری و تکمیل فرم‌های مربوطه، روند اخذ کد شروع می‌شود. همراه با این کد می‌توان کد بورسی آنلاین یا کد معاملاتی نیز صادر کرد. با استفاده از کد بورسی آنلاین، افراد می‌توانند به صورت آنلاین، خرید و فروش سهام را انجام دهند. این کار، روند معامله را بسیار آسان‌تر می‌کند. به طوری که فرد می‌تواند به صورت شخصی، اقدام به معامله نماید. برای اخذ کد آنلاین، یک برگه آزمون تستی در اختیار فرد قرار می‌گیرد تا میزان اطلاعات و دانش او از بازار بورس و سرمایه، مورد سنجش قرار بگیرد. سوالات آزمون معمولا در حدود 10 تا 15 سوال هستند و شامل سوالات ساده و کلی از بازار بورس هستند.

image_e2d0777a32638f28c720279a568a6cf6c0bac76c.png

نکته دیگری که در خصوص کد آنلاین وجود دارد این است که افرادی که مدرک زیر دیپلم دارند؛ نمی‌توانند کد آنلاین دریافت کنند. این افراد تنها به صورت آفلاین و یا حضوری می‌توانند اقدام به خرید و فروش سهام نمایند. بنابراین برای دریافت کد آنلاین باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم ارائه شود تا امکان خرید و فروش سهام به صورت آنلاین برای افراد، فراهم گردد. پس از ارائه مدرک در کارگزاری بورس و انجام ثبت نام، باید در سامانه سجام نیز احراز هویت، انجام گیرد.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

برای اینکه روند اخذ کد، تکمیل شود؛ فرد باید در سامانه سجام نیز احراز هویت شود. به موجب این احراز هویت، فعالیت در بازار بورس برای افراد قانونی می‌شود. برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، می‌توان به سه روش زیر اقدام کرد:

  • احراز هویت غیر حضوری از طریق اپلیکیشن‌های موجود
  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت
  • مراجعه به کارگزاری‌های بورس

از طریق هر یک روش‌های فوق می‌توان به سادگی در سامانه سجام ثبت نام کرد و اطلاعات خود را به عنوان سهامدار در آن ثبت نمود. بدون ثبت نام در سامانه سجام، روند ورود به بازار بورس و سرمایه ناتمام باقی می‌ماند. پس از این مرحله، در صورتی که کد فعال شده باشد؛ اطلاعات هر نوع خرید یا فروش سهام به صورت پیامکی برای افراد آورده می‌شود.

نحوه دریافت کد بورسی برای اشخاص حقوقی

دریافت کد بورسی برای اشخاص حقوقی از قبیل شرکت‌ها، موسسات یا ارگان‌ها تفاوت‌هایی با اشخاص حقیقی دارد. اشخاص حقوقی برای دریافت کد باید مدارکی را ارائه نمایید تا شرکت یا ارگان مورد نظر احراز هویت شود. مدارک مورد نیاز برای احراز هویت اشخاص حقوقی، شامل موارد زیر است:

  • ارائه کپی از روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • ارائه آگهی مربوط به تغییرات
  • ارائه کپی از اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هئیت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • ارائه فرم مشخصات مشتریان حقوقی

سامانه نظارت، سامانه تحلیل بورس ایران

image_a3e43817d3240109a1741808a8ae3c69a0fc8939.png

برای ورود به بازار بورس و سرمایه، کسب دانش صحیح و توانایی تحلیل نوسانات بازار، امری ضروری و حائز اهمیت است. سایت نظارت با استفاده از کارشناسان خبره در بازار بورس، همواره توانسته است مسائل روز بازار سرمایه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. کارشناسان نظارت، با بررسی جزئیات صندوق‌ها و کارگزاری‌ها سعی در ارائه اطلاعات به روز به سهامداران دارند. افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در بازار بورس نموده‌اند با استفاده از سایت https://nezarat.com می‌توانند اقدامات سنجیده‌تری در بازار سرمایه انجام دهند. علاوه‌ بر این؛ سرمایه‌گذاران با استفاده از دانش کارشناسان نظارت، می‌توانند سودآوری بهتری در بازار بورس داشته باشند و از ضررهای احتمالی در این بازار جلوگیری نمایند.

در این مقاله سعی شد دریافت کد بورسی به عنوان اولین گام برای ورود به این بازار به طور کامل شرح داده شود. با استفاده از یک تیم متخصص و حرفه‌ای در حوزه بورس و بهره‌مندی از دانش آن‌ها می‌توانید فرایند ورود به این بازار را تسریع ببخشید. همچنین برای معاملات خود در این بازار، خرید و فروش سنجیده‌تری انجام دهید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر