سایت شماره یک:

 

به مراتب با توسعه صنعت حمل و نقل، تجارت جهانی نیز گسترش یاقت و فرصت برای تاجران و شرکت‌های بازرگانی فراهم امد تا مرزهای تجارت را جابه‌جا نمایند و دستاورد‌های بزرگی در واردات و صادرات کسب نمایند. که در این بین حمل و نقل دریایی بیشترین سهم را در صنعت حمل و نقل و تجارت بین الملل دارد. حمل دریایی به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل بین المللی، شیوه‌ها و انواع گوناگونی دارد. در این مطلب با خدمات متنوع شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند در زمینه حمل دریایی آشنا خواهید شد.

 

درباره شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند

 

«دریا زمین اروند» فعالیت خود را به طور رسمی از سال 1387 هجری شمسی در زمینه خدمات حمل و نقل بین‌المللی آغاز کرده است. برگ‌های برنده اروند طی این سال‌ها استفاده از نیروی انسانی باتجربه و دارای تخصص در کنار فراهم کردن تجهیزات گوناگون و گسترده مورد نیاز برای انواع روش‌های حمل و نقل بین المللی و نیز ایجاد شبکه‌های گسترده نمایندگی در جای‌جای جهان بوده است. 

نمایندگان شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند اکنون علاوه بر خاورمیانه، در خاور دور، اروپا و آمریکا فعالیت می‌کنند. حوزه خدمات کشتیرانی این شرکت شامل بنادر خلیج فارس، هند، چین، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، اقیانوسیه و آب‌های جنوب شرق آسیاست.

دانش و تجربه همواره یاری‌کننده دریا زمین اروند بوده است تا امروز به ارائه خدمات حمل و نقل گوناگون، سریع و ایمن افتخار کند. خدمات دریایی و کشتیرانی شرکت اروند شامل خدمات کراس استافینگ، کانتینری، چارترینگ، فله و ... می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین خدمات این شرکت در زمینه حمل و نقل دریایی می‌پردازیم. 

حمل دریایی کانتینری

از کانتینر در انواع روش‌های حمل اعم از زمینی، دریایی و هوایی استفاده می‌شود. حمل و نقل دریایی به‌طورعمده مبتنی بر حمل کانتینری است. حمل با کانتینر مزایای بسیاری برای اقتصاد و تجارت دارد. کانتینر یک محفظه فلزی است که جنس بسیار مستحکمی دارد و با مهرومومی که برای آن انجام می‌گیرد، تبدیل به محفظه‌ای نفوذناپذیر می‌شود. البته معمولا می‌توان از کانتینرها استفاده دوباره و چندباره کرد. 

کانتینر در اندازه‌های گوناگون و البته طبق استانداردهای مشخص ساخته می‌شود. رایج‌ترین آن‌ها کانتینرهای 10 فوت، 20 فوت و 40 فوت هستند. کانتینرها همچنین از نظر طراحی و ساختار انواع گوناگونی دارند که از هریک می‌توان متناسب با انواع خاصی از کالاها استفاده کرد. برای مثال برخی کانتینرها مخصوص کالای خشک خشک هستند در صورتی که برخی دیگر یخچالی هستند و برای حمل کالاهای فاسدشدنی استفاده می‌شوند.

به همین ترتیب و به تناسب تنوع کالاها، کانتینرهای حرارتی، دارای تهویه، مخزن‌دار، عایق‌بندی شده و ... وجود دارد. همچنین انواع کانتینر روباز، پهلوباز، تاشو و مسطح کاربردهای خاص خود را در حمل و نقل دارند.  صاحبان بار می‌توانند پس از بارگیری کانتینر، بدون باز کردن و تخلیه آن را از جایی به جای دیگر منتقل کنند.

این یکی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل کانتینری است. البته مزایای این حمل و نقل بیش از این‌هاست:

  • مقرون به صرفه بودن: با استفاده از روش حمل کانتینری می‌توان محموله‌های بسیار زیاد و بزرگ را با هزینه کم‌تر از سایر روش‌ها جابه‌جا کرد. 
  •    انعطاف در حمل و نقل: روش حمل دریایی کانتینری یکی از روش‌های انعطاف‌پذیر است که برای صاحبان بار و مسئولان حمل و نقل آزادی عمل ایجاد می‌کند. زیرا کانتینرها انواع گوناگونی دارند که می‌توانند برای حمل کالاهای متنوعی مناسب باشند.
  •   تطبیق پذیری: کانتینرها را می‌توان با انواع وسایل و تجهیزات جابه‌جا کرد. این محفظه‌ها قابل جابه‌جایی از روی کشتی بر روی کامیون جاده‌ای هستند.
  •   امنیت بالا: گفتیم که کانتینر پس از قرار دادن بار مهروموم و کاملا مسدود می‌شود. این محفظه بسیار مستحکم و در برابر انواع عوامل، آسیب‌ناپذیر است. بنابراین خیال صاحبان بار از حفظ و به سلامت رسیدن کالاهایشان در حمل کانتینر راحت خواهد بود. 

هزینه حمل به روش کانتینری

هزینه حمل کانتینری می‌تواند بسته به نوع کالا و حساسیت آن و نیز مقدار آن متغیر باشد. زیرا این عوامل هستند که نوع و مقیاس کانتینر را نیز مشخص می‌کنند. بهتر است پیش از تصمیم‌گیری با متخصصان در این باره مشورت کنید.

حمل دریایی کراس استافینگ

در حال حاضر مهم‌ترین روش حمل و نقل بین المللی خصوصا برای محموله‌های بزرگ، حمل با کشتی است. در این روش گاه نیاز است که کالاها از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل شوند. برای این انتقال از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها روش کراس استافینگ (Cross Stuffing) است. 

در روش کراس استافینگ، بارها از یک کانتینر در کشتی اول خارج شده و بارگیری می‌شوند و سپس به کانتینری در کشتی دیگر انتقال یافته و در آن‌جا بارگیری می‌شوند.

در فرایند حمل بار به شیوه کراس استافینگ نیاز به دقت فراوان است. همچنین در این روش از تجهیزات هوشمند و پالت‌های ویژه استفاده می‌شود. بنابراین لازم است افرادی که آموزش تخصصی در این زمینه دیده‌اند، کار را بر عهده گیرند. 

دلیل نیاز به روش کراس استافینگ

اما اساسا استفاده از روش کراس استافینگ چه ضرورتی دارد و چرا نمی‌توان بار را به صورت مستقیم با یک کشتی از مبدآ به مقصد برد؟ از این روش معمولا در کشورهایی استفاده می‌شود که محدودیت‌هایی سیاسی یا اقتصادی دارند و نمی‌توانند در عرصه تجارت جهانی مراوداتی سراسری و آزاد داشته باشند.

به بیان دیگر اگر کشور مقصد به دلایلی تحریم شده باشد، انتقال مستقیم کالای خاص مورد تحریم به آن با مشکل روبه‌رو است. همچنین ممکن است برخی از کشتی‌ها حاضر به حمل کالا از سمت برخی کشورها نباشند. بنابراین کشتی‌ها در بنادر مربوط به کشور دیگر تخلیه می‌شوند و بار با انتقال به کشتی دیگر با روش کراس استافینگ راهی کشور مقصد می‌شود. 

با توجه به این‌که کشور ما سال‌هاست که مورد تحریم‌های متعدد است، روش کراس استافینگ در آن چه برای واردات و چه برای صادرات تبدیل به روشی رایج و مرسوم شده است. شرکت دریا زمین اروند به واسطه کشور امارات و از طریق بندر جبل علی حمل و نقل دریایی به روش کراس استافینگ را انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است در این روش از وسیله‌ای به نام استافینگ باکس جهت جلوگیری از نشت و نفوذ آب به داخل محفظه‌های بار استفاده می‌شود تا حمل در نهایت ایمنی صورت گیرد. 

مراحل کراس استافینگ

  •   ابتدا نامه کشتیرانی به محوطه نگهداری کانتینر ارائه می‌شود.
  •    لیست رسوب کانتینر به واحد عملیات تحویل داده می‌شود.
  •    ثبت در سیستم اسناد صورت می‌گیرد و پذیرش انجام می‌شود.
  •     بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینر خالی می‌روند تا کانتینر انتقال داده شود.
  •     کانتینرهای ورودی به سیستم ثبت می‌شوند.
  •     بارگیری یا چیدمان بار درون کانتینر آغاز می‌شود. 
  •     نماینده صاحب بار آن را بررسی نهایی می‌کند.
  •     کانتینر پلمب می‌شود.
  •     به پورت اپراتور مراجعه می‌شود و کانتینر در لیست حمل با کشتی قرار می‌گیرد.
  •     تحویل کانتینر با پورت اپراتور هماهنگ و رسید دریافت می‌شود. 

هزینه کراس استافینگ

هزینه این روش با توجه به نوع بار، نیاز یا عدم نیاز به استفاده از تجهیزات خاص در انتقال، نیاز به مجوز‌های خاص و طی مراحل اداری بیشتر و مواردی از این قبیل متغیر باشد. در کل کراس استافینگ تحمیل‌کننده هزینه‌های اضافه است با این حال در شرایط تحریم به نظر می‌رسد راه حل دیگری وجود نداشته باشد.

 

 

حمل دریایی فله

از دیگر خدمات حمل و نقل دریایی شرکت بین المللی دریا زمین اورند، حمل فله با کشتی است. به‌طور کلی بار فله یا Bulk Cargo به محموله‌های فاقد بسته‌بندی گفته می‌شود که لازم است در حجم و مقیاس زیاد جابه‌جا شوند. 

در حقیقت حجم و مقدار بسیار زیاد این محموله‌ها مانع از بسته‌بندی آن‌هاست و لازم است در مخازن خاص خود ذخیره و حمل شوند. 

انواع بارهای فله 

بارهای فله می‌توانند خشک باشند مانند مواد غذایی خشک نظیر شکر، برنج، گندم و سایر غلات، مواد معدنی پودری یا کلوخی مانند انواع خاک، فلزات پودری یا سنگ‌های معدنی و ... .

همچنین می‌توانند مایع باشند مانند نفت خام و یا سایر تولیدات نفتی، انواع روغن‌ها و گازهای مایع.

انواع کشتی‌های فله‌بر

حمل بارهای فله خشک یا مایع، با استفاده از کشتی فله‌بر یا Bulk Carrier صورت می‌گیرد. این کشتی‌ها خود انواع گوناگونی دارند و می‌توانند ظرفیت‌های متفاوتی داشته باشند.

این انواع شامل فله‌بر ساده، لیکزر، ترکیبی، فله‌بر بدون جرثقیل، فله‌بر خود تخلیه کن، دنده‌ای و غیردنده‌ای و فله‌بر دریاچه‌رو می‌شود. همچنین ظرفیت‌های گوناگون آن‌ها دامنه‌ای از چندصدتن تا بیش از چندصدهزار تن را شامل می‌شود. 

دوام زیاد و امنیت کالا در کشتی‌های فله‌بر نیز فراهم است. البته برای برخی از کالاها مثلا کالاهایی که نیاز به محفظه یخچالی دارند یا به هر دلیلی نیاز است که سریع به مقصد برسند، نمی‌توان از فله‌بر استفاده کرد. 

حمل گروپاژ

درصورتی که بار ارسالی شما کوچک است و دراقع خرده‌بار محسوب می‌شود، روش حمل گروپاژ یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های حمل بار است که به شما توصیه می‌شود. در این روش حمل خرده‌بار بین‌المللی، محموله‌های متعدد که مربوط به صاحبان مختلف است، در یک کانتینر مشترک حمل می‌شود و انتقال می‌یابد. 

این روش مناسب بارهایی است که فضایی کمتر از فضای یک کانتینر را نیاز دارند. درواقع حمل آن‌ها به تنهایی با یک کانتینر صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین می‌توانند در کنار بار سایرین در یک کانتینر قرار گیرند و به مقصد برسند. 

این روش در اصطلاح گروپاژ (Groupage) یعنی حمل خرده‌بار افراد مختلف نامیده می‌شود. برخی از کالاهایی که با روش گروپاژ جابه‌جا می‌شوند شامل کالاهای نمایشگاهی، کالاهای موقتی، نمونه‌های محصولات، دستگاه‌های حساس و کالاهایی جهت مصارف شخصی می‌شود.

برای حمل به روش گروپاژ معمولا از کانتینرهای LCL استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت حمل بار به این روش کاهش قابل توجه هزینه‌های حمل است. ضمن این‌که هزینه‌های جانبی حمل و نقل بین‌المللی نیز میان صاحبان بارها تقسیم می‌شود. 

کلام آخر

با انواع خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند در حوزه حمل دریایی آشنا شدید. با انتخاب این شرکت که مجهز به انواع تجهیزات و آشنا با تمام امور حمل و نقل بین‌المللی است، می‌توانید برای حمل انواع بار از خدمات گوناگون بهره‌مند شوید. 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر