سایت شماره یک:

 

سرورها وظیفه پردازش اطلاعات و ذخیره سازی آن ها را بر عهده دارند. محبوب‌ترین سرور در ایران سرور HP محسوب می‌شود که در مدل‌های جدید با عنوان سرور HPE شناخته می‌شوند. هر سرور از قطعات و تجهیزات مختلفی تهیه شده‌است که به طور مثال شامل CPU، مادربرد، کارت شبکه، هارد، رم و ... می‌باشد.

در ادامه برای شناخت بهتر سرور و اجزای داخلی آن برای انتخاب صحیح قطعات مورد نیاز با ما همراه  باشید.

مادربرد سرور اچ پی

مادربردها قلب سرور محسوب می‌شوند که دارای مدارهای متعدد و پیچیده‌ای هستند. نوع و تکنولوژی مادربرد تعیین کننده تکنولوژی، نسل و مدل قابل پشتیبانی قطعاتی همچون CPU، رم و درایو HDD یا SSD در سرور است.

به این صورت که یک مادربرد تنها از نوع خاصی از cpu سرور پشتیبانی می‌کند و امکان نصب و راه اندازی دیگر مدل‌ها وجود ندارد. همچنین اگر یک مادربرد از نسل DDR3 رم ها پشتیبانی کند، نمی‌توان در اینده از نسل DDR4 روی آن استفاده نمود.

مادربرد در سرورهای جدید اچ پی با برند HPE تولید و عرضه می‌شود. انتخاب یک مادربرد مناسب و قدرتمند رابطه مستقیمی با عملکرد و بازدهی دستگاه شما دارد و همچنین میزان ارتقاپذیری آن به ویژگی‌های آن مربوط است.

CPU سرور HP

وظیفه پردازش اطلاعات و محاسبات درخواست‌ها و پاسخگویی به آن‌ها برعهده پردازنده سرور می‌باشد. CPU سرور بسیار بر عملکرد دستگاه و سرعت آن تاثیرگذار است. پردازنده‌ها به طور مستقیم با مموری در تماس هستند.

در سرور hp به طور گسترده‌ای از Cpu سرور زئون استفاده شده است. برای نسل 10 سرور HPE یعنی Gen10 پردازنده‌های پلاتینیوم (Platinum)، طلایی (Gold)، نقره‌ای (Silver) و برنزی (Bronze) شرکت اینتل عرضه شده‌اند.

برای نسل نهم (G9) پردازنده‌ها در دو خانواده Intel v4 و Intel v3 تقسیم بندی شده‌اند. برای نسل سرور HP G8 خانواده‌ی سی پی یو زئون اینتل شامل Intel v2 و intel v1 می‌شود.

6

نکاتی که باید در انتخاب پردازنده سرور به آن توجه کنید، سرعت ، تعداد هسته و حافظه کش در آن‌هاست.

نکات خرید cpu سرور hp

  • سرعت CPU: سرعت با واحد GHz نمایش داده می‌شود. هرچقدر که مقدار عددی Clock بیشتر باشد یعنی سرعت پردازش اطلاعات بالاتر است.
  • تعداد هسته: تعداد هسته در پردازنده سرور نشان‌دهنده‌ی حداکثر تعداد برنامه‌های قابل اجرا در یک لحظه است. بنابرین هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشند، میتوان تعداد بیشتری برنامه بدون افت سرعت اجرا نمود.
  • مقدار حافظه کش: Cashe در cpu برای افزایش سرعت دسترسی به داده‌های مابین پردازنده و حافظه مموری به کار گرفته شده است. کش پردازنده در سه سطح L1، L2 و L3 تقسیم بندی می‌شوند.

کارت گرافیک در سرور اچ پی ای

پردازنده‌ی گرافیکی در بعضی از سرورها به طور پیشفرض قرار گرفته‌اند. اما در صورتی که نیاز به قدرت گرافیکی بالاتری دارید می‌توانید کارت گرافیک مدنظرتان را روی آن نصب نمایید. GPU با چند هسته پردازشی برای محاسبات گرافیکی روی سرور قرار می‌گیرد.

ذخیره سازها در سرور

فرایند ذخیره‌سازی اطلاعات در سرور برعهده هارد HDD یا درایو SSD است. به طور معمول در سرورها از هارددیسک HDD استفاده می‌شود که به دلیل عمر مفید بالا و قیمت مناسب آن‌هاست.

اما کسانی که به دنبال دریافت سرعت بالاتر هستند به دنبال حافظه های SSD می‌روند که در نسخه های SATA ، NVMe و M.2 قابل نصب روی سرور اچ پی هستند.

هارددیسک ها به خاطر تکنولوژی قدیمی خود سرعت پایین‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما در مقابل حافظه های اس اس دی با بهره‌مندی از تکنولوژی جدید در ساختار خود سرعتی در حدود 10 برابر بیشتر نسب به هارددیسک ها ارائه میدهند.

همچنین مقاومت درایوهای ssd نسبت به hdd در برابر شوک الکتریکی، آب، گرد و غبار، ضربه و به طور کلی آسیب های فیزیکی به طور معمول بیشتر است. در مصرف انرژی نیز ssd ها مصرف بهینه تری دارند.

حافظه مموری (رم سرور hp)

همان طور که با رم (RAM) آشنا هستید، این قطعه وظیفه ایجاد ارتباط میان ذخیره‌سازی مانند هارد دیسک در سرور و پردازنده سرور را دارد. رم با ایجاد یک حافظه کوتاه مدت دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم می‌کند. رم سرور اچ پی با حذف برق اطلاعات خود را از دست می‌دهد که به همین دلیل به حافظه‌ی کوتاه مدت مشهور هستند.

اکثر رم اچ پی به تکنولوژی ECC مجهز شده اند. این تکنولوژی فرایندی برای تصحیح خطاهای ایجاد شده در اثر انتقال حجم زیادی از اطلاعات است.رم‌های با تکنولوژی ECC با یافتن سریع خطاها و جایگزینی آن با کد اصلاح شده میزان هنگ کردن سیستم شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

7

سرعت رم‌های سروری نیز از دیگر معیار های مهم کابران در تهیه و استعلام سرور hp است. اکنون و در این نوع سبک زندگی تبادل سریع اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابرین باید در انتخاب نسل و سرعت رم دقیق باشید.

رم های DDR3 تقریبا دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. رم‌های DDR4 پر استفاده ترین نوع رم در سرورهای موجود و نسل دهمی می‌باشد که سرعت بالایی در نسخه های حرفه‌ای عرضه میکند. سرعت رم به طور مستقیم روی عملکرد سرورهای پرولیانت HPE دارند.

اجزا و قطعات دیگر سرور HPE

سرور اچ پی از قطعات و دستگاه‌های کوچک زیادی تشکیل شده است. تقریبا مهم‌ترین بخش های آن را در مطالب بالا بیان کردیم. دیگر قطعاتی که می‌توان در سرور hp مورد استفاده قرار داد موارد زیر هستند.

  • منبع تغذیه
  • میکرو SD
  • اسمارت کنترلر
  • باطری سرور
  • سوئیچ سرور
  • رایزر کارت
  • اکسپندر سرور
  • هیت سینک
  • کابل شبکه و برق
  • فن سرور
  • ماژول فیبر نوری
  • کارت HBA
  • کارت شبکه

نتیجه

سرور ها با توجه به کاربردهای بسیار زیاد خود در زمینه محاسبات اعم از میل سرور ، وب سرور و ... مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. برند hpe با تنوع بالای محصولات خود توانسته در جهان از مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره در ارتباط با خرید سرور HPE و قطعات جانبی ان به سایت شرکت پردازش رایان پژواک به آدرس www.RayanPejvak.ir مراجعه کنید و یا با شماره 021-41308000 در تماس باشید.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر