سایت شماره یک:

 

با وجود پیشرفت علم و به تبع آن افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت رعایت کردن بهداشت فردی و اجتماعی شاید به نظر برسد برخی بیماری‌ها ریشه‌کن شده‌اند اما واقعیت این است گه هنوز برخی بیماری‌ها به طور کامل از زندگی بشر رخت برنبسته‌اند.

 یکی از این بیماری‌ها که هنوز گریبان‌گیر عده‌ای می‌شود شپش سر است. از این رو باید علائم بیماری را شناخت.

شپش چیست ؟

شپش حشره ریز قهوه­‌ای یا خاکستری‌رنگی است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌­کند. شپش ماده‌­ای چسبناک تولید می‌­کند که هر تخم شپش را محکم به ساقه مو متصل می­‌کند. این موجود اغلب روی پوست سر، پشت گوش و نزدیک خط گردن در پشت گردن لانه می‌­کند. شپش سر با چنگال­‌هایی شبیه قلاب که در انتهای هر شش پای آن­ها دیده می‌­شود، موها را می‌گیرد. شپش مو سر به‌ندرت روی بدن، مژه یا ابرو پیدا می‌­شود. شپش روی پوست سر، ممکن است قابل مشاهده باشد اما چون بسیار کوچک است، به سختی قابل تشخیص است. این عارضه، به خصوص در میان کودکان یک مشکل شایع و بسیار مسری است. کودکان پیش دبستانی و دبستانی (۳ تا ۱۱ سال) و خانواده­‌های آن­ها بیشتر به این ویروس آلوده می­‌شوند. همچنین دختران بیشتر از پسران و زنان بیشتر از مردان به شپش مبتلا می‌­شوند.

گزش این موجودات آزاردهنده باعث خارش و تحریک پوست سر می­‌شود و این خراشیدن منجر به عفونت می‌شود. از سوی دیگر ممکن است مواردی نظیر ریزش مو را شاهد باشیم.

علائم شپش سر

خارش پوست، احساس این­که چیزی روی مو ها یا بدنتان حرکت می‌­کند، زیاد شدن شوره سر، برجستگی­‌های قرمزرنگ روی پوست سر، گردن و شانه .

درمان شپش سر چگونه است؟

زمانی که روی سر علائم شپش را مشاهده می‌کنیم، اولین سوال این است که چگونه شپش سر را ریشه‌کن کنیم؟ پزشک به احتمال زیاد داروهایی را تجویز خواهد کرد که شپش و تخم شپش را می‌کشد. این داروها ممکن است تخم شپش که به تازگی گذاشته شده را نکشد. بنابراین درمان ثانویه در زمان مناسبی که پوره‌ها از تخم خارج شده‌اند اما هنوز به شپش بالغ تبدیل نشده اند، لازم است.

داروهای غیرتجویزی : این داروها بر پایه‌ پریترین (ترکیب شیمیایی استخراج شده از گل داوودی که برای شپش سمی است) هستند. قبل از استفاده از این درمان‌ها، موهای کودک را با شامپو و بدون نرم کننده شستشو دهید.

داروهای تجویزی:  در برخی مناطق جغرافیایی، مقاومت شپش‌ها به داروهای غیرتجویزی افزایش یافته است. همچنین درمان با داروهای غیرتجویزی ممکن است به دلیل استفاده‌ نادرست و عدم تکرار درمان در زمان مناسب شکست بخورد. بنابراین اگر با وجود استفاده‌ صحیح از داروهای غیرتجویزی، درمان موثر نباشد پزشک ممکن است نسخه تجویزی را توصیه کند.

چطور از ابتلا به شپش سر پیشگیری کنیم؟

از آن­جا که درمان شپش، دشوار، وقت­‌گیر و بسیار زمان­بر است، بهتر است تلاش کنید از ابتلای خودتان یا کودکانتان به آن جلوگیری کنید. برای این­کار، چند راه زیر را به شما پیشنهاد می­‌کنیم:

در مکان‌­های عمومی مثل محل کار، رستوران­‌ها، استخرها و … لباس­هایتان را به قلاب جداگانه­‌ای از چوب­رختی و جدا از لباس­‌های افراد دیگر، آویزان کنید.

وسایل شخصی مانند شانه، برس، گیره یا تل مو، کلاه و شال و روسری را با دیگران به اشتراک نگذارید.

روی تخت، کاناپه یا بالشی که به نظافت آن مطمئن نیستند، دراز نکشید.

موقع دوچرخه­‌سواری یا موتورسواری کلاه محافظ دیگران را روی سرتان نگذارید.­

تگ های مرتبط

ارسال نظر