سایت شماره یک:

شهر مشهد از سالیان دور به یمن وجود امام هشتم (ع) همواره مقصد زائران و گردشگران بسیاری بوده و هست. در این شهر علاوه بر تشرف به حرم، می توان انواع تنوع مکان‌های گردشگری و تفریحی را نیز بازدید کرد. یکی از این مکان‌ها، موزه‌ها هستند. موزه حرم امام رضا به عنوان پربازدیدترین موزه مشهد با تنوع سالن‌ها و آثار تاریخی بر جای مانده می‌تواند تا چندین ساعت شما را غرق تماشا کند. بسیاری از آثاری که در این مجموعه مشاهده می‌کنید، اهدایی ارادتمندان امام رضا‌(ع) بوده که طی سالها به این موزه سپرده شده است. اگر شما هم از سیر در تاریخ لذت می برید، برای آشنایی با موزه های آستان قدس رضوی ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

موزه حرم امام رضا مشهد 

گنجینه اشیاء و آثار تاریخی آستان قدس رضوی، مجموعه ای از هدایای نفیس ارادتمندان اهل بیت و آثار قدیمی سایر اماکن متبرکه است که در خزانه ی حرم نگهداری می‌شد. در سال ۱۳۱۶ این گنجینه برای نمایش در معرض دید قرار گرفت. برای ایجاد یک مکان مطمئن نگهداری و در عین حال نمایش این آثار تاریخی، در سال ۱۳۲۴ تصمیم گرفته شد در ضلع شرقی مسجد گوهرشاد و در مجاورت مقبره شیخ بهایی، بنایی با مساحت ۱۰۳۴ متر مربع و در سه طبقه ایجاد گردد. اما بنا به دلایلی در سال ۱۳۵۱ موزه پیشین تعطیل گشت و در سال ۱۳۵۶ به ساختمانی واقع در صحن کوثر، ضلع جنوبی حرم مطهر انتقال داده شد. بازدید از این موزه را به گردشگران و زائران عراقی که با خرید بلیط هواپیما نجف تهران وارد ایران شده و به مشهد آمده‌اند پیشنهاد می‌کنیم.

موزه حرم امام رضا

گنجینه‌های موزه امام رضا (ع)

 شاید برای شما که تا به حال از این موزه دیدن نکرده‌اید، این سوال مطرح باشد که، در موزه امام رضا چه چیزهایی نگهداری می‌شود؟ موزه مرکزی آستان قدس رضوی با دربرگیری یازده گنجینه از شانزده مورد، به مهم‌ترین قسمت مجموعه موزه‌های حرم تبدیل شده است. این مکان چهار طبقه دارد که از طبقه زیرین تا طبقه دوم را شامل می‌شود. موزه حرم امام رضا، می‌تواند برای مسافران کشور عراق که با بلیط هواپیما نجف مشهد، به بارگاه رضوی مشرف شده‌اند، گزینه متفاوتی برای گردش باشد.

گنجینه تاریخ حرم رضوی

 این قسمت در سال ۱۳۷۸ رونمایی شد، در ابتدا به موزه تاریخ مشهد شهرت داشت. در این گنجینه، آثار مربوط به سیر تاریخی و اتفاقاتی که در حرم ایجاد شده بود، به نمایش گذاشته می‌شد. اما طی یک تصمیم جمعی، ضمن مناسبت آثار تاریخی با تغییرات حرم، نام این موزه، به تاریخ حرم رضوی تغییر کرد. موزه گنجینه‌های تاریخ امام رضا به دو قسمت اشیاء کاربردی و اشیاء معماری تقسیم می‌شود. زیبایی‌های نمایشی در این بخش موزه ی امام رضا شامل ضریح های فولادی که طی سالیان تعویض شده‌اند، کتیبه‌های طلایی، محراب‌ها، تصاویر تاریخی، سایر تجهیزات گرانبهای تعویضی حرم و بسیاری موارد این چنین است.

موزه حرم امام رضا

گنجینه اسکناس موزه حرم امام رضا (ع)

 اگر دیدن تنوع وسیعی از اسکناس‌های تاریخی ایران و جهان می‌تواند شما را به وجد بیاورد، کافیست به بخش گنجینه اسکناس موزه‌ آستان قدس سری بزنید. این قسمت موزه همزمان با گنجینه تمبر بازگشایی شد و اسکناس‌های اهدایی ایران و هشتاد کشور دیگر جهان در آن نگهداری می‌شود. علاوه بر بازدید می‌توانید از طریق اطلاعات درج شده، تاریخچه پول، واحد‌های پولی و استفاده از آنها را در کنار تاریخچه بانک‌های مسئول چاپ هر یک را مطالعه کنید.

گنجینه سکه

این گنجینه ی تخصصی سکه، مجموعه ای از سکه‌های تاریخی ایران و جهان بر جای مانده از تاریخ است. سکه‌هایی از دوران پادشاهی پیش و پس از اسلام در ایران، سکه‌های ارزشمند جهان در دوران‌های مختلف، سکه‌های حاکمان محلی ایران و ماوراءالنهر، موارد فلزی که قبل از اختراع سکه در مبادلات به کار می‌رفت، مدال‌ها، نشان‌ها و مصنوعات پولی. صدها هزار سکه‌ای که در این مجموعه نگهداری می‌شوند را می‌توان با نوشتار تاریخچه‌ آنها مشاهده کند.

گنجینه نجوم

 در این گنجینه که بسیار مورد علاقه‌ دوستداران علم ستاره شناسی و نجوم خواهد بود، اشیا و ادوات مرتبط با این علم نمایش داده شده است. از جمله جذابیت این بخش می‌توان به انواع تلسکوپ و اسطرلاب، انواع کره، دوربین، وسایل اندازه‌گیری زاویه‌ها، مدل‌های مختلف حرکت زمین، انواع گونیا و پرگار نجومی و زلزله‌‌نگار را مشاهده نمایید.

گنجینه تمبر و تاریخچه پستی

گنجینه تمبر موزه مرکزی حرم، در سال ۱۳۶۹ در قسمت زیر زمین، فعالیت خود را آغاز کرد. تمام تمبرهای این مجموعه از طرف کلکسیون داران، کارشناسان برجسته حوزه پست اهدا شده اند. شما می‌توانید بالغ بر ۱۰۰ هزار تمبر گوناگون از جمله اولین تمبر جهان با عنوان پنی سیاه را در کنار صدها قلم پستی بر جای مانده‌ی تاریخی و مدال‌های طلا و نقره نمایشگاه‌های جهانی تمبر را در این بخش موزه تماشا کنید.

گنجینه هنرهای تجسمی

این بخش از موزه امام رضا در سال ۱۳۷۸ در طبقه اول بازگشایی شد. تابلوهای هنرمندان برجسته ایرانی مانند کمال الملک، درویش کاتبی، رسول شفقی و خارجی همچون ویلیام جیمز، فرانچسکو دنیکولا، تونی بردینیون و ده ها نقاش ارزشمند دیگر را میتوانید در این تالار مشاهده کنید. علاوه بر این اقلام نفیس منبت، قلم زنی و برجسته کاری شده‌ی استادان مشهور نیز اهدایی به این موزه هستند.

گنجینه ساعت

تماشای گذر زمان در ابزار زمان قطعا زیباترین بخش این موزه خواهد بود. از جمله آثار ارزشمند در قسمت گنجینه ساعت می‌توان به انواع ساعت‌های آفتابی با شاخص افقی، عمودی، استوایی، مثلثی، سنگی و غیره در کنار انواع قطب نما و قبله نما برجای مانده از گذشته اشاره کرد.

گنجینه سلاح موزه آستان قدس

در طبقه دوم این مجموعه، بخشی به عنوان موزه سلاح برای نمایش انواع سلاح و ادوات جنگی گرم و سرد مربوط به چهارصد سال اخیر فعال است. تفنگ، کمان، تپانچه، باروت‌دان، سپر و غیره که از زمان صفویه به بعد در این گنجینه موجود است.

گنجینه آبزیان

در موزه‌ آستان قدس رضوی گنجینه ای متفاوت دیگری وجود دارد که در سال ۱۳۷۸ در طبقه ی اول موزه احداث شده است. در این قسمت می‌توانید چندین گونه موجودات آبزی تاکسیدرمی شده را مشاهده کنید. این گنجینه دارای دو بخش نرم‌تنان با نمونه‌ای از صدف‌ها، حلزون‌ها و دیگر موجودات این دسته و بخش دیگری از آبزیان دریایی از جمله گیتار ماهی، فوگل، سفره ‌ماهی، مار ماهی، انواع کوسه‌ ماهی، بچه تمساح، لاک‌پشت، اسب دریایی، ستاره دریایی و... است.

گنجینه ظروف

 در سال ۱۳۷۸ در طبقه دوم موزه مرکزی، بخشی به عنوان گنجینه ظروف احداث شد. این گنجینه شامل ظروف چینی، سفالی، چوبی، با رفتن در رنگ های مختلف و سایر ظروف بر جای مانده از دوران تاریخی مختلف است.

گنجینه مدال

در این بخش که ابتدا محل نمایش مدال‌های پهلوان تختی بود، امروز انواع مدال و جام دیگر قهرمانان نیز نگهداری می‌شود.

آشنایی با سایر موزه‌های آستان قدس رضوی

از دیگر موزه های حرم امام رضا(ع) می توان به موزه فرش، موزه نسخ خطی قرآن و نسخ دینی، موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار نقاشی های استاد فرشچیان اشاره کرد.

بازدید از این موزه به جز ایام تعطیل، از ساعت 8 تا ۱۸ میسر است. تابستان فعالیت موزه دو تا سه ساعت بیشتر خواهد شد.

موزه حرم امام رضا

 سخن آخر

 سفر به مشهد علاوه بر زیارت، می‌تواند به خاطر مکانهای تفریحی و دیدنی، ایام خوشی را برای شما رقم بزند. سامانه خرید بلیط هواپیما یوتراوز در این سفر همراه شماد در این سفر زیارتی و گردشگری خواهد بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر