سایت شماره یک:

سامسونگ گلکسی A12 از زمان عرضه‌ آن که در پایان سال 2020 انجام شد، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و جالب‌ترین گوشی‌ها با قیمت مناسب در میان انواع گوشی‌های سامسونگ بوده است. به همین دلیل است که گلکسی A13 که در سال 2022 عرضه شده است، علاوه بر بهبود برخی ویژگی‌ها، چندین ویژگی و مشخصات فنی این گوشی را نیز به همراه دارد. با این حال، این سوال پیش می‌آید که آیا گوشی A13 ارزش بالاتری نسبت به گلکسی A12 دارد یا خیر؛ چیزی که در ادامه در این تحلیل مقایسه‌ای به آن می‌پردازیم.

طراحی متفاوت

شرکت سامسونگ یکی از تولیدکنندگانی است که از نظر طراحی بین گوشی‌های هم نسل تغییرات عمده‌ای ایجاد نمی‌کند. با این حال، وقتی در مورد گلکسی A12 و A13 صحبت می‌کنیم، این مورد صدق نمی‌کند، زیرا هر دو دستگاه علیرغم داشتن دوربین سلفی یکسان، تفاوت‌های عمده‌ای دارند که تمایز آن‌ها را در یک نگاه آسان می‌کند.

عمده تفاوت ظاهری این مدل گوشی سامسونگ به دلیل سیستم دوربین پشت آن‌ها است که اگرچه تعداد یکسانی حسگرهای نوری (چهار عدد) دارند، اما لنزهای آن‌ها به طور متفاوت سازماندهی شده‌اند. در مدل A12 چهار عدد دوربین در یک قاب مربع در پشت گوشی تعبیه شده‌اند. در حالی که در مدل A13 ماژول دوربین، ظاهری شبیه به گلکسی S22 اولترا دارد.

طراحی متفاوت گوشی ها

از سوی دیگر، قاب پشتی سامسونگ گلکسی A12 بافت ظریفی دارد که به دلیل بافت خاصی که دارد احتمال لغزیدن از دستان شما را کاهش می‌دهد و در دست گرفتن آن راحت‌تر است، در حالی که قاب گلکسی A13 صاف است. توجه داشته باشید که هر دو از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند. علاوه بر این، A12 دارای ابعاد کوچکتر و وزن 205 گرم است. در حالی که، گلکسی A13 کمی بزرگ‌تر اما با ضخامت و وزن کمتر است. این مدل وزنی در حدود 195 گرم دارد.

صفحه نمایش

از نظر صفحه نمایش، سامسونگ گلکسی A12 که دارای قطر 6.5 اینچ، وضوح HD+ 1600 در 720 پیکسل و نرخ نوسازی 60 هرتز است، نسبت به گلکسی A13 در رده پایین‌تری قرار دارد. صفحه نمایش A13 6.6 اینچ و کمی بزرگتر است. این مدل دارای وضوح FullHD+ 2408 در 1080 پیکسل و همچنین دارای نرخ نوسازی 90 هرتز است. با این حال، به عنوان یک نقطه مشترک، هر دو از صفحه نمایش PLS LCD بهره‌مند هستند.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی A12 یک گوشی ساده است که از چیپست پردازنده بسیار قدرتمندی برای کارهای بسیار سنگین و سخت بهره‌مند نیست. با این حال، Helio P35 داخل آن می‌تواند تقریباً هر نیازی را چه در بازی و چه در برنامه‌ها برطرف کند، زیرا این قسمت دارای پیکربندی هشت هسته‌ای است که حداکثر فرکانس زمان‌سنجی 2.35 گیگاهرتز و اندازه گره 12 نانومتر دارد.

سخت افزار گوشی

اما گلکسی A13 دارای پردازنده‌ Exynos 850 8 نانومتری است. این بخش هشت هسته‌ای است و در حداکثر فرکانس زمان‌سنجی 2.2 گیگاهرتز کار می‌کند، که اگرچه کمتر از هلیو P35 است، اما به طور کلی عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد، چرا که پردازنده گرافیکی بهتری دارد.

آپشن‌های رم که سامسونگ گلکسی A12 ارائه می‌کند، 2، 3 و 4 گیگابایت است، در حالی که گلکسی A13 با رم 3، 4 یا 6 گیگابایت عرضه می‌شود. علاوه بر این، هر دو گوشی دارای انواع فضای ذخیره‌سازی داخلی 32، 64 و 128 گیگابایتی هستند که البته از افزایش حافظه داخلی از طریق کارت microSD پشتیبانی می‌کنند.

دوربین‌های مشابه با سنسورهای اصلی متفاوت

هر دو گوشی گلکسی A12 و گلکسی A13 با یک سیستم دوربین چهارگانه عرضه می‌شوند. اولی دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0، دوربین 8 مگاپیکسل با زاویه عریض 123 درجه با دیافراگم f/2.2 و دو دوربین ماکرو و تشخیص عمق با وضوح 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 است. از سوی دیگر، A13 از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 بهره‌مند است که عکس‌های بهتری در روز و شب ثبت می‌کند. به غیر از این مورد، دوربین‌های A13 تفاوت دیگری با مدل A12 ندارند. علاوه بر این، هر دو گوشی با سنسورهای اصلی خود قادر به ضبط با وضوح FullHD با حداکثر 60 فریم در ثانیه هستند.

دوربین‌های مشابه با سنسورهای اصلی متفاوت

دوربین جلو در این دو مدل برای عکس‌های سلفی، از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. این سنسور قادر است با رزولوشن FullHD با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

باتری و سایر ویژگی‌ها

در بخش باتری، هر دو گوشی دارای باتری لیتیم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت هستند. علاوه بر این، هر دو با پشتیبانی از شارژ سریع تا 15 وات سازگار هستند، که همان سرعت شارژ استاندارد است. جدا از آن، شارژ از طریق ورودی USB Type-C 2.0 در هر دو مدل انجام می‌شود. اما این دو مدل از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کنند.

با توجه به سایر ویژگی‌ها و مشخصات فنی، این دو مدل گوشی به دو دلیل فاقد حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش هستند: این دو مدل در رده گوشی‌های مقرون به صرفه قرار دارند و همچنین دارای صفحه نمایش TFT LCD هستند که با فناوری باز کردن قفل بیومتریک سازگار نیستند. اما کنار گوشی، حسگر اثر انگشت وجود دارد.

تنها مدل A13 از 5G پشتیبانی می‌کند، اما هر دو دارای گزینه‌های ارتباطی دیگر مانند LTE،WiFi ، بلوتوث 5.0، GPS + GLONASS و جک 3.5 میلی متری هدفون هستند. همچنین، هر دو مدل از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کنند، اما تنها گوشی A13 با اندروید 12 تحت One UI 4.1 است، عرضه می‌شود. گلکسی A12 با اندروید 10 تحت One UI 3.1 عرضه شده که قابل ارتقا به اندروید 11 است.

جمع‌بندی

برای اینکه این مقایسه را به پایان برسانیم و در نهایت بگوییم که کدام گوشی بهتر است، ابتدا باید بر این نکته تاکید کنیم که به طور کلی، این دو مدل گوشی سامسونگ به ویژه در سطح مشخصات فنی، بسیار شبیه هم هستند هر چند از نظر طراحی شباهت کمتری دارند. با این حال، گلکسی A13 در بخش نمایشگر برتری دارد که بیشتر به دلیل وضوح و نرخ نوسازی پنل آن است که بالاتر است.

همچنین، نکته قابل توجه دیگر این واقعیت است که گوشی A13 دوربین بهتری دارد و با وجود اینکه خیلی بالاتر از گلکسی A12 نیست، دارای سنسوری است که عکس‌های بهتری را در روز و شب ثبت می‌کند.

به علاوه، سامسونگ گلکسی A13 با نسخه جدیدتر اندروید و رابط کاربری One UI عرضه می‌شود، رم با ظرفیت بالاتری دارد و تا حدودی سبک‌تر است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر