سایت شماره یک:

 

 

 

 

کف کاذب را می‌توان نوعی مصالح اولیه برای ساخت یا تکمیل ساختمان دانست. کف کاذب قابل اجرا در انواع ساختمان‌ها است. همچنین کاربرد این سازه در هر ساختمان، با توجه به هدف از خرید کف کاذب متفاوت خواهد بود.

برای مثال، کاربرد کف کاذب در ساختمان مسکونی با کاربرد کف کاذب در صنایع سنگین متفاوت است. برای روشن‌تر شدن مفهوم کف کاذب ابتدا باید توضیح مختصری از این سازه مطرح کنیم.

 

آشنایی با کف کاذب

 

کف کاذب ساختاریست منسجم که دارای استاندارد جهانی در ساخت یا تکمیل انواع ساختمان است. این وسیله علاوه بر کاربردهای بیشمار، مقاومت و امنیت ساختمان را چند برابر می‌کند. کف کاذب، از جمله مصالح مدرن به شمار می‌رود که علاوه بر قیمت مناسب، امکانات خاصی را برای ما فراهم می‌کند.

کف کاذب به گونه‌ای طراحی شده که حتی پس از نصب، قابل جا به جایی است. یعنی هنگام نقل مکان، می‌توان سازه را در مکان جدید نصب کرد.

ساختار کلی کف کاذب از سه قسمت ساخته شده است. پایه، که به زمین متصل می‌شود، استرینگر، که روی پایه پیچ می‌شود و تایل، که روی استرینگر قرار می‌گیرد. از اتصال این سه جز به یکدیگر، کف کاذب که محصول نهایی است، پدید می‌آید.

البته سه قسمت گفته شده در اکثر کف کاذب‌ها مشترک است. ممکن است کف کاذبی وجود داشته باشد که، فاقد استرینگر باشد. در کل بهترین کف کاذب، کف کاذبی است که هر سه جز را داشته باشد، زیرا ساختار مستحکم‌تری دارند.

پس اگر بخواهیم مختر توضیحی از ساختار اصلی کف کاذب ارائه دهیم، باید بگوییم:

پایه: قسمتی از کف کاذب است که به زمین پیچ می‌شود و ارتفاع آن قابل تغییر است. پایه در کف کاذب، مانند ستون در خانه عمل می‌کند.

استرینگر: استرینگر کف کاذب به پایه وصل می‌شود. استرینگر کف کاذب، مانند چهار چوب خانه است. استرینگر، وزن وارد شده را بین تمام قسمت‌ها پخش می‌کند.

تایل: کفی است که روی استرینگر و پایه قرار می‌گیرد. تایل مانند سقف خانه است و از نظر ظاهری رویه‌های متنوع با طرح‌های مختلفی دارد.

جنس پایه، استرینگر و تایل، بنابر نوع کف کاذب انتخاب شده متفاوت است.

مثلا در کف کاذب فولادی جنس پایه و تایل از فولاد است درحالی که پایه کف کاذب لگراند، پلاستیکی و تایل آن ورقه نازک فولاد است.

بنابراین لازم است درباره انواع کف کاذب هم اطلاعاتی داشته باشیم.

 

تفاوت انواع کف کاذب در چیست؟

 

اولین تفاوت در انواع کف کاذب، وجود کف کاذب با جنس‌های مختلف است. این تفاوت بر اساس مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کف کاذب به وجود می‌آید. این تفاوت اهمیت زیادی دارد، زیرا علاوه بر این که نوع کف کاذب و کاربرد آن را تغییر می‌دهد، بر مقاومت کف کاذب تاثیر مستقیم دارد.

مثلا دو خانه را در نظر بگیرید. در ساخت خانه اول از بتن و فولاد به عنوان مواد اولیه استفاده شده است. خانه دوم با چوب و پلاستیک ساخته شده است.

2

 

حال باید به این سوال‌ها جواب داد.

  1. کدام خانه مقاوم‌تر است؟
  2. هنگام آتش سوزی کدام خانه آسیب پذیرتر خواهد بود؟
  3. امنیت کدام خانه بیشتر است؟
  4. کدام خانه نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به دیگری دارد؟

و بسیاری سوالات دیگر که توجه به پاسخ‌های آن اهمیت زیادی در انتخاب خانه نهایی دارد.

کف کاذب هم مستثنی از این قاعده نبوده و مقاومت آن با توجه به متریال آن متفاوت خواهد بود.

انواع کف کاذب به شرح زیر است. 

متریال مورد استفاده

چوب

نوع کف کاذب

کف کاذب چوبی

مواد اولیه سازه

سرامیک

نوع کف کاذب

کف کاذب سرامیکی

متریال مورد استفاده

ورقه نازک فلزی و پلاستیک

نوع کف کاذب

کف کاذب طرح لگراند

متریال مورد استفاده

سنگ

نوع کف کاذب

کف کاذب سنگی

مواد اولیه سازه

آلیاژ الومینیوم و فولاد

نوع کف کاذب

کف کاذب الومینیومی

متریال مورد استفاده

شیشه

نوع کف کاذب

کف کاذب شیشه‌ای

مواد اولیه سازه

فولاد و بتن

نوع کف کاذب

کف کاذب فولادی

به بیان ساده‌تر انواع کف کاذب شامل انواع زیر می‌شود.

کف کاذب سنگی

کف کاذب الومینیومی

کف کاذب لگراند

کف کاذب سرامیکی

کف کاذب فولادی

کف کاذب شیشه‌ای

کف کاذب چوبی

برای سنجیدن مقاومت هر یک، باید به موارد بسیاری توجه کرد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

3

 

بهترین کف کاذب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

  1. بهترین کف کاذب، به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که برای انواع پروژه‌ها قابل اجرا باشد. یعنی هم بتوان برای ساختمان‌ها با کاربردهای گوناگون، و هم در فضای باز قابل نصب باشد. این قابلیت تنها در دو نوع کف کاذب، که کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی است، وجود دارد.

درحالی که دیگر کف کاذب‌ها این امکان را ندارد. مثلا کف کاذب سنگی قابل نصب در فضای باز (ترجیحا زمین اصلی مثل حیاط خانه و نه روف گاردن) است اما، برای محیط داخلی ساختمان اصلا مناسب نیست. زیرا وزن کلی ساختمان را به شدت افزایش می‌دهد.

کف کاذب لگراند که اصل این محصول در ایران وجود نداشته و نمونه‌های موجود طرحی ساخته شده از لگراند فرانسه هستند. کف کاذب لگراند پایه‌های سستی داشته و به دلیل عدم مقاومت بالا، کمترین کاربرد را دارد.

تایل کف کاذب سرامیکی، ضعیف و شکننده است. هرچند تایل آن قابل تعویض باشد، صرفه هزینه پس از خرید محصول، ضرر محسوب می‌شود.

کف کاذب شیشه‌ای جنبه زیبایی دارد. بنابراین تعداد سفارش این محصول محدود بوده و برای فضای باز کاربرد ندارد.

به دلیل وجود چوب در کف کاذب چوبی، استفاده از آن در فضای باز اشتباه است. زیرا چوب به راحتی از دمای سرد و گرم تاثیر گرفته و دچار آسیب می‌شود.

  1. کف کاذب نباید هیچ گونه هزینه‌ی نگهداری بعد از نصب داشته باشد. زیرا خریدار مجبور به صرف هزینه، پس از خرید کالا می‌شود که این نوعی ضرر محسوب می‌شود. کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی فاقد هر گونه هزینه نگهداری هستند.

اما دیگر کف کاذب‌ها، مخصوصا کف کاذب چوبی دارای هزینه مراقبت هستند.

  1. کف کاذب باید مقاوم بوده و در اثر موارد خارج از کنترل، مانند رفت و آمد، دچار آسیب نشود. با توجه به متریال استفاده شده در کف کاذب‌های فولادی و الومینیومی، مقاوم‌ترین نوع کف کاذب محسوب می‌شوند.

کف کاذب سنگی هم باید در این دسته قرار گیرد. سنگ عنصر مقاومی است اما کف کاذب سنگی فاقد یک ویژگی مهم است که در مورد بعد به آن اشاره میکنیم. طبق تجربه خریداران، نبود ویژگی چهارم در کف کاذب سنگی باعث شده تا در رده بندی بهترین نوع کف کاذب قرار نگیرد.

  1. کف کاذب باید وزن مناسبی داشته باشد و به راحتی جابهجا شود. کف کاذب فولادی و الومینیومی این ویژگی را نیز دارد. اما همانطور که مشاهده میکنید کف کاذب سنگی فاقد این ویژگی است.
  2. در آخر بهترین کف کاذب باید دارای قیمت مناسب باشد. اگر کف کاذب صرفا برای موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد، بازار فروش آن انحصاری می‌شود. بنابراین قیمت اولیه خرید محصول و پس از آن هزینه نصب بسیار افزایش می‌یابد. این مشکل در کف کاذب چوبی، لگراند، سنگی و شیشه‌ای کاملا نمایان است.

اما کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی فاقد این مشکل بوده و دارای بهترین قیمت هستند. این درحالی است که تمام مولفه‌های برترین نوع کف کاذب را دارند.

کف کاذب در ایران با شرکت آرمان فلور شناخته شد. آرمان فلور با استفاده از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا و بیش از بیست و شش سال سابقه درخشان برترین شرکت، در صنعت کف کاذب است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر