سایت شماره یک:

 وابستگی کودک به مادر سال های ابتدایی از زندگی این مخلوقات شیرین ، لحظات بسیار زیبایی را برای شما به همراه می آورد و به شما لذت غیر قابل وصفی می دهد. اما با گذر زمان وجود این وابستگی در فرزند شما می تواند دغدغه و نگرانی بسیار زیادی را به وجود بیاورد و ابهامات فراوانی را نیز برایتان ایجاد کنید. اگر نگران این وابستگی در فرزند خود هستید با ما در این مطلب همراه باشید چرا که قصد داریم به اطلاعاتی مهم در مورد عدم وابستگی کودک به مادر بپردازیم. برای کسب اطلاعات لازم در مورد عدم وابستگی کودک به مادر با ما در این مطلب همراه باشید.

اما پیش از مطالعه این مطلب اگر به دنبال راهی هستید که وابستگی کودک به مادر را کم کنید کافیست از طریق این لینک به مطالعه بهترین راهکار های کاهش این وابستگی بپردازید : چگونه وابستگی کودک را کم کنیم ؟

عدم وابستگی کودک به مادر خوب است یا بد ؟

در مرحله اول مهم ترین سوالی که برای هر کسی به وجود می آید که آیا وابستگی یا عدم وابستگی کودک به مادر خود خوب است یا بد است ؟ در پاسخ این مورد باید گفت که وابستگی از نظر شما چه مفهومی دارد و این تعلق خاطر و نزدیکی فرزند به شما تا چه حدی می باشد ؟ با جواب دادن به این سوال است که می توانید ارزیابی کنید آیا این وابستگی بد است و مضر می باشد یا نه در روابط بین فرزند و مادر ضروری می باشد ؟

فرزند شما باید به شما به عنوان مادر احساس نزدیکی کند. او باید شما را اولین و بهترین دوست و حتی اولین تکیه گاه خود ببیند و در مواقعی که با مشکلات سخت و دشوار و غیر قابل حل رو به رو می شود ، راه حل عبور از آن را در شما و از شما درخواست کند.  این وابستگی کودک به شما تا حدودی ضروری می باشد چرا که موجب می شود بر روی روند رشد فرزند خود نظارت بهتری داشته باشید و در صورت رو به رویی فرزند خود با یک بحران بتوانید به سلامت در عبور فرزندتان از این بحران کمک کند.

اگر فرزند شما چنین وابستگی به شما نداشته باشد به دو نحو ممکن است آسیب ببنید :

  1. راه حل مشکلات و دغدغه های خود را از افراد اشتباهی درخواست می کند و با دریافت راهنمایی های اشتباه دچار انحطاط روانی یا اخلاقی می شود که می تواند تاثیرات بسیار منفی روی زندگی و آینده او بگذارد.
  2. برای حل مشکل خود به هیچکس مراجعه نمی کند و سعی می کند تا به تنهایی از آن عبور کند که ممکن است اورا به دچار شدن به بحران های روحی یا شکست های بزرگی سوق دهد که مجددا تاثیر منفی روی او خواهد داشت. همچنین هیجانی بودن  و بی تجربه بودن فرزندتان موجب می شود که گاها راه حال های نادرستی به کار بگیرد که زندگی اورا تحت الشعاع قرار دهد.

همچنین فراموش نکنید ، وجود نداشتن وابستگی میان شما و فرزندتان می تواند روز به روز به سرد شدن رابطه و جدایی عاطفی او از شما منجر شود که به هیچ عنوان مورد تایید قرار نمی گیرد.

کودک

در طرف دیگر وابستگی شدید فرزند به شما نیز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. کودکی که برای هر کاری به شما نیاز دارد و هیچ کدام از روزمرگی هایش را بدون شما انجام نمی دهد شخصیتی بسیار آسیب پذیر پیدا می کند و می تواند در آینده دچار مشکلات فراوانی شود. مهم ترین معایبی که موجب می شود عدم وابستگی کودک به مادر یک دغدغه شود به این شرح می باشد :

  1. کودکی که به مادر خود شدیدا وابسته است هیچگاه مهارت حل مسئله را یاد نمیگیرد چرا که در هر مشکلی از مادر خود استفاده می کند.
  2. فرزند شما در صورتی که عدم وابستگی به مادر را یاد نگیرد ، به نوعی توانمندی های خود را سرکوب می کند و نمی تواند از هیچ قابلیتی استفاده کند.
  3. وابستگی عاطفی فرزند به مادر خود موجب می شود که فرزند شما در برابر یک خطر عاظفی بزرگ قرار بگیرد چرا که جدایی از شما برای لحظه ای می تواند برای او یک چالش روحی بزرگ باشد.
  4. وابستگی کودک به مادر می تواند منجر به منزوی شدن او شود چرا که برای جدا نبودن از شما هیچگاه در اجتماع قرار نمی گیرد.

این موارد تنها گوشه ای از مشکلات فرزندی است که عدم وابستگی به مادر خود را یاد نمیگیرد.

چه نوع عدم وابستگی به مادر خوب می باشد ؟

وابستگی فرزند به مادر خود باید کاملا متعادل باشد. یعنی کودک تمایل به انجام کار های خود داشته باشد ، بتواند بدون حضور و خارج از نظارت شما به خوبی از مهارت های مختلفی بر بیاید ، جرئت خطر کردن و ریسک کردن را داشته باشد ، برای آشنا شدن با محیط اطراف خود از شما فاصله بگیرد و از این جدایی واهمه نداشته باشد. در عین حال در صورت مواجه با یک مشکلی که خود موفق به حل آن نشده است همچنان شما را بهترین مامن و پناه خود ببنید و برای حل آن از شما کمک بگیرد.

در حقیقت کودکی که به شیوه ای درست به شما وابسته است ، حضور شما را یک راهنما می داند و حس می کند که مادر خود اولین تکیه گاه او می باشد ! نه تنها تکیه گاه  او. این دیدگاه موجب می شود که به صورت مستقل سعی در عبور از موانع راه خود کند و در صورت مواجه با مشکل های مهم به قدری به مادر خود اعتماد داشته باشد که از او کمک های لازم را دریافت کند.

مشاوره کودک دکتر امین الرعیا

9 راه تقویت عدم وابستگی کودک به مادر

تا اینجا به شما نوع درست وابستگی را توضیح دادیم اما چگونه می توان این نوع وابستگی را تقویت کرد ؟ در اینجا بهترین راه حل ها را معرفی خواهیم کرد :

  1. سعی کنید به مرور از خوابیدن در کنار او پرهیز کنید.
  2. کمال گرا نباشید. برای اشتباهات کودک اورا سرزنش نکنید و اجازه خطا کردن بدهید.
  3. برای مراقبت از او نیاز نیست همیشه حضور فیزیکی داشته باشید. از دور نظارت کنید و بگذارید فرزندتان بدون شما به فعالیت های خود بپردازد حتی اگر اشتباه می کند.
  4. از زمین خوردن های او نترسید بگذارید سختی را تا قسمتی بچشد. با ایجاد هر مشکلی برای کمک به او نشتابید اما در عین حال اورا رها نیز نکنید در جای درست به کمک او بیایید.
  5. در وارد کردن او به گروه های اجتماعی تعلل نکنید. اجتماع بهترین مکان برای ایجاد عدم وابستگی کودک به مادر می باشد.
  6. برای کار هایی که خود به تنهایی انجام می دهد تشویق های جذاب در نظر بگیرید. بگذارید این درک را داشته باشد که کاری که به طول مستقل انجام شده است ارزش بسیار بالایی دارد.
  7. برای او فهرستی از کارهایی که باید به تنهایی انجام بدهد تهیه کنید.
  8. به هیچ عنوان کار های کودک را خود انجام ندهید. اجازه دهید خود کار ها را انجام بدهد و در صورت لزوم تنها اورا راهنمایی کنید.
  9. در زمان تقویت عدم وابستگی کودک به مادر بدون شک با واکنش های شدید مانند گریه کردن رو به رو می شوید. مقاومت کنید و تصمیم خود را عوض نکنید.
  10. فعالیت های انفرادی مانند کتاب خواندن برای او تعیین کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر