سایت شماره یک:

 

 

 

همه زندگی در خانه‌ای تمیز و مرتب را دوست دارند اما بیشتر افراد از انجام کارهای نظافت متنفرند. بهترین راه‌حل برای داشتن خانه‌ای تمیز و مرتب در کمترین زمان ممکن کدام است؟

بیشتر افراد تازه‌کار همیشه سوالاتی راجع به نکاتی جزئی مثل آنکه اول باید گرد و غبار وسایل را پاک کرد یا اول باید کف زمین را با جاروبرقی تمیز کرد را در ذهن دارند. یا اینکه اول باید آشپزخانه تمیز شود بعد سرویس بهداشتی یا بالعکس. این مطلب، راهنمایی گام‌ به گام برای داشتن خانه‌ای تمیز و مرتب در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نکات نظافت منزل در سریع‌ترین زمان

در ادامه نکاتی برای کمک به شما در نظافت درست خانه با صرف زمان اندک آورده شده است.

  • به جای نظافت یک اتاق تمام خانه را نظافت کنید.

اگر یک کار مثل گردگیری، جارو کشیدن و تمیزکردن را انتخاب کنید و این کار را در تمام بخش‌های خانه تکرار کنید، خیلی بهتر از آن است که هر بخشی مثل آشپزخانه را به طور کلی تمیز کرده و بعد به سایر بخش‌ها رسیدگی کنید. این کار باعث می‌شود تا احساس نکنید که در یک چرخه تکراری تمیزی قرار گرفته‌اید و باید هر کار را در تمامی بخش‌های خانه تکرار کنید.

  • جمع‌آوری تمام وسایل نظافت در یک محفظه

جمع‌کردن تمامی وسایل نظافت در یک محفظه قابل حمل، کار شما را بسیار راحت می‌کند. به این ترتیب دیگر نیاز نیست در زمان نظافت و کار، زمان زیادی را برای جستجوی لوازم مورد نیازتان صرف کنید.

  • جمع‌کردن وسایل بهم‌ریخته

حتما قبل از شروع کار، تمامی وسایل غیرضروری و زباله‌هایی که در بخش‌های مختلف خانه پخش شده را جمع‌آوری کنید. در این زمان می‌توانید کتاب‌ها و یا لباس‌های غیرضروری را مرتب کرده و اگر جایی برای نگهداری آنها نداشته و یا به آنها دیگر نیازی ندارید، می‌توانید برای اهدای آنها برنامه‌ریزی کنید.

  • گردگیری و جاروکشیدن

قبل از شروع گردگیری، تمام دستگاه‌های تهویه خصوصا پنکه سقفی را خاموش کنید. گرد و غبار‌های روی قسمت بالای مبلمان و همچنین زیر قفسه‌ها را پاک کرده و به دقت لکه‌های روی قاب عکس، نرده و یا صفحه تلویزیون را از بین ببرید. برای دسترسی ساده تر به قسمت‌های سخت خانه، می‌توانید از وصل کردن پارچه‌های گردگیری به قسمت انتهایی جارو کمک بگیرید. حتما قبل از شروع جارو کردن، ملحفه اتاق‌خواب‌ها را جمع‌آوری کنید.

  • تمیزکردن آینه و شیشه‌ها

برای تمیز کردن تمامی آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای ابتدا از یک تکه پارچه میکرو فیبر مرطوب استفاده کرده و نم باقی‌مانده بر روی این سطوح را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید.

  • ضدعفونی سطوح

برای انجام یک نظافت اصولی، باید تمامی سطوح مورد استفاده خانه از میز، لوازم خانگی و کابینت‌ها گرفته تا پریز‌های برق، کنترل تلویزیون و دستگاه تلفن خود را به دقت تمیز کنید. برای وسایلی که ممکن است به عامل انتقال میکروب از طریق دست و یا برخورد با پوست تبدیل شوند، از محلول‌های ضد عفونی استفاده کنید. به راحتی می‌توانید با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضدعفونی غیر سمی درست کرده و برای نظافت منزل از آن کمک بگیرید.

  • تمرکز بیشتر برای نظافت وان حمام، سینک ظرفشویی و توالت‌ها

محلول‌های پاک کننده را ابتدا بر روی سینک‌ ظرفشویی، وان حمام و توالت‌ها اسپری کرده و چنددقیقه به آن زمان دهید تا تمامی کثیفی‌ها و لکه‌های موجود بر روی سطوح را از بین ببرند. بعد از چند دقیقه دوباره برگشته و محلول‌ روی سطوح را بشورید. دقت کنید هیچ وقت تمیزکردن سطوح داخل مایکروویو را فراموش نکنید.

  • تی کشیدن

کف آشپزخانه و حمام را با دقت تی بکشید. کار خود را از دور‌ترین گوشه اتاق شروع کرده و به سمت در خروجی کف زمین را تی بکشید. کف زمین را به ابعاد 1.5 متر در 1.5 متر در ذهن خود تقسیم کرده و پس از خیس کردن با تی آن را خشک کنید.

  • نکاتی برای جارو کردن

 در هنگام جارو کردن نگران گوشه و کنار و قسمت‌های غیرقابل دسترس نباشید. فقط به ادامه جارو کردن پرداخته و ابتدا مناطق در دسترس را تمیز کنید. لازم نیست که برخی موارد - مثلا واکس زدن چرم مبل‌ها، تمیز کردن پنجره‌ها و یا شستشوی فرش و وسایل تخت - را هر هفته تمیز کنید.

  • تمیزکردن وسایل نظافتی

شستن و نگهداری از وسایل نظافت یکی از مواردی است که بیشتر مواقع در هنگام نظافت نادیده گرفته می‌شود. برای مثال پر بودن کیسه جاروبرقی و یا کثیف بودن تیغه‌های آن باعث می شود تا مجبور شوید زمان بیشتری را صرف این کار کنید و حتی به جاروبرقی آسیب وارد شود.

  • تبدیل فرایند نظافت به یک کار گروهی

انجام کارهای نظافت به صورت گروهی یکی از بهترین‌ روش‌ها برای سریع‌تر شدن آن است. از قبل با خانواده خود برنامه‌ریزی کرده و به هر نفر وظیفه خاصی را بسپارید. نظافت گروهی علاوه براینکه می‌تواند نوعی سرگرمی هم باشد، باعث می‌شود تا در کمترین زمان، منزل شما به یک محیط تمیز و لذت‌بخش تبدیل شود.

در هنگام نظافت حتما نکات مربوط به نگهداری از لوازم خانه را رعایت کرده و بخش‌های مختلف منزل را چک کنید. مثلا در صورت آسیب دیدگی سینک ظرف‌شویی حتما سعی کنید که آن را در هنگام نظافت، تعمیر کنید.

در اینجا به شکل خلاصه بار دیگر به نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا در زمان کمی محل زندگی خود را مورد نظافت قرار دهید.

  • تمیزی تمام اتاق‌ها به جای فقط یک اتاق

با انتخاب یکی از کارهای نظافت و انجام آن در تمامی اتاق‌ها، از قرارگیری در یک چرخه نظافت بی‌انتها جلوگیری کنید.

  • جمع‌آوری وسایل نظافت در یک جعبه

تمامی ابزار و وسایل مربوط به نظافت را در یک جعبه و یا سطل قرار داده تا در هنگام نظافت تمام وسایل در دسترس شما باشد.

  • رسیدگی به اتاق‌های بهم‌ریخته

سعی کنید تا قبل از شروع نظافت، بهم‌ریختگی‌ها و وسایلی که به حال خود رها شده‌اند را جمع کنید.

  • گردگیری و جارو کشیدن

کارهای مربوط به گردگیری و جاروکردن اتاق‌ها را انجام دهید.

  • تمیزکردن آینه و شیشه‌ها

تمامی آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای را ابتدا با یک پارچه میکروفیبر مرطوب تمیز کرده و سپس با یک پارچه خشک و تمیز آن را پاک کنید.

  • ضدعفونی سطوح

میزها و سطوحی که ممکن است با پوست شما در تماس باشند را ضد عفونی کنید.

  • تمیزکردن وان، سینک و سرویس بهداشتی

محلول‌های پاک‌کننده را بر روی سینک، وان و سطوح سرویس بهداشتی اسپری کرده و پس از چند دقیقه و بعد از پاک شدن لکه‌ها آن ها را بشویید.

  • تی کشیدن

کف آشپزخانه و حمام را تی بکشید؛ تی کشیدن را از دورترین نقطه اتاق شروع کرده و به سمت در خروجی به این کار ادامه دهید.

  • جارو کشیدن

در هنگام استفاده از جاروبرقی به کار خود ادامه داده و نگران تمیزکردن دقیق تمامی گوشه و کنارهای اتاقتان نباشید.

  • شستشوی وسایل نظافت

مطمئن شوید که پس از هربار نظافت، وسایل و دستگاه‌های نظافت خود را به طور کامل تمیز کنید.

  • تبدیل کار نظافت به فعالیت گروهی

با انجام یک برنامه‌ریزی ساده، و تعیین هر یک از وظایف نظافت به یکی از اعضای خانواده، کار نظافت را به یک کار گروهی تبدیل کنید.

استفاده از خدمات شرکت‌های تخصصی نظافت

حتی اگر تمامی موارد اشاره‌شده را به دقت انجام دهید، با این حال نمی‌توان انکار کرد که کار نظافت منزل، یک کار سخت و زمان بر است. نیروهای شرکت‌های نظافت حرفه‌ای خانه، بدون هیچ زحمتی، خانه‌ای تمیز و مرتب را در اختیارتان قرار می‌دهند. مطمئن باشید که انتخاب یک شرکت نظافتی حرفه‌ای، بهترین راه برای نظافت منزل شماست.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر