سایت شماره یک:

برای راه‌اندازی وب‌سایت کسب‌وکار خود، بهتر است ابتدا دامنه متناسب با آن را انتخاب کنید. گاهی اوقات پیش آمده است که شما نامی را برای دامین در نظر می‌گیرید اما، دامنه آزاد نیست و شخصی قبلا آن را خریداری کرده است. بعضی از افراد، به دنبال نام دیگری می‌گردند و بعضی دیگر به دلایل مختلف مانند نزدیک بودن نام دامین به برند و کسب‌وکار خود،‌ قصد خرید دومین از مالک آن را دارند.

منبعی برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به دامنه و مالک آن وجود دارد به نام هویز که کاربران با مراجعه به آن، می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را بیایند. در این مقاله هویز دامنه (Whois) چیست؟ را توضیح می‌دهیم تا شما به صورت کامل با این منبع آشنا شوید.

 

Whois چیست؟ا

هوئیز یا هوایز )به انگلیسی  (whoisاز 2 کلمه who و is است و در لغت به معنای چه‌کسی است. هویز یک سامانه‌ی جستجوگر پروتوکلی است که اطلاعاتی مانند یک نام دامنه اینترنتی، یک نشانی آی‌پی، یا یک سامانه خودگردان را در اختیار جستجوگر قرار می‌دهد. به غیر از موارد فوق محدوده‌ی گسترده‌تری از اطلاعات را نیز ارائه می‌دهد.

هویز برای تمامی کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند، قابل استفاده است و کاربران می‌توانند، استعلام‌هایی که مربوط به اطلاعات دامنه‌های بین‌المللی، .ir و دیگر دامنه‌ها است را از وب‌سایت‌های هویز که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، به دست آورند.

هویز با گذشت زمان به یک منبع ضروری برای ثبت‌ نام‌ها و فرآیند مالکیت دامنه وب‌‌سایت‌ها تبدیل شده است.

اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده Whois در مکان‌های مختلفی نگهداری می‌شود که مدیریت و کنترل همه آن‌ها را رجیستری‌های مختلف انجام می‌دهد. (به مالک و مدیر پسوندهای دامنه، رجیستری گفته می‌شود.)

بطور مثال رجیستری Verisign مالک دامنه‌های .net و .com است که امکان فروش آن دامنه‌ها را ندارد. شما می‌توانید، دامنه‌های مورد نظر خود را از شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه مانند Bertina.ir با مالکیت ۱۰۰٪ خریداری کنید. 

وب‌سایت‌هایی هویز که می‌توانید استعلام‌های مورد نظر خود را از آن‌ها بگیرید؛ عبارت‌اند از: 

  • whois.net
  • who.is
  • lookup.icann.org

چرا WHOIS ایجاد شد؟

همه کاربران مانند تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند به پایگاه داده هویز دسترسی داشته باشند و از آن برای پیدا کردن نام و اطلاعات تماس صاحبان دامین‌ها استفاده کنند.

بسیاری از کاربران پایگاه داده هویز را ابزاری عالی برای فرصت‌های تجاری می‌دانند. اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وب‌سایت هستید، به یک نام دامنه نیاز دارید. پس از انتخاب کردن نام دامین مورد نظر، ممکن است متوجه شوید که دامین توسط شخص دیگر خریداری شده است. 

استعلام دامنه

شما می‌توانید با مراجعه به پایگاه داده هویز، اطلاعات تماس صاحب دومین را بدست بیاورید و برای خرید دامنه با مالک آن، تماس بگیرید. 

پایگاه داده Whois چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

پایگاه داده Whois شامل لیستی از نام دامین‌های ثبت شده است که توسط شرکت ICANN نگهداری و بروزرسانی می‌شود. از این پایگاه داده برای به دست آوردن اطلاعات و سوابق دامنه مانند تاریخ ثبت و انقضا و اطلاعات تماس مالک استفاده می‌شود. 

نحوه کار این پایگاه داده، به این صورت است که هنگام ثبت دامنه توسط کاربران، لازم است اطلاعات خود را به ICANN ارسال کنند و این اطلاعات در پایگاه داده Whois برای دسترسی کاربران قرار می‌گیرد. 

دامنه چیست؟ 

نام دامنه، آدرس وب‌سایت شما است که شما آن را ثبت می‌کنید و کاربران آن را در نوار مرورگر بالای صفحه تایپ می‌کنند تا به وب‌سایت شما برسند. انتهای نام دامین‌ها از پسوند تشکیل شده است مانند: .com ، .ir، .net و سایر پسوندها. نام دامنه انتخابی شما بهتر است متناسب با نوع کسب‌وکار شما باشد. 

انواع پسوند دامین‌ها عبارت‌اند از:

  • دامنه‌های TLD (سطح بالا)
  • دامنه‌های ccTLD (سطح بالای کد کشور)
  • دامین gTLD (سطح بالای عمومی)
  • دامین SLD (سطح دوم)

Whois شامل چه اطلاعاتی است؟

هویز شامل اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس مالک، نام شرکت ثبت‌کننده دومین و سرورهای آن است. هویز به ندرت اطلاعات نادرستی را به کاربران ارائه می‌دهد. به این علت که ICANN ضمانت می‌کند، شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه‌ای که داده‌های دقیقی را برای رجیستری ارائه‌ نمی‌دهند، تعلیق کند.  

انواع tld

اطلاعاتی که کاربران به شرکت‌های ثبت‌کننده دامین ارائه می‌دهند، عبات‌اند از:

  • نام
  • آدرس خانه
  • آدرس ایمیل
  • شماره تلفن
  • نام و اطلاعات تماس ثبت‌کننده (مالک یا Registrant).
  • نام و اطلاعات تماس شرکت ثبت کننده (شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه یا Registrar).
  • نام سرورها (dns) 
  • تاریخ ثبت نام دامنه
  • تاریخ انقضای دامین
  • تاریخ آخرین بروزرسانی
  • اطلاعات اداری و فنی

دلایل پنهان کردن اطلاعات در هویز

هکرها برای حملات سایبری و یا دیگر کارهای مخرب، به اطلاعات شخصی شما نیاز دارند، به همین دلیل پنهان کردن اطلاعات شما یکی از مهم‌ترین اقدامات امنیتی برای جلوگیری از حملات سایبری است. 

دلایل مخفی کردن اطلاعات در هویز، عبارت‌اند از:

  1. اسپم: اگر اطلاعات خود را مخفی نکنید،‌ هر روز بی‌نهایت اسپم دریافت می‌کنید. دسترسی افراد به اطلاعات شخصی شما، به آن‌ها امکان ارسال اسپم را برای تبلیغات و فروش خود به ایمیل شما می‌دهد. 
  2. سرقت هویت: هکرها برای دسترسی به وب‌سایت، به اطلاعات شخصی شما نیاز دارند. هکرها با دسترسی به اطلاعات خصوصی شما، امکان قطع دسترسی شما به وب‌سایت را دارند و به این صورت هویت شما، به سرقت می‌رود. 
  3. اطلاعات تماس: کاربران اطلاعاتی از شما را می‌بینند که خودتان در وب‌سایت قرار داده باشید. شما می‌توانید از شماره تلفن و آدرس ایمیل برای اطلاعات شخصی خود استفاده نکنید تا حریم شخصی خود را رعایت کنید و درگیر مزاحمت افراد نشوید. 

نحوه پنهان کردن اطلاعات در Whois

روش اول:

در هنگام ثبت و خرید دامنه، تنظیمات حریم خصوصی (Privacy Setting) را انتخاب کنید. با استفاده از این تنظیمات، شما می‌توانید تعیین کنید که چه مقدار از اطلاعاتتان در دسترس کاربران قرار گیرد. به این موضوع توجه کنید که ممکن است، بعضی از اطلاعات مانند آدرس، نام و ایمیل با توجه به نوع رجیستری نمایش داده شود و یا پنهان بماند. البته، شما با فعال‌سازی تنظیمات حریم خصوصی، عدم نمایش اطلاعات برای کاربران را فعال می‌کنید. 

جستجوی مالک دامنه

روش دوم:

برای مخفی کردن اطلاعات خود در هویز پس از خرید دامنه، وارد کنترل‌پنل دامین شوید و روی دومین مورد نظر کلیک کنید. از منو دامین، با کلیک بر Privacy Protection، گزینه Enable را فعال کنید. 

پس از انجام Protection، پیغامی با مضمون Operation done successfully برای شما نمایش داده می‌شود. 

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده در مقاله، دیگر با هویز آشنا شده‌اید. اگر شما دامنه‌ای دارید که قصد ثبت آن را دارید، بهتر است بدانید، شرکت ICANN از مالکان دومین می‌خواهد که پس از عوض شدن هرگونه اطلاعات شخصی، تغییرات آن را بروزرسانی کنند. صاحبان برای بروزرسانی و تصحیح اطلاعات خود فرصت سالانه‌ای دارند.  

برتینا یکی از معتبرترین ثبت‌کنندگان دامنه‌های .ir و دامنه‌های بین‌المللی است. شما می‌توانید برای خرید و ثبت دامنه به برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان این مجموعه، بهترین انتخاب را داشته باشید. 

همچنین، می‌توانید با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ برای مشاوره با کارشناسان برتینا، تماس حاصل فرمایید. 

منابع:

https://www.bertina.ir/domain

https://www.hostinger.com/whois

تگ های مرتبط

ارسال نظر