سایت شماره یک:

 

تاریخچه آبجو بدون الکل یا ماءالشعیر به اروپای قرون وسطی باز می گردد، در آن دوران، این ترکیب جایگزین کم خطرتری برای آب آلوده محسوب شده و نسبت به دمنوش ها که در جشنواره ها مورد استفاده قرار می گرفت، ارزان تر بود. اخیراً اندیشه های اعتدال گرایانه و لزوم اجتناب از الکل در حین رانندگی، کار با ماشین آلات، مصرف برخی داروها، منجر به توسعه تولید آبجوهای کم الکل یا ماء الشعیر شده است.

آیا می توان ماء الشعیر را یک نوشیدنی سالم در نظر گرفت، برای یافتن پاسخ این سؤال مروری بر تحقیقات اخیر در این زمینه خواهیم داشت:

ماء الشعیر به ریکاوری پس از ورزش کمک می کند

سدیم، کربوهیدرات ها و املاح معدنی موجود در ماء الشعیر کمک شایانی به روند ریکاوری ورزشکاران خواهد کرد.

خوردن دلستر سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

محققان بر این باورند که پلی فنل های موجود در این نوشیدنی تأثیر به سزایی در سلامت قلب و عروق دارد. مطالعه بر روی مردان محدوده سنی 75-55 سال نشان می دهد که مصرف ماء الشعیر سبب کاهش فشار خون، فاکتورهای التهابی بدن، سطح هموسیستئین خون می شود.

آزمایش بیشتر روی جمعیت مشابه، نشان داد که مصرف آن سلول های پیش ساز اندوتلیال را افزایش می دهد. این ها سلول های بنیادی هستند که دیواره رگ های خونی را ترمیم و محافظت می کنند.

می تواند سبب افزایش تولید شیر مادران شود

مادران شیرده باید از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی اجتناب کنند، اما می توانند آب جو بدون الکل را بدون هیچ گونه نگرانی مصرف کنند. شواهد علمی نشان می دهد که ترکیبات موجود در آن قادر است ترشح پرولاکتین؛ هورمون تولید شیر مادر را تحریک نماید. این ویژگی به سبب پلی ساکارید موجود در جو است که جریان شیر را افزایش می دهد.

 همچنین این نوشیدنی به افزایش سطح آنتی اکسیدان های موجود در شیر مادر کمک کرده و استرس اکسیداتیو در بدن مادر را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

سیلیکون موجود در نوشیدنی تراکم استخوان را بهبود داده و خطر شکستگی ناشی از آن را به میزان زیادی تقلیل می دهد. برای بهره مندی از این خصوصیت ماء الشعیر به دنبال انواع دارای سطح بالای جو و رازک باشید.

آبجو کم الکل در آبرسانی بدن نقش دارد

مطالعات نشان می دهد که مصرف آبجو با محتوای پایین الکل یا ماء الشعیر در هیدراته کردن بدن نقش به سزایی دارد. همچنین این نوشیدنی به حفظ حجم خون، تعادل مایعات بدن کمک کرده و از روند آبرسانی مجدد حمایت می کند.

متابولیسم مس را بهبود می بخشد

کمبود مس در بدن می تواند منجر به درد مفاصل، کم خونی و شکنندگی استخوان شود. ترکیبات موجود در نوشیدنی، متابولیسم مس را بهبود بخشیده و از کمبود شدید مس ممانعت به عمل می آورد.

خواب بهتر را ترویج می کند

رازک، ماده اولیه مهم در تولید ماء الشعیر است. این ترکیب به سبب خاصیت نگهدارنده و طعم متمایز در فرایند تهیه مورد استفاده قرار می گیرد. اما ترکیباتی همچون زانتوهومول و میرسنول موجود در آن اثرات آرام بخش داشته و الگوهای خواب را بهبود می بخشند.

در واقع رازک، سبب افزایش فعالیت انتقال دهنده عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید می شود. هنگامی که سطح گابا GABA افزایش می یابد، فعالیت عصبی کاهش یافته و مغز آرام می شود.

یک مطالعه تجربی بر روی پرستاران تحت استرس شغلی هدایت گردید. نوشیدن ماء الشعیر در عصر در طول یک دوره دو هفته ای کیفیت خواب را بهبود داد. محققان دریافتند که پرستاران زودتر به خواب رفته و در طول شب کمتر بی قرار شدند. همچنین الگوهای خواب دانشجویان در طول دوره استرس زای امتحانات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد نوشیدن آبجوی بدون الکل منجر به بی قراری کمتر و خواب سریع تر می شود.

12

اضطراب و استرس را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن ماء الشعیر می تواند سطح اضطراب را در میان گروه های تحت استرس تحت تأثیر قرار دهد. در این مطالعه، شرکت کنندگان سطح استرس خود را در طول یک دوره دو هفته ای ارزیابی کردند. در مقایسه با گروه کنترل، افراد در طول دوره آزمایش، سطح پایین تری از اضطراب و استرس را گزارش کردند و آزمایشات فیزیکی این اثرات را تأیید کردند.

سطح  5 هیدروکسی ایندول اسید ادراری افراد، در طول دوره دو هفته ای کاهش نشان داد. این، نشانگر کاهش سطح اضطراب است، زیرا افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند، سطوح بالایی از این ترکیب را نشان می دهند.

آیا ماء الشعیر برای مادران باردار ایمن است

جنین در طول نه ماه بارداری، در حال رشد و نمو است، نوشیدن الکل در این دوره می تواند منجر به اختلالات عصبی، نقایص مادرزادی و مشکلات سلامت روان گردد. میزان الکلی که می تواند به جنین صدمه بزند، ناشناخته است، از این رو استفاده از ماء الشعیر یا آبجوی بدون الکل می تواند جایگزین مناسبی برای خانم های باردار باشد.

آیا ماء الشعیر برای افرادی که الکل را ترک کرده اند مفید است

ماء الشعیر حاوی مقدار کمی الکل در حدود  0.5 درصد است، در افرادی که به الکل اعتیاد داشته یا در حال بهبودی هستند، مصرف ماء الشعیر توصیه نمی شود.

تحقیقات علمی نشان می دهد که بوی ماءالشعیر، می تواند سبب ایجاد واکنش هایی در ذهن یک فرد الکلی شود و تمایل به الکل را تشدید نماید. رایحه نوشیدنی، سبب افزایش سطح دوپامین در مغز شده و فرد را به سمت مصرف بیشتر سوق می دهد. این ویژگی به اعتیاد بیشتر فرد می انجامد.

اگر مبتلا به دیابت هستید در مصرف ماء الشعیر محتاط باشید

قند موجود در این نوشیدنی به صورت «قندهای آزاد» است. این دسته، شامل قندهای افزوده شده به غذا ، آب میوه، عسل و اسموتی ها هستند. خدمات ملی بهداشت NHS، مصرف30 گرم قند آزاد در روز را توصیه کرده است.

اگر به طور مرتب ماءالشعیر مصرف می کنید، باید کالری دریافتی را در نظر داشته باشید. افراد دیابتی باید مراقب مصرف بیش از حد باشند، زیرا برخی از قندهای تصفیه شده  موجود در آن می توانند سبب افزایش سطح قند خون شوند.

مصرف متعادل را فراموش نکنید

این دسته از نوشیدنی ها، حاوی مقادیر متفاوتی از کربوهیدرات ها و پروتئین ها هستند. هر گرم از آن حاوی 4 کالری است. برخی از این کربوهیدرات ها، شامل قندها هستند. اغلب اوقات، این قند در طول فرایند تخمیر توسط مخمر مصرف نمی شود و در ترکیب باقی می ماند.

با وجود کالری و قند، اگر به عنوان جایگزین آبجو یا نوشابه گازدار شیرین تر مورد مصرف قرار می گیرد، می تواند سودمند واقع شود. البته مصرف منظم به جای آب یا نوشیدنی کم کالری توصیه نمی شود و می تواند سبب افزایش وزن و پوسیدگی دندان شود.

قیمت ماء الشعیر و آب جو بدون الکل

قیمت آبجو بدون الکل با توجه به سایز ، برند ، رنگ و نوع آب جو متفاوت است برای مثال قیمت آبجو بدون الکل هوفمبرگ از قیمت نوشابه خانواده شمس گران تر است. برای خرید با قیمت عمده و کارخانه ای آب جو کم الکل می توانید از طریق سایت می بازار اقدام نمایید.

13

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر