سایت شماره یک:

کنکور سراسری یکی از مهم ‌ترین آزمون‌های علمی در کشور به حساب می آید که تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش به صورت منظم در سال های گذشته برگزار می ‌شود. بی شک کنکور برای همه ی داوطلبان و دانش‌آموزان یک چالش بزرگ و دردسرساز خواهد بود. داوطلبانی که از سد بزرگ کنکور عبور می ‌کنند، وارد دانشگاه شده و در رشته تحصیلی مورد نظر خود ادامه تحصیل می‌ دهند. داوطلبان باید تحت هر شرایطی برای سنجش و پذیرش به دانشگاه‌ها تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش در کنکور سراسری شرکت نمایند. کنکور سراسری از سال ۱۳۴۸ در ایران با توجه به قوانین خاصی برگزار شد. اما امسال این شرایط به صورت کامل تغببر کرد.

نحوه ی برگزاری کنکور سراسری:

کنکور سراسری ۱۴۰۲ چهار تغییر بزرگ و منحصر به ‌فرد نسبت به کنکور سال های گذشته داشت. این چهار تغییر بزرگ در کنکور سراسری به شکل زیر بود:

  • اول، حذف دروس عمومی از کنکور سراسری.
  • دوم، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری.
  • سوم، حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری.
  • چهارم، برگزاری دو کنکور در سال.

کاهش تقاضای دانش آموزان برای شرکت در کنکور:

مسئله اشتغال دانش ‌آموختگان رشته‌های علوم پایه نیز موضوع جدیدی نبوده و سالیان سال است که دانش ‌آموختگان رشته‌های ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی و شیمی با مشکل بیکاری دست ‌و پنجه نرم می‌ نمایند. بعضی از این فارغ ‌التحصیلان به اجبار مشاغل نامرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب می ‌کنند و بعضی دیگر به امید یافتن شغل مناسب، در مقاطع بالاتر تحصیلی تغییر رشته می‌ دهند. به خاطر نگاه اقتصادی و پول ‌محور مسئولین، توجه به رشته‌های علوم پایه در حد حرف باقی مانده و در سال‌های گذشته تغییری در شرایط رشته‌های علوم پایه ایجاد نشده است؛ چون که رشته‌های علوم پایه اصولاً به خاطر بنیادی بودن، دیر بازده می باشند و سرمایه‌ گذاری بر روی این رشته‌ها، سرمایه‌گذاری برای آینده خواهد بود.

مشکلات رشته‌های علوم پایه در رشته ریاضی بغرنج ‌تر بوده و با وجود اهمیت این رشته، متقاضیان رشته ریاضی سال به سال در حال کم شدن‌ هستند و اغلب متقاضیان کنکور در پی پذیرش در رشته‌های پردرآمد می باشند. از نمودهای بیرونی این مشکل، کاهش دانش ‌آموزان متقاضی رشته ریاضی مقطع متوسطه می باشد. این مسئله به قدری شدت یافته که به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، رشته ریاضی در بعضی دبیرستان‌ها به خاطر عدم تقاضا تعطیل شده است! این مقام مسئول در آخرین آمار دانش ‌آموزان متقاضی رشته ریاضی در دبیرستان‌ها گفته که در حال حاضر ۱۴.۸۷ درصد از دانش ‌آموزان در رشته ریاضی تحصیل می نمایند.

24

تحلیل کلی سوالات کنکور:

تحلیل سوالات کنکور تجربی، بعد از برگزاری این آزمون و توسط کارشناسان هر درس انجام می شود. در این تحلیل، کارشناس سعی کرده تا وضعیت آزمون سطح سادگی و دشواری هر درس را بیان نماید تا داوطلبانی که در این آزمون شرکت داشته و یا تصمیم به شرکت در کنکور سال آینده را دارند، بتوانند از آن به درستی بهره مند گردند.

بعد از تمام شدن کنکور تجربی، داوطلبان حاضر سرجلسه کنکور در پی نظر داوطلبان دیگر شرکت کننده در این آزمون می باشند تا از نظر آنان درباره ی سطح سوالات اطلاع پیدا کنند.

از سمت دیگر متقاضیان کنکور سال آینده برای داشتن برنامه ریزی هدفمند و اطلاع از وضعیت سوالات این آزمون در چندین سال برگزاری کنکور تجربی بر پایه نظام جدید اطلاع یابند؛ چرا که در چندین دهه گذشته شاهد طراحی سوالات کنکور تجربی بر مبنای یک قاعده کلی هستیم.

با تغییر در نظام آموزشی تغییرات زیادی در شیوه ی طراحی سوالات کنکور سراسری به وجود آمده است. به همین دلیل کارشناسان کنکور گاماس ۲۰، سعی داشتند تا در این مطلب کنکور تجربی سال های 98 و 99 و 1400 را که بر مبنای نظام جدید بوده تحلیل نموده و بر طبق تجربه خود و استناد بر سطح دشواری این دو آزمون، سطح سوالات کنکور تجربی ۱۴۰۱ را پیش بینی نموده و در اختیار شما قرار دهند. شما می توانید از خدمات مشاوره کنکور این مجموعه نیز بهره بگیرید.

تحلیل سوالات کنکور تجربی:

در این بخش سوالات عمومی کنکور تجربی را به صورت درس به درس بررسی نموده و نظر داوطلبان شرکت کننده در این آزمون را درباره ی سطح دشواری سوالات به شکل درصدی را پس از بررسی سوالات، به صورت کمی برای شما در جدول زیر قرار می دهیم :

 

سطح سوالات عمومی کنکور تجربی

نام درس/سطح سوالات

ساده

متوسط

سخت

زبان و ادبیات فارسی

53

31

13

زبان عربی

80

13

7

معارف اسلامی

80

13

7

زبان خارجی

65

22

13

 

 

سطح سوالات اختصاصی کنکور تجربی

نام درس/سطح سوالات

ساده

متوسط

سخت

زمین شناسی

68

22

10

ریاضیات

7

10

83

زیست شناسی

30

41

29

فیزیک

25

42

33

شیمی

22

36

42

 

 

 تحلیل سوالات کنکور ریاضی:

نکات مهمی که از تحلیل سوالات کنکور دو سال گذشته حاصل شد، بدین شرح است که با تغییر نظام آموزشی و شیوه ی آموزش، سوالات کنکور ریاضی نسبت به آزمون سنوات گذشته مفهومی تر شدند. از سمت دیگر طراحان سوال کنکور ریاضی با علم به این موضوع که داوطلبان روی کدام قسمت های کتاب زمان کمتری صرف نموده و اصطلاحا از آن موضوع سریع رد می شوند به آن بخش ها توجه بیشتری می نمایند.

25

 

سطح سوالات عمومی کنکور ریاضی

نام درس/سطح سوالات

ساده

متوسط

سخت

زبان و ادبیات فارسی

58

31

11

زبان عربی

79

14

7

معارف اسلامی

80

17

3

زبان خارجی

65

25

10

 

 

سطح سوالات اختصاصی کنکور ریاضی

نام درس/سطح سوالات

ساده

متوسط

سخت

ریاضیات

5

13

82

فیزیک

23

43

34

شیمی

30

37

33

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر