برای انجام معامله در بازار بین المللی فارکس به یک کارگزاری یا بروکر نیاز داریم که به عنوان واسطه، معاملات ما را به انجام برساند. بروکرهای زیادی وجود دارند که هر کدام امکانات ویژه‌ای برای معامله‌گران در نظر گرفته‌اند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام بروکر را باید انتخاب کرد؟ انتخاب بروکر فارکس یکی از دغدغه‌های افراد مبتدی و گام اول برای افرادیست که قصد ورود به این بازار را دارند. یک معامله‌گر برای انتخاب یک بروکر فارکس مناسب باید آن را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهد تا در آینده مجبور به ترک این بازار نشود. در این مقاله سعی کردیم 9 مورد از مهم‌ترین عوامل و ویژگی‌هایی که باید در انتخاب یک بروکر مناسب به آن توجه داشت را بررسی کنیم.

سایت شماره یک:

 

امنیت بروکر

به طور کلی اولین فاکتوری که هر فرد در انتخاب بروکر به آن فکر می‌کند، موضوع امنیت است.

در واقع سرمایه‌گذاران با انجام این کار امنیت سرمایه و معاملات خود را تضمین می‌کنند؛ زیرا با سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌هایی که دارای اعتبار نامه‌های قانونی هستند علاوه بر اینکه سود معاملات را به طور مرتب دریافت می‌کنند، اصل سرمایه آن‌ها نیز در امنیت کامل قرار خواهد گرفت.

برای شناسایی امنیت بروکرها باید با بحث رگولاتوری بروکرها آشنا شویم.

تعدادی نهاد نظارتی بر ساز و کار بروکرها در بسیاری از کشورها وجود دارند که مسئولیت رسیدگی به فعالیت بروکرها را بر عهده دارند.

با رگوله شدن یک بروکر، تراکنشات و عملکرد آن بروکر توسط نهاد نظارتی مربوطه تایید می‌شود و همین موضوع به نوعی بیمه سپرده کاربران می‌باشد.

طبیعی است که هر چه یک بروکر تعداد بیشتری از این تاییدیه‌ها را دریافت کند، مورد اعتمادتر خواهد بود.

در زیر با برخی از این رگولاتوری‌ها آشنا می‌شویم:

NFA یا کمیسیون ملی معاملات آتی و CFTC یا کمیسیون تجارت معاملات آتی کالاهای اساسی، از نهادهای رگولاتوری در کشور آمریکا هستند.

 

امکانات واریز و برداشت بروکر

شرایط واریز و برداشت بروکرها نیز برای معامله‌گران اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر بسیاری از بروکرها امکان واریز سرمایه به صورت ریالی را فراهم کرده‌اند.

همچنین در بسیاری از بروکرها امکان پرداخت با تتر نیز مهیاست.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان، بررسی روش‌های واریز و برداشت مناسب با شرایط کشور ایران است.

 

امکان افتتاح حساب دمو یا آزمایشی در بروکر

حساب دمو به عنوان یکی از راه‌های معامله آزمایشی شناخته می‌شود و یک بروکر فارکس مناسب باید این بستر را برای کاربرانش مهیا کند. افرادی که در بازارهای بورس و تریدینگ هیچ تجربه‌ای ندارند و با پلتفرم و استراتژی‌ها آشنایی چندانی نداشته‌اند، بهتر است کار خود را با حساب دمو آغاز کنند. معامله‌گران در این حساب پولی از دست نمی‌دهند و پولی نیز بدست نمی‌آورند.

 

 

امکان فعالیت کاربران ایرانی

موضوع بعدی مورد اهمیت در انتخاب یک بروکر فارکس مربوط می‌شود به امکان فعالیت ایرانیان در آن بروکر.

با توجه به اعمال تحریم‌ها از سوی بسیاری از کشورها، امکان فعالیت ایرانیان در بسیاری از بروکر‌ها فراهم نیست، چرا که برای فعالیت در یک بروکر لازم است احراز هویت انجام دهید.

با این حال بسیاری از بروکرها هستند که به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند.

 

لوریج

مورد بعدی در انتخاب یک بروکر فارکس، موضوع لوریج است.

اگر حجم سرمایه شما از مقدار معینی کمتر باشد، امکان ورود به بسیاری از معاملات را نخواهید داشت.

بروکرها برای رفع این مشکل لوریج را پیشنهاد می‌دهند.

لوریج ضریبی است که سرمایه شما را چندین برابر می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید وارد معاملاتتان شوید.

توجه داشته باشید که مفهوم لوریج در بازار فارکس با مفهوم لوریج در بازار کریپتوکارنسی متفاوت است.

لوریج در مارکت کریپتوکارنسی اهرمی است که به معامله شما وارد می‌شود و در سود و ضرر شما تاثیر می‌گذارد، اما مفهوم لوریج در بازار فارکس تنها برای این موضوع است که اجازه ی ورود به معاملات را داشته باشید و در مقدار سود و ضرر شما اثر نمی‌گذارد.

هر بروکر فارکس برای هر نوع از حساب‌های خود لوریج خاصی را مشخص می‌کند؛ بنابراین در انتخاب بروکر این موضوع نیز مهم است.

 

مقدار اسپرد و کارمزد دریافتی

یکی دیگر از موضوعات پر اهمیت در انتخاب یک بروکر فارکس، مقدار کارمزد بروکر است.

تمامی فعالان بازار فارکس برای انجام معاملات خود در بروکرها، ملزم به پرداخت مبلغی با عنوان اسپرد ( Spread ) به آن‌ها می‌باشند، که مقدار آن یا از اختلاف قیمت خرید و فروش جفت ارزها و یا به صورت مبلغی ثابت و از پیش تعیین شده مستقیماً دریافت می‌شود.

هر چه اسپرد معاملات در یک بروکر بالاتر باشد، به منزله این است که شما کارمزد بیشتری برای معاملات خود می‌پردازید.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که خدماتی که این بروکرها ارائه می‌دهند چقدر باهم متفاوت است. بعضی از بروکرها با خدمات کمتر و ضعیف‌تر، کمیسیون کمتری نیز دریافت می‌کنند و برخی نیز در ازای ارائه خدمات بهتر، کمیسیون منصفانه‌ای در مقایسه با بروکرهایی که خدمات مشابه ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند.

 

پشتیبانی بروکر

همیشه در انتخاب یک بروکر، پشتیبانی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت بروز هرگونه مشکل روی سرمایه و حساب معاملاتی شما، تنها خود بروکر است که می‌تواند به شما کمک کند.

تقریباً همه بروکرهایی که به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند، پشتیبانی فارسی دارند و پاسخگوی سوالات و مشکلات کاربران خود می‌باشند.

از آنجایی که بازار فارکس یک بازار آنلاین بوده و به صورت 24 ساعت فعالیت دارد، در نتیجه امکان بروز مشکلات متفاوت در هر زمان از شبانه روز می‌باشد. از این رو ارائه خدمات پشتیبانی خوب و 24 ساعته توسط بروکرها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

پلتفرم معاملاتی

یکی از نکات مهم برای انتخاب یک بروکر فارکس، پلتفرم معاملاتی آن است.

اکثر فعالیت‌های انجام شده در بروکر‌ها توسط پلتفرم‌های مورد استفاده در آن‌ها صورت می‌گیرد. از این رو در هنگام انتخاب یک بروکر فارکس، به پلتفرم‌ مورد استفاده در آن نیز دقت کنید. از جمله امکاناتی که پلتفرم‌ها می‌توانند ارائه دهند اخبار روزانه مربوط به بازار فارکس ، تحلیل‌های مربوط به روند بازار و ... می‌باشد.

 

 

دارایی‌های مورد معامله

از آنجایی که بازار فارکس بازار گسترده‌ای بوده و تعداد دارایی‌هایی که در آن مبادله می‌شود بسیار زیاد و متنوع می‌باشد، هر چه تعداد دارایی‌های قابل مبادله و تنوع آن‌ها در یک بروکر بیشتر باشد، آن بروکر گزینه بهتری برای انتخاب می‌باشد. در نتیجه توصیه می‌شود تا افراد در هنگام انتخاب، بروکر‌هایی که تعداد دارایی‌های بیشتری برای معامله پوشش می‌دهند را به عنوان واسطه خود با بازار فارکس انتخاب کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله، شما متوجه شدید که چطور و بر چه اساسی باید یک بروکر فارکس را انتخاب کرد، به چه نکاتی از آن باید بیشتر دقت داشت و درباره چه موضوعاتی باید حساس‌تر بود.

توجه داشته باشید که بروکر نگه دارنده دارایی شماست و به عنوان یک واسطه مسئول انجام معاملات شما نیز می‌باشد. پس باید در انتخاب آن نهایت دقت را به خرج داد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که هیچ بروکری تمام ویژگی‌های مورد نظر را یکجا نخواهد داشت.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده و موفق باشید !

منبع: itbfx.com/fa

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر