سایت شماره یک:

 

 

روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل بسیار متعدد است. با توجه به شیوه‌های نوین در ارسال حواله ارز و انتقال پول از ایران، تا حد بسیار زیادی خطرات نقل و انتقالات به حداقل‌ترین سطح ممکن رسیده است. در ایران اغلب تجار و بازرگانان به صادرات و واردات میوه و تربار مشغولند. به همین جهت در این محتوا قصد داریم روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل را برایتان شرح دهیم. در صورت هرگونه دریافت راهنمایی‌های مرتبط با خدمات ارزی و انتخاب بهترین روش انتقال پول

 و ارز می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی آوات تماس حاصل فرمایید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات حواله‌های ارزی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شیوه‌های پرداخت ارزی در تجارت بین‌الملل کدامند؟

 معمولاً انتخاب روش پرداختی میان طرفین به صورت توافقی انجام می‌شود. از سوی دیگر برخی از عوامل در تعیین شیوه پرداختی بسیار تاثیرگذار هستند. از جمله این عوامل می‌توان به شرایط سیاسی و اقتصادی دو کشور اشاره کرد. همچنین موقعیت مالی طرفین، اعتبار، فاصله جغرافیایی خریدار و فروشنده، مدت زمان همکاری و غیره در تعیین شیوه پرداختی نقش اساسی دارد.  پیشنهاد می‌شود روشی را انتخاب کنید که به نفع طرفین باشد و هر دو به یک میزان سود ببرند. در غیراینصورت می‌بایست بر اساس اعتماد طرفین، ریسک مبادلات ارزی را بپذیرید.

در ادامه به شیوه‌های مختلف پرداخت بین‌المللی اشاره می‌کنیم.

شیوه پیش پرداخت

یکی از ابتدایی‌ترین شیوه‌ها، شیوه پیش پرداخت است. این روش بر اساس اعتماد طرفین اعمال می‌شود. در این روش خریدار تمام مبلغ محصول را همزمان با درخواست کالا به فروشنده پرداخت می‌کند. زمانی که تمام هزینه‌ها پرداخت شد، باید منتظر ارسال و دریافت محصول شود. روش پیش پرداخت یا Advance Payment کمی ریسک‌پذیر است. از جمله شرایط مندرج در این روش آن است که برای صادرات و واردات کالا از نظر قانونی منعی نباشد. بدین ترتیب خدمات به راحتی میان دو کشور مبادله می‌شود.

شیوه حساب باز

Open Account Trade یا شیوه حساب باز دقیقاً نقطه مقابل روش پیش پرداخت است. بدین صورت که اینبار فروشنده باید ریسک کند و پس از نهایی شدن قرارداد، محصول را برای خریدار ارسال کند. در این شیوه دقیقاً مانند شیوه پیش پرداخت بر اساس اعتماد طرفین و عدم منع مبادلات میان دو کشور خواهد بود.

شیوه پرداخت براتی

این شیوه را می‌توان روش تکمیلی دو شیوه قبلی دانست. در این روش برای جلب اعتماد بیشتر میان طرفین و همچنین وجود تضمین، برات‌هایی میان خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود. این برات‌ها مبتنی بر ضمانت محصول ارسالی است. نحوه رد و بدل شدن برات از طریق بانک و به صورت مستقیم از سوی فروشنده برای خریدار ارسال می‌شود. بدین ترتیب به این شیوه، روش پرداخت براتی می‌گویند.

شیوه پرداخت بروات اصولی

Clean Drafts یا شیوه پرداخت براوت اصولی بدین صورت است که فروشنده براتی را برای خریدار آماده می‌کند. برات همزمان با ارسال محصول برای خریدار فرستاده می‌شود. در نتیجه کاملاً به طور مستقیم به دست خریدار می‌رسد.

شیوه پرداخت بروات اسنادی

از دیگر روش‌های پرداخت بین‌الملل می‌توان به شیوه بروات اسنادی اشاره کرد.Documentary Drafts یا بروات اسنادی بر اساس ضریب اطمینان بیشتر اعمال می‌شود. بدین ترتیب که فروشنده برات را به طور مستقیم به دست خریدار نمی‌دهد. در‌واقع فروشنده یا صادرکننده برات را به عنوان یک سند در بانک کارگزار خود به ثبت می‌رساند. بنابراین از طریق بانک کشور خریدار، برات منتقل می‌شود. در نهایت برات و اسناد به خریدار منتقل شده و وجه آن برای فروشنده ارسال می‌شود. بروات اسنادی به دو شیوه مدت‌دار و دیداری است. در بروات دیداری همزمان با انتقال اسناد، مبلغ به فروشنده تحویل داده می‌شود. اما در بروات مدت‌دار، خریدار بایستی اسناد دریافتی را پشت نویسی کند. درنهایت و پس از مدت مقرر خریدار به بانک مراجعه کرده و مبلغ معین را واریز می‌کند.

15

شیوه پرداخت اعتبار اسنادی

یکی از ایمن‌ترین شیوه‌های پرداخت بین‌الملل، پرداخت اعتبار اسنادی است. این روش به عنوان یکی از پرطرفدارترین شیوه‌ها در سطح بین‌الملل شناخته شده است.Documentary Letter of Credit یا روش پرداخت اسنادی تمام مبادلات در یک بانک واسطه انجام می‌شود. بدین ترتیب که پس از توافق‌های انجام شده میان خریدار و فروشنده، خریدار بایستی در یک بانک واسطه به نام فروشنده حسابی افتتاح کند. در نتیجه مبلغ و هزینه‌های بار در این حساب بانکی از سوی خریدار واریز می‌شود. در ادامه بانک از طریق اسناد دریافت شده از سوی فروشنده، طبق دستور خریدار مبلغ توافقی را به فروشنده ارائه می‌دهد. این روش به نفع طرفین است و به راحتی اعتماد طرفین را جلب می کند.

انواع شیوه‌های پرداخت اعتبار اسنادی کدامند؟

شیوه پرداخت اعتبار اسنادی از نظر تعهدات میان طرفین به ۳روش قابل اجراست.

روش اعتبار اسنادی برگشت‌پذیر

ریسک استفاده از این روش بسیار است. به همین جهت به ندرت از این شیوه استفاده می‌شود. چرا که در این روش خریدار می‌تواند بدون اطلاع فروشنده به راحتی قرارداد را باطل کند. یا حتی تغییراتی در اعتبار آن ایجاد کند.

روش اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت

این روش مورد دلخواه طرفین است. به دلیل آنکه هرگونه تغییری در فرایند مبادلات با توافق خریدار و فروشنده انجام می‌شود.

روش اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تأیید شده

 در این روش فروشنده می‌تواند ضمانت و اعتبار بیشتری را از سوی بانک کشور خود درخواست کند.

فواید شیوه پرداخت اعتبار اسنادی چیست؟

روش پرداخت اعتبار اسنادی از بسیاری جهات به نفع صادر کننده و وارد کننده است. از جمله فواید این روش می‌توان به مبادله امن و بی خطر اشاره کرد. همچنین دریافت مبلغ کالا برای صادر کننده در کشور خود را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این شیوه معرفی کرد. از سوی دیگر  بارگیری در کوتاهترین زمان ممکن و همچنین فرایند صادرات و واردات بر طبق استاندارد جهانی از دیگر مزیت‌های این شیوه است. امکان مشاوره با بانک هم برای وارد کننده و هم برای صادرکننده به راحتی از این طریق امکان‌پذیر است.

16

جمع‌بندی

در محتوای فوق تا حد بسیاری به جزئیات شیوه‌های پرداخت ارزی بین‌الملل پرداخته شد. به طور کلی فرایند پرداخت ارزی در تجارت بین‌الملل بسیار ریسک‌پذیر است. در نتیجه تا حد امکان توصیه می‌شود که از شیوه‌های مطمئن و معتبر که به نفع صادر کننده و وارد کننده است، استفاده شود. اگر چنانچه اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، می‌توانید با کارشناسان این حوزه مشورت نموده و راهنمایی‌های لازم را در خصوص هرگونه مبادلات ارزی دریافت نمایید.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر