امروزه برای همه علاقمندان به طراحی نمای ساختمان، انتخاب یک دوره طراحی نما شاخص و مطلوب سخت و دشوار شده است.

سایت شماره یک:
 

چرا طراحان بایستی در دوره طراحی نما شرکت کنند؟

شرکت در دوره طراحی نما، برای همه ی افرادی که تمایل به فعالیت در حوزه نمای ساختمان را دارند، امری ضروری و حیاتی به حساب می آید. طراحی نما از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که تسلط بر هر بخش نیازمند آموزش و مطالعات فراوانی می باشد. این که تنها با شناخت چندین متریال و تسلط نصفه و نیمه ای بر یک نرم افزار مدل سازی خود را متخصص بدانیم، باوری اشتباه است. البته اگر سیری در بازار کار طراحی نما داشته باشید، به وفور این دسته از افراد که چنین باوری دارند را مشاهده خواهید کرد که از درآمد و پروژه هایی که می گیرند، گلایه مند هستند!

حضور در یک دوره طراحی نما حرفه ای و اصولی، دقیقا نقطه ای است که شما را از چنین افرادی متمایز و جدا خواهد کرد. البته با توجه به شرایط خاص کرونایی که در این چند سال همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد، دوره های آنلاین و پک های آموزشی به خوبی توانستند خود را در سطح اول آموزش کشور جا بیندازند.

کافیست تا در فضای مجازی جست و جویی کنید و تبلیغات هایی که در مورد دوره طراحی نما وجود دارند را مشاهده کنید. شاید شمردن این دوره ها و پک ها ممکن نباشد! تمامی این دوره ها دارای تبلیغات های زردی هستند که معتقدند، برترین و بهترین ها در بازار هستند!

البته که در میان آن ها دوره های مطلوب و مفیدی هم وجود دارند که متاسفانه شناسایی آن ها در میان انبوهی از مدعیان سخت و دشوار خواهد بود. برای انتخاب یک دوره طراحی نما، نیاز است تا یک سری از شاخص های مهم در سرفصل های دوره رعایت شود. در ادامه به عنوان کردن تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت تا بتوانیم در انتخاب مسیر صحیح آموزشی شما خوبان، گامی برداشته باشیم.

 

با شرکت در دوره های آموزشی، همواره خود را به روز نگه دارید!

 

اصول و مبانی، مهم ترین رکن در یک دوره طراحی نما

نکته ی بسیار مهمی که بسیاری از مدرسین در دوره های خود توجه چندانی به آن ندارند، اصول و مبانی طرح ریزی یک نماست که به اعتقاد متخصصین این حوزه، ریشه و پایه کار محسوب می شود. گام ابتدایی یک دوره شاخص این است که هنرجو بداند اصل و اساس نمای ساختمان چیست و از باب عملکردی و کاربری، چه پتانسیل هایی بایستی داشته باشد.

متاسفانه رشد نماهای یونانی که کاملا با معماری اصیل ایرانی در تضاد هستند، به علت عدم روشنگری مدرسین در دوره های آموزشی نما می باشد. این که یک هنرجو در دوره طراحی نما با اصل و اساس نما آشناییت پیدا نکرده و جایگاه آن در معماری متعلق به اقلیم خود را نداند، نتایج ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت. پس گام اول این است که اصل و اصالت نمای ساختمان را مطابق با ارگونومی و معماری ایرانی فرا بگیرید.

 

ضوابط و مقررات سرنوشت سازند.

گام بعدی در یک دوره طراحی نما شاخص، آموزش ضوابط و مقررات ملی که در ضابطه 714 سازمان برنامه ریزی و مهندسی به تفصیل به آن پرداخته شده است، می باشد. اگر یک طراح نما تسلط کافی بر ضوابط نماسازی نداشته باشید، هیچگاه نخواهد توانست تاییدیه کمیته نما شهرسازی را اخذ کند.

شما به عنوان یک طراح نما بایستی بدانید از چه میزان متریال و به چه مقدار می توانید استفاده کنید. تاسیسات را چگونه از نمای خود عبور دهید. میزان ارتفاع درب بالکن و ابعاد پنجره را چند سانتی متر در نظر بگیرید. نرده هایی که حکم جان پناه را دارند، بایستی به چه صورت و چه ارتفاعی باشند. خط آسمان خود را چگونه طراحی کنید تا مزاحمتی برای سازه نداشته باشید. تکیه گاه نما چگونه و به چه صورتی باید روی سازه سوار شود و....

تمامی این موارد، نکاتی است که یک مدرس حرفه ای باید در آموزش طراحی نما، به هنرجو خود بیاموزد. در غیر این صورت دوره طراحی نما تولید شده، از عملکرد بسیار پایینی برخوردار خواهد بود.

 

جنس و کارکرد هر متریال باید تبیین شود

امروزه با توجه پیشرفت معماری در عرصه های مختلف، متریال های بسیار زیاد و گوناگونی در بازار ظهور کرده اند که شناخت کامل آن ها سبب خواهد شد تا نمایی متمایز و حرفه ای طراحی کنید.

نمای هر ساختمان با توجه به اقلیمی که در آن واقع شده است، متریال خاص و ویژه ای را می طلبد. به همین منظور یک طراح حرفه ای بایستی متریال های بازار را به خوبی شناسایی کرده و اصطلاحا مزاج آن ها را درک کند. به عنوان مثال در شهرهای گرم و خشک، استفاده از سنگ نامناسب و استفاده از آجر پیشنهاد می شود.

در نتیجه درک مصالح و متریال های سازه ای از جمله سرفصل های مهم یک دوره طراحی نما به شمار می آید.

20

دوره طراحی نما با گرایش بازار کار

 

 

نرم افزار مورد نیاز، شناسایی شود

آخرین گام در بحث شناخت دوره طراحی نما شاخص، موضوع پرزانته یا مدل سازی و رندرینگ پروژه می باشد. زمانی که طراحی شما کامل و آلترناتیو مناسب را از میان اتودهای خود انتخاب کردید، وقت آن است که پروژه را در نرم افزارهای سه بعدی ساز، مدلینگ کنید.

نرم افزارهای مختلفی در بازار وجود دارند که کار مدل سازی پروژه ها را می توان با آن ها انجام داد، اما در میان آن ها تنها دو نرم افزار تری دی مکس و رویت است که مناسب ترین گزینه به حساب می آیند.

توجه داشته باشید که در میان انبوه نرم افزارها سرگردان نشوید! معمولا هر مدرس، نرم افزاری را که خودش به آن تسلط دارد را پیشنهاد می کند! رویت به عنوان تنها نرم افزار ویژه معماری و تری دی مکس به عنوان روتین ترین نرم افزار مدل سازی در دنیا برای انجام پروژه های معماری شهرت دارند.

اگر به دنبال یک دوره طراحی نما حرفه ای و اصولی هستید، مجموعه معمار نما با ارائه یک دوره صفر تا صد و فوق العاده حرفه ای، بستر مناسبی را برای شما علاقمندان به آموزش طراحی نما فراهم کرده است. همچنین به عنوان کارفرما می توانید از خدمات طراحی نما و طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه معمار نما، که توسط تیم مجربی از مهندسان انجام می شود، بهره مند شوید.

21

آموزش طراحی نما در معمار نما

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر