سایت شماره یک:

 

شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان، به عنوان تویلد کننده و تامین کننده ظروف آرایشی و بهداشتی از شما دعوت میکند تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پلی پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن یا Polypropylene که به اختصار PP نام دارد پلیمر ترکیبی ای از ترموپلاستی ساخته شده از ترکیب مونومرهای پروپیلن می‌باشد. به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد به حساب می‌آید که کاربرد گسترده‌ای در طراحی محصول، بسته‌بندی، قطعات پلاستیکی مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و منسوجات دارد.

پلی پروپیلن دومین ترموپلاستیک پرمصرف از خانواده پلی اولفین‌ها می‌باشد. در مقایسه با پلی اتیلن با چگالی کم و زیاد، پلی پروپیلن دارای استحکام ضربه ای کمتر ولی دمای کاربری بالاتر و استحکام کششی بیشتر می‌باشد. پلی پروپیلن یک از پلیمرهای با کارایی گوناگون می‌باشد. پلی پروپیلن (PP) یک پلیمر خطی هیدروکربنی است که به عنوان CnH2n بیان می‌گردد.

 

 

 

انواع پلی پروپیلن:

پلی پروپیلن به دو شکل هموپلیمر پلی پروپیلن و کوپلیمر پلی پروپیلن تولید می‌گردند که در ادامه به توضیحی مختصر راجع به آن‌ها می‌پردازیم:

پلی پروپیلن هموپلیمر PP Homopolymer:

در کاربردهای عمومی این نوع پلی پروپیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی پروپیلن همو فقط از مونومر پروپیلن تشکیل شده و به شکل نیمه کریستالی و جامد است. در کاربردهایی مثل منسوج، بسته‌بندی، لوله و صنایع خودرو از پلی پروپیلن همو که به اختصار PP-H می‌باشد استفاده می‌گردد.

کوپلیمر پلی پروپیلن تصادفی PP-R:

از پلیمریزاسیون اتن و پروپن تولید می‌گردد و مقدار اتن معمولاً تا حداکثر ۶ درصد جرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل نامگذاری کوپلیمر رندوم این است که ترتیب قرارگیری پروپن و اتن به شکل تصادفی و بدون نظم می‌باشد.

این نوع کوپلیمر پلی پروپیلن منعطف تر و از نظر خواص نوری شفاف ترهستند و به همین علت در محصولاتی که ظاهری عالی نیاز دارند از این PP-R استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن کوپلیمر PP Copolymer:

هنگامی که در ساختار پلی پروپیلن از مونومر دیگری به جز مونومر پروپیلن مثل اتان استفاده شود، پلی پروپیلن کوپلیمر تشکیل می‌شود. خود کوپلیمر پلی پروپیلن نیز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود. کوپلیمر پلی پروپیلن تصادفی (رندوم) PP-R و کوپلیمر پلی پروپیلن بلاک (دسته ای) PP-B

20

کوپلیمر پلی پروپین دسته ای PP-B :

در این نوع کوپلیمر هم اتن مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً مقدار آن از اتن موجود در PP-R بیش تر می‌باشد و حدود ۵ الی ۱۵ درصد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مونومرها به شکل دسته ای در زنجیره اصلی قرار می‌گیرند. این نظم قرارگیری سبب می‌شود تا پلی پروپیلن به دست آمده محکم تر شده و شکنندگی کم تری نسبت به نوع PP-R داشته باشد به همین علت در صنایعی که نیاز به استحکام بالا دارد استفاده می‌شوند.

به جز پلی پروپیلن هموپلیمر و کوپلیمر که در بالا به توضیح آن‌ها پرداختیم، پلی پروپیلن‌های دیگری نیز در صنعت وجود دارد مثل:

پلی پروپیلن کوپلیمر مقام به ضربه:

هنگامی که به همو پلی پروپیلن یک فاز کوپلیمر رندوم PP-R (شامل ۶۵–۴۵ درصد اتیلن) اضافه شود، به آن PP impact Copolymer یا کوپلیمر PP مقاوم به ضربه گویند. از این نوع کوپلیمر در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در مقابل ضربه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد

پلی پروپیلن انبساطی (Expanded Polypropylene) EPP:

یک پلیمر انبساطی سلول بسته (close cell) به شکل فوم است که دانسیته بسیار پایینی را دارا می‌باشد. EPP نسبت وزنی بسیار پایینی دارد، مقاومت آن مقابل ضربه بسیار بالا می‌باشد و خواص عایق حرارتی مناسب بهره‌مند است و نسبت به آب و مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارد. با داشتن این ویژگی‌ها EPP در صنایع گوناگون بسته‌بندی کاربرد دارد.

پلی پروپیلن با استحکام مذاب بالا (High Melt Strength) HMS-PP:

پلی پروپیلن به شکل عادی استحکام مذاب پایینی دارد و در پروسه‌های شکل دهی که نیاز به استحکام مذاب بالا باشد (مانند فیلم دمشی) دچار آسیب می‌شود، در نتیجه جهت حل این مشکل پلی پروپیلن با ساختار شاخه ای شامل شاخه‌های بلند ساخته می‌شود تا هم استحکام مذاب بالا رفته و هم قابلیت توسعه در حالت مذاب را پیدا کند.

مزایای پروپیلن:

همان‌طور که گفتیم یکی از اساسی‌ترین مزایای پلی پروپیلن بالا بودن مقاومت کششی این ماده می‌باشد. خاصیت نیمه بلوری پلی پروپیلن سبب شده‌است که خمیدگی بسیار بالایی داشته باشد.

مقاومت مقابل بخار و رطوبت، استحکام بالا و قیمت مناسب‌تر نسبت به پلیمرهای دیگر پلی‌پروپیلن را به یکی از پرکاربردترین مواد به کار رفته در صنعت بسته‌بندی تبدیل کرده‌است.

21

معایب پلی پروپیلن:

  1. مقاومت کمتر در مقایسه با حلال‌های آلی و آروماتیک
  2. محدود بودن کاربردهای دمایی به دلیل ضریب انبساط حرارتی بالا
  3. ضعیف بودن خاصیت پیوندی ماده پلی پروپیلن
  4. حساسیت و تخریب در صورت قرار گرفتن در معرض پرتوهای ماوراء بنفش
  5. داشتن قابلیت اشتعال پذیری بسیار بالا
  6. داشتن تمایل بسیار زیاد به اکسیده شدن در هوای آزاد

تفاوت پلی پروپیل و پلی اتیلن:

پلی اتیلن

پلی پروپیلن

1-  جذب رطوبت کم

1- جذب رطوبت بسیار کم

۲-  انعطاف پذیر

۲-  سفت

۳-  چگالی ۰/۸۸ تا ۰/۹۶ گرم بر سانتی متر مکعب

۳-  چگالی ۰/۸۵ تا ۰/۹۵ گرم بر سانتی متر مکعب

4- دارای گریدهای خطی (HD)، خطی و سبک (LLD) و سبک (LD)

4- دارای گریدهای ایزو تاکتیک، سیندیو تاکتیک و اتاکتیک

۵-  دمای انتقال شیشه ای ۸۰- درجۀ سانتیگراد

۵-  دمای انتقال شیشه ای ۱۷- درجۀ سانتیگراد

۶- دمای ذوب ۱۱۵ تا ۱۳۵ درجۀ سانتیگراد

۶- دمای ذوب ۱۳۰ تا ۱۷۰ درجۀ سانتیگراد

7- درصد جمع شدگی کم تر

7- درصد جمع شدگی بیش تر

۸-  مقاومت شیمیایی و عایق الکتریکی خوب

۸-  مقاومت شیمیایی عالی و عایق الکتریکی خوب

۹-  مقاومت سایشی، پوششی و ضربۀ (حتی در دماهای پایین) بالا

۹-  مقاومت خستگی بالا و مناسب برای ساخت لولا و عدم ایجاد ترک با وجود تنش

۱۰-  چقرمگی بالا

۱۰-  چقرمگی کم و حساسیت به ضربه در دماهای زیر صفر

11- مقاومت در برابر تنش های محیطی(ESCR) کم تر از پلی پروپیلن

11- مقاومت در برابر تنش های محیطی(ESCR) بیش از ۱۰۰۰ ساعت

۱۲-  کاربری معمولا به صورت خالص در ساخت فیلم، لوله کشی گاز و آب آشامیدنی، ظرف و بطری، لوازم خانه و اسباب بازی

۱۲- کاربری معمولا به صورت کوپلیمر با پلی اتیلن در صنایع تولید خودرو و بسته بندی مواد غذایی و تولید فرش و موکت

۱۳-  میرایی ارتعاشی بالا

۱۳- انبساط حرارتی بالا

۱۴-  عدم چسبندگی

۱۴-  وزن کم و امکان جوشکاری

 

سخن آخر:

بعضی از ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص پلی پروپیلن (PP) عبارتند از:وزن سبک، خاصیت قالب‌گیری خوب، مقاومت کششی بالا، مقاومت شیمیایی عالی، قیمت پایین‌تر در قیاس با سایر پلیمرهای دیگر و … موجبات برتری و محبوبیت این ماده شیمیایی کاربردی در صنایع بسیار گوناگون مانند صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی، الیاف و پارچه و … شده‌است.

همه این عوامل به نوبه خود موجب شده تا این روزها خرید و فروش این ماده شیمیایی در بازار رواج بالایی پیدا کند.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر