طبق مقاله منتشر شده قیمت دوچرخه هنگامی که فرد قصد انتخاب یک محصول را دارد بعنوان عامل اصلی برای وی مهم و تعیین کننده است.

سایت شماره یک:

 

در مقاله‌ای که اخیرا در یک سایت معتبر دانشگاهی به انتشار رسیده است، به بررسی اینکه چگونه قیمت دوچرخه تصمیم‌گیری خریدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد پرداخته شده است که در ادامه مطالب مفید آن‌را برای شما بازگو می‌کنیم. این موارد در هنگام بررسی بازار برای خرید دوچرخه بسیار مهم به نظر می‌رسد و می‌تواند در انتخاب صحیح بسیار اثرگذار باشد. پس با ما همراه باشید:

در این مقاله بصورت موردی درباره قیمت دوچرخه و نحوه اثرگذاری بر تصمیم فرد در هنگام خرید تحقیق شده است. اساس قیمت دوچرخه بر ویژگی هایی بنا شده است که با توجه به هدف استفاده در دوچرخه پدیدار می شوند. در ضمن خرید دوچرخه آغاز یک فعالیت موقت نیست و با توجه به کاربردهای متنوع نظیر تفریحی، ورزشی و یا عبور و مرور روزانه، خیلی زود به یک اعتیاد غیر قابل ترک در زندگی شخص تبدیل خواهد شد.

چگونه قیمت دوچرخه با توجه به قطعات تعیین می‌شود

در خلال تحقیق صورت گرفته به آن نتیجه رسیدیم که قیمت دوچرخه با توجه به چندین عامل کلیدی در ساخت تعیین و محاسبه می‌گردد. این عوامل عبارتند از تکنولوژی مورد استفاده، آلیاژ، برند سازنده، رده بندی و برند قطعات سیستم دنده، تعلیق، ترمز و چرخ‌ها. در ادامه شیوه تغییر قیمت و نوع و میزان آن توسط هر یک از پارامترهای ذکر شده را مورد بررسی قرار داده تا بیشتر با این موارد آشنا شویم.

تکنولوژی ساخت عاملی مهم و تعیین کننده

باید اشاره داشت که اصولا فناوری بکارگرفته شده در ساخت تنه است که بسیار حیاتی بوده و در قیمت دوچرخه‌های مختلف ظهور مستقیم دارد. بدنه یک دوچرخه به اسکلتی شبیه است که قطعات بطور مستقیم یا غیر مستقیم به آن متصل می شوند. اما اثر فریم بر قیمت دوچرخه چقدر است و این اثر از چه جهت بر قیمت تاثیر دارد؟ پاسخ سوال اول با توجه به مطالعه موردی بر روی بسیاری از مدل‌های تولیدی به این صورت است که تنها ماده اولیه فریم تقریبا 5 درصد و تکنولوژی مورد استفاده حدود 10 قیمت کل دوچرخه را تشکیل می دهند و پاسخ به سوال دوم این است که بدنه از دو نظر یعنی طراحی(وابسته به تکنولوژی) و جنس متریال قیمت دوچرخه را تحت الشعاع قرار می دهد.

سیستم سرعت مورد محبوب اما گران

پیشرانه یک دوچرخه که متشکل از یک سیتم سرعت می‌باشد شامل موارد مهمی همچون شانژامن، طبق انداز ، طبق و قامه و ... است که در ارتباط سیستمی با هم بازده دوچرخه را تعیین می‌کنند. هرچه سطح تکنولوژی و رده‌بندی این سیستم بالاتر می‌رود برای خریدار محبوب‌تر می‌گردد اما به شدت بر روی قیمت دوچرخه تاثیرگذار بوده و سبب افزایش قیمت می‌گردد. تا جایی که برخی اوقات قیمت سیستم دنده از قیمت یک دوچرخه فراتر رفته و فقط بر روی محصولات حرفه‌ای برای مسابقات قابل تصور است. اما در مجموع این مورد برای بسیاری از خریدران محصوب می‌باشد تا حدی که بیشتر به دنبال خرید دوچرخه با قطعات رده بالا بوده تا به فکر محصولی متناسب با نوع نیاز و مسیری که در آن رکا می‌زنند باشند.

سیستم ترمز عامل دیگری که قیمت دوچرخه را تغییر می‌دهد

در طول پروسه مطالعه بر روی قیمت دوچرخه یک مورد دیگری که تاثیر محسوسی را نمایش داد مربوط به ترمزبندی بود. سیستم ترمز همانند باقی موراد در یک دوچرخه انواع مختلفی دارد. بسته به سطح و عملکرد نیز قیمت هر یک از آن‌ها متفاوت بوده و بر قیمت دوچرخه و رفتار خریدار تأثیر می‌گذارد. در ادامه اشاره مختصری در این مورد خواهیم داشت تا بیشتر شناسایی شود.

  1. ترمزهایی هستند که قدرت بالاتری در توقف داشته و به طبع آن قیمت بالاتری هم دارند. ترمزهای Disc brakes عملکرد سریع و بی نقصی دارند و قدرت توقف آن‌ها بالا است. ترمزهای دیسکی در دو مدل هیدرولیکی (روغنی) و مکانیکی (سیمی) تولید می‌شوند و ترمزهای هیدرولیک گران قیمت ترین ترمزهایی هستند که در دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند اما ترمزهای مکانیکی با اختلاف بارزی در رده بعدی قرار دارند
  2. ترمزهای V ارزان‌تر از سایرین و بخصوص ترمزهای دیسکی هستند. قدرت و ایمنی این ترمزها در مقایسه با ترمزهای دیسکی به مراتب ضعیف تر است و به همین علت از لحاظ بودجه نیز مناسب و ارزان‌تر هستند.

5

تعلیق

اصولا خریدار در هنگام تصمیم گیری به این مورد نیز بسیار توجه دارد و سعی می‌کند تا سیستم تعلیقی پیشرفته و مناسب برای خود انتخاب کند. اما در اکثر محصولات استفاده از سیستم تعلیق پیشرفته متضمن افزایش قیمت دوچرخه شده و این مورد کمی تصمیم‌گیری را سخت می‌نماید. از دید علمی استفاده از تعلیق در دوشاخ جلو با تکنولوژی‌های به‌روز مثل باد، ریموت و ... بسیار گران قیمت خواهد بود. اما این مورد آپشنی است که در رفتار خریدار تغییرات جدی و احساسی را ایجاد می‌نامید چراکه برخی اوقات بدون نیاز و توجه به کارکرد فقط و فقط به سبب قرار گرفتن در جو خرید دست به انتخاب‌هایی بسیار گران قیمت خواهند زد.

تولیدکننده عاملی مهم در جهت تعیین قیمت دوچرخه

تولیدکنندگان با برندهای معتبری در حوزه ساخت و عرضه محصولات متنوع فعالیت دارند. هر تولیدکننده با توجه به مقبولیت خود در سطح بازار بر روی رفتار خریدار و گزینش و قیمت دوچرخه مستقیم موثر است. به گونه‌ای که مشاده می‌شود برخی خریداران به سبب اعتماد و علاقه به برندی خاص فقط به دنبال محصولات آن برند هتسند. دوچرخه‌های تولید شده توسط برخی از برندهای مشهور مانند جاینت و اسکات از قیمت بالاتری در مقایسه با سایر برندها برخوردار هستند. برندهای ویوا و المپیا نیز از مشهورترین برندهای تولید کننده دوچرخه مدل کوهستان هستند. این تفاوت قیمت به دلیل کیفیت بالای طراحی و ساخت و تجهیز دوچرخه‌ها به آخرین تکنولوژی‌های مورد استفاده است.

 

سایزهای مختلف و ایجاد تفاوت در قیمت

بسته به سن وشرایط فیزیکی و جسمی هر فردی که قصد تهیه یک دوچرخه دارد شاده شکل‌گیری سایزهای مختلف از تنه و چرخ هستیم. با توجه به بررسی صورت گرفته هر یک از سایزها بنابر نوع استفاده و قطعات به کار رفته از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. اما این مورد نمی‌تواند تاثیری بر رفتار خریدار داشته باشد زیرا وی ناگزیر به انتخاب سایز مناسب و استاندارد است هرچند که تغییر سایز چرخ‌ها در اغلب اوقات به تغییر قیمت دوچرخه خواهد انجامید. دوچرخه‌ها در دو رده سنی کودک و بزرگسال دسته بندی می‌شوند. قیمت دوچرخه بزرگسال به صورت قابل توجهی بالاتر بوده و نرخ آن قابل مقایسه با رده کودک نیست. این تفاوت قیمت به دلیل میزان متریال مورد استفاده در مرحله ساخت، اهمیت استقامت بالا در دوچرخه بزرگسال، مجهز بودن دوچرخه‌های بزرگسال به تجهیزات حرفه‌ای و پیچیدگی طراحی آنها در مقایسه با دوچرخه‌های کودک و مواردی از این قبیل است.

6

حاشیه سود فروشنده و قیمت دوچرخه!

می‌توان گفت که خریدار در وحله اول به دنبال بهترین و کمترنی قیمت دوچرخه مورد نظر در میان انبوه فروشندگانی است که با حاشیه سود متفاوت در یک بازار رقابتی اقدام به فروش می‌نمایند. هر چند قیمت دوچرخه از جمله معیارهای مهم خریداران به هنگام انتخاب و خرید یک دوچرخه است، اما بهتر است در وهله اول کیفیت و کاربرد آن مد نظر قرار گیرداز طرف قیمت دوچرخه تخصصی بالاتر از نمونه‌های معمولی است، اما برای طی مسیرهای سخت نیاز به دوچرخه‌ای با استقامت بالا، وزن کم، سریع و با طراحی مناسب خواهد بود. زمانی که خریدار در بازار دوچرخه به دنبال خرید یک محصول باکیفیت قطعا این قیمت دوچرخه است که بر انتخاب او تاثیر اولیه را دارد. در بازار رقابتی که امروزه میان فروشگاه‌های آنلاین به راه افتاده به راحتی می‌توان با یک سرچ ساده فروشگاه مورد نظر را انتخاب کرد. از جمله فروشگاه‌هایی که بهترین قمیت دوچرخه را برای محصولاتی متنوع و با صمانت اصالت ارائه می‌دهد فروشگاه دوچرخه آریا چرخ است. این تنها فعالیت فروشگاه آریا چرخ در جهت بهبود خدمت رسانی به مشتری نیست و تمهیدات دیگری مثل تخفیفات ویژه بر روی وبسایت و ارسال رایگان دوچرخه نیز توسط مسئولین این فروشگاه در نظر گرفته شده اند.

نتیجه

باید گفت با توجه به نوع رفتار خریدار در هنگام مراجعه به بازار اولین و مهمترین مورد قیمت دوچرخه است که خود شامل چندین پارامتر متفاوت خواهد بود. اما انتخاب اکثر خریداران از روی احساس و نه احتیاج و دید کافی بوده و به سبب انتخاب محصولی که از آشن بالا و قطعات رده بالا که گاها حتی مورد استفاده هم قرار نمی‌گیرد دست به خرید می‌زنند. برای انتخاب و خرید دوچرخه باید به اطلاعات کافی در مورد مدل دوچرخه ، قطعات دوچرخه داشته و برخی نیازهای اساسی در هنگام دوچرخه سواری توجه کامل داشت. مدلهای مختلف دوچرخه برای استفاده تخصصی هستند که قطعات مناسب همان مدل بر روی دوچرخه نصب شده است و با یک آنالیز دقیق مطابق اطلاعاتی که در بالا به راحتی میتوان بهترین مدل دوچرخه را با قیمتی مناسب انتخاب و خریداری نمود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر