سایت شماره یک:

 

ترموستات هوشمند از جمله تجهیزات پرکاربرد خانه هوشمند است. این تجهیزات به دلیل نقش پررنگی که در ارتقا سطح آسایش و همچنین کاهش مصرف انرژی دارند به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. شرکت های بزرگی در سراسر دنیا اقدام به تولید این ابزارک هوشمند می کنند.

 از گوگل گرفته تا شرکت های کوچک ایرانی! اما آیا تولید شدن ترموستات توسط یک شرکت کوچک ایرانی به معنای کیفیت پایین آن است؟ این سوال می تواند پاسخ مثبت و منفی داشته باشد. در ادامه به بیان نکاتی می پردازیم که برای یک انتخاب درست به شما کمک می کند. با من همراه باشید ...

ترموستات چیست؟

ترموستات وسیله ای است که دما را در یک سطح مشخص ثابت نگه می دارد. همه دستگاه های الکتریکی و مکانیکی که به نوعی با کنترل دما سر و کار دارند از ترموستات بهره می برند. از این جمله می توان یخچال و اتومبیل را نام برد. عملکرد ترموستات هوشمند مشابه همه ترموستات هاست. ابتدا دمای مطلوب توسط کاربر مشخص می شود. سپس موتور خنک کننده یا گرم کننده روشن شده و تلاش می کند دما را به حد مطلوب برساند.

پس از رسیدن دما به حد مطلوب موتور خاموش می شود. دما به صورت پیوسته توسط ترموستات اندازه گیری می شود. هر زمان که دما از حد مطلوب فاصله بگیرد، موتور روشن شده و دما را تغییر می دهد. در واقع ترموستات با روشن و خاموش کردن موتور در زمان مقتضی دما را تنظیم می کند.

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. از این ابزارک ها به منظور کنترل دمای خانه یا به صورت کلی ساختمان استفاده می شود. خانه هوشمند یک تکنولوژی جدید است که امکان کنترل تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی از راه دور را برای کاربران فراهم می کند. یک اپلیکیشن که بر روی تلفن همراه هوشمند کاربر نصب می شود، رابط کاربر با سیستم است.

6

ترموستات هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. اتصال به اینترنت به روش های مختلفی می تواند انجام شود. از نظر زیرساخت ارتباطی می توان انواع سیمی و بی سیم را نام برد. همچنین هریک از این روش ها (سیمی یا بی سیم) استانداردهای متنوعی دارند. مجموعه زیرساخت و زبان ارتباطی تجهیزات با یکدیگر، پروتکل نامیده می شود. ترموستات هوشمند نیز با پروتکل های مختلف به بازار عرضه می شود.

رازهای انتخاب ترموستات هوشمند

تنوع بالای محصولات موجود در بازار انتخاب را برای کاربران سخت می کند. در کنار شناخت کافی از پروژه و امکانات مورد نیاز مشتری، آشنایی با نمونه های موجود در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل تعداد زیاد محصولات تولید شده امکان بررسی تک تک آن ها وجود ندارد و باید راهکار دیگری را جستجو کنیم. برای غلبه بر این چالش به بیان نکاتی می پردازیم که با رعایت آن ها می توانید یک انتخاب درست داشته باشید.

 

چه انتظاری دارید؟

اولین و مهمترین نکته در انتخاب ترموستات هوشمند، تعیین دقیق انتظارات است. قبل از خرید باید بدانید دنبال چه هستید و ترموستات را برای چه دستگاهی می خرید! دستگاه های سرمایش و گرمایش متنوعی در بازار موجود است. هریک از این دستگاه ها مکانیزم کنترلی متفاوتی دارند. تفاوت در مکانیزم کنترلی به این معناست که برای کنترل هر یک از این دستگاه ها باید روش منحصر به فردی را دنبال کرد.

ترموستات هوشمندی که برای هر یک از این دستگاه ها تولید می شود، استاندارد خاصی دارد. از جمله می توان ترموستات فن کویل، ترموستات داکت اسپیلت و ... را نام برد. لازم به ذکر است عملکرد برخی از دستگاه ها به گونه ای است که امکان اتصال ترموستات به آن ها وجود ندارد. به عنوان مثال کولر گازی قابلیت اتصال به ترموستات را ندارد. این دستگاه ها البته یک ترموستات داخلی جهت کنترل دما دارند. جهت کنترل هوشمند کولر گازی تنها می توانید خاموش و روشن کردن آن را به کمک رله هوشمند انجام دهید.

پروتکل مورد نظر شما کدام است؟

تعیین پروتکل مورد نظر از دو جنبه حائز اهمیت است. اول زیرساخت سیم کشی مورد نیاز را تعیین می کند. دوم اینکه اگر از خانه هوشمند استفاده می کنید، هماهنگی ترموستات با سایر محصولات مساله مهمی است. اگر می خواهید فقط از ترموستات هوشمند استفاده کنید، صرفا زیرساخت سیم کشی اهمیت پیدا می کند. مزیت استفاده از پروتکل های بی سیم، عدم نیاز به تغییر سیم کشی و ایجاد زیرساخت انتقال داده است. ترموستات هوشمند وای فای را می توان به عنوان بهترین گزینه در بین تجهیزات بی سیم معرفی کرد.

 

7

 

این ترموستات بدون نیاز به هیچگونه دستگاه واسطی و صرفا با حضور یک مودم در محیط به اینترنت متصل می شود. این در حالی است که سایر پروتکل ها برای ارتباط با اینترنت نیاز به دستگاه واسط و یا کابل کشی دارند.

در چه مکانی از ترموستات هوشمند استفاده می کنید؟

مکان استفاده از ترموستات از منظر نوع کاربری و میزان نویز محیطی حائز اهمیت است. ترموستات هایی که از پروتکل های بی سیم استفاده می کنند از جمله ترموستات وای فای در برابر نویز آسیب پذیر هستند. میزان نویزپذیری تجهیزات بی سیم در مقایسه با تجهیزات سیمی قابل توجه است.

اگر ترموستات هوشمند را برای مکانی می خواهید که نویز زیادی دارد، از گزینه های سیمی استفاده کنید. همچنین اگر در مکانی هستید که تعداد دستگاه های وای فای ممکن است زیاد باشد، محصولات سیمی گزینه بهتری هستند. ترموستات هوشمند به عنوان یک نود وای فای به مودم وصل می شود. حال آنکه تعداد نود قابل اتصال به مودم ها محدود است.

هزینه به ازای نیاز

در این بخش هدف من صحبت کردن در مورد قیمت تجهیزات هوشمند و تعیین قیمت معقول نیست. بودجه شما و همچنین شرایط پروژه در کنار سلیقه کاربران عوامل مهمتر از قیمت هستند. اما توصیه می کنم در هنگام کاندید کردن گزینه های مختلف برای خرید، به این نکته مهم توجه کنید. گاهی اوقات هزینه ای که می کنید از نیاز شما بیشتر است. به عنوان مثال ترموستات هوشمند گوگل و برخی دیگر از نمونه های موجود در بازار قابلیت ارتباط با دستیار صوتی را دارند. افزودن هر قابلیتی به ترموستات هزینه آن را افزایش می دهد. اما اگر شما نخواهید از دستیار صوتی استفاده کنید، چرا هزینه پشتیبانی از دستیار صوتی را بپردازید؟

محصول ایرانی با کیفیت

خانه هوشمند گلدور از شرکت های فعال ایرانی در زمینه تولید تجهیزات هوشمند است. از جمله محصولات این شرکت می توان به ترموستات هوشمند گلدور اشاره کرد. این ترموستات در هماهنگی با سایر محصولات خانه هوشمند از جمله کلید لمسی هوشمند و رله ها، دمای محیط را به بهترین شکل ممکن مدیریت می کند. ترموستات گلدور بر اساس سیستم کنترلی فن کویل طراحی شده است. اما شرکت گلدور راهکارهایی برای کنترل دیگر تجهیزات سرمایش و گرمایش به کاربران ارائه می کند.

ترموستات گلدور به صورت همزمان دمای محیط و دمای مورد نظر کاربر را نمایش می دهد. رویه آن از جنس کریستال و پروتکل ارتباطی آن وای فای است.

8

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ترموستات هوشمند و بیان نکات مهم در انتخاب آن پرداختیم. همینطور اشاره کردیم که شرکت های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به تولید آن می کنند. از جمله شرکت های ایرانی پیشگام در زمینه تولید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان می توان به خانه هوشمند گلدور اشاره کرد. این شرکت با بهره مندی از دانش بومی اقدام به طراحی و تولید محصولات خود می کند.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر